کد خبر: 8405
1400/11/07 - 11:33


در نشست تجاری فعالان اقتصادی استان زنجان با منتخبین اعزام به هند و ترکیه مطرح شد:

فکری به حال تحریم‌ها بکنید

منتخب اعزام به هند: تحریم‌ها کشور را نابود می‌کند! در این مدت مجبور شدیم به هرکسی التماس کنیم که جنس و کالای تولیدی‌مان را بخرد!/ نائب رئیس اتحادیه چاقوسازان زنجان: تحریم؛ مانع رسیدن مواد اولیه درجه‌یک چاقوی زنجان شد!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- فعالان اقتصادی با اشاره به شرایط دشوار تأمین و تهیه مواد اولیه تولید و فروش محصولات نهایی باوجود تحریم‌ها می‌گویند که در این مدت مجبور شد‌ه‌اند به هرکسی التماس کنند تا جنس و کالای تولیدی‌‌شان به فروش برود!

نشست مشترک تجاری فعالان اقتصادی استان زنجان با منتخبان اعزام رایزنان بازرگانی به هند و ترکیه چهارشنبه 6 بهمن‌ماه در سالن جلسات اتاق بازرگانی استان زنجان برگزار شد.

بامیری، منتخب اعزام به هند در این جلسه عدم توجه به «بازاریابی» را از مشکلات تجار و بازرگانان ایرانی دانست و اظهار کرد: در ایران به‌اندازه کافی تحقیقات بازار صورت نمی‌گیرد و در نظر مدیران ارشد امری بی‌فایده تلقی می‌شود. بر اساس تجربه‌ای که دارم عرض می‌کنم، اغلب تجار در فهم دقیق مشکل مشتری و تهیه متدولوژی تحقیق مناسب با مشکل مواجه هستند. از طرفی این شرکت‌ها در تحلیل و آنالیز نتایج نیز ضعیف عمل می‌کنند.

وی بابیان اینکه بازار ایران درزمینهٔ تولید محصولات بخش کشاورزی به‌ویژه «سیب» و «کیوی» جزو معروف‌ترین و بزرگ‌ترین بازار جهان به شمار می‌رود، تصریح کرد: در حوزه «شیرینی» و «شکلات» نیز می‌توانیم موفق باشیم به شرطی که بازاریابی و معرفی محصولات به مشتری را آموخته باشیم! متأسفانه در اغلب شرکت‌ها الگو و چارچوب کاری مشخص وجود ندارد، متأسفانه ما شاهدیم که بزرگ‌ترین و مشهورترین کارخانه و شرکت‌های ایرانی، توانایی انجام برخی تحقیقات پایه‌ای ساده را هنوز ندارند.

بامیری بر لزوم نیاز شناخت بهتر مصرف‌کنندگان، عادات و فرم زندگی آن‌ها تأکید کرد و گفت: به این مهم با حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی می‌توان رسید! متأسفانه در نمایش بسیار ضعیف هستیم! اگر خواهان افزایش سهم در تجارت جهانی هستیم باید در نمایشگاه حضور یافته و اصول بازاریابی را عملیاتی و به دنبال مشتری باشیم نه اینکه منتظر بمانیم تا مشتری به سمت ما بیاید!

این مسئول بابیان اینکه شرکت‌های ایرانی می‌توانند بازار را از «کوکاکولا» در هند بگیرند، ابراز کرد: ما در چندین مورد این را تست کرده‌ایم و ایمان‌داریم که شرکت‌های تولیدکننده مواد نوشیدنی می‌توانند برای خود جایی دست‌وپا کنند اما این کار را نمی‌کنند و منتظرند تا مشتری به سمتشان بیاید! اما با توجه به تحریم‌ها و مشکلاتی که در این رابطه داریم هیچ‌کس سراغ ما نخواهد آمد! متأسفانه برخلاف اینکه تحریم هستیم و هزار مشکل بانکی بابت تحریم‌ها داریم بازهم نشسته‌ایم و کاری نمی‌کنیم، در ضمن منتظریم تا کالاهایمان هم به فروش برسد!

بامیری بابیان اینکه 80 تا 90 درصد هندی‌هایی که خشکبار را از عوامل ایرانی خریداری می‌کنند، دلال یا کارمند هستند، از تجار زنجانی خواست تا به دنبال خریدار اصلی رفته و به‌جای وابستگی به یک تاجر با 100تاجر هندی وارد معامله شوند و حتی به‌صورت مستقیم وارد خریدوفروش شوند!

تحریم‌ها کشور را نابود می‌کند!

بامیری با تأکید بر اینکه «ما امیدواریم تحریم‌ها از بین برود چراکه معتقدیم تحریم‌ها کشور ما را نابود می‌کند»، ابراز کرد: ما در این مدت مجبور شدیم به هرکسی التماس کنیم که جنس و کالای تولیدی‌مان را بخرد! در حال حاضر برخی از محصولات فولادی ازجمله آهن اسفنجی را به کشورهایی نظیر امارات و ترکیه می‌فروشیم و این کشورها آن را صادر می‌کنند! هند، مشتری آهن اسفنجی ایران است اما به علت تحریم‌ها و مواردی که گفته شد این کشور و سایر کشورهای مشتری، ایران را تولیدکننده اصلی نمی‌دانند و ترجیح می‌دهند از کشورهای مذکور کالای دلخواه را خریداری کنند درحالی‌که تولیدکننده اصلی محصولات فولادی ما هستیم!

داوری‌نیکو، منتخب اعزام به ترکیه نیز بابیان اینکه اگر قرار باشد دروازه‌های اروپا به روی این مملکت باز شود از طریق ترکیه خواهد بود، عنوان کرد: مشخصاً در 4 ماه اخیر بعد از مدت‌ها تراز تجاری ایران به ترکیه مثبت شد، میانگین سالانه در چند سال اخیر حدود 3 میلیارد دلار بود اما به علت کرونا در سال قبل به کمتر از 8 ساله رسیده و به 2.5میلیارد دلار رسید! اما در 9 ماهه اخیر به 4.1 میلیارد دلار صادرات رسیدیم! میزان واردات هم 3.6 میلیارد دلار بود که سبب شد تا تراز تجاری‌مان مثبت شود!

داوری نیکو اضافه کرد: برخلاف تمامی سختگیری‌ها، این مهم با تلاش و همت تجار محقق شد.

منتخب اعزام به ترکیه، کالاهای دارای قابلیت صادرات از زنجان به ترکیه را ازجمله روی، آلومینیوم و آلیاژها، صنایع‌دستی، مس تصفیه‌شده، انواع کنستانتره‌ها و کالاهای دارای قابلیت واردات از ترکیه را روغن گلرنگ، روغن آفتابگردان، دانه سویا، کنجاله، جو، داروهای دارای منشأ طبیعی مورداستفاده در دامپزشکی، ماشین‌آلات صنایع غذایی اعلام کرد.

داوری‌نیکو حضور ایرانی‌ها در ترکیه و فعالیت در عرصه تجارت را فرصتی برای بهبود شرایط تجاری فعلی ایران دانست و گفت: به نظرم می‌توان با بهره‌گیری از این ظرفیت، فشار ناشی از تحریم را تعدیل کنیم.

وی نفوذ در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مهم‌تر از آن استقرار فروشگاه زنجیره‌ای ایران در ترکیه را گامی مؤثر در تجارت خارجی عنوان کرد و گفت: با حضور سرمایه‌گذاران در راه‌اندازی این فروشگاه‌ها و عرضه تمامی اجناس داخلی در آن می‌توان در عرصه مراودات تجاری خوش درخشید.

منتخب اعزام به ترکیه در بخش دیگری از اظهارات خود به مزیت‌های فعالیت‌های توریستی اشاره و تأکید کرد: فعالیت در این حوزه در کوتاه‌مدت می‌تواند به کشور کمک کرده به‌طوری‌که در این مورد رقیب صادرات نفتی هم تبدیل شود.

تحریم؛ مانع رسیدن مواد اولیه درجه‌یک چاقوی زنجان شد!

محمدرضا جرجیسی، نایب‌رئیس اتحادیه چاقوسازان زنجان نیز در این جلسه بابیان اینکه 80 درصد مواد اولیه این صنعت وارداتی است که از کشورهای روسیه، اوکراین و چین تأمین می‌شود، ابراز کرد: متأسفانه به علت تحریم‌ها دیگر به مواد اولیه درجه‌یک که از کشورهای اروپایی و مشخصاً فرانسه و آلمان تأمین می‌شد، نداریم!

جرجیسی بابیان اینکه بیشترین مواد باکیفیت صنعت چاقوسازی استان زنجان از شرکت «جندال» هند تأمین می‌شود، عنوان کرد: بیش از 3 هزار نفر در زنجان تحت اشتغال صنعت چاقو بوده و 37 درصد بازار نیاز به چاقوی کشور نیز در دست زنجانی‌هاست! مابقی نیز از مبادی گمرکی از سوئیس و آلمان به‌صورت تیغه‌های آماده وارد کشور می‌شود. با شرکت مذکور از طریق اتحادیه، رایزنی‌های زیادی صورت گرفته اما مسئولان هندی اعلام داشته‌اند که به 265 کشور دنیا مواد تولیدی را صادر می‌کنم و بابت تحریم‌ها، تمایلی برای فروش محصول به ایرانی‌ها را ندارم!

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه دسته‌های چاقو وارداتی است، عنوان کرد: مواد موردنیاز برای ساخت دسته‌های چاقو قابلیت تولید داخل ندارد و هزینه واردات آن برای کشور، به‌صرفه‌تر از راه‌اندازی کارخانه تولید آن است. این محصول توسط کارخانه‌ها تأمین مواد اولیه کائوچو مورداستفاده در صنعت واگن‌سازی و صنعت چاقوسازی (دسته‌های چاقو) تأمین می‌شود.

جرجیسی با اشاره به قیمت جهانی استیل (ماده اولیه ساخت چاقو) که باقیمت چندین برابر قیمت جهانی به دست صنعتگران زنجانی می‌رسد، تأکید کرد: هر کیلو قیمت این ماده با احتساب دلار امروزی و نه ارز نیمایی، 28 هزار تومان است اما صنعتگران ما در زنجان باواسطه‌های مختلف هر کیلو 98 هزار تومان و گاهی اوقات 120 هزار تومان (در هفته جاری) تهیه‌کرده‌اند، امیدوارم مسئولان با ارائه راهکاری، مسبب گشایش در کار و فعالیت چاقوسازان شوند!

احصای اولویت‌های سرمایه‌گذاری استان زنجان

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به ظرفیت‌های بخش کشاورزی، صنعتی و غیره استان که زمینه‌ساز ارتقای تجارت است، اظهار کرد: در 10 ماهه سال جاری حدود 438 میلیون دلار صادرات از استان زنجان به ثبت رسیده که حدود 85 شرکت در این عرصه فعالیت داشتند.

علی ‌یگانه فرد بابیان اینکه بیش از 50 درصد مراودات استان زنجان با کشور «ترکیه» است، بر لزوم ارتباط تجاری با کشورهای همسایه تأکید کرد و گفت: برای پیشبرد اهداف تجاری، بنا داریم با 11 کشور که عمدتاً همسایه هستند روابط تجاری مستمری داشته باشیم. ما امیدواریم با فضای مثبتی که در برجام و مذاکراتی که ریاست جمهوری با کشورهای همسایه دارند بتوانیم اهدافمان را عملیاتی کنیم.

‌یگانه فرد «توسعه تجارت» و «جذب سرمایه‌گذار» را از اهداف اتاق بازرگانی استان اعلام کرد و افزود: در تمامی حوزه‌ها، اولویت‌های سرمایه‌گذاری استان زنجان احصا شده است! در حوزه برق و الکترونیک حدود 8 اولویت، در حوزه نساجی حدود 15 اولویت، در صنایع سلولزی حدود 15اولویت، در صنایع غذایی 12 اولویت، در بخش معدن 10 اولویت، کشاورزی 4 اولویت، شیلات 3 اولویت و سایر حوزه‌های گردشگری، صنایع تبدیلی و غیره احصا شده است. انتظار داریم با بهره‌گیری مطلوب از منطقه ویژه اقتصادی زنجان در جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی و صادرات محصولات استان و در نهایت توسعه تجارت خارجی مثمر ثمر باشیم.

این مسئول با اشاره به فرصت‌های مطلوب استان زنجان در حوزه استارت‌آپی و دانش‌بنیان ابراز امیدواری کرد تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های تجار و بازرگانان زنجانی، برای توسعه تجارت خارجی استان گام مؤثری برداشته شود.

اعلام آمادگی برای اجرای «کشاورزی قراردادی» و «کشت سفارشی» در زنجان

عبدالله جعفری، مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به برنامه‌های محوری تدوین‌شده عنوان کرد: «کشاورزی قراردادی» و «کشت سفارشی» که گامی برای حذف واسطه و ارتباط مستقیم تولیدکننده با بازار است را برای رونق صادرات این بخش در نظر داریم.

جعفری بر لزوم شناسایی تجار بخش کشاورزی تأکید کرد و گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان از حضور تمامی تجار و بازرگانان در این بخش برای دو بخش صادرت محصولات که به شکل «تازه خوری» وارد بازار می‌شوند و هم استقرار «صنایع تبدیلی» و حمایت از فعالان اقتصادی استقبال می‌کند.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناتاق بازرگانی زنجانتحریم هاصادرات
sedayezanjannews.ir/nx8405


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»