کد خبر: 8524
1400/12/12 - 12:44


صدای زنجان دسترسی زنجانی‌ها به سامانه توزیع اقلام اساسی را بررسی می‌کند؛

بازرگام منهای زنجان

یک کارشناس: نمی‌توان گفت که بازار با آمدن بازرگام، تحت کنترل درآمده است! تاکید می‌کنم، این سامانه دولتی است و در آن نگاه تامین امنیتی است نه رقابتی!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در شرایطی که برخی از مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس راه‌اندازی سامانه بازرگام و عرضه اقلام اساسی مردم در این بستر مجازی را گامی در مسیر عدالت‌محوری تلقی می‌کنند که زنجانی‌ها دسترسی به این سامانه ندارند!

البته برخی کاشناسان معتقدند: با توجه به «دانش پائین» و «دسترسی محدود به امکانات» به ویژه نقاط دورافتاده روستایی، این سامانه در کل استان زنجان قابلیت اجرایی ندارد! از طرفی با توجه به سیستم معیوب توزیع و نظارت به نظر نمی‌رسد این سامانه در تنظیم بازار دستاورد آنچنانی داشته باشد!

اسماعیل قادری‌فر، رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور در 10 آذرماه سال جاری اعلام کرد سامانه «بازرگام» به آدرس www.bazargam.com کالا‌های اساسی را به نرخ مصوب دولت به دست مصرف کننده می‌رساند.

از زمان معرفی سامانه، واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی بالا گرفت، که چرا کالا‌های اساسی به یک شرکت داده شده و شرکت خدمات دهنده چه برتری‌ها و صلاحیت‌هایی نسبت به سایر شرکت‌ها داشته است.

این در حالی است که برخی از کارشناسان از جمله «محمود نوری»، کارشناس بخش کشاورزی و مدیرکل اسبق سازمان تعاون روستایی استان زنجان نیز معتقدند این کار ممکن است بستر رانت را برای ک شرکت خاص فراهم کند، این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی معتقد است به منظور «شفافیت» این برنامه را در دستور کار قرار داده‌اند.

سامانه بازرگام فعلا در زنجان راه‌اندازی نشده است!

سامانه بازرگام، یک سامانه اینترنتی است که گفته می‌شود تا قبل از این، فروش اینترنتی میوه و محصولات کشاورزی را انجام می‌داد و حالا در آن کالا‌هایی از جمله مرغ منجمد، تخم‌مرغ، شکر، روغن و برنج را با قیمت مصوب دولت عرضه می‌کند. خرید از سامانه بازرگام، اینترنتی است و آن‌گونه که مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران خبر داده، این سامانه فعلا در چند شهر تهران، کرج، اصفهان، شیراز، یزد، رشت، مشهد، کرمان و تبریز فعال است.

بر اساس اظهارات مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان این سامانه فعلا در زنجان راه‌اندازی نشده و در آینده‌ای نزدیک اقدامات لازم برای آن انجام می‌شود.

البته برخی از آن‌ها به صدای زنجان می‌گویند: سامانه‌های مجازی فعال در استان که مشغول فروش اقلام اساسی از جمله مرغ، گوشت قرمز و مواد پروتئینی هستند بسیار بهتر از بازرگام مشغول خدمات‌رسانی هستند.

اما و اگرهای دسترسی زنجانی‌‌ها به بازرگام

در شرایطی که دولتی‌ها و مجلسی‌ها از جمله میرتاج الدینی، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1401 مجلس از گسترش شبکه توزیع مناسب مرغ موجود در انبار‌ها به عنوان راهکار کاهش قیمت آن در آستانه عید نوروز یاد می‌کند، زنجانی‌ها که هنوز به بازرگام دسترسی ندارند، به دولت پیشنهاد می‌دهند، برای شهرهای کوچک توزیع سهمیه‌ای از طریق میادین میوه و تره بار تعیین کند تا همه مردم ایران بتوانند به صورت یکسان از توزیع کالاهای اساسی بهره‌مند شوند!

زهرا، یکی از شهروندان زنجانی می‌گوید: وقتی زنجانی‌ها به سامانه‌ای که مسئولان می‌گویند اقلام ضروری خانوارها در آن به قیمت مصوب عرضه می‌شود، دسترسی ندارند دیگر نباید ادعا کرد که دولت در روزهای دشوار مردم، گام مثبتی برداشته است. سامانه بازرگام باید برای زنجانی‌ها هم در آستانه سال نوروز قابل دسترسی می‌شد، دقیقا این روزها که اقلام اساسی را به قیمت واقعی نمی‌خریم!

در شرایطی که برخی از مردم عدم امکان دسترسی به سامانه را برابر با بی‌عدالتی می‌دانند، کارشناسان می‌گویند قبل از همه‌گیر شدن این سامانه، بهتر است وزارت جهاد کشاورزی ضمن شفاف‌سازی فعالیت این سامانه، اطلاعات کاملی درباره چگونگی نظارت بر سامانه بازرگام را اطلاع‌رسانی کند تا مشکلات بعدی پیش نیاید!

امیر، دانشجوی اقتصاد و یکی از شهروندان زنجانی هم معتقد است تا وقتی نظارت دقیق دولت پشت سامانه‌های فروش اقلام اساسی و سایر کالاها با هر عنوانی، دولتی یا خصوصی نباشد، این سامانه‌ها مشکلی از مردم آن هم در شرایط دشوار اقتصادی کنونی را حل نمی‌کند.

وی با اشاره به فروش اقلام بسته‌بندی شده از سوی فروشگاه‌های مجازی می‌گوید: این فروشگاه‌ها به بهانه بسته‌بندی قیمت نهایی کالا را به صور غیرمنطقی بالا می‌برند که اگر نظارتی پشت آن باشد قطعا چنین اتفاقی نمی‌افتد، حرف من این است سامانه بازرگام تا وقتی با برنامه از پیش تهیه شده به ویژه در بخش نظارتی تدوین نشود، دولت کاری از پیش نمی‌برد.

امکان دسترسی به بازرگام در استان زنجان وجود ندارد!

محمود نوری، کارشناس کشاورزی نیز با تائید این اظهارات عنوان می‌کند: هر کالایی که قرار است تولید شود باید تمامی فاکتورها از تولید تا عرضه و فروش را در نظر گرفت. البته اگر مقرر شود این امر در بستر دیجیتالی اجرا شود باید مباحث «فراهم بودن زیرساخت‌های مخابراتی و الکترونیکی» و «تامین، تدارک و نظارت» در دستور کار قرار گیرد!

نوری با بیان اینکه در بخش مخابراتی دو گزینه از جمله «دانش افراد» و « دسترسی به امکانات» مورد توجه باشد، توضیح می‌دهد که، با توجه به سطح آگاهی و دانش پائین افراد به ویژه در دورافتاده‌ترین مناطق روستایی و از طرف با توجه به سطح پراکنش دسترسی به امکانات محدود است، به نظرم ادعای دسترسی تمامی مردم به بازرگام و تهیه اقلام به نرخ منطقی درست نباشد و بخشی از مردم به ویژه مناطق روستایی از این سامانه بی‌بهره خواهند بود!

این کارشناس اضافه می‌کند: در حوزه «تامین و تدارک و البته نظارت» نیز باید بگویم بر اساس اخباری که می‌شنویم، بازرگام پروسه رو به روالی نیست و اگر احیانا گپ‌های موجود برطرف نشود منجر به رانت می‌شود!

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به سیستم معیوب و مشکل‌داری که برخی کارشناسان به آن تاکید دارند، آیا این سامانه قابلیت عملی شدن دارد یا نه به صدای زنجان می‌گوید: هدف نهایی این است که مشتری و مصرف‌کننده نهایی با کمترین هزینه و انرژی و البته زمان که زیرنظر بازرسان باشد، انتفاع ببرد، به نظرم تا زمانی که بازار عرضه رقابتی نشود، نمی‌توان گفت که بازار با آمدن بازرگام، تحت کنترل درآمده است! تاکید می‌کنم، این سامانه دولتی است و در آن نگاه تامین امنیتی است نه رقابتی! در بازار رقابتی، فعالان اقتصادی برای بیشترین فروش، «کیفیت» و «قیمت» را در نظر می‌گیرند تا مزیت خود را حفظ کنند اما چون در بازرگام نگاه دولتی، صرفا تامین امنیتی است قاعدتا مشکلاتی پیش می‌آید!

25 بهمن‌ماه امسال بود که فرزاد طلاکش، دبیر کل فدراسیون طیور ایران با اشاره به سیاست اخیر دولت برای عرضه مرغ گفت: دولت مرغ را با قیمت پایین تر از بازار آزاد در بازرگام عرضه کرده اما مسئله اینجاست که نیازمندان دسترسی چندانی به این خرید ندارند، شاید برخی دلال ها خریدند و با قیمت بالاتر مرغ را بازار فروختند. در واقع بخشی از مرغ وارداتی را دولت از طریق فروش اینترنتی عرضه داشته و عده ای که درآمد خوبی دارند از این فروش ها استقبال نکرده و افرادی که نیازمند هستند هم مرغ اینترنتی نخریدند، زیرا بسیاری از مردم اساسا از این عرضه مطلع نشدند!

او عنوان کرد: دولت اعلام کرده که مرغ را کیلویی20 هزار تومان می دهد و تخم مرغ را نیز شانه ای ۴۳ هزار تومان اینترنتی می فروشد و هزینه حمل آن هم رایگان است و به نوعی این فروش یارانه است و ویژه عده ای از دهک‌هایی پایین جامعه با درآمد پایین است، اما آمارها حکایت از این دارد که آنها از این فروش بازرگام سود نمی‌برند. هرچند الان تخم مرغ را در میادین میوه و تره بار شانه‌ای43 هزار تومان می‌فروشند که تفاوتی با عرضه در بازرگام ندارد. با این حال ممکن است برخی مغازه‌ها در برخی مناطق تهران تخم‌مرغ را کمی گران‌تر از قیمت دولتی آن هم بفروشند.

محمود نوری، نیز با بیان اینکه این اظهارات نشان از آن است که «شکل نظارت در کشور اشتباه است»، تاکید می‌کند: سامانه بازرگام قرار بوده در عرصه فروش محصول به همه استان‌ها خدمات ارائه کند، اما گزارش‌ها حکایت از این دارد که اسم بسیاری از استان‌ها و شهرها از جمله زنجان در این سامانه وجود ندارد، بنابراین امکان سرویس‌دهی به همه مناطق کشور وجود ندارد و این مسئله می‌تواند به دور از عدالت اجتماعی باشد!

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبازرگاماقلام اساسیقیمت مصوب
sedayezanjannews.ir/nx8524


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»