کد خبر: 8599
1401/02/04 - 7:35


صدای زنجان از مشکلات ایجادشده مشکلات اهالی کوچه لطفعلی‌خان زنجان بر سر یک دیوار گزارش می‌دهد؛

یک بام و دو هوای میراث

اهالی کوچه: قانون برای همه یکسان نیست!/ عضو شورای شهر: میراث فرهنگی متولی بافت تاریخی شهر است و در این زمینه تصمیم‌گیرنده میراث فرهنگی است/ میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی: سکوت!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- چند تن از اهالی محله لطفعلی‌خان زنجان در تماس با صدای زنجان  نسبت به شرایط ساخت خانه بومگردی در این محل، بدون در نظر گرفتن موقعیت محل گله داشته و خواستار رسیدگی به موضوع از سوی دستگاه‌های مرتبط شدند بودند.

یکی از اهالی در این رابطه به صدای زنجان گفت: آقایی آمده است و این خانه قدیمی را خریده و بنا است که این خانه را به خانه بومگردی تبدیل کند اما اهالی محل به دو دلیل از این فرد شاکی هستند. اول اینکه این ملک یک دیوار مشرف‌به کوچه دارد که قبلاً هم دو بار قسمت‌هایی از آن ریزش کرده و در طرح تفصیلی و بافت فرسوده می‌بایست این دیوار برداشته شود و 5 متر نیز عقب‌نشینی کند. حال به اسم بومگردی در نظر دارند، این دیوار را احیا و حفظش کنند تا حیاط خانه از دست نرود که اهالی در این زمینه معترض هستند.

ساخت دیوار به طول 15 متر و ارتفاع 4 متر، ساخت‌وساز در حریم طرح تفصیلی است، نه مرمت و با این کار کوچه تا 100 سال دیگر هم تعریض نمی‌شود.

وی ادامه داد: شهرداری اذعان دارد که این آقا تخلف کرده و برخلاف مجوز صادره کارکرده، از طرفی میراث هم چون مجوز بوم‌گردی داده در حمایت از این آقا برآمده است و اذعان دارد که دیوار بایستی به شکل موجود مرمت شود. اهالی اذعان دارند که نمی‌شود که قانون برای همه اجرا شود و عقب‌نشینی صورت بگیرد ولی این خانه مثل یک خار وسط کوچه باشد.

وی بابیان اینکه در ثانی زمانی که طرح تفصیلی کوچه مبنی بر تعریض مصوبه شده است چون منطقه در شیت بازار قرار داشته است، نماینده میراث هم در زمان تصویب طرح تفصیلی حضورداشته و بلامانع بودن طرح تعریض رو امضا کرده است و حتی بعد از طرح تفصیلی در طرح بافت فرسوده نیز تعریض کوچه تثبیت‌شده است از طرفی اهالی با توجه به اینکه بافت کوچه کاملاً مسکونی است با ایجاد بوم‌گردی در محل مخالف‌اند.

میراث فرهنگی متولی بافت تاریخی شهر است

در ادامه مهدی طالب؛ عضو شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه این قسمت از بافت شهری، بافت تاریخی است و زیر نظر میراث فرهنگی استان قرار دارد، اظهار کرد: درزمینهٔ این قبیل مسائل شهرداری با میراث فرهنگی مشکلات عدیده‌ای دارد. در دوره‌ای صاحب این ملک شروع کرده بودند و یک سری تعمیرات انجام می‌دادند که اهالی به ما خبر دادند و اجرائیات کار را تعطیل کردند.

وی افزود: کار که تعطیل شد، یک سری از نهادها ورود پیدا کردند و برخی می‌گفتند که این ساختمان بایستی به همین شکل کار شود و نیازی به عقب‌نشینی نیست و یک عده مدعی بودند که نباید به این طریق کار کنند. اما در طرح تفضیلی که به تائید میراث فرهنگی هم رسیده است این خانه که بنا است به خانه بومگردی تبدیل شود باید عقب‌نشینی می‌کرد.

طالب افزود: موضوع از سوی دستگاه ذی‌صلاح به میراث فرهنگی ارجاع داده شد و اذعان شد که چون این منطقه بافت تاریخی است اداره میراث فرهنگی باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند، که میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی به شهرداری نامه زد که چون دیوار تخریب نشده و در دست مرمت است، لزومی ندارد دیوار تخریب شود و عقب‌نشینی صورت بگیرد. درصورتی‌که نظر کارشناسی خود من که در آن دوره که سمت دیگری داشتم و در این پرونده ورودی داشتم این بود که این دیوار باید تخریب شود، اما چون این محدوده زیر نظارت میراث فرهنگی قرار دارد روی این حساب طبق نامه میراث فرهنگی  نبایستی این دیوار تخریب می‌شد.

عضو شورای شهر زنجان خاطرنشان کرد: از این بابت چون این بافت یک بافت تاریخی است، شهرداری باید به جهت اینکه میراث فرهنگی متولی این بخش‌ها است از میراث فرهنگی استعلام بگیرد که شهرداری طبق آن درجه‌بندی که بناهای تاریخی دارد، نسبت به این موضوع برخورد می‌کند. ضمن اینکه ورودی کوچه تنگ است و رفت‌وآمد و خدمات‌رسانی به این کوچه تا میرانی دچار مشکل هست.

وی بابیان اینکه کلیت مسئله به میراث فرهنگی برمی‌گردد و تصمیم‌گیرنده در این زمینه میراث فرهنگی است، اظهار کرد:  در آثار تاریخی تنها خود میراث فرهنگی باید نظر کارشناسی بدهد. ضمن که مشکل تنها محدود به این قسمت از شهر نمی‌شود و ما در سطح شهر دچار مشکلات عدیده‌ای در این زمینه هستیم .میراث فرهنگی استان زنجان نیز نتوانسته است متولی خوبی برای حفظ و مرمت آثار تاریخی استان باشد. خانه خدیوی و مسجد اسحاق میرزا ازجمله مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

برخی از حرایم در نظر گرفته‌شده برای آثار تاریخی کارشناسی شده نیست

عضو شورای شهر بابیان اینکه برخی از حرایم در نظر گرفته‌شده برای آثار تاریخی کارشناسی شده نیست، اظهار کرد: ما شاهد هستیم که در اطراف رختشوی‌خانه یک ساختمان 5 طبقه ساخته‌شده است و این ساختمان در حریم بنای تاریخی نیست اما ملکی که حدود 200 تا 300 متر با یک اثر تاریخی فاصله دارد در داخل حریم آثار تاریخی قرار دارد و این موارد نشان‌دهنده این است که کار در این زمینه فنی و کارشناسی نیست. هرچند که خود میراث هم در این زمینه ورود پیداکرده است و دارد یک کارهایی را انجام می‌دهد. خواهش ما از میراث فرهنگی هم این است که این موضوع را به ماده کمیسیون 5 وارد کنند و شهرداری در این زمینه  نیز ورود داشته باشد.

وی افزود: برخی از کارهایی که توسط شهرداری انجام می‌شود و من معتقدم که این کارها جزو کارهای شهرداری نیست و میراث فرهنگی باید در این زمینه ورود کند، کف‌سازی کوچه باشگاه برای جذب گردشگر بیشتر و یا کف‌سازی بازار که خود شهرداری علیرغم مشکلاتی که در این زمینه ورود پیدا کرد. اما متأسفانه میراث فرهنگی حاضر نیست در این زمینه همیاری با شهرداری داشته باشد.

در ادامه خبرنگار صدای زنجان در پی تماس مکرر با محمدرضا محمد پور، معاون میراث ‌فرهنگی و امیر ارجمند مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان نتوانست پاسخی از این دو مسئول بگیرد.

انتهای پیام/

 

خبرنگار : زهره میر عیسی خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمیراث فرهنگی زنجانامیر ارجمند
sedayezanjannews.ir/nx8599


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»