کد خبر: 8530
1400/12/16 - 12:42


صدای زنجان از نحوه برگزاری نمایشگاه بهاره زنجان و انتقادات مطرح‌شده درباره آن گزارش می‌دهد؛

نمایشگاه بهاره یا سمساری؟

مردم: به‌جز مواد غذایی تقریباً همه اجناس قدیمی‌اند!/ برخی صنوف: بیشتر غرفه‌داران مجوز صنفی ندارند/ رئیس اتاق اصناف زنجان: قیمت اجناس تا 20 درصد پایین‌تر از بازار است! تمامی غرفه‌داران هم مجوز دارند! وجود برخی اجناس بنجل در نمایشگاه‌ها را نمی‌توان رد کرد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- قیمت بالای اجناس و در برخی مواقع برابری قیمت اجناس ارائه‌شده در نمایشگاه بهاره زنجان باقیمت خارج از نمایشگاه به همراه به‌روز نبودن اغلب اجناس ارائه شده در آن منجر به واکنش مردم و بسیاری از صنوف زنجان شده است.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که قیمت اقلام اساسی و ضروری در نمایشگاه چندان تفاوتی با بازار ندارد. برخی از رؤسای اتحادیه‌ها هم با تائید این موضوع خبر از عرضه کالاها 20 تا 30 درصد بالاتر از بازار خبر می‌دهند اما رئیس اتاق اصناف با رد این اظهارات می‌گوید: اتفاقاً اجناس نمایشگاه باقیمتی 10 الی 20 درصد پایین‌تر از بازار عرضه می‌شوند!

نمایشگاه بهاره از سه‌شنبه 10 اسفندماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی کاسپین زنجان آغاز به کار کرده و تا 20 اسفندماه ادامه دارد.

مقررشده، تعزیرات حکومتی، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، اتاق اصناف و جهاد کشاورزی در جریان برگزاری نمایشگاه حضورداشته و با هرگونه گران‌فروشی برخورد کنند.

به گفته سید محمود موسوی، رئیس اتاق اصناف زنجان، در نمایشگاه بهاره امسال حدود 4 هزار مترمربع مساحت به غرفه‌دارها واگذارشده است تا اقلام پرطرفدار پایان سال زنجانی‌ها ازجمله آجیل و خشکبار، پوشاک، کفش و غیره را عرضه کنند.

علاوه بر این اجناس، اقلام اساسی نظیر برنج، شکر، گوشت و قند به قیمت تنظیم بازاری توسط دستگاه‌های ذی‌ربط اجرایی در غرفه‌های نمایشگاه به مردم عرضه می‌شود.

در حال حاضر ده‌ها غرفه فروش آجیل و خشکبار، کیف و انواع پوشاک و شیرینی و غیره فعال هستند و هر غرفه دار به ازای هر متر، 300 هزار تومان پرداخت کرده است. در این نمایشگاه مساحت غرفه‌ها 10 تا 20 متر است یعنی هر غرفه دار برای تحویل غرفه 10 متری 3 میلیون تومان پرداخت کرده است.

برخی از کسبه و فعالان صنفی زنجان که ظاهراً مخالف نحوه برگزاری نمایشگاه بهاره زنجان هستند، می‌گویند: با توجه به شرایط اقتصادی اصناف به دلیل تعطیلی‌های مکرر از 2 سال قبل، انتظار می‌رفت دولت نیز شرایط رکود و خسارت وارده به اصناف را در نظر می‌گرفت که متأسفانه اصلاً به آن توجه نکرده است.

یکی از مسئولان صنفی مدعی است: نبود بازرسی و نظارت، استقرار بیش از 100 واحد بدون مجوز و غیربومی، عدم درج قیمت روی بیشتر کالاها، گران‌فروشی اقلام نسبت به بازار، عرضه اقلام نمایشگاهی بدون کارشناسی و تائید اتحادیه‌ها ازجمله دلایل عدم رضایت برخی از صنوف و رؤسای اتحادیه‌ها از نمایشگاه بهاره امسال است.

اجاره غرفه‌ها به افراد فاقد مجوز صنفی؟

برخی از صنوف می‌گویند: بیش از 2 سال است که به علت شیوع کرونا و محدودیت‌های آن متضرر شده‌اند انتظار داشتیم در آستانه نوروز 1401 نباید مسئولان به فکرمان باشند؟ آیا این درست است که نمایشگاه بهاره زنجان پس از چند سال وقفه به افراد غیربومی و افراد غیر صنفی که در داخل خانه‌ها مشغول فروش اجناس قاچاق و بنجل هستند در ازای پرداخت پول بابت کرایه غرفه، اختصاص یابد؟

ابوالفضل نیاکان، رئیس اتحادیه پوشاک زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: در نمایشگاه بهاره به تعداد محدود و انگشت‌شمار فعال مجوز دار در عرصه پوشاک زنجانی دیدم و مابقی اصلاً فعال صنفی نیستند و در منازل خود مشغول فروش اجناس قاچاق، تاناکورا و بنجل و یا از چند سال قبل هستند که به مردم عرضه می‌شود!

نیاکان بابیان اینکه «نمایشگاه بهاره زنجان، نمایشگاه نیست و بیشتر شبیه فروشگاه است»، معتقد است: در نمایشگاه، بسترها برای حضور تولیدکننده‌های اصلی و انعقاد قرارداد با فروشندگان لباس با آن‌ها فراهم است درحالی‌که در نمایشگاه فعلی اجناس خارجی و بی‌کیفیت توسط افراد غیر صنفی به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد! همین جنس را مغازه‌دار می‌فروخت قطعاً مشمول برخورد قانونی می‌شد اما در کمال تعجب مشاهده می‌کنیم که خبری از برخورد با عرضه‌کنندگان پوشاک بدون مجوز، در نمایشگاه نیست!

او اضافه می‌کند: نمی‌دانم چرا مسئولان هوای بازاریان و اصناف را ندارند؟ 90 درصد مغازه‌داران زیرمجموعه صنف پوشاک زنجان، مستأجرند و برای سر پا ماندن وام‌های میلیونی از بانک‌ها درخواست کرده و در حال حاضر مشغول واریز اقساط هستند. آیا ارائه غرفه نمایشگاه بهاره به افراد فاقد مجوز صنفی یا اشخاص غیربومی در شرایط دشوار اقتصادی منطقی است؟

رئیس اتحادیه پوشاک زنجان با اشاره به رفتار دوگانه مسئولان در رابطه با فروش و عرضه اجناس خارجی توسط «فعالان عرضه عمده پوشاک مستقر در تهران و سایر شهرهای بزرگ کشور» و «فروشندگان پوشاک خرد ساکن شهرستان‌ها ازجمله زنجان» می‌گوید: مشکل صنف لباس‌فروشان این است که هر بار متهم به گران‌فروشی شده است، متأسفانه مسئولان به‌جای برخورد ریشه‌ای، عاملان گران‌فروشی را کنار زده و مغازه‌داران را محکوم کرده‌اند. کرایه مغازه‌ها در 20 سال قبل، 100 الی 200 هزار تومان بود اما در حال حاضر در مرکز شهر مغازه به قیمت 10 میلیون تا 30 میلیون اجاره داده می‌شود!ما گران‌فروش نیستیم، عاملان گران‌فروشی را یافته و با آن برخورد کنید! الآن صاحبان 2 پاساژ در شهر زنجان به‌صورت متری شارژ فعالان صنفی را محاسبه می‌کنند، یعنی هر فعالی بسته به متراژ به‌طور متوسط 400 هزار تا یک‌میلیون می‌پردازد!

نیاکان بابیان اینکه در میان فعالان صنفی حاضر در نمایشگاه هستند کسانی که از بودن در آن پشیمان هستند چراکه بسیاری از موارد صنفی و بهداشتی و غیره در آن رعایت نشده است، می‌گوید: دریکی از روزهای نمایشگاه به غرفه داری که مشغول عرضه پوشاک بود، آدرس واحد صنفی‌اش را پرسیده و خواستم تا فاکتور اجناسش را ارائه کند اما او گفت که مغازه‌ای ندارد، فاکتوری هم در دستش نیست و فقط در نمایشگاه حضور یافته تا لباس‌ها را بفروشد!

بااین‌وجود سید محمود موسوی، رئیس اتاق اصناف زنجان با رد این ادعاها می‌گوید: تمامی افرادی که غرفه دار هستند، فعال صنفی‌اند. تعداد غیربومیانی که غرفه در تحویل آن‌هاست محدود است. در رابطه با علت تحویل غرفه‌ها به افراد غیربومی نیز باید بگویم، این افراد نیز حق حضور در نمایشگاه‌ را داشته و دارند و از طرفی حضور آن‌ها سبب رقابتی شدن بازار و درنهایت عرضه محصول به قیمت پائین به مشتری‌ها می‌شود.

رئیس اتاق اصناف زنجان در پاسخ به این سؤال که آیا فروش برخی اجناس بنجل در نمایشگاه بهاره را هم رد می‌کنید به صدای زنجان می‌گوید: می‌گویند در نمایشگاه گران‌فروشی وجود دارد که درست نیست اما وجود برخی اجناس بنجل در نمایشگاه‌ها را نمی‌توان رد کرد!

در شرایطی که رئیس اتاق اصناف گران‌فروشی در نمایشگاه را رد و عرضه اجناس بنجل را نیز به‌صورت ضمنی تائید می‌کند، برخی از فعالان صنفی زنجان مدعی‌اند که قیمت کالاها در نمایشگاه بهاره به‌هیچ‌عنوان پائین نبوده و در برخی مواقع نیز 20 تا 30 درصد بالاتر از بازار آزاد است! برخی از غرفه‌داران نیز اصلاً برگ خرید فروش نداشته و در مقابل بازرسان که گویا حضور فیزیکی دارند در عمل کاری نمی‌کنند!

اما سید محمود موسوی، رئیس اتاق اصناف زنجان در واکنش به این اظهارات بابیان اینکه اجناسی که در نمایشگاه عرضه می‌شود 10 الی 20 درصد پایین‌تر از بازار است و اگر برعکس باشد اصلاً معنا ندارد، ادعای حضور فیزیکی صرف، بازرسان را رد کرده و خطاب به برخی صنوف معترض می‌گوید: این اظهارات سیاه نمایی است! ما از بازرسان گزارش عملکرد می‌خواهیم مگر می‌شود بازرس بنشیند و گزارش عملکرد بدهد؟ اگر به گفته شما بازرسان ما نشسته‌اند، تیم تعزیرات چه می‌گوید؟ قاضی تعزیرات را چگونه انکار می‌کنید؟ بازرسان و ناظران غرفه‌ها را مدام بازدید کرده و فاکتورها را احصا می‌کنند.

مبالغ بابت اجازه غرفه‌ها به کجا می‌رود؟

بااین‌وجود یکی از مسئولان اتحادیه‌های فروش اقلام اساسی در واکنش به این اظهارات می‌گوید: نمایشگاهی که از آن حرف می‌زنید، آشفته‌بازار است! اگر بازرس و ناظری وجود داشت غرفه‌داران فاقد مجوز اجناس بی‌کیفیت را به مردم عرضه نمی‌کردند! اگر ناظری بود قیمت‌ها را احصا می‌کرد تا مشخص شود برخلاف اظهارات شما که می‌گویید در نمایشگاه 10 تا 20 درصد اجناس ارزان‌تر از بازار عرضه می‌شوند، اتفاقاً 20 تا 30 درصد گران‌تر از بازار به شهروندان زنجانی فروخته می‌شود.

او بابیان اینکه هیچ استانی در آستانه نوروز نمایشگاه برگزار نکرد اما زنجان در این عرصه پیش‌قدم شد البته به نفع غیر از صنوف عنوان می‌کند: ما می‌خواهیم بدانیم مبالغ میلیونی که درازای تحویل غرفه از غرفه‌داران دریافت شده، کجا می‌رود؟

ابوالفضل نیاکان، رئیس اتحادیه پوشاک زنجان نیز که معتقد است برگزارکنندگان نمایشگاه به علت مسائل مادی اقدام به برگزاری نمایشگاه کرده‌اند و تنها چیزی که برایشان اهمیت نداشته حقوق مصرف‌کنندگان و صنوف بومی بوده است، ادعا می‌کند: این نمایشگاه فقط بساط کاسبی میلیونی برای مجری یا مجریان بوده و بس! آن‌ها باید در رابطه با وضعیت نابسامان نمایشگاهی که در حال برگزاری است توضیح دهند!

سید محمود موسوی، رئیس اتاق اصناف زنجان نیز در پاسخ بابیان اینکه تمامی مبالغ دریافتی بر اساس ضوابط بوده است، تکرار می‌کند: برخلاف ادعای برخی از صنوف، تمامی افراد بومی و غیربومی حاضر در نمایشگاه بهاره زنجان دارای مجوز هستند!

موسوی با اشاره به استقبال شهروندان از نمایشگاه بهاره زنجان این حضور را مساوی با رضایت نسبی عموم دانسته و عنوان می‌کند: هر جا که گران‌فروشی باشد اصلاً جمعیت به آنجا نمی‌رود!

بی‌توجهی به نکات بهداشتی؟

برخی از فعالان صنفی در واکنش به این اظهارات بابیان اینکه حضور جمعیت نمی‌تواند معیار خوبی برای سنجش رضایت عموم باشد، تأکید می‌کنند: مسئولان علاوه بر اینکه در استقرار غرفه‌داران و بررسی قیمت‌ها کاری نه به نفع مردم و نه به نفع صنوف نکرده‌اند بلکه در بحث رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز یک‌پایشان لنگ می‌زند!

یکی از فعالان صنفی با اشاره به عدم رعایت نکات بهداشتی از سوی برخی غرفه‌داران به‌ویژه غیربومی‌ها تصریح می‌کند: به‌طور مثال فروشندگان گز و پاستیل و شیرینی در عرضه فله‌ای محصولات خود نکات بهداشتی را به‌هیچ‌وجه رعایت نمی‌کنند، متأسفانه این اقدام بدون نگرانی از حضور بازرسان بهداشت و سلامت صورت می‌گیرد!

البته سید محمود موسوی، رئیس اتاق اصناف زنجان در پاسخ به این اظهارات بابیان اینکه برخلاف این اظهارات تمامی نکات بهداشتی حین فرآیند تحویل کالا توسط غرفه دار رعایت می‌شود، در ادامه تشریح رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی نیز عنوان می‌کند: فضای راهروها در نمایشگاه امسال بهاره نسبت به نمایشگاه‌های قبلی (پیش از شیوع کروناویروس) 2 برابر شده است. عرض راهروها در سال‌های قبل دو سه متر بود که این مهم در نمایشگاه امسال 4 الی 6 متر در نظر گرفته‌شده است.

اما یکی از فعالان صنفی نیز در واکنش به این اظهارات تأکید می‌کند: در جمعه‌بازار زنجان اجناس بسیار بهداشتی‌تر از نمایشگاه بهاره به دست مشتری می‌رسد، ضمن اینکه فضای جمعه‌بازار باز بوده و خواه‌وناخواه نکات بهداشتی کماکان رعایت می‌شود!

او بابیان اینکه مسئولان در برگزاری نمایشگاه بهاره فقط به فکر پر کردن منابع مالی بودند و نه چیز دیگر، از ارگان‌های نظارتی می‌خواهد تا برای بررسی ادعاهای طرفین سری به نمایشگاه بزنند!

گرانی به نمایشگاه بهاره رسیده اما وضعیت قیمت‌ها از بازار بهتر است!

احمد یکی از شهروندان زنجانی حاضر در نمایشگاه به صدای زنجان می‌گوید: با حضور یک‌ساعته در نمایشگاه می‌شود گفت که تفاوت چندانی بین قیمت اقلام نمایشگاه با بازار وجود ندارد. کیفیت اجناسی مثل لباس نیز قابل‌تعریف نیست اگر هم قیمت‌ها مقطوع‌اند چون کیفیتشان جالب نیست! راستش را بخواهید همین نمایشگاه اگر با نظارت همراه بود هم برای بسیاری از خانواده‌ها که به دنبال شادی کوچک در شب عید در وضعیت نابسامان و وخیم اقتصادی هستند، می‌توانست کمک‌کننده باشد!

او با اشاره به افزایش هیجانی قیمت اقلام در آستانه عید از خشکبار و آجیل گرفته تا پوشاک عنوان می‌کند: خارج از نمایشگاه اصلاً نمی‌توان به اقلام و اجناس پشت ویترین‌ها نگاه کرد، درست است که قیمت مواد اولیه هر محصولی گران شده اما قرار نیست که صنوف، افزایش هزینه دستمزد و کرایه و غیره را از جیب مصرف‌کننده جبران کند! گرانی به نمایشگاه بهاره امسال نیز رسیده اما یک تفاوت اساسی با بیرون دارد و آن این‌که در نمایشگاه تمامی اجناس قدیمی (به‌جز مواد غذایی) به قیمت بالاتر در مقایسه باکیفیت عرضه می‌شود! بهتر است که اسم این نمایشگاه از «بهاره» به «سمساری» تغییر داده شود!

صدای زنجان برای پاسخگویی به ادعاهای مطروحه در رابطه با کمرنگ بودن نظارت‌ها در نمایشگاه بهاره موضوع را از طریق «اسماعیل مسلمی»، معاون بازرسی و نظارت و حمایت از حقوق مصرف‌کننده سازمان صمت استان زنجان پیگیری کرد اما امکان مصاحبه با او میسر نشد.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاننمایشگاه بهارهسمساریاصناف
sedayezanjannews.ir/nx8530


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»