کد خبر: 8924
1401/04/01 - 3:55


صدای زنجان موضوع تغییر کاربری زمین در شهرک مهر آرا را پیگیری می‌کند؛

ابهام سبز در مهرآرا

شهروندان: این زمین به فضای سبز اختصاص‌یافته است و ما اجازه تغییر کاربری ان را نخواهیم داد/ سخنگوی شورای شهر زنجان: زمین مذکور در مجاورت این زمین قرار دارد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- تعدادی از شهروندان ساکن در شهرک مهرآرای زنجان در تماس با صدای زنجان با اشاره به این بخشی از زمین این شهرک، دقیقاً مشرف‌به 20 متری ارم، (مشرف‌به مسجد مقداد و خانه بهداشت مهر آرا) که بنا بود به فضای سبز این منطقه اختصاص یابد، اکنون به پروژه اقدام ملی اختصاص‌یافته است، گفتند: شهروندان این منطقه از این امر و تغییر کاربری به‌شدت ناراضی هستند.

آن‌ها اذعان کردند که این زمین مساحتی حدود 4 هزار مترمربع دارد و اکنون راه و شهرسازی در آن در حال گودبرداری است، درحالی‌که این زمین درگذشته مسیل بوده است و زمینی نیست که بشود روی آن ساخت‌وساز انجام داد. ضمن اینکه مسئولین شهرداری و شورای شهر چندی پیش‌ازاین زمین بازدید کردند و گفتند که این زمین به فضای سبز اختصاص دارد.

آن‌ها افزودند: کل این زمین کاربری فضای سبز داشته است و از طریق علاوه بر این‌که این زمین نشست دارد و مناسب ساخت‌وساز نیست مسکن و شهرسازی به شرکتی واگذارشده است که در این محل انبوه‌سازی مسکن صورت گیرد. از همین رو باید دید چرا این اتفاق در حال رخ دادن است؟ ساکنین این شهرک از این موضوع اطلاع دارند و بسیار ناراضی هستند و به هر طریق ممکن می‌خواهند از این کار ممانعت کنند.

محوطه فضای سبز اختصاص‌یافته به این شهرک، در مجاورت این زمین قرار دارد

این در حالی است که حسین حمزه‌لو پاک، سخنگوی شورای شهر زنجان در این زمینه با اشاره به اینکه اگرچه مختصات دقیق این زمین مشخص نیست، به صدای زنجان می‌گوید: طبق اطلاعات بنده  و پیگیری‌هایی که در این خصوص داشتم  زمین مجاور این منطقه به فضای سبز اختصاص‌یافته است. ضمن اینکه هنوز در این زمین حفاری صورت نگرفته است و فعلاً در حال نمونه‌گیری از این زمین برای بحث اقدام ملی هستند.

وی بابیان اینکه فضای سبز در نظر گرفته‌شده برای این منطقه در مجاورت این زمین قرار دارد  و درواقع دو قطعه زمین در کنار هم قرار دارند که یکی مربوط به مسکن اقدام ملی است و دیگری مربوط به فضای سبز است.

مختصات فضای ذکرشده چندان مشخص نیست و نمی‌توان به‌صورت دقیق اظهارنظر کرد

در این خصوص همچنین سعید شاهین‌فر، معاون اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به اینکه مختصات فضای ذکرشده چندان مشخص نیست و در این منطقه زمین‌های زیادی وجود دارد که هم مالک خصوصی و هم مالک دولتی دارد به صدای زنجان می‌گوید: در طرح تکمیلی شهر تمام موضوعات اعم از سرانه فرهنگی و آموزشی و یا ورزشی و شهری مشخص است و هرکسی هر نوع مجوزی را برای احداث شهرک و آماده‌سازی برای ساخت‌وساز بخواهد، این موضوع قطع به‌یقین در صحن کمیسیون ماده 5 بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: پیش‌ازاین صحن نیز، کمیته کار تشکیل می‌شود که همه دستگاه‌ها در آن عضویت دارند و طرح‌های مربوطه به در این کمیته مطرح و چکش‌کاری می‌شود و سپس بعد از تأیید در این کمیته، به صحن ماده 5، آورده می‌شود تا در مورد آن مسئولان استانی تصمیم‌گیری کنند.

تغییر کاربری به‌راحتی امکان‌پذیر نیست

این مسئول بابیان اینکه موضوعاتی نظیر تغییر کاربری زمین و یا احداث یک شهرک جدید در این کمیته و صحن موردبررسی قرار می‌گیرند، اظهار می‌کند: یک نقشه بالادستی (طرح تفضیلی شهر که طرح توسعه شهری نیز منطبق با آن است) در این خصوص وجود دارد که همه ملزم به رعایت آن هستیم، بنابراین بدون مدارک و شواهد نمی‌توان گفت که این زمین تغییر کاربری داده‌شده است. ضمن اینکه این کمیته به‌شدت روی موضوع فضای سبز و تغییر کاربری آن حساسیت دارد و به همین راحتی‌ها اجازه تغییر کاربری را نمی‌دهد.

وی با اذعان به اینکه مختصات زمین ذکرشده چندان مشخص نیست، ازاین‌جهت نمی‌توان در مورد آن اظهارنظر کرد، می‌گوید: اگر زمینی در این منطقه وجود دارد و ما شروع به کار در این زمین کرده‌ایم، قطعاً مجوز لازم را دارد و این‌طور نیست که بدون مجوز ما بتوانیم کاری را انجام بدهیم.

پیگیریهای صدای زنجان در خصوص این موضوع از منصور سلطان محمدی، سرپرست موقت معاونت معماری و شهرسازی شهرداری زنجان باوجود روزها انتظار برای پاسخ بی‌نتیجه ماند. همچنین مسئولان اداره کل راه و شهرسازی استان نیز اعلام کردند که هر تغییری در کاربری اراضی شهری با تأیید کمیسیون‌های مربوطه انجام می‌شود.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میرعیسی خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتغییر کاربریفضای سبزشهرک مهرآرا
sedayezanjannews.ir/nx8924


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»