کد خبر: 8410
1400/11/09 - 12:32


صدای زنجان معضل نبود نردبان 64 متری آتش‌نشانی در استان را پیگیری می‌کند؛

64 متر تا غافلگیری

باوجود ساخت ساختمان‌های بلندمرتبه در زنجان، هنوز شهرداری زنجان نتوانسته نردبان 64متری برای آتش‌نشانی خریداری کند و بااین‌وجود باشد منتظر یک غافل‌گیری تلخ در ساختمان‌های بلند زنجان باشیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- با توجه به ظهور ساختمان‌های مرتفع در ساختار شهری مدرن، به نظر می‌رسد یکی از دغدغه‌های موجود در این زمینه ایمنی این ساختمان‌ها در مواجهه با رخدادها و حوادثی است که ممکن است در این مکان‌ها رخ دهد.

باوجوداینکه ساختار شهری زنجان در مقایسه با شهرهای بزرگ چندان توسعه‌نیافته است اما شاهد هستیم که در گوشه و کنار، ساختمان مرتفعی بالا رفته است که بروز یک حادثه در این ساختمان‌های می‌تواند یکی از دل‌نگرانی‌های شهروندان در این حوزه باشد.

یکی از مشکلاتی که ایستگاه‌های آتش‌نشانی زنجان با آن مواجه هستند، کمبود امکانات به‌ویژه نداشتن نردبان 64 متری آتش‌نشانی است که چندین و چند سال است که نسبت به خرید آن وعده‌هایی توسط مسئولین امر استان داده شده است.

 بااین‌وجود شاهد هستیم که هیچ اقدامی در زمینه خرید و تهیه این نردبان صورت نگرفته است و ازآنجاکه نحوه مدیریت بحران ما در سطح شهر همواره به این شکل بوده است که حتماً بایستی حادثه‌ای رخ دهد که به فکر حل آن مشکل بر‌آییم. نردبانی که به گفته یکی از نیروهای آتش‌نشان در صورت نبودش کاری از دست نیروهای آتش‌نشان برنخواهد آمد.

این نیروی آتش‌نشان که نخواست نامی از او در این گزارش آورده شود با اشاره به اینکه وعده‌ووعیدها درزمینهٔ خرید نردبان 64 متری آتش‌نشانی بسیار است و حتی در دوره قبلی شورا و شهرداری زنجان نیز صحبت‌هایی از خرید نردبان 64 متری برای آتش‌نشانی بود، اظهار کرد: فعلاً این نردبان برای آتش‌نشانی زنجان خریداری‌نشده است.

کاری از دست آتش‌نشانی در مواجهه با آتش‌سوزی ساختمان‌های مرتفع شهری برنمی‌آید

وی که بالغ‌بر 7 سال است که در این حوزه فعالیت دارد؛ در خصوص نبود این نردبان در بین تجهیزات آتش‌نشانی هشدار داد و گفت: اگر خدایی نکرده یکی از ساختمان‌های مرتفع دچار حادثه‌ای شود و نیاز به مداخلات آتش‌نشانی در این زمینه باشد؛ نیروی آتش‌نشانی بایستی باجان خود بازی کند و نظیر اتفاق ساختمان پلاسکو، وارد ساختمان شود و یا اینکه شاهد سوختن این ساختمان‌ها باشد.

این آتش‌نشان اظهار کرد: همواره شعار «علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد» را می‌دهیم اما هنوز در این جهت اقدامی صورت نگرفته است. بهتر نیست پیش از وقوع حادثه‌ای در این زمینه اقدام کنیم؟

وی بابیان اینکه منکر برخی از اقدامات شورای جدید شهرداری در خصوص ایستگاه‌های آتش‌نشانی نیستیم، اما این موضوع باید در الویت فعالیت‌های شهرداری قرار گیرد، افزود: ماه گذشته یکی از اعضای شورای شهر از ایستگاه‌های آتش‌نشانی بازدید داشتند و پس از سال‌ها در جهت تهیه وعده‌های غذایی کارکنان ایستگاه آتش‌نشانی از خارج از ایستگاه؛ وعده‌هایی دادند که خوشبختانه محقق شد. (پیش‌ازاین خود نیروها نسبت به پخت‌وپز غذا در پایگاه اقدام می‌کردند که وقت و انرژی زیادی از کارکنان می‌گرفت)

خرید نردبان 64 متری خارج از توان شهرداری

این آتش‌نشان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد شهرداری زنجان بودجه و توان خرید این نردبان را نداشته باشد. سال‌های 96 97 شاید می‌توانستیم درزمینهٔ خرید این نردبان اقدام کنیم اما من تصورم این است که بودجه شهرداری زنجان دیگر کفاف خرید این نردبان را ندهد و این موضوع را باید از طریق وزارتخانه و استانداری حل کنیم چراکه اکنون قیمت این نردبان در حدود 60 میلیارد تومان است و مسلماً تأمین این مبلغ خارج از توان شهرداری خواهد بود.

وی بابیان اینکه شاید می‌شد که این نردبان را در سال‌های گذشته باقیمت 3 تا 4 میلیارد خرید اما اکنون با تورم موجود و افزایش چند برابری قیمت آن، خرید این نردبان دور از دسترس است، گفت: ضمن اینکه اگر این نردبان را در سال‌های گذشته تهیه می‌کردیم، مسلماً نوع کیفیت نردبان تهیه‌شده بسیار باکیفیت‌تر از نردبان فعلی بود.

وی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با اشاره به برخی از کمبودهای نیروی آتش‌نشانی افزود: یکی دیگر از مشکلات دیگری که اکنون قابل‌توجه است تجهیز نشدن یکی از ایستگاه‌های آتش‌نشانی است که در استان ساخته‌شده است که بایستی درزمینهٔ تجهیز شدن هر چه سریع‌تر این مرکز اقدام شود.

کمبود بودجه مانع از خرید این نردبان شده است

در این زمینه اما حسین حمزه‌لو پاک، سخنگوی شورای شهر زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان پیرامون موضوع خرید نردبان 64 متری آتش‌نشانی استان در پاسخ به اینکه «چرا باوجود وعده‌های زیاد مسئولین درزمینهٔ خرید این نردبان همچنان اتفاقی در این زمینه نیفتاده است؟»، اظهار کرد: پاسخگویی به این سؤال را باید به مدیران قبلی سپرد؛ اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که بودجه شهرداری به‌قدری نیست که این اجازه را به مدیران بدهد که هر آنچه موردنیاز استان است را بدون دل‌نگرانی خاصی در این زمینه تهیه کنند. این بودجه بیشتر صرف مسائل روزمره و جاری شهرداری ازجمله پرداخت حقوق کارمندان می‌شود. مسلماً وقتی مدیرعاملی در آخر ماه نگرانی پرداخت حقوق کارکنان را دارد، ناخودآگاه مجبور است برخی از مسائل را اولویت‌بندی کند. بنابراین این‌که عنوان کنیم که اگر این نردبان در چند سال قبل خریداری می‌شد اکنون مجبور به پرداخت هزینه 64 میلیاردی نبودیم؛ اشتباه است چراکه اگر شهرداری در آن زمان توانایی خرید این نردبان را داشت چرا باید در خرید آن تعلل می‌کرد؟

**دغدغه شورا استفاده بهینه از امکانات دولتی است

وی درزمینهٔ برنامه و تصمیمات شورا برای تهیه و فراهم آوردن این نردبان ادامه داد: باید اذعان کرد شورا نه‌تنها درزمینهٔ تهیه نردبان 64 متری آتش‌نشانی؛ بلکه دغدغه کلی‌اش این است که از امکانات دولتی بهترین استفاده را ببرد و در کنار آن از حمایت‌هایی که از طریق وزارتخانه‌های کشور می‌توانیم دریافت کنیم نیز نهایت بهره را ببریم.

نردبان تنها یکی از کمبودهای ایستگاه‌های آتش‌نشانی زنجان است

وی بابیان اینکه شورای شهر از توان‌بخش خصوصی و دولتی و هر موقعیت دیگری که بتوانیم استفاده کنیم، نهایت بهره را خواهیم برد؛ افزود:. نردبان تنها یکی از نمونه کمبودهای ایستگاه‌های آتش‌نشانی استان است و شاهد هستیم که امکانات و تجهیزات آتش‌نشانی ما نیز فرسوده هستند و نیاز به نوسازی دارد. همچنین درزمینهٔ ایستگاه‌های موجود نیز ما دچار کمبود هستیم که برای اصلاح این وضعیت سعی کرده‌ایم در سال آینده بودجه‌ی به‌مراتب بهتر از سال‌های گذشته برای این بخش کنار بگذاریم.

این مسئول افزود: علیرغم وجود کمبود اعتبارات درزمینهٔ خرید نردبان 64متری و پابرجا بودن این مشکل، تلاش بر این است که شرایطی را برای به حداقل رساندن این مشکلات فراهم آوریم که یکی از مسائلی که در این زمینه در نظر گرفته‌شده است افزایش شیر آب هیدرانت آتش‌نشانی است.

سخنگوی شورای شهر زنجان بابیان اینکه به دنبال افزایش تعداد شیر آب هیدرانت آتش‌نشانی در مناطق مختلف شهری هستیم، افزود: در این زمینه برنامه‌ریزی‌ها در حال انجام است به‌طوری‌که در همین 5 ماه اخیر، حدود 50 تا 60 مورد شیر هیدرانت در سطح شهر نصب شده است که به نظر من قابل‌قبول است. برای سال آینده نیز تعدادی دیگر در نظر گرفته شده است تا بتوانیم میزان شیرهای هیدرانت آتش‌نشانی را در نقاط شهری به میزان استاندارد برسانیم و مشکلی از این جهت وجود نداشته باشد. اگرچه اقدام در این زمینه به این معنا نخواهد بود که از هدف اصلی خود که خرید نردبان 64 متری آتش‌نشانی است غافل بمانیم بلکه بایستی اقدامات بر اساس توان شهرداری اولویت‌بندی شود و برحسب توان کارها به‌مرور صورت گیرد.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانآتش نشانی زنجاننردبان آتش نشانیشهرداری زنجان
sedayezanjannews.ir/nx8410


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»