کد خبر: 8542
1400/12/21 - 16:5


در گفتگو با شاعر کتاب «تلاقی»؛

بیش‌تر شعرهای کتاب «تلاقی» عاشقانه، اجتماعی هستند

کاظم رستمی، متولد اول آذرماه ۱۳۶۱، شاعر و فارغ‌التحصیل رشته آمار و کاربردها در مقطع کارشناسی است. از او تاکنون کتاب‌های «رؤیاهای خیس» و «خاکستری‌ها» به چاپ رسیده است و اکنون او سومین کتاب خود را با عنوان «تلاقی» وارد بازار نشر کتاب کرده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- کاظم رستمی، متولد اول آذرماه ۱۳۶۱، شاعر و فارغ‌التحصیل رشته آمار و کاربردها در مقطع کارشناسی است. از او تاکنون کتاب‌های «رؤیاهای خیس» و «خاکستری‌ها» به چاپ رسیده است و اکنون او سومین کتاب خود را با عنوان «تلاقی» وارد بازار نشر کتاب کرده است.

او در گفت‌وگو با صدای زنجان در مورد کتاب‌هایش می‌گوید: از زمانی که خودم را شناختم شعر سرودم و همچنان شعر خواهم سرود.

وی ادامه می‌دهد: تاکنون از بنده سه کتاب به چاپ رسیده که کتاب اولم با عنوان «رؤیاهای خیس» از انتشارات ناسنگ مهرماه ۱۳۹۸ چاپ شد و کتاب دومم با عنوان «خاکستری‌ها» با همکاری نشر سحر به چاپ رسید که این کتاب در واقع برگزیده فستیوال دالاس آمریکا بود و با بدقولی‌های ناشر مواجه شد؛ این کتاب به گفته‌ی واسط بین مؤلف و ناشر در بهمن‌ماه ۱۳۹۹ در آمریکا منتشر شد که هیچ‌وقت به دستم نرسید. کتاب سومم نیز با عنوان «تلاقی» با همکاری انتشارات ایجاز، اسفندماه ۱۴۰۰ چاپ شد.

به گفته این شاعر؛ کتاب «تلاقی» از مدت‌ها پیش آماده بود منتهی وسواسی که در ذهنم به این مسئله داشتم، کار را به تعویق انداخته بود، در آخر با حذف و اضافاتی که انجام شد؛ بالاخره کتاب به چاپ رسید.

بیشتر شعرهای کتاب تلاقی عاشقانه، اجتماعی است

رستمی می‌افزاید: این کتاب ۸۹ شعر سپید کوتاه و بلند را در خود جای‌داده و بیشتر شعرهای کتاب تلاقی عاشقانه، اجتماعی و در قالب سپید است که هر سه را به یک‌میزان دوست می‌دارم اگرچه کارهای جدیدی که می‌نویسم را دوست‌تر می‌دارم.

وی درباره علت انتخاب عنوان «تلاقی» برای این کتاب اظهار می‌کند: تلاقی به‌یک‌باره به ذهنم خطور کرد و هیچ شعری با این عنوان در این کتاب نیست، ابتدا عنوان کتاب «تلاقی‌ها» بود که حذف «ها» جمع به نظرم اسم بهتری شد. اگرچه در این زمینه پیش‌زمینه‌هایی برای انتخاب این اسم داشتم به‌طوری‌که شاید بعدها کتابی با عنوان «تلافی» نیز از بنده چاپ شود.

رستمی خاطرنشان می‌کند: کتاب‌هایی در بازار نشر با عنوان «تلاقی»وجود دارد منتهی مراتب، تنها کلمه‌ی تلاقی نیست و ترکیبی از «تلاقی صحبت‌ها» یا «تلاقی گفت‌وگوها»است.

هر آنچه من خودم را در آن پیدا می‌کنم، شعر است

این شاعر می‌افزاید: شعر برای من آرامشی درونی است و گاه شبیه رودخانه‌ای جاری و یا دریایی طوفانی و حتی آسمانی آبی نمود پیدا می‌کند. درواقع؛ در یک‌کلام شبیه هر آنچه من خودم را در آن پیدا می‌کنم، است و از همین رو به این سمت گرایش پیدا می‌کنم.

وی در مورد دلایل گرایشش به شعر سپید ادامه می‌دهد: این قرارداد محض نیست که من با شعر سپید عجین باشم. اکنون با این قالب من‌، منم و شاید روزی به سمت ترانه یا غزل جاری شوم و با ترانه‌ یا غزل و یا قالبی دیگر من، من باشم

رستمی درزمینهٔ وضعیت نشر کتاب در شرایط کنونی می‌افزاید: وضعیت نشر کتاب در شرایط کنونی بسیار بد است ولی روزنه‌های امیدی هست که در این شرایط گرمابخش هستند، به‌طوری‌که حتی یک‌قدم برای نویسنده یا شاعر به‌منزله‌ حمایتی ماندگار است

به اعتقاد این شعار شعر کلاسیک و مدرن هر یک با طیفی که دارند بر روی نگاه شاعران امروزی تأثیرگذارند و این‌طور نیست که ما بتوانیم نسبت به شعر کلاسیک بی‌تفاوت باشیم

وضعیت شعر نو به نسبت گذشته در زنجان روبه‌پیشرفت است

وی درزمینهٔ وضعیت نسبی شعر نو در استان می‌افزاید: وضعیت شعر نو به نسبت گذشته در زنجان روبه‌پیشرفت است. به‌طوری‌که با چاپ کتاب‌های متعدد و کسب جوایز گوناگون (جایزه قیصر امین پور و احمد شاملو)  شاعران سپید سرا در سطح کشور تا حدودی شناخته‌شده‌اند.من به آینده شعر سپید در استان امیدوارم و آینده‌ای روشن برای آن متصورم.

به گفته رستمی ادبیات عنصر پیش برنده‌ی جامعه است. از همین جهت دغدغه‌ی شاعر جدای از دردها و دغدغه‌های مردم، بایستی نگاهی رو به آینده‌ای روشن باشد  آینده‌ای که با خنده‌ی کودکان و پایان دردها ترسیم می‌شود!

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکاظم رستمیرویاهای خیس
sedayezanjannews.ir/nx8542


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»