کد خبر: 8517
1400/12/11 - 9:57


صدای زنجان از قیمت اقلام در آستانه نوروز 1401 گزارش می‌دهد؛

بوی گرانی در بازار عید

مردم: قیمت‌‌ها در بازار بالاست، دولت که با وعده حمایت از قشر ضعیف و محرومان توانست روی کار بیاید دقیقاً چه‌کار می‌کند؟/ رئیس اتحادیه آجیل و خشکبارفروشان زنجان: برای آجیل قیمت مشخصی نمی‌توان بگویم! قیمت‌ها رو به بالاست!/ رئیس اتحادیه قنادان زنجان: افزایش نرخ مواد اولیه بی‌رویه است!/ فروشندگان پوشاک: امسال سال سختی برای تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک بود!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- تحریم، خشک‌سالی، افزایش هزینه‌های تولید اعم از کود و سم، دستمزد و قبوض خدماتی، افزایش هزینه‌های حمل و کرایه مغازه‌ها، کاهش ارزش پول کشور و کرونا دست‌به‌دست هم دادند تا وضعیت بازار در آستانه نوروز 1401 آن‌چنان تعریفی نداشته باشد!

البته بنا به اظهارات رئیس اتحادیه آجیلفروشان زنجان با توجه به اینکه 35 درصد نیاز کشور ذرت و روغن آفتابگردان کشور از روسیه و اوکراین تأمین می‌شود، جنگ این دو کشور در افزایش نرخ خشکبار و آجیل بی‌تأثیر نبوده است!

در حال حاضر قیمت آجیل مخلوط شور و شیرین بسته به کیفیت متفاوت بوده و در بازار زنجان از 299 هزار تومان آغاز و به مرز 400 هزار تومان رسیده است!

متوسط قیمت بادام کاغذی خام، بادام‌زمینی خام، بادام‌هندی شور ریز، مغز فندق شور خارجی، گردو باپوست، مغز گردوی ایرانی، تخمه آفتابگردان، تخمه‌کدو درجه‌یک در بازار 339 هزار تومان، 129 هزار تومان، 399 هزار تومان، 360 هزار تومان، 179 هزار تومان، حدود 380 هزار تومان، 100 هزار تومان، حدود 160 هزار تومان به دست مصرف‌کننده‌ها می‌رسد.

البته یکی از مغازه‌داران به صدای زنجان می‌گوید: بخشی از کالاهای سفارشی‌اش نظیر آجیل چهارمغز شور هنوز به دستش نرسیده است. با در نظر گرفتن هزینه حمل و کرایه قرار هست این محصول به قیمت حدود 480 هزار تومان عرضه شود! هرچند مردم توان خرید ندارند اما هستند خانواده‌هایی که به دنبال جنس باکیفیت بوده و در خرید این محصول نیز مشکلی ندارند!

بخشی از تولیدات مغز گردو و فندق که از مواد آجیل محسوب می‌‌شود و حتی کشمش در داخل استان تولید می‌شود اما فقط 45 درصد نیاز را تأمین می‌کند و ضروری است تا مابقی نیاز از طریق تجارت خارجی و داخلی وارد شود.

نرخ رو به بالای آجیل

قیمت‌های اقلام عید نوروز ازجمله آجیل و خشکبار آن‌چنان در حال افزایش است که «مرتضی انتصار»، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبارفروشان زنجان عنوان می‌کند: قیمت هر کیلو آجیل معمولی در بازار، 300 هزار تومان است و برای این محصول نمی‌توان قیمت مشخصی اعلام کرد! فقط می‌توانم بگویم قیمت آجیل رو به بالاست!

جنگ بین روسیه و اوکراین، تحریم، خشک‌سالی، افزایش هزینه‌های تولید اعم از کود و سم، دستمزد و قبوض خدماتی، افزایش هزینه‌های حمل و کرایه مغازه‌ها ازجمله دلایل مؤثر برافزایش قیمت آجیل و خشکبار است که از سوی «انتصار» عنوان می‌شود.

انتصار تأکید می‌کند: 35 درصد ذرت و روغن آفتابگردان کشور که از مواد اولیه آجیل و خشکبار محسوب می‌شوند از کشورهای اوکراین و روسیه تأمین می‌شود، درنتیجه تیره شدن روابط این دو کشور در افزایش قیمت‌ها در بازار ایران و به‌تبع آن زنجان بی‌تأثیر نیست!

او با اشاره به سختگیری‌ها در عرصه مبارزه با قاچاق را یکی دیگر از دلایل تأثیرگذار در افزایش قیمت‌ها اعلام کرده و می‌گوید: بخشی از آجیل و خشکبار از طریق کولبران وارد کشور می‌شد که تا حدودی با افزایش بی‌رویه قیمت‌ اقلام مختلف مقابله می‌کرد.

البته به گفته این فعال صنفی، به دنبال کاهش ارزش پول ایران بازرگانان افغانستانی و پاکستانی که برایشان تجارت در عرصه خشکبار مقرون‌به‌صرفه بود، بخش قابل‌توجهی از تولیدات را خریداری و از کشور خارج کردند! همین امر نیز که به کاهش خشکبار در بازار تقاضا دامن زد سبب شد تا قیمت محصول افزایش یابد! همین بادام‌هندی که از کشورهای هند، سریلانکا، بنگلادش و ویتنام وارد می‌شود جزو کالاهای قاچاق محسوب می‌شود که به علت سختگیری‌ها، این محصول به این آسانی‌ها نمی‌توان وارد بازار شود.

آمار دقیقی از میزان افزایش نرخ آجیل و خشکبار نسبت به مدت مشابه سال قبل به علت شیوع کرونا در دست نیست اما به گفته انتصار این میزان را حدود 30 درصد اعلام کرده و می‌گوید: نسبت به 2 سال قبل میزان مشتری حداقل 50 درصد کاهش‌یافته است! قیمت نیز نسبت به سه سال پیش حداقل دو برابر شده است!

البته این مسئول صنفی معتقد است که آجیل نسبت به سال قبل آن‌چنان هم گران نشده اما قدرت خرید مردم پائین آمده و بخش قابل‌توجهی از خانواده‌ها نمی‌توانند این محصول را برای سفره عیدشان خریداری کنند!

وی که چشم‌انتظار نتیجه مثبت برجام است به صدای زنجان می‌گوید: تحریم‌ها در کنار سایر مسائلی که عرض شد، آثار منفی بر بازار آجیل و خشکبار داشته اگر برجام به ثمر بنشیند، مشکلات حل می‌شود! از مسائل سیاسی که بگذریم، وضعیت آب و هوایی که ارتباط مستقیمی با افت تولید داشت تأثیر خود را بر این بازار گذاشت، بالاخره اخیراً بارش خوبی داشتیم من به آینده خوش‌بین هستم!

افزایش 50 درصدی قیمت مواد اولیه شیرینی و نگرانی قنادان

رسول محمدی، رئیس اتحادیه قنادان زنجان نیز با اشاره به افزایش 19 درصدی قیمت انواع شیرینی در آستانه عید نوروز 1401 می‌گوید: سالی یک‌بار نرخ گیری می‌کنیم که بر اساس آمارها تقریباً همه‌ساله 30 تا 40 درصد قیمت‌ها افزایش دارند. بر اساس بررسی‌هایی که مردادماه سال جاری بابت نرخ مواد اولیه اعم از روغن، شکر و آرد انجام دادیم، قیمت این اقلام در اسفندماه جاری نسبت به 7 ماه اخیر (مردادماه) رشد 40 تا 50 درصدی داشته است! یعنی افزایش نرخ بی‌رویه!

به گفته محمدی، در مردادماه سال جاری قیمت هر کیلو روغن و شکر در بازار به ترتیب 18 هزار و 17 هزار تومان بود که در حال حاضر این کالاها به قیمت 70 هزار و 8 هزار و 500 تومان به دست قنادان می‌رسد!

وی بابیان اینکه قنادی‌ها در مقایسه با سایر صنوف بیشترین خسارت را به دلیل مشکلات تأمین و تهیه آرد و روغن (در مقطعی کمبود و مقطعی نیز قیمت‌های بالا که همچنان ادامه دارد) متحمل شده‌اند، اضافه می‌کند: کاهش قدرت خرید مردم به دلیل مشکلات اقتصادی و آغاز موج سوم کروناویروس در کنار افزایش قیمت مواد اولیه قنادی‌ها را دچار مشکل کرده است و بسیاری از آن‌ها را که به‌طور متوسط 10 تا 20 نیروی کار دارند، در آستانه تعدیل نیرو قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه اغلب مواد اولیه شیرینی‌ها وابسته به بالا و پایین شدن دلار است، ادامه می‌دهد: همین امر باعث گرانی بیش‌ازحد مواد اولیه می‌شود.

محمدی با اشاره به اینکه در اولویت نبودن خرید شیرینی از سوی مردم نیز از موضوعاتی است که خسارات بسیاری به این صنف وارد کرده است، می‌گوید: وقتی فشار اقتصادی خانوار افزایش پیدا می‌کند، مردم بر روی تأمین کالاهای اساسی خود متمرکز می‌شوند و رغبت چندانی برای خرید شیرینی ندارند.

وی معتقد است، افزایش قیمت مواد اولیه، شیوع کرونا، افزایش دستمزد کارگران و بالا رفتن سهم کارفرما در پرداخت حق بیمه، باعث شده قیمت شیرینی افزایش پیدا کند که نتیجه آن چیزی جز پایین آمدن قدرت خرید مردم و کاهش میزان فروش انواع شیرینی نبوده است.

محمدی با اشاره به خسارت 50 میلیون تا 200 میلیون تومانی 130 قنادی زنجان در ابتدای سال 99 (سال‌های ابتدایی شیوع کرونا) عنوان کرد: قنادی‌ها در آستانه عید نوروز نسبت به پخت شیرینی‌ها اقدام می‌کنند، چراکه روزهای پایانی سال و ایام نوروز بهترین زمان برای کسب سود و بازارگرمی آن‌هاست اما شیوع کروناویروس سبب شد تا حجم بالایی از تولیدات دست قنادی‌ها مانده و فاسد شود. در نوروز 99 و 1400 به علت نگرانی مردم بابت شیوع کرونا و ترس از سلامتی میزان خرید افت شدیدی داشت و منجر به خسارت مالی به قنادان شد. امسال نیز با اضطراب و نگرانی از فاسدشدن شیرینی‌ها برای نوروز سال 1401 پخت می‌کنند.

نرخ‌های خودسر میوه

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که در حال حاضر بر اساس کیفیت، پرتقال تامسون در میدان میوه و تره‌بار زنجان 7 تا 19 هزار تومان، پرتقال شهسوار 6 تا 9 هزار تومان، سیب قرمز 5 تا 15 هزار تومان، سیب زرد 8 تا 18 هزار تومان به فروش می‌رسد که در بازار توسط خرده‌فروشی‌ها با افزایش 5 هزار تا 12 هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد! البته فروشندگانی که از نیسان‌ها و وانت‌ها اقدام به عرضه می‌کنند، محصولات را با اختلاف 2 تا 3 هزارتومانی عرضه می‌کنند که می‌تواند در تنظیم بازار نقشی هرچند کوچک ولی مؤثر داشته باشد.

احمد یکی از شهروندان زنجانی به صدای زنجان می‌گوید: قیمت میوه با توجه به حقوق و دستمزد افراد، بسیار بالاست اما اگر همین وانتی‌ها نبودند دستمان از سیب 10 هزارتومانی و پرتقال شهسوار 8 هزارتومانی هم کوتاه می‌شد! متأسفم که برخی از مغازه‌دارها (اعم از مستأجر و صاحب‌ملک) از این شرایط سوءاستفاده کرده و قیمت نهایی میوه را با احتساب پول کرایه مغازه‌ها و قبض برق و گاز و غیره را از مصرف‌کننده دریافت می‌کنند!

بازار بی‌رمق پوشاک

ظاهراً با نزدیک شدن به‌روزهای پایانی سال بازار پوشاک بی‌رونق‌تر شده است. گویا مردم رغبتی برای خرید انواع پوشاک برای اهل خانه خود ندارند.

گرانی در بازارها به‌جایی رسیده که هر یک از ملزومات یکی پس از دیگری از سبد خانوارها کنار گذاشته می‌شود.

یکی از فروشندگان پوشاک فعال در خیابان سعدی به صدای زنجان می‌گوید: امسال سال سختی برای تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک بود. مواد اولیه تولید پوشاک به‌سختی به دست تولیدکنندگان می‌رسد. زمانی جنس (مواد اولیه) موجود است اما گران! زمانی جنس در حال واردات به کشور است اما بازهم گران می‌شود، مسئولان هم فقط وعده کنترل بازار را می‌دهند و تماشاچی هستند و در عمل کاری نمی‌کنند!

او مدعی است، شنیده‌ام موجودی انبارهای مواد اولیه (نخ و سایر ملزومات) در حال اتمام است. تاجران این روزها فقط اجناس دپو شده در انبارهایشان را راهی بازار تولید می‌کنند. گرانی دلار مانع بزرگی برای واردات مواد اولیه به داخل کشور شده است. از طرفی تاجر هرروز شاهد نوسان قیمت دلار است ازاین‌رو دیگر تمایلی به خروج اجناس خود از انبار ندارد و از طرف دیگر قدرت مالی برای واردات مواد اولیه آن‌هم با ارقام متفاوت دلار را ندارد.

یکی از شهروندان زنجانی نیز بابیان اینکه سال قبل نیز نتوانستم برای فرزندانم لباس عید بخرم تا حداقل دلشان خوش شود، عنوان می‌کند: لباس بچه‌ سال‌به‌سال گران‌تر می‌شود حتی خیلی بیشتر از لباس بزرگ‌سالان! مسئولان هم که کاری نمی‌کنند! نمی‌دانم دولت که با وعده حمایت از قشر ضعیف و محرومان توانست روی کار بیاید دقیقاً چه‌کار می‌کند؟

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبازار زنجانبازار شب عیدقیمت ها
sedayezanjannews.ir/nx8517


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»