کد خبر: 8757
1401/03/03 - 9:52


صدای زنجان ادعای تعطیلی فرودگاه زنجان به خاطر عدم استقبال مردم را بررسی می‌کند؛

بازهم مردم مقصرند؟

مدیر فرودگاه زنجان دلیل تعطیلی فرودگاه زنجان را عدم استقبال مردم زنجان از پروازهای این فرودگاه می‌داند اما آژانس‌ها مسافرتی بی‌برنامگی و ضعف شرکت هواپیمایی را دلیل دل‌زدگی مردم می‌دانند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- 15 اسفندماه سال گذشته پروازهای فرودگاه زنجان به مقصد مشهد بعد از دو سال تعطیلی این فرودگاه، دوباره از سر گرفته شد اما مدیر فرودگاه بار دیگر از توقف پروازها و تعطیلی دوباره فرودگاه زنجان خبر داده است و بار دیگر عدم استقبال مردم زنجان از پروازهای این فرودگاه را دلیل اصلی تعطیلی دوباره آن ذکر می‌کند.

این اظهارات قاسمی و مقصر جلوه دادن دوباره مردم در رونق نگرفتن فرودگاهی که انتقادهای بسیاری در مورد عملکرد و حتی محل احداث آن وجود دارد در حالی است که برخی آژانس‌های خدمات پروازی و مسافرتی زنجان عدم برنامه‌ریزی درست جهت ارائه خدمات به مسافران را دلیل اصلی عدم استقبال مردم از پروازهای فرودگاه زنجان می‌دانند.

وی در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته که شرکت هواپیمایی مربوطه اعلام کرده به دلیل تعداد فروش پایین بلیت نمی‌تواند پروازی انجام دهند. این در حالی است که شرکت هواپیمایی باید پروازهای خود را به‌صورت منظم انجام دهند. شرکت هواپیمایی با ۵۰ نفر ظرفیت کار خود را آغاز کرد و مسلماً ورود بخش خصوصی باعث می‌شود روند کار تسریع شود.

شرکتی که با آن قرارداد انعقاد شده است برنامه منظمی برای پرواز زنجان به مشهد ندارد

در این خصوص اصغر محمدی، رئیس شرکت خدماتی و مسافرتی ستاره قطبی؛ در مورد عدم استقبال مردم از پرواز زنجان - مشهد در گفت‌وگو با صدای زنجان اظهار می‌کند: در وهله اول پروازها دیر باز شدند و برای پرواز اول خرداد، پروازها از 28 اردیبهشت اجازه ثبت‌نام پیدا کرد و قاعدتاً هیچ آژانس و مسافری نمی‌تواند در این مدت کم بلیت تهیه کند و برای مسافران خود برنامه بریزد. مسافران در این مدت برنامه‌ریزی کردند و از مسیر تهران به مشهد رفتند و یا از طریق قطار مسافرت خود را انجام دادند.

وی بابیان اینکه طبیعی است در وهله اول پروازها در این مسیر کم باشد، اظهار کرد: اما موضوعی که در این زمینه بیشتر آسیب‌زننده است این است که متأسفانه شرکتی که با آن قرارداد انعقاد شده است اصلاً برنامه‌ریزی منظمی در این زمینه ندارد و ساعت بسیار بدی را برای پرواز زنجان اختصاص داده است. با ساعت پرواز 6 بعدازظهر عملاً یک روز را از مسافر می‌گیرد، درحالی‌که کسی که برای مسافرت خود برنامه‌ریزی دارد بیشتر تمایل دارد ساعت‌های اولیه صبح پرواز کند.

جانمایی فرودگاه زنجان درست نبود اما برای مسافران این پرواز به هر طریق جذابیت ایجاد کرد

محمدی با اشاره به اینکه فرودگاه زنجان ازنظر موقعیتی درجایی قرارگرفته است که اکثر شهرستان‌های زنجان از این فرودگاه استفاده نمی‌کنند. اگر محل استقرار این فرودگاه در نواحی ابهر و خرمدره بود، حتی قزوین و تاکستان نیز می‌توانستند از این فرودگاه استفاده کنند ولی به هر طریق این اتفاق افتاده است و این فرودگاه در این ناحیه ساخته‌شده است و نمی‌توان در این زمینه کاری کرد.

نبود پارکینگ و تاکسی فرودگاه ازجمله مشکلات فرودگاه زنجان

وی افزود: کمبود امکانات در این فرودگاه نیز اعم از نبود پارکینگ و تاکسی فرودگاه یکی دیگر از مشکلات این فرودگاه است که موجب نارضایتی مردم در این زمینه شده است. اگرچه موقعیت  قرارگیری فرودگاه را نمی‌شود تغییر داد ولی باید ترفندهایی برای جذب بیشتر مسافر در این مسیر داشت تا این مسیر برای مردم جذابیت داشته باشد و مردم این مسیر را برای جذب پرواز بی‌دغدغه طی کنند.

این مسئول بابیان اینکه هواپیمایی که در این فرودگاه به کار گرفته می‌شود حتماً بایستی، برنامه منظم داشته باشد و شرکت هواپیمایی باید درهرصورتی در ابتدای این مسیر پروازهای خود را مرتب و منظم انجام بدهد. شرکت هواپیمایی فعلی عنوان می‌دارد که من با 20 مسافر پرواز خود را انجام نمی‌دهم و این توان را ندارند که مدتی حتی شده ضرر هم کند تا پس‌ازآن مسافران به‌صورت دائم وجود داشته باشند.

محمدی افزود: آژانس مسافرتی با استرس بلیت این پرواز را می‌فروشند چراکه احتمال لغو و باطل شدن پرواز وجود دارد و منی که به 8 نفر این بلیت را فروخته‌ام پس از باطل شدن پرواز زنجان به مشهد باید به مسافر اطلاع‌رسانی کنم و یک پرواز جایگزین برای او پیدا کنم و همه این موضوعات باعث عدم تمایل من برای فروش این بلیت به مسافران می‌شود چراکه در این زمینه پرواز ثباتی ندارد. من اگر بدانم این پرواز درهرصورت برقرار است و اگر حتی تعداد مسافران این پرواز 10 نفر هم باشد پرواز صورت می‌گیرد قطعاً با اطمینان بیشتری بلیت این پرواز را می‌فروشم .

خدمات بهتری به مسافران ارائه شود

وی بابیان اینکه برای تثبیت مسافران این مسیر باید مدتی این پرواز به فعالیت خود منظم ادامه دهد، افزود: متأسفانه با شرکتی هم که قرارداد بسته‌شده است نظم و احترام به مسافر را رعایت نمی‌کند و دقیقه 90 مسافرت‌های خود را کنسل می‌کند، یعنی راهکار این است که با شرکتی وارد قرارداد بشوند که به کار خود تعهد داشته باشد و پروازها را به هیچ نحو کنسل نکند .

وی ادامه داد: بحث دیگر اینکه باید از سمت دولت نیز از این پرواز حمایت شود و اینکه نرخ بلیت را یک‌میزان تخفیف بدهند و تخفیف‌های ویژه‌ بر روی این بلیت بگذارند. خود فرودگاه نیز تجهیز شود و پارکینگ و تاکسی فرودگاه داشته باشد تا خدمات ارائه‌شده به مسافر خدمات خوبی باشد و بستن قرارداد با هتل‌های مختلف که نرخ تور مسافرتی را مناسب کند و ما بتوانیم از طریق این تور بلیت هواپیما هم بفروشیم تا مسافر هم بحث بلیت و هم‌مکان اسکانش راحت شود از دیگر ترفندهایی است که می‌توان به کار گرفت تا مسافران این پرواز را افزایش داد.

عدم اعتماد مردم به این پرواز باعث می‌شود که مردم این بلیت را نخرند

در ادامه رئیس یکی دیگر از شرکت‌های خدماتی و مسافرتی با اشاره به اینکه با اشاره به اینکه پروازهای زنجان به مشهد اگر مرتب و منظم باشد و هواپیما به‌موقع برود و بیاید و روزهایش مشخص باشد، به‌یقین مردم از این پرواز استقبال میکنند، گفت: پروازهای زنجان با پرواز تهران و شهرهای دیگر تفاوت دارد و باید به این موضوع توجه کنیم که پرواز زنجان به مشهد تنها در روزهای خاصی در استان اتفاق میافتد و در روزهای دیگر نیز پرواز دیگری نداریم که بخواهیم از آن بهره ببریم بنا بر این پرواز باید حتماً منظم و مرتب  صورت بگیرد، ولی متأسفانه این اتفاق در پروازهای زنجان به مشهد صورت نمی‌گیرد و مردم نمی‌دانند که وقتی این بلیت را می‌خرند آیا پرواز صورت خواهد گرفت یا خیر و عدم اعتماد مردم به این پرواز باعث می‌شود که مردم  بلیت این پرواز را نخرند و برنامه‌ریزی خود را بر اساس این پرواز نریزند.

این مسئول با اشاره اینکه پرواز باید تبلیغ شود و قیمت مناسب داده شود، اظهار کرد: صداوسیما و خبرگزاری‌ها و همه ادارات باید همیاری کنند که این پرواز صورت بگیرد و مقدماتی برای این  پرواز داشته باشند وگرنه این پرواز صورت نمی‌گیرد و پرواز کنسل می‌شود.

رئیس شرکت مسافرتی و خدماتی که نخواست نام او در این گزارش آورده شود، اظهار کرد: گفته می‌شود که چون تعداد مسافرین پرواز 40 نفر بوده است و باید حداقل 50 مسافر باشد تا این پرواز کنسل نشود درحالی‌که همین کنسلی پرواز باعث از بین رفتن اعتماد 40 مسافر نسبت به این پرواز شده است. بلیتی که کنسل می‌شود و مسافری که وقت و زمان خود را برای این سفر هدر داده است بار دیگر  بلیت این پرواز را نخواهد خرید و خود تبلیغات سوئی در این زمینه خواهد داشت.

وی افزود: باید خدماتی که  به مسافرین ارائه می‌شود به بهترین نحو باشد و اگر این پرواز در ابتدا 40 مسافر دارد پرواز صورت بگیرد و در قدم بعدی تعداد مسافرین افزایش یابد و به‌مرور روند جذب مسافر  گسترش یابد. اکنون فصل  تابستان است و مسافران زیاد و اگر تابستان پرواز زنجان به مشهد جواب ندهد چه زمانی می‌خواهد این پرواز جواب بدهد؟

باید از شهرها و استان‌های اطراف نیز برای این پرواز مسافر جذب کرد

 این مسئول با اشاره به اینکه باید به نحوی این پرواز را مدیریت کرد که بتوان از شهرها و استان‌های هم‌جوار نیز مسافر جذب کرد مگر همه مسافران تهران به مشهد از تهران هستند و یا  مسافران تبریز همه از تبریز هستند؟، گفت: در این زمینه بایستی به نحوی تبلیغ شود که امکان جذب مسافر از سایر شهرها هم وجود داشته باشد تا این پرواز به بهترین نحو شکل گیرد.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میر عیسی خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانفرودگاه زنجانپرواز زنجان به مشهد
sedayezanjannews.ir/nx8757


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»