کد خبر: 8859
1401/03/21 - 12:20


صدای زنجان ادعای ناایمن بودن مسکن‌های مهر زنجان را بررسی می‌کند؛

معمای ایمنی مهر

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان: مسکن‌های مهر در زنجان ناایمن بوده و برخی حداقل امکانات ایمنی را نیز ندارد/ رئیس سابق نظام‌مهندسی استان: آتش‌نشانی تنها به بیان ناایمن بودن مسکن اکتفا نکند و بایستی در جهت ایمن‌سازی آن حرکت کند/ معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان زنجان: در زمان ساختن این مسکن‌ها الزام و جزئیات مشخصی برای موارد آتش‌نشانی نداشت، آتش‌نشانی خود را به‌روز کند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- پس از وقوع حادثه متروپل آبادان بود که مجید امیر فضلی، رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان در مصاحبه‌ای اظهار کرد که مسکن‌های مهر زنجان ناایمن بوده و برخی حداقل امکانات ایمنی را نیز ندارد.

وی گفته بود: هنگام اخذ گواهی پایان کار نیاز به تأیید ایمنی ساختمان از جانب آتش‌نشانی است که متأسفانه مالک بسیاری از ساختمان‌ها اقدام به اخذ گواهی پایان کارنکرده و عملاً تأییدی از جانب سازمان آتش‌نشانی اتفاق نمی‌افتد. در حال حاضر ساختمان‌های مسکن مهر در زنجان گواهی پایان کار و به‌تبع آن تأییدیه سازمان آتش‌نشانی را ندارد و چندین بار در این رابطه مکاتبه و مذاکره شده است. متأسفانه در برخی از ساختمان‌های مسکن مهر حداقل امکانات ایمنی وجود ندارد که مدیران ساختمان در این رابطه باید تلاش لازم را برای پیشگیری از هرگونه حادثه انجام دهند.

این مسئول در مطلب دیگر خود دریکی از رسانه‌ها هم تصریح کرد که دادن اطلاعات صحیح و آگاه نمودن مردم از خطرات احتمالی که در کمین آن‌هاست یکی از وظایف سازمان آتش‌نشانی است و این سازمان به‌عنوان تنها ارگان قانونی و تخصصی ایمنی بر خود وظیفه می‌داند با پایش و ارزیابی مستمر بناهای قدیمی و در حال ساخت گزارش نتایج حاصل را به سمع و نظر مردم زنجان برساند و نظر این سازمان در خصوص ایمن نبودن بناهای مسکن مهر بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان این سازمان بوده و قبلاً نیز در این خصوص بارها هشدار داده‌شده است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان افزود: اغلب ساختمان‌های مسکن مهر پایان کار مشروط داشته و متعهد گردیده‌اند در کمتر از 6 ماه نسبت به رعایت وارد ایمنی مبحث 3 مقررات ملی ساختمان اقدام کنند که متأسفانه تاکنون اقدامی در این خصوص انجام نداده‌اند. شاخص و دستورالعمل این سازمان مبحث 3 مقررات ملی ساختمان است.

بیان این موضوع و تشویش اذهان عمومی چه کمکی در رفع این ناایمنی دارد؟

در این زمینه یکی از اهالی مسکن مهر بابیان اینکه بیان این موضوع و تشویش اذهان عمومی چه کمکی در رفع این ناایمنی دارد؟، گفت: مگر همین مسکن‌ها با تأییدیه شهرداری پایان کار نگرفته‌اند؟ اگر ناایمن هستند پس چرا اجازه این را دادند که مردم وارد این خانه‌ها شوند و در آن سکنی گزینند. حتماً بایستی خدایی نکرده اتفاقی بیفتد تا مسئولین وارد کار شوند و در این زمینه کاری انجام بدهند؟

وی ادامه داد: مردم چه گناهی کرده‌اند که با هزار امید و آرزو و با هزار بدبختی یک‌خانه تهیه می‌کنند و بعد کسی می‌آید در این زمینه اذعان می‌کند که این خانه ناایمن است!

شهرداری و آتش‌نشانی درزمینهٔ ارائه پایان کار ساختمان مسئول هستند

در این زمینه احد محمدی، رئیس سابق نظام‌مهندسی استان در این زمینه با اشاره به اینکه ناایمن بودن مسکن مهر و بیشتر ساختمان‌ها از ضوابطی که جدیداً در شهر ایجادشده، ناشی می‌شود؛ اظهار کرد: جایگاه رئیس آتش‌نشانی به‌عنوان کسی که در این زمینه مسئولیت دارد، جایگاه طلبکارانه است. چه کسی باید جلوی ناایمن ساخته‌شدن خانه‌ها را می‌گرفت‌؟ آیا کسی جز شهرداری مرجع صدور پروانه و مرجع صدور پایان کار است؟ هر دو این موارد توسط شهرداری و سازمان آتش‌نشانی اتفاق می‌افتد و این ادعا بیانگر این است که آتش‌نشانی خود اعتراف کرده است که تا این لحظه و در قبال مسکن مهر کارش را درست انجام نداده است.

وی ادامه داد: در حقیقت آتش‌نشانی و مجموعه شهرداری پول و حق کارشناسی، حق صدور پروانه و پایان کار و ماده 100 را اخذ کرده و آن را صرف هزینه بیمه و مالیات و حقوق‌ کارکنان خودکرده و حالا مدعی شده‌اند و به مردم می‌گویند که خانه‌ای که شما دارید، ناایمن است. درحالی‌که خانه ساخته‌شده پایان کار دارد و خود بالای سر کار بوده‌اند. مصرف‌کننده چه گناهی دارد که با حرف ایشان باید دچار استرس شود؟ ضمن اینکه ایشان با این حرف مسئولیت را از خودش ساقط می‌کند و اگر بنا ناایمن است آتش‌نشانی باید توان این را داشته باشد که خانه را تخلیه کند و اگر نمی‌تواند حق بیان چنین حرفی را ندارد. ضمن اینکه مردم را مقصر جلوه دادن درست نیست.

آتش‌نشانی تنها به بیان ناایمن بودن مسکن اکتفا نکند و در جهت ایمن‌سازی آن حرکت کند

این مسئول افزود: پروژه مسکن مهر و نهضت ملی یک پروژه دولتی بوده است و اگر مشکلی وجود دارد پای دولت است و آتش‌نشانی اگر اعتراضی دارد باید برود و آن خانه‌ها را تخلیه کند و‌ در شان را ببندد و اگر نمی‌تواند نباید تنها به گفتن اینکه ناایمن است بسنده کند و بایستی برود ایمن‌سازی کند و یا جلوی هر پروژه مسکن مهر یک کیوسک آتش‌نشانی بزند و این جزو وظایف شهرداری و آتش‌نشانی است و پولی که از مردم می‌گیرند بابت حقوق و مزایا نیست و بابت ایجاد تأسیسات در منطقه‌ها و ایمن کردن است.

وی بابیان اینکه ناایمن بودن این ساختمان‌ها نیز ناشی از رعایت نکردن ضوابطی که جدیداً در این زمینه الحاق شده است، افزود: در هنگام ساخت‌وساز ضوابطی در قالب مقررات ملی ساختمان اجرا می‌شود که در مقاطعی یک سری ویرایش‌هایی به این قوانین می‌خورد و هر بارگه اتفاقی می‌افتد مثل پلاسکو آتش می‌گیرد و حوادث این‌چنینی، این قوانین بازنگری می‌شوند. بنابراین طبیعی است که  ساختمان‌های دیروز ما با ضوابط امروز ما همخوانی نداشته باشد.

ساختمان‌های قدیمی با ضوابط به‌روز شده هم‌خوانی ندارد

محمدی بابیان اینکه به هر طریق ضوابط به‌روزرسانی شده است و ساختمان‌های قدیمی با ضوابط به‌روز شده همخوانی ندارد و بنابراین نمی‌تواند استاندارد امروز را بگیرد، گفت: هرچند این ساختمان‌ها با استانداردهای دوره‌ای که پروانه آن‌ها صادر می‌شد، تطابق دارند ولی این موضوع باعث شده است که امروز رئیس آتشانی آن‌ها را ناایمن بداند.

وی بابیان اینکه علت اینکه گفته می‌شود این ساختمان‌ها ناایمن هستند، ضوابط امروز است نه ضوابطی که موقع کار لحاظ شده و بر اساس آن ساختمان پایان کار گرفته است، گفت: در حقیقت دفترچه راهنما ساختمان‌سازی در کشور، مباحث 22 گانه مقررات ملی ساختمان‌سازی به‌اضافه چند تا قوانین ساخت‌وساز است که اصل مقررات ملی ساختمان است که بحث 3 مقررات راجع به این صحبت می‌کند که ساختمان‌ها را در برابر حریق مقاوم کنیم (یعنی مردم به‌اندازه یک ساعت فرصت داشته باشند که وقتی آتش‌سوزی اتفاقی افتاد مکان را تخلیه کنند و اتفاق اثرات جانی نداشته باشد) و یک سری قوانین هم دارد که مربوط به مقاومت ساختمان در برابر آتش‌گیری است ولی اصل و مبنا این است که با رعایت این مقررات مردم بتوانند جان خود را نجات بدهند و آتش‌نشان‌ها بتوانند امدادرسانی کنند.

مدیر سابق نظام‌مهندسی استان افزود: در چند سال گذشته این موضوع چندین بار دچار ویرایش شده است و هرزمانی که در کشور یک آتش‌سوزی بزرگ اتفاق افتاده است برای بهبود، یک ویرایش به این مبحث اضافه‌شده است و اکنون قوانین این است برای همه ساختمان‌های 4 طبقه بایستی یک درب ضد حریق تعبیه شود درحالی‌که وقتی مسکن مهر برنامه‌ریزی‌شده بود برای ساختمان‌های معمولی این امر لازم نبود. همچنین ساختمان که دو یا سه‌طبقه داشتند نیازی به راه‌پله جداشده از محل مسکونی نداشتند و در اغلب ساختمان‌های 4 طبقه درب به‌سوی راه‌پله باز می‌شد. مبحث ویرایش خورد و در شهر زنجان نیز پیاده شد، نتیجه این شد که جعبه پله باید یک جعبه جداگانه باشد و با یک درب جداگانه ضد حریق باید به کار گرفته شود که اگر شما در را باز کردید و وارد ساختمان شدید دود وارد راه‌پله نشود.

باید به دنبال راه‌کار باشیم

وی افزود: این در حالی است که این رابطه را ما برای ساختمان‌هایی که سه سال پیش‌ساخته شده‌اند را نداریم چه در شهرک کارمندان که اکنون متری سی میلیون معامله می‌شود و چه مسکن مهر که متری ده میلیون در حال معامله است. کلیه ساختمان‌هایی که پایان کارشان قبل از سال 97 است، آتش‌نشانی می‌تواند اعلام کند که هیچ‌کدام از این ساختمان‌ها این موارد را رعایت نکرده‌اند و من کل شهر را قبول ندارم. این‌طور که نمی‌شود؟ ساختمان از سال‌های قبل ساخته‌شده است و اکنون تنها راه این است که برای این مشکل به دنبال راه‌کار باشیم و ببینیم الآن چاره کار چیست؟ باکس پله را نمی‌شود که عوض کرد و ما باید برای این‌ها بنشینیم فکر کنیم که چطور می‌توانیم ایمنی این ساختمان‌ها را با کمترین هزینه بالا ببریم.

محمدی در پاسخ به اینکه «آیا می‌توان مردم را به اصلاح این ساختمان‌ها مجبور کرد تا خدایی نکرده اتفاقی پیش نیاید؟» بابیان اینکه شهرداری قدرت بسیار زیادی دارد و شهرداری در زمان صدور پروانه و پس از اتمام کار در ساختمان کاملاً دخیل است و مسئولیتش هم صدور پروانه است، گفت: اینکه نیروی اجرائیات به‌راحتی می‌تواند وارد ساختمان و خانه مردم شود به‌واسطه اختیاری است که قانون به آن‌ها داده است و شهرداری از این قدرتش تنها برای کنترل اضافه سقف و زیربنا استفاده می‌کند و برای کنترل معماری اصلاً وارد نمی‌شود چراکه یک موضوع کاملاً فنی است و درآمدی  برای آن‌ها ندارد یعنی برای کنترل مبحث 3 و 4  که مربوط به کیفیت زندگی است شهرداری ورود نمی‌کند درحالی‌که قدرت و توان و اجازه قانونی این کار را دارد و می‌تواند ورود پیدا کند. درواقع شهرداری می‌تواند برای ساختمانی که پایان کار ندارد، همه ضوابط را اجرایی و حتی اجازه بهره‌وری ندهد ولی الآن که مردم در آن سکنی شدند و در آن نشسته‌اند عملاً هیچ کاری نمی‌تواند بکند.

در زمان ساختن این مسکن‌ها الزام و جزئیات مشخصی برای موارد آتش‌نشانی نداشت

سعید شاهین‌فر، معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان زنجان در این زمینه با اشاره به اینکه در زمان شروع ساخت پروژه‌های مسکن مهر،  پروانه‌های ساختمانی که توسط شهرداری صادر می‌شد الزام مشخصی برای رعایت مسائل آتش‌نشانی نداشت، اظهار کرد: برخی از پروژه‌های مسکن مهر که در دهه 80 شروع‌شده ‌و پروانه ساختمانی برای آن صادرشده، الزام و جزئیات مشخصی برای موارد آتش‌نشانی نداشت و پروژه‌ها با پیشرفت بالای 95درصد، پایان کار صادر می‌شد و به‌تبع آن متقاضیان واحدها سند اعیانی دریافت می‌کردند.

وی ادامه داد: درواقع بعد از حادثه ساختمان پلاسکو، شهرداری‌ها در سطح کشور ملزم به پیگیری جدی‌تر برای بحث‌های آتش‌نشانی و رعایت مباحث مقررات ملی ساختمان در صدور پروانه‌های ساختمانی شدند. برای نمونه در سازه‌های بلندمرتبه قدیمی و پروژه مهر که در دهه ۸۰ طراحی و شروع به ساخت شده و در دهه ۹۰ تحویل متقاضیان و به بهره‌برداری رسید، با طرح شدن موضوع در شورای مسکن استان و بررسی‌های انجام‌یافته در کارگروه‌های ذیل آن شورا مصوب گردید: تمامی الزامات آتش‌نشانی در پروژه‌ها با تأیید شهرداری‌ها تکمیل و اجرا گردد.

معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان زنجان گفت: البته در موارد خاص که امکان الحاق الزاماتی نظیر پله فرار به ساختمان وجود ندارد، برای مثال علی‌رغم رعایت دستگاه‌های اعلام حریق و ددکتور و شیر هیدرانت، کپسول آتش‌نشانی و.... از درب‌های ضد حریق در راه‌پله‌ها و ورودی کریدور طبقات بجای پله فرار استفاده شود.

سازمان آتش‌نشانی نیز بایستی خود را به تجهیزات روز مجهز کند

وی در بخشی از سخنان خود ادامه داد: سازمان آتش‌نشانی نیز بایستی خود را به تجهیزات روز مجهز کند. خدمات آتش‌نشانی تنها مربوط به حریق نیست و سایر موارد پدافند غیرعامل نیز باید در نظر گرفته شود. البته موضوعات فرهنگی و آموزش عمومی آتش‌نشانی و پدافند غیرعامل در مجتمع‌های مسکونی هم باید در دستور کار قرار گیرد، چراکه بخش عمده‌ای از یک حادثه به عوامل انسانی و سطح آگاهی مشناخت مردم برمی‌گردد، و با ارائه آموزش‌های میدانی و بالا بردن آگاهی مردم در این بخش از پیشامد حوادث و خسارات بعدی پیشگیری می‌شود.

انتهای پیام/


خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانایمنی ساختمانمسکن مهراتش نشانی
sedayezanjannews.ir/nx8859


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»