کد خبر: 8374
1400/10/30 - 15:23


طنز تلخ تعرفه‌های پزشکی

پیشنهاد افزایش تعرفه‌های پزشکی در حالی مطرح می‌شود که هنوز خبری از افزایش دستمزدهای کارگران و مستمری بازنشستگان نیست و ازنظر کارشناسان حوزه کارگری، با توجه به عدم در نظر گرفتن موضوع دستمزد و شکاف سبد معیشتی و درآمد، افزایش این تعرفه‌ها عملاً موجب می‌شود تا تاب‌آوری صندوق‌های بیمه‌ای به صفر رسیده و بسیاری از جامعه پشت خط درمان بمانند و درنتیجه میزان مرگ‌ومیر افزایش پیدا کند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- سازمان نظام پزشکی تعرفه‌های پیشنهادی موردنظر خود را برای سال ۱۴۰۱ اعلام کرد. افزایش این تعرفه‌ها با توجه به شرایط اقتصادی کنونی نگرانی‌های بسیاری را برانگیخته است.

این نگرانی‌ها عمدتاً ناظر بر این است که با توجه به افزایش شکاف دستمزد و سبد معیشتی جامعه کارگری و بازنشستگی و افزایش خط فقر تعداد بسیاری از مردم در پشت دروازه خدمات درمانی می‌مانند.

از سوی دیگر برخی نیز بر این اعتقادند که سازمان نظام پزشکی باید پیش از هر پیشنهادی، خط فقر و وضعیت معیشتی جامعه، دستمزد سال آینده و روند تورمی و تأثیر این تورم بر معیشت جامعه را در نظر گرفته و سپس تعرفه‌های جدید را پیشنهاد دهد.

طنز افزایش تعرفه‌های پزشکی

حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری کشور در گفتگو با جامعه ۲۴، با اشاره به پیشنهاد تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۱ از سوی سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: با توجه به این موضوع به نظر می‌رسد که این سازمان، جامعه پزشکی را یک تافته جدا بافته از سایر اقشار جامعه تلقی کرده و تصور آن‌ها این است که سایر افراد جامعه از یک رفاه خوبی برخوردار بوده و جامعه پزشکی از این رفاه جامانده است.

وی افزود: افزایش این تعرفه‌ها در مقابل حقوق ناچیز بازنشستگان و کارگران به‌مانند یک شوخی و طنز است، در شرایطی ما این حرف را می‌شنویم که سال آینده یک سال سخت و خشن به لحاظ اقتصادی بعد از انقلاب را در پیش خواهیم داشت. سال آینده اقتصاد کشور بدترین چهره خود را زمینه فقر در جامعه بروز خواهد داد. حال در این وضعیت وقتی آقایان پیشنهاد می‌دهند تعرفه پزشکی افزایش پیدا کند، جامعه دچار شُک عجیبی خواهد شد.

صادقی بیان کرد: پیش از هر پیشنهاد و تصمیمی باید بررسی کنند که تورم در سطح جامعه چه مقدار افزایش پیدا می‌کند و دستمزد‌ها چه تغییری خواهد کرد؟ اثرات تورمی بر روی حقوق‌بگیران کارمند، کارگران، بازنشستگان و ... چگونه بوده و بر این اساس تعرفه را تغییر دهند.

افزایش مرگ‌ومیر در پی پنهان کردن بیماری

وی بیان کرد: اینکه جامعه پزشکی را قشر آسیب‌پذیر تلقی کرده و قشر کارگر، بازنشسته و کارمند را قشر مرفه تلقی کنند یک طنز تلخ است. در سوی دیگر قضیه باید کشش جامعه ایران در حوزه سلامت را سنجید. در وضعیت درمانی کشور که بسیاری از دارو‌های اساسی را از سبد دارویی کشور حذف کردند، با این افزایش قیمت‌ها چه بر سر این جامعه کارگری و بازنشسته خواهد آمد؟ به نظر من بسیاری از افراد بیماری خود را پنهان کرده و به پزشک مراجعه نمی‌کنند و درنتیجه ممکن است میزان مرگ‌ومیر بسیار بیشتر از کرونا در کشور شود.

به زیر صفر رسیدن تاب‌آوری صندوق‌های بیمه

این فعال جامعه کارگری و بازنشستگی اظهار کرد: طرح تحول سلامت به‌شدت شکنندگی صندوق‌های بیمه‌ای را افزایش و میزان تاب‌آوری آن‌ها را به صفر نزدیک کرد. چنانچه تعرفه‌های پزشکی به این اندازه افزایش پیدا کند میزان تاب‌آوری این صندوق‌ها به زیر صفر رسیده و عملاً آن‌ها ورشکسته خواهند شد.

وی یادآور شد: انتظار داشتیم سازمان نظام پزشکی به موضوع تاب‌آوری صندوق‌های بیمه‌ای ورود کرده و ضمن مشاوره با مجموعه کارگری، مضرات و محسنات آن در نظر می‌گرفت سپس پیشنهاد خود را ارائه می‌داد.

صادقی تأکید کرد: ما در برابر این پیشنهاد، حرف داریم و امیدواریم دوستان جامعه پزشکی با این فرمان پیش نروند چراکه میزان تاب‌آوری جامعه در حوزه درمان بسیار شکننده بوده و اگر این پیشنهاد تصویب شود این تاب‌آوری صفر خواهد شد.

وی افزود: از سوی دیگر افزایش تعرفه با این میزان پیشنهادی به نفع آن‌ها هم نخواهد بود، چراکه اگر هزینه ویزیت افزایش پیدا کند به تأسی از آن هزینه بستری و فرانشیز‌ها در حوزه درمان افزایش پیدا می‌کند. درنتیجه گسستی را در حوزه درمان شاهد خواهیم بود که به ضرر خود پزشکان خواهد بود.

ناعادلانه بودن افزایش ۶۰ درصدی تعرفه‌های پزشکی در برابر میزان کم افزایش دستمزد

رئیس اتحادیه بازنشستگان جامعه کارگری کشور بابیان اینکه برای جلوگیری از این گسست باید نخست میزان افزایش دستمزد را در نظر گرفت و سپس افزایش تعرفه را دنبال کنند، گفت: در حال حاضر که وضعیت دستمزد مشخص نیست و تنها شنیده‌هایی حاکی از افزایش ۱۰ و ۲۰ درصدی آن وجود دارد، افزایش ۶۰ درصدی تعرفه‌های پزشکی بسیار ناعادلانه خواهد بود و تاب‌آوری را از جامعه خواهد گرفت.

انتهای پیام/

منبع: جامعه 24



صدای زنجانتعرفه پزشکیحقوق کارگران
sedayezanjannews.ir/nx8374


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»