کد خبر: 8963
1401/04/08 - 11:55


صدای زنجان ابهامات جذب نیرو در اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان را بررسی می‌کند؛

ابهام در جذب نیروهای ورزش و جوانان

اهالی ورزش: روند جذب نیروها در سال‌های گذشته قانونی بود؟/ مدیرکل ورزش و جوانان استان: استخدام رسمی و قراردادی به همین آسانی‌ها نیست! برخی از نیروها پیمانی بوده و مامور به خدمت‌اند، برخی هم ممکن است برای فعالیت در بخش عمرانی به‌کارگیری شده باشند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- تعدادی از اهالی ورزش استان زنجان در تماس با صدای زنجان با ارائه فهرستی از اسامی نیروهای به کار گرفته‌شده در اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان در سال‌های اخیر از مدیرکل ورزش و جوانان استان خواستند تا مشخص کند که این روند جذب نیروها قانونی بوده است یا خیر؟

«جواد بازرگان»، مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان نیز می‌گوید من نمی‌گویم چنین چیزی وجود ندارد! اما بهتر است این افراد لیست را به بدهند تا افراد موجود در آن لیست دراین‌باره توضیح دهند! البته این اظهارات مدیرکل ورزش و جوانان استان در حالی مطرح است که تمامی امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اداره کل را در اختیار دارد و می‌تواند ظرف چند دقیقه نحوه استخدام تمامی نیروهای شاغل را احصا کند!

چندی پیش غفار امانی، معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان در گفت‌وگو با رسانه‌ها در مورد اشتغال ورزشکاران زنجانی و مسائل پیش روی اداره کل برای تحقق این موضوع، مواردی را مطرح کرد که سبب واکنش تعدادی از اهالی ورزش شد!

آن‌ها از مسئولان اداره کل ورزش و جوانان استان می‌خواهند تا نحوه جذب تعدادی از نیروهای شاغل در این اداره، در سال‌های گذشته را توضیح داده و بگویند آیا این به‌کارگیری نیروهای انسانی قانونی بوده است؟

روند جذب نیروها در سال‌های گذشته قانونی بود؟

یکی از ورزش دوستان در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: چرا باید قهرمانان و ورزشکاران ما مثل بهمن نصیری، برای استخدام به بهانه‌های مختلف سال‌ها معطل شوند اما برخی دیگر بدون هیچ مشکلی وارد مجموعه شوند؟

گفتنی است، اوایل اردیبهشت‌ماه امسال انتشار خبر مهاجرت «بهمن نصیری» ملی‌پوش زنجانی تیم ملی قایقرانی رویینگ کشور به آذربایجان شوک بزرگی را به ورزش استان زنجان و تیم ملی قایقرانی که خود را برای بازی‌های آسیایی پیش رو آماده می‌کرد، وارد کرد.

یکی از ملی‌پوشان در گفتگو با صدای زنجان با اشاره به تلاش‌های «بهمن نصیری» برای کسب سهمیه المپیک توکیو اظهار کرد که بهمن به علت فشارها مجبور شد از المپیک توکیو انصراف دهد، او چه این کار را می‌کرد چه نمی‌کرد، کنار گذاشته می‌شد! این نمونه بارز حق خوری است! به او وعده استخدام دادند که هرگز عملی نشد! او تا آخرین روز ترک کشور، تمرین می‌کرد چون هدفش ورزش بود. من مطمئنم به جایگاهی که حقش است، می‌رسد!

رئیس فدراسیون قایقرانی در واکنش به مهاجرت این ملی‌پوش اظهار کرد که او دغدغه استخدام داشته و به همین دلیل مهاجرت کرده است!

سوم خردادماه سال ۱۴۰۰ علیرضا سهرابیان، رئیس فدراسیون قایقرانی در جلسه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با رؤسای فدراسیون‌ها با اشاره به کسب سهمیه دو ورزشکار خانم و آقا در مسابقات سهمیه المپیک رویینگ اعلام کرد که «بهمن نصیری» که به آذربایجان پناهنده شده بود و ما او را برگرداندیم، اکنون در مسابقات موفق به کسب سهمیه شد اما بین او و «نازنین ملایی» باید یکی به المپیک برود. بهمن نصیری با من تماس گرفت و گفت به خاطر فشاری که روی من (رئیس فدراسیون) است کار پهلوانانه‌ای کرد و انصراف داد. اما او بیکار است و نیاز دارد که استخدام شود.

سهرابیان اضافه کرد: هر دو استحقاق رفتن به المپیک را داشتند و ما باید بین او و ملایی یکی را انتخاب می‌کردیم. بهمن انصراف داد و کار بزرگی کرد چون هرکسی علاقه دارد به المپیک برود. من از او ممنونم و کار بزرگی انجام داد. من به‌عنوان رئیس فدراسیون تمام تلاشم را می‌کنم که حق‌وحقوقی که همه المپین‌ها داشتند به نصیری هم برسد. با آقای صالحی امیری صحبت کردم و قول گرفتم که فرقی بین او و بقیه المپین‌ها نباشد.

اما آنچه نباید می‌شد، شد و عدم تحقق وعده‌های مسئولان سبب شد تا «بهمن نصیری» تصمیمش را گرفته و جمهوری آذربایجان را برای ادامه زندگی ورزشی خود انتخاب کند.

بر اساس آیین‌نامه ابلاغی، «قهرمانان بازی‌های المپیک» شامل نفرات اول تا سوم و قهرمانان اول و دوم مسابقات قهرمانی جهان به همراه نفرات اول، دوم و سوم بازی‌های آسیایی و مسابقات جهانی در رشته‌های ورزشی تحت پوشش کمیته بین‌المللی المپیک می‌توانند با رعایت شرایطی، از سوی دستگاه‌های اجرایی بدون برگزاری آزمون و خارج از نشر آگهی به‌صورت پیمانی جذب و استخدام شوند.

غفار امانی در مورد علت عدم استخدام بهمن نصیری با یادآوری اینکه این موضوع در مورد قهرمانان بازی‌های پارالمپیک شامل «فرزندان» آن‌ها می‌شود، می‌گوید: بهمن نصیری حائز شرایط این آیین‌نامه و قادر به استخدام در ادارات دولتی نبود چراکه مدال این ورزشکار زنجانی مربوط به رقابت‌های قهرمانی آسیا بوده، درحالی‌که شرایط آیین‌نامه ایجاب می‌کند که ورزشکار باید دارنده مدال بازی‌های آسیایی و یا قهرمانی جهان و المپیک باشد!

امانی در گفت‌وگو با رسانه‌ها وعده‌های داده‌شده در رابطه با استخدام قهرمانانی همچون بهمن نصیری را غیر کارشناسی دانسته و می‌گوید: اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان کاملاً به قوانین و دستورالعمل‌های آیین‌نامه استخدامی اشرافیت داشت، لذا هیچ قولی به نصیری از سوی این اداره کل مبنی بر استخدام وی داده نشد اما بااین‌وجود نهایت پیگیری در این خصوص با نمایندگان استان در مجلس، استانداری، شهرداری و غیره انجام گرفت!

امانی با اشاره به پیگیری‌ها و مکاتبات بسیار برای استخدام این ورزشکار عنوان می‌کند: متاسفانه هیچ‌کدام از این رایزنی‌ها منجر به استخدام این ورزشکار نشد، این در حالی است که چند ملی‌پوش زنجانی دیگر ازجمله میثم نصیری نیز چنین وضعیتی داشتند و به همین خاطر با توجه به اینکه شرایط استخدام قهرمانان ملی به‌صورت قانون مدون شده است، درنتیجه اداره کل ورزش و جوانان استان نمی‌تواند هیچ‌گونه دخل و تصرفی در این زمینه داشته باشد.

جواد بازرگان، مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان هم با تائید این اظهارات در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: بهمن نصیری، شرایطش به آئین‌نامه نمی‌خورد تا در اداره کل یا هر ارگان دولتی جذب شود. من نمی‌دانم فدراسیون با چه استنادی قول استخدام ایشان را داد؟

استخدام رسمی و قراردادی به همین آسانی‌ها نیست!

مسئولان اداره کل ورزش و جوانان در شرایطی بر اشرافیت این ارگان بر قانون جذب و استخدام نیروها در دوایر دولتی تأکیددارند که درخواست‌ها برای توضیح در مورد قانونی یا نبودن جذب نیروها در سال‌های گذشته در این ارگان همچنان ادامه دارد.

جواد بازرگان، مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان که سعی می‌کند به این سؤال محتاطانه پاسخ دهد به صدای زنجان می‌گوید: من نمی‌گویم چنین چیزی وجود ندارد! تا جایی که می‌دانم کارمندان پیمانی شاغل در اداره کل مامور به خدمت‌اند و از اداره دیگری آمده و در ورزش و جوانان استان اشتغال دارند!

بازرگان جذب کارمندان قراردادی در اداره کل را بعید دانسته و با یادآوری قبول مسئولیت جمشید انصاری به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور وقت و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در سال 94 و اعمال سختگیری در جذب نیروها در ادارات دولتی اضافه می‌کند: آخرین سالی که در مجموعه ورزش و جوانان حضور داشتم مربوط به سال 94 است، با توجه به شرایط اعلامی، حدود 64 نفر استخدام و کسری نیروی انسانی جبران شد. تا جایی که می‌دانم با توجه به سختگیری‌ها در روند استخدام نیروها در کشور و استان زنجان، استخدام رسمی به‌صورت محدود انجام‌شده است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان با اشاره به آئین‌نامه جذب و استخدام قهرمانان می‌گوید: قریب به 7 نفر از مدال‌آوران المپیک، مسابقات جهانی و آسیایی اعم از محسن محمدسیفی (ووشو)، مهدی سهرابی (دوچرخه‌سواری)، اکبر محمدزاده (ووشو)، مجتبی شجاعی (قایقرانی)، مهسا جاور (قایقرانی) و پویا سلطانی (کاراته) بوده و هم‌اکنون به استخدام دستگاه‌های دولتی درآمده و مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه نیروی قراردادی که جذب اداره کل شود دیگر مثل سابق نیست چراکه فیلترهای سازمان استخدامی کشور بسیار سخت است مگر اینکه برای فعالیت در حوزه عمرانی جذب‌شده باشند!، عنوان می‌کند: هر نیرویی که در مجموعه به کار گرفته شود باید دارای شناسه باشد و بعد مسائل بودجه‌ای به دنبال جذب او حل شود، به قولی فرد باید هفت‌خوان رستم را باید رد کند! از وقتی این سمت را قبول کرده‌ام درخواست نیروی شرکتی برای نگهبانی مجموعه را داده‌ام، نیروهای قبلی بازنشسته شده و من نگران سرقت وسایل و تجهیزات هستم اما به من می‌گویند در مورد جذب نیرو اصلا حرفش را نزن!

مصداقش را بگوئید تا بگویم!

باوجوداینکه لیست اسامی کارکنان که مشخص نیست بر چه مبنایی در اداره کل ورزش و جوانان استان در سال‌های گذشته جذب‌شده‌اند، موجود است و برخی از اهالی ورزش و تعدادی از کارکنان نیز آن را تائید می‌کنند، مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان نمی‌خواهد این موضوع را قبول کند و خواهان توضیحات لازم در صورت ارائه مصداق برای این ادعا است.

بازرگان در پاسخ به صدای زنجان مبنی بر اینکه «آیا به‌جای پافشاری بر ارائه لیست تعدادی از کارمندان از سوی رسانه که باید امین مردم باشد بهتر نیست به‌عنوان مدیرکل ورزش و جوانان در عرض چند دقیقه روند جذب تمامی کارمندانتان را احصا کنید؟» می‌گوید: من این موضوع را حتما بررسی می‌کنم!

این مسئول بابیان اینکه جذب نیرو در ادارات دولتی بسیار دشوار است و صحت این اظهاراتم را می‌توانید از طریق سازمان برنامه‌وبودجه پیگیری کنید، ادامه می‌دهد: در نظر داریم تا قهرمانان در ارگان‌های خصوصی نظیر شهرداری و کارخانه‌های و واحدهای بزرگ به‌کارگیری کنیم. در این حوزه شورای شهر و مدیران صنایع می‌تواند بهترین همراه ما باشد. در حال حاضر دغدغه ما جذب «منوچهری»، قهرمان کشتی ناشنوایان با بهره‌گیری اشتغال در بخش خصوصی است.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانورزش و جوانان زنجانجذب نیرو
sedayezanjannews.ir/nx8963


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»