کد خبر: 8746
1401/03/01 - 12:52


زیر ساخت‌های الکترونیکی برای خرید نان کارتی در زنجان مهیا نیست

از اواخر سال 1400 زمزمه های طرح تحول اقتصادی هر بار به بهانه‌‌ای به گوش می‌رسید؛ تا اینکه در سال جاری و با نام جراحی اقتصادی و اصلاح سیستم هدفمندی یارانه‌ها به صورت رسمی اعلام شد؛ یک تغییر دیگر که در دل همین طرح تحول اقتصادی

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- از اواخر سال 1400 زمزمه های طرح تحول اقتصادی هر بار به بهانه‌‌ای به گوش می‌رسید؛ تا اینکه در سال جاری و با نام جراحی اقتصادی و اصلاح سیستم هدفمندی یارانه‌ها به صورت رسمی اعلام شد؛ یک تغییر دیگر که در دل همین طرح تحول اقتصادی قرار است انجام شود ،عرضه نان با کارت یارانه ای بدون تغییر قیمت آن است. در این میان استان زنجان به عنوان استان پایلوت کشوری،در این خصوص پیشتاز شد و قرار است عرضه نان یارانه‌ای با کارتخوان با وجود نبود زیر ساخت‌های الکترونیک و اینترنتی کافی در استان انجام شود. موضوعی که بر نگرانی‌های معیشیتی مردم در روزهای اخیر افزوده است.

به گفته مسئولان مربوط دلیل اجرای  طرح عرضه نان فقط با کارت بانکی و کارتخوان‌های نصب شده در واحد‌های نانوایی،جلوگیری از قاچاق گندم و آرد توسط افراد سودجو است.رئیس اتحادیه نانوایان استان زنجان هم با بیان اینکه مردم فکر می کنند خرید با کارتخوان جدید سهمیه نان شان را کم می کند،معتقد است واحد‌هایی که به روش جدید ، با مشتریان همکاری کنند شامل جایزه  15  درصد نقدی در پایان همان روز کاری خواهند شد.اما بسیاری از شهروندان و نانوایان در گفت و گو با ایلنای زنجان به اجرای این طرح با تردید نگاه می‌کنند.

یک نانوا در منطقه انصاریه زنجان، با اشاره به نصب کارتخوان هوشمند در واحد نانوایی‌اش، می گوید: قرار شده همین روزها برای نانوایی ما هم کارتخوان هوشمند تعلق بگیرد؛ اما من نگرانم زیرا سود اصلی این کار به جیب صاحب مجوز نانوایی خواهد رفت و چون نانوایی  من  اجاره ای  است برای من  سودی نخواهد داشت.

یکی از شهروندان زنجانی که مشتری نان فطیر است با اشاره به اینکه چرا همیشه استان زنجان پایلوت کشوری انتخاب می شود؟به ایلنا می گوید: استانداری زنجان چرا همیشه شهر ما را  به عنوان بخش آزمایشگاهی کشور انتخاب می‌کند، بهتر است مسئولان به نظر مردم هم اهمیت دهند، هنوز هیچ چیز آن مشخص نشده زنجان داوطلب این کار شده در صورتی که از هیچ زنجانی در این باره  نظر سنجی نشده،سهم  هر نفر از این کارتخوان ها چقدر است بعید می‌دانم زیاد باشد . اگر کم باشد چطور می توانیم یک‌ماه قوت نان مان را از آن تهیه کنیم.

صاحب واحد نانوایی دیگر ، در تقاطع سهرودی زنجان هم با اذعان به اینکه کارت خوان های جدید اتصال سختی دارند ، معتقد است: به نظرم اول باید زیر ساخت‌های این سیستم تجهیز می‌شد بعد  از مردم و نانوا می‌خواستند که از این روش جدید استفاده کنند.

این نانوا در حالی که دستگاه کارتخوان هوشمند ویژه عرضه نان را از پشت پرده نصب شده در نانوایی بیرون می‌آورد، می‌گوید: این برگه  که در دیوار نصب شده طرز استفاده از این سیستم را یاد می‌دهد ، اگر یاد گرفتی به دیگران هم  یاد بده، چون  خودم سر تنور هستم و نیرو  و وقت کافی برای یاد دادن آن به مردم  ندارم، تازه اگر اتصال  سیستم برقرار باشد.

واحد نانوایی واقع در منطقه شهرک کارمندان زنجان نیز، می گوید: وقتی مسئولان و دولت برای انجام کاری تصمیم می گیرند من چه کسی هستم که با اجرای آن طرح موافق نباشم مگر کسی هم به رضایت یا نا‌رضایتی مردم اهمیت می دهد؟ به نظرم برای مسئولان هیچ فرقی نمی‌کند که مردم  از عملکردشان راضی باشند یا نباشند.

یک مشتری دیگر هم  که دستگاه کارتخوان جدید، به خوبی عمل نکرد و کارتش را نکشید و  مجبور شد  از کارتخوان قبلی برای خرید نان استفاده کند ،به ایلنا می‌گوید:  چرا رضایت نانوایان در اجرای این طرح باید  مهم باشد؟  اتفاقا اجرای این طرح به سود مصرف کننده و خریدار است ،زیرا باعث جلوگیری از قاچاق آرد توسط نانوایان و افراد فرصت طلب می شود.

 براساس  گزارش میدانی ایلنا از اغلب  واحد‌های نانوایی سطح شهر زنجان، بسیاری از نانوایان  از اجرای این طرح رضایت ندارند و معتقدند ،ابهام در تخصیص سوبسید 15 درصدی نانوایان از طریق استفاده از این کارتخوان‌های جدید است که معلوم نیست  از کی و چگونه به نانوایی ها  تعلق خواهد گرفت؟

مدیر دو واحد نانوایی لواشی و بربری در منطقه اسلام زنجان هم با اشاره به اینکه از اجرای طرح جدید  در واحد نانوایی‌شان رضایت نسبی دارند، می‌گویند: هر چند اگر کسی تصمیم به دور زدن قانون داشته باشد به یقین راهش را پیدا خواهد کرد و این طرح نیز جواب گو نیست.

مشکلات بزودی حل می شود

رئیس اتحادیه نانوایان استان زنجان،  با اشاره به آزمایشی بودن طرح در استان زنجان و  وجود مشکلات عدم اتصال دستگاه‌های جدید کارتخوان در عرضه نان به صورت یارانه‌ای، اظهار داشت: بزودی با رفع اشکالات دراین خصوص همه واحدهای نانوایی استان زنجان مجهز به دستگاه‌های هوشمند برای عرضه نان به مردم خواهند شد.

مهدی بیات،  با بیان اینکه استقبال از این روش جدید خوب بوده ، ادامه می‌دهد: بنا به تقاضای برخی نانوایان مناطق مختلف شهر که واحد نانوایی آنها همیشه شلوغ است در خواست کارتخوان هوشمند جدید بیشتری برای نصب در واحد خودشان هستند.

بیات، با اشاره به ترس مردم برای خرید از این دستگاه جدید برای کم شدن سهمیه نان شان، یادآورشد: هیچ محدودیت خرید برای مردم در اجرای این طرح وجود ندارد.

روستاییان دارای سهمیه آرد نمی‌توانند از نانوایی نان بخرند

رئیس اتحادیه نانوایان استان زنجان، با بیان اینکه واحد‌های نانوایی روستایی نیز با اجرای این طرح جدید به مرور مجهز به کارتخوان جدید عرضه نان می شوند، ادامه داد: اما روستاییانی که از سهمیه آرد  استفاده می‌کنند  و در خانه  با روش سنتی نان خود را تهیه می کنند امکان خرید نان از واحد‌های نانوایی  را با کارت های بانکی خود ندارند.

به گفته وی واحد‌های نانوایی که با خریداران در اجرای این طرح و استفاده از دستگاه‌های هوشمند جدید برای عرضه نان همکاری کنند شامل جایزه 15درصد نقدی در پایان همان روز کاری خود خواهند شد.

این مسئول در استان زنجان، با اشاره به اهمیت وجود مشکلات زیر ساختی برای اتصال این کارتخوان‌های جدید هوشمند، اضافه کرد: کارتخوانهای قبلی در واحد‌های نانوایی قبلا در این مکانها ثبت شده بود و بعداز اجرای طرح جدید به صورت آزمایشی دراستان زنجان با همکاری بانک سپه برای کارتخوان‌های جدید هوشمند ثبت شده در واحد های نانوایی نیز اقدامات زیر ساختی انجام می گیرد.

رئیس اتحادیه نانوایان استان زنجان با بیان اینکه تا به امروز 670واحد نانوایی به سیستم هوشمند کارتخوان‌ها مجهز شده است، یادآورشد: دراستان زنجان بالغ بر 1600واحد نانوایی فعال وجود دارد که قرار است همه این واحد ها تجهیز به کارتخوان‌های هوشمند عرضه نان سنتی باشند.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح هم به نفع خریدار نان و هم نانوایان است ، افزود: درصدد اتخاذ تمهیدات برای واحد های نانوایی آزاد پز برای تجهیز به سیستم هوشمند عرضه نان هستیم در غیر این‌صورت آرد آنها به روش تعریف شده تأمین خواهد شد و مردم نان تأمین نان مورد مصرفی خود نباشند.

ناصر فغفوری، رئیس صمت استان زنجان، نیز در این خصوص، خبر از  نصب1600دستگاه کارتخوان هوشمند در واحد های نانوایی داد و گفت: بزودی همه واحد های نانوایی استان به دستگاه مجهز می شوند.

فغفوری، با بیان اینکه مردم و نانوایان از این طرح استقبال کردند، ادامه داد: اجرای طرح با همکاری بانک سپه است واحد های دارای مشکل می توانند با سامانه 111تماس و در روزهای تعطیل نیز مکالمه آنها ضبط می شود.

**مردم نگران نباشند

محمد رضا نادری، سرپرست اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان، با اشاره به اینکه اجرای طرح در استان تازه شروع شده است طبیعی است مشکلاتی در این زمینه برای اجرای اولیه باشد، اظهار داشت: هنوز برای اجرای این طرح در مرحله نصب کارتخوانهای هوشمند در واحد های نانوایی هستیم.

نادری با بیان اینکه در حین تحویل این کارتخوان‌ها به متصدیان نانوایی‌ها آموزش های لازم نیز داده می شود، ادامه داد: اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در این خصوص ضروری است.

وی ، بیان اینکه اجرای این طرح کل شهرستانها و روستاهای استان را در بر می گیرد، یادآورشد: به دلیل اختصاص یارانه به حساب نانوایان نانوایان حتما از این طرح به صورت مطلوب استقبال خواهند کرد.

 سرپرست اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان، مدت زمان آزمایش این طرح را حدود دو هفته عنوان کرد و گفت: بزودی مشکلات زیر ساختی و اینترنتی در این راستا در سطح استان برطرف می شود مردم و نانوایان نگران اجرای این طرح نباشند.

برای تهیه این گزارش چندین بار با فرمانداری و استانداری زنجان تماس گرفته شد اما هیچکدام حاضر به پاسخگویی نشدند.

 

انتهای پیام

 

منبع:ایلنا


صدای زنجاننان یارانه ای
sedayezanjannews.ir/nx8746


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»