کد خبر: 8365
1400/10/26 - 13:43


صدای زنجان مشکلات تامین آرد برای برخی صنوف را بررسی می‌کند؛

آرد هست اما کجاست؟

گرچه مسئولان استان و نانوایان بر فراوانی آرد در زنجان تاکید دارند اما صوفی که برای ادامه به آرد نیاز دارند این موضوع را رد می‌کنند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- رئیس اتحادیه قنادان زنجان می‌گوید، فعالان این صنف آرد را تا 380 هزار تومان از استان‌های شمالی و جنوبی می‌خرند اما مدیرکل غله استان زنجان می‌گوید که حاضر است با اسنادی که دارد ثابت کند در این سال‌ها تقریبا هیچ یک از قنادان و شیرینی‌پزهای زنجان برای خرید آرد به نرخ صنعتی در سامانه ثبت‌نام نکرده‌اند!

بر اساس برآوردهای انجام شده کم‌آبی و خشکسالی، تولید گندم را در زنجان حدود 50درصد نسبت به سال گذشته کاهش داد.

البته این کاهش تولید مختص زنجان نبود و کل کشور را شامل می‌شود. به دنبال کاهش سطح تولید گندم و به تبع آن نگرانی برای تامین آرد موردنیاز به‌ویژه نانوایی‌ها و خبازان، مسئولان نسبت به واردات گندم اقدام کردند.

حتی به دنبال ابهامات در کسری ذخائر گندم استان زنجان، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان ضمن رد آن، از آغاز بارگیری 50 هزار تن گندم در روزهای آتی به استان زنجان خبر داد و گفت: در راستای تنظیم ذخایر راهبردی کالاهای استراتژیک استان به ویژه گندم، این اداره کل با استفاده از ظرفیت‌های موجود در استان و همچنین به جهت تامین گندم مورد نیاز در ماه‌های آتی، نسبت به انعقاد قرارداد با شرکت‌های حمل و نقل ذی‌صلاح مبنی بر حمل 50 هزار تن گندم از بنادر جنوبی کشور اقدام کرده است.

به گفته زمانی، این مقدار برای تامین نیاز مصرفی استان در مراکز ذخیره‌ای اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان نگهداری و حسب نیاز، جهت استحصال آرد به کارخانجات آرد سازی و در نهایت به واحدهای خبازی و نانوایی‌ها تحویل می‌شود.

این مسئول با تاکید بر اینکه هیچ نگرانی بابت تامین گندم و تبدیل آن به آرد در کشور وجود ندارد، می‌گوید: زنجان در بحث تکافوی مصرف در ردیف 23 قرار دارد یعنی این استان با مشکل جدی در تامین آرد یارانه‌ای و نیمه‌یارانه‌ای برای واحدهای نانوایی مواجه نیست.

وی با اشاره به توزیع ماهانه 10هزار تن آرد طبق نیاز واحدهای خبازی و نانوایی استان زنجان تاکید می‌کند که قبلا 12 الی 13 هزار تن گندم وارداتی به دستمان رسیده است مابقی محموله طی روزهای آتی به مقصد زنجان بارگیری می‌شود. خوشبختانه مشکلی در تامین گندم موردنیاز کشور نیست و نزدیک به 4.5میلیون تن در بنادر موجود است. در حال حاضر قیمت آرد نوع یک نان‌های بربری، سنگک، لواش و تافتون به ترتیب 830، 815 و 820 تومان است.

بر این اساس، نرخ آرد نوع دو نیز برای نان‌های بربری، سنگک و لواش به ترتیب 1230، 1170 و 1200 تومان است.

جبران کاهش تولید گندم از جیب قنادان و  واحدهای تهیه شیرمال و نان تافتون؟

بررسی‌های میدانی از سطح نانوایی‌ها و واحدهای خبازی زنجان اظهارات مدیرکل غله و رئیس اتحادیه نانوایان را اثبات می‌کند که مشکلی بابت تامین آرد جهت پخت نان موردنیاز خانوارهای زنجان وجود نداشته و با تدابیر اندیشیده شده برای جبران کاهش تولید گندم موردنیاز استان از طریق واردات، آرامش در تامین نان جاری است.

اما برخی از فعالان صنف شیرینی‌پز و نان صنعتی که مدعی‌اند این روزها آرد مورد نیاز خود را با بیش از 2 برابر قیمت سال قبل خریداری می‌کنند، معتقدند که هزینه کاهش تولید گندم به علت کاهش بارش‌ها را می‌دهند و دولت باید برای حمایت از بخش تولید و اشتغال گوشه چشمی به آنها داشته باشد!

در حال حاضر 110 واحد قنادی با 1400 کارگر در سطح شهر زنجان مشغول به فعالیت هستند که نزدیک به 2 سال است در تهیه آرد با مشکل مواجهند.

80درصد مواد اولیه موردنیاز قنادی‌ها را روغن، شکر و آرد تشکیل می‌دهد که با تشدید وضعیت گرانی‌ها، دسترسی به این مواد به ویژه آرد به همین راحتی‌ها نیست!

رسول محمدی، رئيس اتحاديه قنادان زنجان می‌گوید: سال قبل به طور متوسط هر کیسه آرد (40 کیلویی) را 180 هزار تومان خریداری می‌کردیم اما امسال بسته به نوع درصد (18 تا 32 درصد) برای خرید آردها مبلغ از حدود 180 تا 380 هزار تومان باید بپردازیم! ما اواخر سال قبل آردی که الان 380 هزار تومان شده را 135 هزار تومان خریداری می‌کردیم! این مسائل مربوط به اداره غله است که امیدواریم مورد توجه باشد.

امسال به علت شرایط آب و هوایی، میزان تولیدات گندم استان زنجان و کشور کاهش یافته و دولت برای تامین نیاز داخل نسبت به واردات گندم اقدام کرده است.

برخی از واحدهای قنادی به صدای زنجان با اشاره به خریدهای انجام شده از طریق سامانه می‌گویند: اکثرا آرد موردنیاز صنوف از استان‌های شمالی و جنوبی تهیه می‌شود. درست است که مسئولان می‌گویند مشکلی در تامین گندم و آرد در کشور و استان ندارند اما این قلم کالا با قیمت بالا به دست ما می‌رسد به بیانی دیگر هزینه تغییرات آب و هوایی و شرایط جوی را صنف قنادان می‌دهد!

تعدیل نیرو

هر چند تا به امروز واحد قنادی به دلیل مشکلات مربوط به قیمت بالای آرد در زنجان تعطیل نشده است اما رئیس اتحادیه قنادان می‌گوید: صاحبان قنادی‌ها از سر ناچاری دست به تعدیل نیرو زده‌اند! بارها در تریبون رسانه‌ای اعلام کرده‌ام صنف ما تحت فشار است، همه مسئولان هم می‌دانند اما تا به امروز کاری نکرده‌اند!

علی یکی از قنادان زنجانی تاکید می‌کند: وقتی قیمت ماده اولیه نظیر آرد در کنار سایر مواد موردنیاز برای پخت نان افزایش می‌یابد قطعا محصول نهایی که همان شیرینی و کیک و غیره است هم باید به قیمت بالا به دست مصرف‌کننده برسد. مصرف‌کننده‌ای که این روزها در تامین کالاهای اساسی در مضیقه است! شیرینی نیز جزو اقلام ضروری مردم نیست و گاها در مراسمات و مجالس و اعیاد به سمت خرید این محصول می‌آیند!

او با بیان اینکه افزایش قیمت مواد اولیه به هیچ عنوان به نفع صنوف از جمله قنادان و حتی  واحدهای تهیه شیرمال و نان تافتون نیست زیرا تولیداتشان دستشان می‌ماند، از مسئولان می‌خواهد تا آرد به قیمت منطقی به دست قنادان برسانند! چرا که قرار نیست هزینه تغییرات آب و هوایی و خشکسالی و نباریدن باران را قنادان بدهند!

مسئولان برای گرانی آرد کاری کنند!

صنوف از مسئولان می‌خواهند برای پیگیری مشکلات قیمت بالای آرد قنادی‌ها کاری کند قبل از اینکه کرکره واحدها برای همیشه پائین بیاید!

ولی‌اله زمانی، مدیرکل غله استان زنجان نیز با بیان اینکه حدود یک هفته است که دبیرخانه آرد و گندم استان در این مجموعه تشکیل شده است، تاکید می‌کند: مصارف صنعتی شامل قنادان، کیک، کلوچه، بیسکویت و واحدهای رشته بری است. قبلا آرد تخصیص به واحدهای صنعتی دارای مجوز از صمت، در کارگروه گندم و آرد استان مورد بررسی قرار گرفته و تصمیمات لازم اتخاذ می‌شد اما در راستای اجرای قانون انتزاع و پس از تبدیل کارگروه به دبیرخانه در حدود یک هفته اخیر، موضوع ساماندهی موارد از جمله آرد موردنیاز صنف و صنعت با حضور مدیران و مسئولان ذیربط از جمله سازمان جهاد کشاورزی در جلسه روز پنجشنبه (23 دی‌ماه) بررسی و موراد تعیین تکلیف شد.

قنادهای زنجانی در واکنش به این اظهارات نیز دلیل خرید آرد موردنیاز از استان‌های شمالی را گندم «دروم» اعلام می‌کنند که مدیرکل غله استان زنجان با وارد دانستن این موضوع می‌گوید: بله! شیرینی‌پزان زنجانی می‌گویند آرد اتسحصال شده از گندم «دروم» برای پخت محصول نهایی بهتر جواب می‌دهد، ممنوعیتی بابت خرید آرد برای این صنف از خارج استان به هیچ عنوان وجود ندارد و صنف کاملا مختار است! پس اگر مشکلی هم هست بنا به درخواست خودشان بوده وگرنه مانعی نبوده است.

زمانی که خرید آرد به قیمت 250 و حتی بالاتر توسط قنادی‌ها و برخی واحدهای فعال در حوزه نان صنعتی را قابل قبول نمی‌داند، معتقد است که برخی از فعالان این صنوف با توجه به موضوعات مربوط به آزادسازی و ارز ترجیحی، قصد فرار رو به جلو دارند در حالی که مشکل از خودشان است نه دولت!

نگرانی از خروج آرد یارانه‌ای از شبکه مصرف

گفته می‌شود به علت اختلاف حدود 200 هزار تومانی بین قیمت آرد یارانه‌ای و آزاد، شیرینی‌پزی‌ها و واحدهای رشته‌بری‌ و شیرمال‌پز ترجیح می‌دهند با قیمت کمتر از بازار آزاد و از محل نانوایی‌ها آرد موردنیاز خود را تهیه کنند. از این رو برخی از واحدهای نانوایی به‌جای اختصاص سهمیه روزانه خود به پخت نان، نسبت به خروج سهمیه خود از شبکه مصرف اقدام کنند، موضوعی که مدیرکل غله استان زنجان آن را تائید می‌کند! مهدی بیات، رئیس اتحادیه نانوایان زنجان نیز این موضوع را رد نمی‌کند اما تاکید دارد که در بازرسی‌های مشترک با سازمان‌های ذیربط تاکنون با چنین تخلفی برخورد نکرده است.

بیات با بیان اینکه اقدامات مربوط به تهیه کارتکس برای تمامی واحدهای نانوایی انجام گرفته است، عنوان می‌کند: در حال حاضر تمامی واحدها دارای این کارتکس بوده و میزان مصرف و تحویل آرد به واحدها با امضای اشخاص (راننده تحویل‌دهنده آرد و نانوایی که پخت را انجام داده است) باید منعکس شود تا بازرسان با انطباق میزان آرد تحویلی و مصرفی موارد را بررسی کنند.

ولی‌اله زمانی با اشاره به معضل خروج آرد یارانه‌ای از شبکه تصریح می‌کند: ممکن است برخی از فرصت‌طلبان آردهای نانوایی که برایشان 32 هزار تومان (هر کیسه 40 کیلویی) تمام می‌شود به قیمت حدود 250 هزار تومان به صنف قنادان و سایر صنوف که به این آردها نیاز دارند بفروشند! که نیازمند رصد دقیق بازار است و امیدواریم ارگان‌های متولی ناظر اعم از اتحادیه و سازمان صنعت موضوع را پیگیری کنند!

اگر آرد را به قیمت منطقی خریداری کنیم، تخلفی صورت نمی‌گیرد!

اما یکی از آزادپزان در واکنش به این اظهارات می‌گوید: مسئولان محترم ما قاچاقچی نیستیم، وقتی آرد به قیمت منطقی به دستمان نمی‌رسد مجبوریم آن را از سایر مسیرها که از دید شما نامتعارف است خریداری کنیم! راهکار توجه به وضعیت اقتصادی صنف آزادپزی است که برای زندگی و معیشت نیازمند خرید آرد به قیمت موجه است نه آردی که با قیمت ماورایی به دستشان برسد!

ولی‌اله زمانی نیز در پاسخ به این فعال صنفی که مدعی است آرد به قیمت بیش از نرخ صنعتی خریداری کرده است، می‌گوید: قبلا سامانه فروش آرد متشکل از آرد نوع یک (یارانه‌ای) مختص واحدهای نانوایی و نوع 2 (نیمه‌یارانه‌ای) مختص صنعت و صنعت از جمله شیرینی‌پزان تعریف شده بود که امروز (شنبه 25 دی‌ماه) از طریق شرکت بازرگانی دولتی ایران، یکپارچه شده و متقاضیان می‌توانند از طریق این سامانه نسبت به ثبت درخواست اقدام کنند.

مدیرکل غله استان با بیان اینکه تا به امروز تقریبا اکثر واحدهای قنادی (به جز تعداد معدود) برای خرید آرد در سامانه‌، درخواست خود را ثبت‌نام نکرده‌اند که تمامی اسناد نیز موجود است، می‌گوید: ما ممنوعیتی بابت توزیع آرد به نرخ صنعتی (حدود 160 هزار تومان) به واحدهای صنفی هدف از جمله شیرینی‌پزان نداریم اما اتحادیه مربوطه در این سال‌ها ترجیح داده آرد موردنیاز خود را از خارج از استان تهیه کند! که اطلاعی از شیوه خرید آرد ندارم!

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکمبود آردغله زنجاننانوایان
sedayezanjannews.ir/nx8365


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»