کد خبر: 8658
1401/02/17 - 9:31


صدای زنجان موضوع کاهش ساعت فعالیت موزه باستان شناسی و مردان نمکی استان را بررسی میکند:

انکار آقای مدیر

راهنمایان گردشگری: ساعت فعالیت موزه باستان شناسی مردان نمکی محدود به ساعت اداری شده است/ مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دیست استان: چنین مشکلی وجود ندارد!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان-  تعدادی از راهنمایان تورهای گردشگری در تماس با صدای زنجان ضمن گله از مدیریت نادرست در حوزه گردشگری استان اظهار کردند که بارها گردشگران خارجی را برای بازدید از موزه‌های داخل شهر زنجان راهنمایی کرده‌اند، اما با درهای بسته این موزه‌ها مواجه شده‌اند. همچنین در تماس با اداره کل میراث فرهنگی نیز به آن‌ها گفته شده که به دلیل کمبود نیرو، موزه‌ها فقط در ساعات اداری آماده پذیرایی از گردشگران هستند.

آنها اظهار کردند: سال گذشته تورهایمان را به خوبی برگزار می‌کردیم  و مشکلی در این زمینه نداشتیم اما متاسفانه امسال با مشکلاتی در زمینه بازدید از سوی برخی از موزه‌های استان از جمله موزه مردان نمکی مواجهه هستیم.

سال‌های گذشته شاهد بودیم که همراه با کارمندی که در موزه فعالیت داشت، یک سری راهنمای گردشگری تخصصی در موزه‌ها فعالیت داشتند که در مورد موزه‌ها به گردشگران اطلاعات مفید و جالبی می‌دادند و این باعث رضایت مسافران و گردشگران خارجی که از موزه‌‌ها بازدید می‌کردند، می‌شد. اما متاسفانه امسال علاوه بر حذف راهنمایان موزه باستان شناسی مردان نمکیف متاسفانه شاهد هستیم که ساعت کاری این موزه نیز از ابتدای سال دچار تغییراتی شده است و ساعت بازدید آن کاهش و محدود به ساعت اداری شده است.

این راهنمای گردشگر افزود: پیش از این ما شاهد رضایت گردشگران از نوع اطلاعات دریافتی از راهنمایان گردشگری در این موزه بودیم به طوری که در دفتری که جهت ارائه نظرات به گردشگران خارجی ارائه می‌شد میتوانستیم از رضایت آنها از بازدید از این موزه آگاهی یابیم و واقعا بازدید از این موزه برای آنها جذاب بود و حتی شاهد بودیم برخی از گردشگران خارجی با معرفی این موزه به دوستان خود شرایط را برای افزایش گردشگران استان فراهم می‌کردند اما متاسفانه اداره میراث فرهنگی این راهنمایان گردشگری را به بهانه اینکه بودجه کافی در این زمینه ندارند حذف کرده است و کارمندی را در این بخش به کار گرفته است که تنها در ساعات اداری موزه را باز نگه می‌دارد.

وی افزود: متاسفانه مدیریت در این زمینه ضعیف است و حتی ما یکی از راهنمایان گردشگری عنوان می‌کرد که گردشگر خود را برای بازدید از گنبد سلطانیه برده بود و کارمند مربوطه در سر پست خود نبوده است و گویا در مراسم عزاداری حضور داشتند و این دست مسائل مسلما به ضرر گردشگری استان تمام خواهد شد چرا که گردشگر نمی‌تواند معطل مدیریت ناصحیح ما باشد.

این راهنمای گردشگر افزود: در سطح کشور همه موزه‌ها موظف هستند تا ساعت 18 فعالیت داشته باشند چرا که گردشگری روی بحث اوقات فراغت میچرخد و فعالیت کمتر از 6 ساعت موزه ها تخلف محسوب می‌شود. ضمن اینکه باید توجه داشت که زمانی گردشگری استان و اقتصاد آن می‌تواند رشد و توسعه یابد که بتوانیم این مشکلات مدیریتی را به حداقل برسانیم.

پیگیری‌ها تا میزانی جواب داده است

یکی دیگر از راهنمایان گردشگری با اشاره به اینکه طبق قانون در ایام ماه مبارک رمضان موزه‌ها تا ساعت 18 باید باز باشند منتهی وقتی ما در این زمینه اقدام می‌کردیم به ما می‌گفتند و ساعت فعالیت این موزه محدود به ساعت تایم اداری است و وقتی ما علت را جویا می‌شدیم مسئول مربوطه به ما می‌گقتند که من لازم نمی‌بینم که به شما توضیح دهم!

وی ادامه داد: یک سری پیگیری‌ها از سوی دوستان صورت گرفت و با پیگیری کردن این موضوع از سوی وزارتخانه اعلام شد که این موضوع تخلف است و همه موزه‌ها موظف هستند تا ساعت 18 فعالیت داشته باشند. با پیگیری‌هایی که همکاران ما در این زمینه داشتند فکر می‌کنم بخشی از مشکل برطرف شده باشد و اعلام شده که مشکل حل شده است هرچند من تصورم بر این است که برطرف شدن این مشکل به صورت مقطعی باشد.

این راهنمای گردشگری با بیان اینکه من در جریان مشکلات اداره میراث فرهنگی در این زمینه نیستم و اصلا هم برایم اهمیت ندارد که چرا این مشکل وجود دارد، اظهار کرد: من به عنوان یک راهنمای گردشگر تنها درخواستم این است که زمینه را برای بازدید مسافری که آمده است در زنجان هزینه کند، فراهم کنند. این طور نمی‌شود که مسافری برای دیدن موزه‌ها و مکان‌های دیدنی استان بیاید و با در بسته مواجه شود.

وی خاطر نشان کرد: من اعتقادم بر این است مسافری که به زنجان می‌آید تنها نمی ‌آید که یک موزه را ببیند و برودف بلکه تصمیم دارد در استان بگردد و خرید کند و از اواقات فراغت خود نهایت بهره را ببرد، بنابراین طبیعی است که در این بازدید هر چه به او بیشتر خدمات بدهیم و امکانات رفاهی او را فراهم آوریم او به صورت ضمنی از زنجان و زیبایی‌هایش برای دوستان خود تعریف خواهد کرد به نوعی در زمینه سفر به این استان تبلیغ صورت می‌گیرد و این خوشایند نیست که گردشگر چه از نوع داخلی و یا خارجی با در بسته مواجه شود.

در زمینه تعطیلی بازار فکری کنید

این راهنمای گردشگر با اشاره به اینکه یک مساله منفی دیگری که در استان زنجان وجود دارد و هیچ یک از مسئولان چندان به این امر توجه ندارند، بسته بودن بازار زنجان در ایام تعطیلات چه عید نوروز و چه تعطیلات رسمی است، اظهار کرد: وقتی گردشگر به زنجان می‌آید توقع این را دارد که از بافت سنتی شهری بازدید کند اما متاسفانه در روزهای تعطیل مثلا همین تعطیلات عید فطر بازار زنجان تعطیل است و مسافرینی که به زنجان می‌آیند نمی‌توانند از بازار سنتی زنجان بازدید کنند. این در شرایطی است که اغلب بازارهای بزرگ استانهای دیگر در این زمینه برنامه ریزی دارند و بازار برای بازدید گردشگران باز است ولی در استان این طور نیست و به نظر باید در این زمینه فرهنگسازی شود و یا با ارائه مشوق‌هایی زمینه برای فعالیت این قشر در ایام تعطیلات فراهم شود.

انکار مدیر کل

امیر ارجمند، مدیرکل اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان اما؛ این موضوع را انکار می‌کند و در این زمینه در گفت‌وگو با صدای زنجان اظهار می‌کند: هیچ کدام از موزه‌های استان تا ساعت 14 فعالیت نمی‌کنند و همه موزه‌های ما تا ساعت 18 موظف به ارائه خدمات هستند ضمن اینکه  تمام موزه‌های ما اعم از رختشویخانه و موزه باستان شناسی و مردان نمکی و گنبد سلطانیه و موزه پیر احمد زهر نوش و حتی غار کتله خور همه تا ساعت 18 مشغول به فعالیت هستند و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تاکنون مشکلی در زمینه کاهش ساعت اداری فعالیت موزه‌ها وجود نداشته است، افزود: تمام موزه های استان بر اساس زمانی که وزارتخانه اعلام می‌کند از صبح ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر مشغول به فعالیت هستند و حتی در ایام نوروز نیز زمان فعالیت موزه‌ها را تمدید کردیم و گاها تا ساعت 8 شب فعالیت موزه‌ها تمدید می‌شد تا گردشگرانی که به استان زنجان می‌آیند بتوانند از موزه‌هایمان بازدید کنند.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میرعیسی خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمیراث فرهنگی زنجانتعطیلیامیر ارجمند
sedayezanjannews.ir/nx8658


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»