کد خبر: 8408
1400/11/07 - 16:1


شهردار جدید زنجان معارفه شد:

آن مرد در برف آمد

بالاخره آیین معارفه شهردار زنجان با همه فراز و نشیب‌ها و حواشی که داشت، برگزار شد و امروز پنج‌شنبه 7 بهمن‌ماه 1400 علیرضا فیروز فر؛ که پیش‌ازاین ریاست دانشگاه آزاد زنجان را به عهده داشت، شهردار زنجان شد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- بالاخره آیین معارفه شهردار زنجان با همه فراز و نشیب‌ها و حواشی که داشت، برگزار شد و امروز پنج‌شنبه 7 بهمن‌ماه 1400 علیرضا فیروز فر؛ که پیش‌ازاین ریاست دانشگاه آزاد زنجان را به عهده داشت، شهردار زنجان شد.

در آیین معارفه که در سالن همایش‌های بین‌المللی روزبه برگزار شد، محسن افشارچی، استاندار زنجان بابیان اینکه دریافت حکم شهردار جدید استان را در شب میلاد حضرت صدیقه طاهره(س) و به ساحل آرامش رسیدن شهر زنجان با این حکم را به فال نیک می‌گیریم، گفت: واقعیت این است که من همواره خودمان را با استان‌های هم‌جوار ازجمله همدان، قزوین و گیلان و چند استان دیگر مقایسه می‌کنم و یکی از ویژگی‌های من همین مقایسه است.

وی بابیان اینکه مقایسه این شاخص‌ها همواره موجب ناراحتی بنده می‌شود چراکه متأسفانه ما در برخی از شاخص‌ها از استان‌های هم‌جوارمان عقب هستیم، اظهار کرد: در شاخص‌های شهرسازی نیز، نیاز به کار داریم و لازم است که یاد‌آور شوم که ما فرصت اصطکاک نداریم و ما این را به تمام  افرادی که باید پاسخگوی مردم و درگاه الهی باشند عرض می‌کنم.

مقام عالی دولت در زنجان خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات عدیده و فشار حداکثری و اصطکاکی که درزمینهٔ اداری و مسائلی از این قبیل که در چند سال گذشته در جمهوری اسلامی بوده است، ما به‌هیچ‌عنوان فرصت اصطکاک نداریم و باید پاسخگو باشیم. اکنون فرصتی به دست آمده است و یک خادم از جنس مردم زنجان اینجا حضور دارد که می‌توانیم از ایشان نهایت بهره را ببریم و بارها اذعان داشتم که پس از قبول مسئولیت ما باید چشم در چشم همین مردم باشیم.

افشارچی گفت: مهم‌تر از این مسائل؛ ما دغدغه نظام را داریم و بالغ‌بر 40 سال است که زحمت‌کشیده‌ایم و زیر پای درخت انقلاب اسلامی که تنها حکومتی است که منادی یک سبک زندگی متفاوت از آن سبک زندگی غالب جهان است، خون داده‌ایم از همین رو است که باید حواسمان باشد و آخرین چیزی که باید مدنظرمان ما باید قرار گیرد «منیت» باید باشد و این‌طور نباشد که عملکرد یک فرد و یک دستگاه را زیر سؤال ببریم و این موضوعات را باید کنار بگذاریم و در این زمینه پاسخگو باشیم.

وی بابیان اینکه اکنون تنها باید انرژی خود را در مسیر مثبت توسعه شهر و استانمان قرار بدهیم، افزود: این موضوع مسئله بسیار مهمی است که باید موردتوجه مسئولین استانی قرار گیرد.

استاندار زنجان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با توصیه به علیرضا فیروز فر، شهردار جدید زنجان اظهار کرد: دکتر فیروز فر، فرد شناخته‌شده‌ای است و نیاز به تعریف و تمجید ندارند. ایشان متخصص این امر و دارای تجربه این کار هستند و مقتدر و دارای شبکه خوبی در شهر هستند. فکر می‌کنم حضور ایشان قطعاً نعمتی برای شهر باشد و بنده به‌عنوان استاندار در خدمت ایشان هستم و قول می‌دهم همه دستگاه‌های زیرمجموعه من با کمترین اصطکاک در خدمت ایشان باشند.

مسیر حرکتی استان را بایستی از نگاه پروژه محور به برنامه محور تغییر بدهید

وی ادامه داد: به ایشان توصیه می‌کنم که شاخص‌های عددی برای توسعه شهر تعریف کنند بالغ‌بر 50 درصد استان و 500 هزار نفر از جمعیت استان در شهر زنجان قرار دارد؛ بنابراین ازنظر عدالت هم اگر بخواهیم در نظر بگیریم، زنجان باید در الویت باشد. من چندان معتقد نیستم که خودتان را درگیر کارهای پروژه‌‌ای کنید، بلکه من فکر می‌کنم مسیر حرکتی استان را بایستی از نگاه پروژه محور به برنامه محور تغییر بدهید.

افشارچی بابیان اینکه ما مشکل تورم در استان زنجان داریم، اظهار کرد: این مشکل در همه استان‌ها وجود دارد و در استان نیز یک‌میزان پررنگ‌تر نشان داده می‌شود. یکی از دلایلی که ما به آن رسیدیم؛ این است که اجاره‌بها در استان به نسبت بالا است و این موضوع نیز به جهت این است که قسمت اعظم فروشگاه‌ها و مراکز خرید ما در سعدی وسط و در مرکز استان قرار دارد که باید در این زمینه باید برنامه‌ریزی شود که تا مراکز خرید ما در شهرک اقماری توسعه یابد و مغازه‌ها با حداقل قیمت در اختیار فروشنده‌ها و مردم قرار گیرد تا قیمت مربوط به اجاره‌بها حداقل تأثیر را  در تورم داشته باشد.

استاندار زنجان خاطرنشان کرد: قطعاً مراکز متعددی که در شهر سرویس‌دهنده هستند در تولید ثروت تأثیرگذار خواهد بود و درحرکت استان به سمت عدالت کمک‌کننده خواهد بود من خیلی اعتقاد به توسعه شهر دارم و ما شهر را توسعه داده‌ایم درحالی‌که زیر‌ساخت‌های ما تغییر نکرده‌اند و جوابگوی نیاز شهری نیستند درحالی‌که توسعه این زیرساخت‌ها باعث ایجاد اشتغال خواهد بود.اکنون خیلی نامتوازن شهر را رشد می‌دهیم.

افشارچی تصریح کرد: مهم‌ترین مسائل در توسعه شهری کاهش تورم و افزایش عدالت و تولید ناخالص داخلی از محل بخش خدمات است و اصلی‌ترین هم مربوط به مسئله میراث فرهنگی و گردشگری است که لکه فوق‌العاده مهم و تأثیرگذار شهر همان نقطه سبزه‌میدان و پیاده راه و بازار است.

بهترین مدل از حکمرانی؛ حکمرانی‌های شبکه‌ای است

وی افزود: بهترین مدل از حکمرانی؛ حکمرانی‌های شبکه‌ای است یعنی شبکه‌ای که مردم را درگیر کنند و یک ویژگی مثبت آقای فیروز فر این است که ایشان معتقد به دستگاه امام حسین هستند و قدرت زیادی در برانگیختن دوستداران امام حسین دارند. در جریان اخیر برف، خودم هم پذیرفتم که ناهماهنگی‌هایی وجود دارد اما معتقدم اگر هم این هماهنگی‌ها را داشتیم بازهم نمی‌توانستیم از پس این مشکل برآییم.

 استاندار در پایان افزود: ما (استانداری و شهرداری) یک تیم هستیم و موفقیت ایشان موفقیت ما هست و امیدوارم که موفق باشند و ما شرمنده شهدا نباشیم.

حلقه مفقوده بسیاری از مشکلات شهری، مسئله یابی است

 در ادامه علیرضا فیروز فر، شهردار جدید زنجان بابیان اینکه یک تشکر ویژه از شورای اسلامی شهر زنجان دارم که با یک کار دقیق و فکورانه و جهادی در ابتدای راه اتحاد را رقم زدند و این به نظرم بزرگ‌ترین نعمتی است که اکنون در عرصه مدیریت شهری خداوند متعال عنایت کردند، اظهار کرد: جلسه مجال این را نمی‌دهد که در خصوص برنامه‌ها صحبت کنیم چراکه برنامه‌های امور شهری بسیار گسترده است و معمولاً این مثل معرف را داریم که یک فرد از زمان تولد تا زمان مرگ با شهرداری تعامل دارد و از همین جهت بنده نمی‌توانم برنامه خود را در این فرصت مطرح کنم.

وی ادامه داد: حلقه مفقوده بسیاری از مشکلات شهری، مسئله یابی است و مسئله یابی مسلماً با مسئله‌سازی متفاوت است. درواقع در مسئله یابی علاوه بر اینکه مشکلات شهی را پیدا می‌کنیم به ارائه راه‌حلی برای حل مشکل برمی‌آییم. از همین رو باید دید مسئله شهر ما چیست و به دنبال ارائه راه‌حلی برای این مشکلات باشیم.

شهردار جدید زنجان اظهار کرد: ما نمی‌توانیم بگوییم شهر بی‌نقصی داریم و قاعدتاً در شهر مشکلاتی هست اما بایستی برای حل این مشکلات برنامه داشته باشیم. اکنون شاهد هستیم که علیرغم تلاش‌هایی که در جهت حل مشکل ترافیک در استان داریم اما همچنان این مشکل وجود دارد.

نباید شهر را به چند پروژه شهری خلاصه کنیم

وی با تأکید بخشی از سخنان استاندار زنجان افزود: نباید شهر را به چند پروژه شهری خلاصه کنیم و مدیریت شهری دایناسوری این است که شهر را با چند پروژه محدود می‌کنند و می‌خورند. مسلماً این نوع تفکر، به صلاح مردم نیست و معتقدم که اکنون تمام پروژه‌ها باید به‌صورت موازن حرکت کنند.

فیروز فر خاطرنشان کرد: مسائل و مشکلات شهری باید آسیب‌شناسی شوند و به شکل ساختاری برای شهر تصمیم گرفته شود و اگر این اتفاق نیفتد، نمی‌توان از وضعیت فعلی فاصله گرفت و جهش یافت. برای افزایش کیفیت خدمات به مردم باید اصلاح ساختاری داشت و اولین گام  در این زمینه شفافیت هست و بایستی شرایطی ایجاد شود که مردم ببینند که فلان قرارداد شهری چگونه بسته‌شده است. این امر کار دوساله است و به‌زودی یک سامانه شفافیت ایجاد می‌شود تا زمینه فساد بسته شود.

این مسئول با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری افزود: مقام معظم رهبری در خصوص دولت مردمی چارچوب‌های را مشخص کردند که را فرمودند که چارچوب کاری ما نیز همین خواهد بود. طبق صحبت‌های ایشان بایستی مردم را اطلاع‌رسانی کنیم و سپس آن‌ها را در تصمیم‌سازی و تحقق تصمیمات و سپس در نظارت مشارکت دهیم.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانعلیرضا فیروزفرشهرداری زنجانمعارفه
sedayezanjannews.ir/nx8408


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»