کد خبر: 8671
1401/02/18 - 15:22


رئیس سازمان نظام پرستاری استان زنجان؛

به پرستاران فقط وعده دادند

فریدون اسکندری: مسئولین نباید به پرستاران به‌عنوان کارگر فصلی نگاه کنند به‌طوری‌که در دوران کرونا وزارت بهداشت پرستاران را تمدیدهای اجباری کرد و در حال حاضر که کرونا تمام‌شده است و سلامت به سطحی رسیده است که دیگر احساس می‌شود که به پرستاران نیاز چندانی ندارد، تصمیم به تعدیل نیرو گرفته‌شده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- رئیس سازمان نظام پرستاری استان زنجان اظهار کرد: اگر قرارداد پرستاران تمدید نشود قطعاً دانشگاه‌های علوم پزشکی بابت نیروی پرستاری دچار مشکل جدی خواهند شد و بالای 150 نفر نیرو طی 6 ماه آینده از سیستم درمان استان حذف می‌شوند که ضربه بسیار سنگینی برای سیستم درمانی استان وارد می‌شود.

نشست خبری رئیس سازمان نظام پرستاری استان زنجان پیرامون اختتامیه نخستین جشنواره فرشته رحمت برگزار شد و در این جلسه وی به بیان دغدغه اصلی پرستاران استان نظیر تعدیل و عدم جذب نیروی پرستاری، طرح تعرفه پرستاران و مهاجرت این گروه و در ادامه به بررسی میزان آثار رسیده در مورد نخستین جشنواره فرشته رحمت پرداخت.

فریدون اسکندری، در این نشست خبری با اشاره به اینکه نظام پرستاری استان زنجان یکی از 144 نظام پرستاری موجود در سطح کشور است که  تحت نظارت نظام پرستاری کشور در حال فعالیت هستند، اظهار کرد: دوره پنجم نظام پرستاری مقارن با دوره بسیار سخت بیماری منحوس کرونا شد و دراین‌بین یکی از نیروهایی که برای حفظ سلامت مردم تلاش بسیاری کردند پرستاران بودند.

بزرگ‌ترین گروهی که درگیر کرونا بودند، پرستاران بودند

وی بابیان اینکه  بزرگ‌ترین گروه تشکیل‌دهنده وزارت بهداشت و گروهی که درگیر بیماری کرونا شدند و برای حفظ سلامت مردم شب و روز نداشتند، گروه پرستاری بودند، گفت: همچنین بزرگ‌ترین گروهی که در بیمارستان‌ها فعالیت می‌کنند و ارتباط مستقیمی با بیماران و مددجویان دارند گروه پرستاری است.

رئیس نظام پرستاری استان زنجان بابیان اینکه پرستاران شش پیک بیماری را پشت سر گذاشتند، اظهار کرد: نزدیک 145 هزار پرستار در دوران کرونا مبتلا به بیماری کرونا شدند و دراین‌بین 155 پرستار جان خود را از دست دادند. همچنین نزدیک به 9 هزار پرستار هم که شامل گروه‌های پرستاری هستند درگیر عوارض بیماری کرونا هستند و برخی از آن‌ها به دلیل تبعات و عوارض این بیماری از فعالیت خود بازماندند و خیلی‌ها مجبور به ترک کار شدند.

اسکندری بابیان اینکه مطمئناً این عوارض سالیان سال برای این گروه وجود خواهد داشت، افزود: عوارض بیماری کرونا مثل بمب اتمی می‌ماند و متأسفانه شاهد هستیم که پس از عید پرستارانی که براثر سکته قلبی از میان ما می‌روند، در حال افزایش است و قطعاً همکاران بیشتری از میان ما بدون اینکه پیک جدیدی آمده باشد، فوت خواهند کرد.

وی تصریح کرد: پرستاران روزهایی را پشت سر گذاشتند که روزانه نزدیک 800 بیمار (250 بیمار در بیمارستان آیت‌الله موسوی و 250 بیمار در بیمارستان ولیعصر و بقیه هم در سایر بیمارستان‌های استان) بستری بودند، واکسیناسیون به کمک ما آمد و سه دوره واکسیناسیونی که صورت گرفت شرایط را بهبود داد و امیدواریم این روند بهبودی ادامه‌دار باشد و ما شاهد ریشه‌کن شدن این بیماری باشیم.

پرستارانی که نادیده گرفته می‌شوند

اسکندری با اشاره به اینکه سیستم درمانی و پرستاری کشور از این رویداد تلخ سرافراز بیرون آمد، افزود: انتظارات فراوانی می‌رفت که جامعه سیاست گزار کشوری تلاش و زحمات پرستاران را در این دوره جبران کنند و وعده‌های زیادی در این زمینه داده شد که حقوق پرستار بالا رود، اما در حقیقت اتفاق خاصی نیفتاد و تنها حدود 6 ماه اول سال 1399 به پرستاران پاداش 250 تا 500 هزارتومانی تعلق گرفت و بقیه مدت را پرستاران نسبت به تعهدی که در این زمینه داشتند انجام‌وظیفه کردند.

رئیس نظام پرستاری استان با اشاره به برخی از سخنان مقام معظم رهبری در روز پرستار سال 1400 ادامه داد: مسئولین نباید به پرستاران به‌عنوان کارگر فصلی نگاه کنند به‌طوری‌که در دوران کرونا وزارت بهداشت پرستاران را تمدیدهای اجباری کرد و در حال حاضر که کرونا تمام‌شده است و سلامت به سطحی رسیده است که دیگر احساس می‌شود که به پرستاران نیاز چندانی ندارد، تصمیم به تعدیل نیرو گرفته‌شده است. اگرچه هنوز این اتفاق در استان زنجان نیفتاده است و پرستاران ما تا خردادماه قرار دارند ولی این امر انصاف نیست و باید به این موضوع توسط مسئولین توجه شود قطعاً جامعه در بحران‌های دیگر نیز به پرستار نیازمند است.

 این مسئول بابیان اینکه در حال حاضر نزدیک به 3 هزار پرستار در داخل دانشگاه علوم پزشکی سطح استان فعالیت دارند و حدود هزار پرستار هم در مجموعه‌های غیردانشگاهی در حال خدمت هستند، گفت: اگر قرارداد پرستاران ما تمدید نشود قطعاً دانشگاه‌های علوم پزشکی از بابت نیروی پرستاری دچار مشکل جدی خواهند شد و بالای 150 نفر نیرو طی 6 ماه آینده از سیستم درمان استان حذف می‌شوند که ضربه بسیار سنگینی برای سیستم درمانی استان خواهد بود.

چالش مهاجرت پیش روی پرستاران

وی در مورد تناسب بین جذب و اشتغال دانشجویان پرستاری در دانشگاه‌ها علوم پزشکی افزود: در سطح استان چهار دانشکده پرستاری وجود دارند که در حال تربیت نیروی پرستاری ما هستند که اگر همه این افراد هم جذب دانشگاه‌ها شوند قطعاً ما بازهم کمبود نیرو خواهیم داشت. باید توجه داشت که  نیازی به افزایش ظرفیت  دانشجوی پرستاری در دانشگاه‌های پرستاری کشور نیست و همه این نیروها می‌توانند در بیمارستان‌های ما جذب شوند؛ منتهی مراتب ما به دلیل شرایط نامناسب حقوقی و مزایایی که در کشور داریم خیلی از پرستاران ما به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند. سطح اختلاف و درآمد در حوزه پرستاری بین ایران و کشورهای منطقه بسیار متفاوت است و کسانی که توانایی رفتن را دارند، اقدام به مهاجرت می‌کنند.

اسکندری بابیان اینکه ما سالانه بین 150 تا 200 فارغ‌التحصیل رشته پرستاری در استان داریم که جذب همه این نیروها صورت نمی‌گیرد، افزود: در سه سال گذشته حدود 170 پرستار در بیمارستان‌ها توانستیم جذب کنیم. سیستم زحمت می‌کشد و نیروی متخصص در این حوزه را تربیت می‌کند، اما متأسفانه اقدامی در جهت حفظ این نیرو در کشور انجام نمی‌دهد. ضمن اینکه تربیت پرستار در ایران جزو بهترین نظام‌های تربیتی جهان است و پرستاران آموزش‌دیده در ایران را سایر کشورها به‌راحتی قبول می‌کنند چراکه پرستاران ایران در همه بخش‌ها دوره می‌بینند و از همین رو بسیار راحت جذب کشورهای دیگر می‌شوند.

وی بابیان اینکه بیش از 85 درصد پرستاران ما را زنان تشکیل می‌دهند، خاطرنشان کرد: در کل دنیا نسبت متوسط پرستار به تخت بیمارستان 2.5 است که در ایران این میزان  یک‌به‌یک است. یعنی به ازای هر تخت بیمارستانی یک پرستار وجود دارد که خواسته وزارتخانه 1.7 است که هنوز محقق نشده است و از همین رو بایستی سیستم درمانی ما پرستار جذب کند تا بتوانیم این نسبت را افزایش بدهیم. ضمن اینکه تنها بخشی که در آن میزان پرستاران ما استاندارد است بخش آی سی یو است که نسبت یک پرستار به دو بیمار است. اما در سایر بخش‌های ما به‌هیچ‌وجه این استاندارد اتفاق نیفتاده است.

طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاران در آستانه اجرا

اسکندری در مورد طرح تعرفه گزاری خدمات پرستاری افزود: طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سال 86 تصویب شد و تا امروز فراز و نشیب بسیاری را پشت سر گذاشت و در این دوره هیچ ریالی بابت خدمات پرستاری به پرستاران تعلق نگرفت. منتهی مراتب در دو سال اخیر این موضوع پیگیری شد و رهبری هم به این موضوع تأکید داشتند و وزیر بهداشت پیگیر این موضوع بودند که اکنون این طرح تقریباً مراحل انتهایی خود را طی می‌کند و شاید در یک ماه آینده این طرح قابلیت اجرایی داشته باشد. اگرچه برخی به‌اشتباه تصور می‌کنند که این تعرفه‌ها به بیمار هزینه تحمیل می‌کند ولی این‌گونه نیست و درواقع این هزینه برای خدمات پرستار ضریبی را مشخص می‌کند که بیمه این هزینه را به بیمارستان پرداخت خواهد کرد.

حدود 561 اثر به جشنواره نخستین جشنواره فرشته رحمت ارسال‌شده است

وی در خصوص جشنواره فرشته رحمت نیز افزود: این جشنواره به‌پاس زحمات پرستاران و نیروهای درمانی در دوران کرونا برگزار شد و تلاش کردیم که زحمات و خدمات پرستاران در طی این دو سال به فراموشی سپرده نشود و به همین دلیل جشنواره‌ای را با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان برگزار کردیم که فراخوان آن در روز پرستار داده شد و در ابتدا این جشنواره استانی و در میانه راه تبدیل به یک جشنواره ملی شد.

این مسئول بابیان اینکه حدود 561 اثر به جشنواره نخستین جشنواره فرشته رحمت ارسال‌شده است، افزود: آثار ارسالی شامل 460 عکس، 23 فیلم کوتاه یک تا 3 دقیقه‌ای و 38 اثر دل نوشته بود که متأسفانه آثار رسیده در سطح استان به سبب برخی از ناهماهنگی‌هایی که درزمینهٔ تبلیغات وجود داشت کمتر از سایر نقاط بود که امیدواریم که مسئولین در این زمینه دید خود را بازتر کنند و بگذارند که آثار تولید شود.

اسکندری خاطرنشان کرد: آثار رسیده پس از کدگذاری، مورد داوری اساتید استانی و کشوری قرار گرفت و درنهایت 20 اثر منتخب داشت که 10 اثر از این آثار منتخب از استان‌های اصفهان، اردبیل، مشهد، خراسان جنوبی ، البرز، خوزستان ، گیلان ارسال‌شده بودند که روز چهارشنبه مصادف با 21 اردیبهشت‌ماه از برگزیدگان این جشنواره تقدیر به عمل خواهد آمد.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میر عیسی خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاننظام پرستاریفریدون اسکندری
sedayezanjannews.ir/nx8671


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»