کد خبر: 9015
1401/04/18 - 10:3


صدای زنجان موضوع «منقضی شدن اعتبارنامه برخی اعضای هیئت‌رئیسه اتاق اصناف زنجان» را بررسی می‌کند،

پایان حاشیه پیرمردها؟

رئیس اتاق اصناف زنجان: برخی از اتحادیه‌ها، قبل از انتخابات نیاز داشتند تا «ادغام» شوند! برخی نیز در مرحله برگزاری انتخابات هستند!/ برخی از اصناف زنجان: وقتی اعتبارنامه اعضای هیئت‌رئیسه اتاق منقضی شده چرا کمیسیون نظارت اقدام قانونی نمی‌کند؟/ معاون بازرگانی سازمان صمت استان: اعتبارنامه اعضا تا مشخص شدن نتایج انتخابات رؤسای اتحادیه‌ها دارای اعتبار است، البته هیئت‌رئیسه فعلی دیگر نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- موضوع «منقضی شدن اعتبارنامه برخی اعضای هیئت‌رئیسه اتاق اصناف زنجان» و برگزار نشدن انتخابات اتحادیه‌هایی که مسئولان آن در ترکیب هیئت‌رئیسه اتاق اصناف زنجان قرار دارند، تبدیل به یک سؤال در اذهان اصناف زنجان شده است! البته معاون سازمان صمت می‌گوید: اعتبارنامه اعضا تا مشخص شدن نتایج انتخابات رؤسای اتحادیه‌ها دارای اعتبار است و اعضای هیئت‌رئیسه فعلی دیگر نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند!

شنیده‌ها حکایت از آن دارد که باوجود پایان اعتبارنامه یکی از اعضای هیئت‌رئیسه اتاق اصناف مرکز زنجان، وی همچنان عضو هیئت‌رئیسه است درحالی‌که بر اساس قانون اعضای هیئت‌رئیسه باید رئیس صنف مربوطه باشند تا امکان حضور در هیئت‌رئیسه اتاق اصناف را هم داشته باشند. اما به گفته اعضای این صنف، فرد موردنظر مدت‌هاست ریاست صنف را بر عهده ندارد و طبیعتاً حق حضور در هیئت‌رئیسه اتاق اصناف را هم نداشته و مدت اعتبارنامه او به پایان رسیده است!

چرا انتخابات برگزار نمی‌شود؟

سید محمود موسوی، رئیس اتاق اصناف زنجان بابیان اینکه نه اعتبارنامه یک نفر بلکه اعتبارنامه تمامی هیئت‌رئیسه اتاق به پایان رسیده است به صدای زنجان می‌گوید: زمان منقضی شدن اعتبارنامه متفاوت است مثلاً اتحادیه قنادان در مرحله برگزاری انتخابات است، مابقی اتحادیه‌ها اعم از آجیل و خشکبار نیز برای فراخوان انتخابات خود را آماده خواهد کرد، اتحادیه‌های «دوچرخه و موتور» و «تراشکاران» نیز طبق دستور مرکز مبنی بر «ادغام» فعلاً در انتظار تعیین تکلیف شدن هستند.

موسوی بابیان اینکه نفرات انتخاب شده در اتحادیه‌ها به مدت 4 سال می‌توانند عهده‌دار مسئولیت شوند، یادآوری می‌کند که در کل کشور به علت شیوع کروناویروس، انتخابات برخی از صنوف با تأخیر برگزار شد و زمان برگزاری انتخاباتشان تداخلی با کرونا نداشت به‌طور مثال اتحادیه‌های شهرستان خدابنده در 2 سال شیوع کروناویروس انتخاباتی نداشتند و اکثریت آن‌ها باید در سال 1402 نسبت به برگزاری انتخابات اقدام کنند اما متأسفانه زمان انقضای اعتبارنامه‌های اتحادیه‌ها ازجمله اتحادیه‌هایی که مسئولانشان در ترکیب هیئت‌رئیسه اتاق زنجان هستند با شیوع کرونا مصادف شد.

در شرایطی که رئیس اتاق اصناف زنجان بر لزوم حرکت در مسیر قانون تأکید داشته و شیوع کروناویروس را علت برگزار نشدن انتخابات اتحادیه‌ها که نه‌تنها بلکه کل کشور با آن درگیر بود، می‌داند تعدادی از اصناف به صدای زنجان می‌گویند: چرا انتخابات اتحادیه‌هایی که حدود یک سال از اتمام اعتبارنامه‌ها گذشته بود، در دوران کرونا نیز با رعایت تمامی اصول و نکات بهداشتی برگزار شد اما برخی از اتحادیه‌ها نظیر آجیل و خشکبار که بیش از 2 سال از زمان اتمام انتخاباتش سپری‌شده بود به بهانه‌ شیوع کرونا و غیره برگزار نشد؟ چرا کمیسیون نظارت این انتخابات را برگزار نکرد؟

امیرعلی مسیبی، معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در پاسخ به این ادعاها عنوان می‌کند: ضمن احترام به صحبت‌های گفته‌شده در جمع برخی از صنوف زنجان، بر خودمان وظیفه می‌دانیم که با ارائه مدارک و مستندات منطبق بر قوانین نسبت به پاسخ اقدام کنیم.

مسیبی با اشاره به برگزاری انتخابات اتحادیه‌های باقیمانده بدون کوچک‌ترین خطا با حضور ناظران ارگان‌های مربوطه تصریح می‌کند: تا به امروز جزو استان‌هایی هستیم که به لحاظ ثبت‌نام، کمیته تطبیق و برگزاری انتخابات کمترین شکایات را داشته و تمامی انتخابات در صحت و سلامتی برگزارشده است.

این مسئول بابیان اینکه زنجان جزو استان‌های پیشرو در برگزاری انتخابات الکترونیکی باهدف کاهش میزان خطا بوده است، اضافه می‌کند: در حال حاضر نیز انتخابات به‌صورت کاملاً الکترونیکی انجام می‌شود به‌طوری‌که در کمترین زمان، نتیجه آرا کاملاً مشخص است. البته ظرف مدت معین اجازه اعتراض و پیگیری به افراد داده‌شده است.

معاون سازمان صمت استان زنجان در پاسخ به برخی ابهامات در خصوص علت عدم برگزاری انتخابات برای اتحادیه‌های خاص می‌گوید: 6 ماه قبل از انقضای اعتبارنامه‌ها باید موضوع برگزاری انتخابات را در کمیسیون مطرح کنیم. اینکه برخی‌ها می‌گویند به بهانه کرونا انتخابات اتحادیه‌ها برگزار نشد، به نظرم درست نیست بر همه آشکار است که کرونا واقعی بود و برخلاف میلمان نتوانستیم انتخابات برخی اتحادیه‌ها را برگزار کنیم و این عدم برگزاری، هدفمند نبوده است. این موضوع برای کل کشور مطرح بود و استان زنجان جزو استان‌هایی میانی در برگزاری انتخابات اتحادیه‌ها در دوران کرونا بود.

وی با تأکید بر اینکه کمیسیون نظارت و سازمان صمت در برگزاری یا عدم برگزاری انتخابات، نگاه جانب‌دارانه نداشته و ندارد، عنوان می‌کند: ملاک ما در برگزاری انتخابات فقط قانون است. شیوع کرونا، رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر ممنوعیت انتخاب و عضویت اعضایی که دو دوره متوالی یا چهار دوره متناوب عضو هیئت‌مدیره اتحادیه‌های صنفی بوده‌اند که تفسیرهای متعدد از آن سبب شد تا کار را متوقف و برای اجرای نهایی منتظر دستور مرکز باشیم، و البته مطرح‌شدن ادغام برخی اتحادیه‌ها از عواملی بودند که در برگزاری دیرهنگام انتخابات نقش داشتند.

برخی از اتحادیه‌ها، قبل از انتخابات نیاز دارند تا «ادغام» شوند!

سید محمود موسوی، رئیس اتاق اصناف زنجان هم معتقد است که برخی از اتحادیه‌ها در حالی در  انتخابات شرکت کردند که شرایط به حدنصاب رسیدن را نداشتند، مثل اتحادیه «قصابان» یا برخی از اتحادیه‌ها نظیر اتحادیه «تأسیسات ساختمانی» برای دومین بار انتخابات برگزار کرد که بار اول به حدنصاب نرسیده بار دوم به حدنصاب رسید و فرد مربوطه نیز انتخاب شد.

موسوی ادامه می‌دهد: به حدنصاب نرسیدن شامل مرحله فراخوان و کاندیدا گیری‌ یا برخی در مرحله انتخابات می‌شود. چند روز پیش نیز مصوب شده تا فراخوان دوم انتخابات برای اتحادیه‌های «آجیل‌فروشان و خشکبار» و «باطری‌سازان» صادر شود. امیدواریم اعضای اتحادیه‌ها در انتخابات حضور پررنگ داشته باشند.

طبق اظهارات رئیس اتاق اصناف زنجان، استعلام‌های مربوطه برای تعیین تکلیف انتخابات 5 اتحادیه که در بین آن‌ها اسامی اتحادیه‌های «دوچرخه و موتور» و «تراشکاران»، «چاپخانه‌داران» و «مصالح‌فروشان» به چشم می‌خورد از تهران انجام‌شده است.

گفتنی است که برخی از اتحادیه‌های مذکور یا به حدنصاب نرسیده‌اند یا اگر هم به حدنصاب رسیده باشند درنهایت آرا ریزش کرده است به همین دلیل برای کسب تکلیف استعلام‌های مربوطه انجام‌شده که البته دستور ادغام شدن آن‌ها با اتحادیه‌های همگن طبق قوانین و ضوابط صادرشده است.

سید محمود موسوی، رئیس اتاق اصناف زنجان با اشاره به لزوم اجرای قوانین حضور در ترکیب اتحادیه‌ها در 4 دوره متناوب یا 2 دوره متوالی می‌گوید: بر این اساس اگر رؤسای سابقه‌دار اتحادیه‌ها که 4 دوره متناوب یا 2 دوره متوالی عهده‌دار مسئولیت باشند دیگر نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

موسوی یادآور می‌شود: کسانی که با رویه قبلی (پیش از صدور این قانون) در انتخابات شرکت کرده بودند، انتخاباتشان از حدنصاب افتاد و طبق قانون ابلاغی اتحادیه مربوطه مشمول ادغام به اتحادیه همگن شد.

موسوی در پاسخ به این سؤال که قانون ادغام برخی اتحادیه‌ها مشمول اتحادیه‌های «تراشکاران»، «قطعات خودرو» و «آجیل‌فروشان و خشکبار» هم می‌شود به صدای زنجان می‌گوید: بله این اتحادیه‌ها نیز مشمول این قانون شده‌اند. در مرکز استان، بیشتر اتحادیه‌ها در آستانه منقضی شدن اعتبارنامه‌ها هستند یا برخی دیگر نیز اعتبارنامه‌شان منقضی شده و در مرحله فراخوان هستند. برای اتحادیه‌ای که بنده در آن مسئولیت دارم (تراشکاران) نیز تقریباً از حدود یک سال قبل تصمیم به برگزاری انتخابات داشتیم که از اعضای زیرمجموعه 20 نفر برای انتخابات ثبت‌نام کردند که ریزش کرد و از حدنصاب افتاد! برای تعیین تکلیف موضوع را پیگیری کردیم که مشمول دستور ادغام اتحادیه شدیم.

برخی از اتحادیه‌ها با 300 عضو نیاز به ادغام دارند؟

موسوی زمان «ادغام» اتحادیه مذکور را منوط به تصمیم‌گیری کمیسیون نظارت دانسته و تأکید می‌کند: رسته «ریخته‌گران» (حدود 10 مورد) در زیرمجموعه اتحادیه تراشکاران فعالیت می‌کنند که درمجموع این اتحادیه شامل 300 عضو است. پیشنهادهای مربوطه برای ادغام این اتحادیه با اتحادیه مدنظر را ارائه کرده‌ایم که نیاز به بررسی کمیسیون نظارت دارد.

رئیس اتاق اصناف زنجان در پاسخ به سؤال صدای زنجان مبنی بر اینکه «چرا اتحادیه تراشکاران که دارای 300 عضو بوده و به نظر کم هم نیست باید مشمول ادغام شوند؟ تصور نمی‌کنید ادغام شدن این دست از اتحادیه‌ها مشکلات بعدی به جهت تعدد اعضا که در ظاهر کارشان به هم ارتباط دارد اما درواقع ربطی به هم ندارند را ایجاد می‌کند؟» به صدای زنجان می‌گوید: بله! همین‌الان رسته ریخته‌گران با اتحادیه تراشکاران به هم وابسته‌اند اما کارشان با یکدیگر متفاوت است اما به علت اینکه تعدادشان در زنجان محدود است زیرمجموعه اتحادیه هستند. 300 نفر عضو در اتحادیه کم نیست اما مشکل آن است که در انتخابات همه این اعضا، حضور ندارند و سبب می‌شود تا تعداد شرکت‌کننده‌ها به حدنصاب نرسند!

ابلاغیه مربوط به «اصلاح قانون نظام صنفی» در زنجان اجرا می‌شود؟

البته برخی‌ها با اظهارات رئیس اتاق اصناف زنجان چندان موافق نیستند، آن‌ها مدعی هستند، برخی از رؤسای اتحادیه‌ها در ابتدا به بهانه کرونا انتخابات را برگزار نکردند. اخیراً نیز موضوع ادغام اتحادیه مربوطه در اتحادیه همگن را مطرح می‌کنند با این امید که شانس حضور در انتخابات اتحادیه مدنظرشان را بالابرده و اگر نتوانند در انتخابات هیئت‌رئیسه اتاق شرکت کنند حداقل حقشان برای شرکت در انتخابات اتحادیه‌ها محفوظ بماند!

انتخابات اتاق اصناف شهرستان زنجان هم‌زمان انتخاب اعضای هیئت‌رئیسه اتاق اصناف شهرستان زنجان با سایر استان‌های کشور در 31 اردیبهشت‌ماه سال 97 برگزار شد.

24 نفر از روسای اتحادیه‌های شهرستان زنجان برای حضور در هیئت‌رئیسه اتاق کاندید شده بودند که از میان آنان 5 نفر انتخاب شدند.

«سید محمود موسوی»، «رسول محمدی»، «مرتضی انتصار»، «محمدرضا حیدری» و «ناصر سیل اتانی» به‌عنوان اعضای هیئت‌رئیسه و «مرتضی عزیز پور» و «محمدرضا محمدی» به‌عنوان اعضای علی‌البدل انتخاب شدند. با توجه به اینکه مدت‌زمان حضور هیئت‌رئیسه اتاق‌ها 4 ساله است، انتظار می‌رود تا اقدامات لازم ازجمله تعیین تکلیف انتخابات رؤسای اتحادیه‌های در زنجان و سایر شهرستان‌ها از سوی مراجع نظارتی ذی‌ربط در اسرع وقت انجام شود.

دیوان عدالت اداری به ممنوعیت انتخاب و عضویت اعضایی که دو دوره متوالی یا چهار دوره متناوب عضو هیئت‌مدیره اتحادیه‌های صنفی بوده‌اند، فارغ از اینکه بعد از سال 92 یا قبل از آن باشد، رأی داده و در صورت اجرای این قانون که به گفته سال 99 حجت‌الاسلام مهدی باقری، نماینده زنجان در مجلس در سال و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی، سال 1400 قطعاً اجرایی می‌شود، به‌جز رؤسای اتحادیه‌های «کیف و کفش» و «لوازم‌التحریر» زنجان که اخیراً برای نخستین بار به این سمت انتخاب‌شده‌اند، مابقی با برگزاری انتخابات کنار گذاشته می‌شوند.

با اصلاح قانون نظام صنفی در سال 1392 محدودیت برای تکرار عضویت در هیئت‌مدیره اتحادیه‌ها ایجاد و مقرر شد افرادی که دو دوره متوالی یا چهار دوره متناوب عضو هیئت‌مدیره اتحادیه‌ها بودند، نمی‌توانند مجدد انتخاب شود.

اما در چند سال اخیر یک سؤال و ابهامی وجود داشت مبنی بر اینکه این حکم قانونی محدود به بعد از سال 92 می‌شود یا به‌طورکلی باید لحاظ شود؟ مدیران اتحادیه‌ها که مدیریت اتاق اصناف را بر عهده‌دارند معتقد بودند مبنای محاسبه بعد از سال 92 است ولی عده‌ای معتقد بودند که قانون مطلق است نه مقید به زمان!

تقریباً می‌توانم بگویم برخی از تغییر و تحول‌ها عادلانه نبوده است!

رئیس اتاق اصناف زنجان که قبل از سال 92، چهار دوره رئیس اتحادیه بوده است، در رابطه با حضور احتمالی‌اش در انتخابات هیئت‌رئیسه اتاق زنجان می‌گوید: اگر قانون اجازه دهد، شرکت می‌کنم، اگر اجازه ندهد، شرکت نمی‌کنم زیرا اگر مشمول قانون جدید باشم نمی‌توانم شرکت کنم. البته اگر اتحادیه ادغام شود من شرایط شرکت در انتخابات را پیدا خواهم کرد. صادقانه هم‌عرض می‌کنم که به علت مشغله کاری چندان تمایلی برای شرکت در انتخابات هیئت‌رئیسه اتاق ندارم. در مجموعه کاری خودم با کمبود نیروی کار مواجه هستم و نیاز است تا مشغول کار شوم. چون دانش‌آموخته این صنف هستم و به آن تعصب‌دارم دوست دارم در انتخابات اتحادیه تراشکاران شرکت کنم.

موسوی در رابطه با حضور احتمالی سایر اعضای هیئت‌رئیسه اتاق اصناف زنجان هم تأکید می‌کند: با توجه به مطالبی که در رابطه با لزوم برخی از اتحادیه برای ادغامشان عرض کردم، آقای سیل اتانی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم‌یدکی خودرو شهرستان زنجان اجازه شرکت در انتخابات را ندارد، زیرا نفرات دیگر آمده‌اند! تقریباً می‌توانم بگویم برخی از تغییر و تحول‌ها عادلانه نبوده است!

او در ادامه می‌گوید: «مثلاً در اتحادیه‌ پوشاک، 1.5 سال قبل انتخاباتی برگزار و 5 نفر نیز انتخاب‌شده‌اند که با احتساب قانون جدید، نفرات اول تا چهارم مشمول قانون شده و نفر پنجم با حداقل رأیی که آورده، مسئولیت رئیس را عهده‌دار و اعضای علی‌البدل جایگزین نفرات انتخابی شده، گردیده و برای تکمیل سایر پست‌های اتحادیه نیاز هست تا انتخابات مجدد برگزار شود! اگر انتخاباتی برگزار شود حتی تعداد رأی آن بیش از نفری که به‌عنوان رئیس انتخاب شده، شود معاون دوم یا سوم هیئت‌رئیسه خواهد شد که رئیسش دارای رأی کمتری در مقایسه با معاون دوم یا سوم است!»

موسوی بابیان اینکه نه‌تنها زنجان بلکه تمامی استان‌های کشور با این قانون درگیر هستند، ابراز امیدواری می‌کند تا مجریان طبق خط‌‌کشی که قانون تعیین کرده نسبت به اجرای آن اقدام کنند. به‌شخصه معتقدم اگر قانون برای همه به‌صورت یکسان اجرا شود موجبات نارضایتی و دلخوری را پیش نخواهد آورد.

برخی‌ها خواستند با «ادغام» قانون را دور بزنند اما نتوانستند!

اما تعدادی از اصناف زنجان در واکنش به تعیین تکلیف برخی از اتحادیه‌ها که مشمول «ادغام» شده و منتظر دستور کشوری هستند هم عنوان می‌کنند: آیا مسئولان نمی‌توانستند این تصمیم را زودتر بگیرند و برای کسب تکلیف از مراجع ملی اقدام کنند؟ آیا غیرازاین است که پس از اصلاح قانون نظام صنفی در سال 1392 و لازم‌الاجرا شدن آن، برخی از آقایان «ادغام» را تنها راه دور زدن قانون دانسته و به‌زعم خود می‌خواستند با تغییر کد اتحادیه امکان شرکت در انتخابات را برای خود فراهم کنند و با سختگیری که قانون‌گذار انجام داد، همین راه نیز برایشان بسته شد و عملاً دیگر نمی‌توانند به‌جز راهی که قانون پیش پایشان گذاشته، راهی دیگر را انتخاب کنند؟

اعضای فعلی هیئت‌رئیسه نمی‌توانند در انتخابات بعدی اتاق شرکت کنند!

اما امیرعلی مسیبی، معاون امور بازرگانی سازمان صمت استان زنجان با رد این ادعاها تأکید می‌کند: موضوع ادغام برخی از اتحادیه‌ها از حدود 2 سال پیش مطرح‌شده است، ضمن اینکه بالادست سازمان صمت، کمیسیون نظارت متشکل از ارگان‌های نظارتی ازجمله استانداری و کمیسیون عالی نظارت در سطح ملی است که هرگونه تخلف را در اسرع وقت ثبت و ضبط کرده و اخطارهای لازم را ارائه می‌کنند.

مسیبی با تأکید بر اینکه بر اساس استعلام‌های صورت گرفته بابت ادغام برخی اتحادیه‌ها و به‌طور مشخص اتحادیه تراشکاران، مرکز با ادغام این اتحادیه مخالف کرده است، می‌گوید: اتحادیه تراشکاران به‌صورت مستقل ظرف چند روز آینده طبق استعلام و ضوابط اعلامی، انتخابات برگزار می‌کند. آقای موسوی، رئیس اتحادیه تراشکاران که رئیس اتاق اصناف زنجان هم هستند تا زمان تعیین هیئت‌مدیره جدید بر اساس قانون مجلس و دیوان می‌توانند همانند سایر اتحادیه‌ها با شرایط مشابه، در این سمت حضورداشته و پاسخگوی ارباب‌رجوع و صنف مربوطه باشند.

معاون سازمان صمت استان زنجان در رابطه با احتمال ادامه‌دار بودن به حدنصاب نرسیدن اعضای ثبت‌نام کننده در انتخابات به صدای زنجان می‌گوید: برای به حدنصاب رسیدن نیازمند حداکثر 13 نفر و حتی بیشتر برای ثبت‌نام هستیم اگر به حدنصاب نرسید مراحل دوم و سوم و بعدی انتخابات را برگزار می‌کنیم تا شرایط انتخابات طبق قانون مهیا شود.

مسیبی این را هم صراحتاً اعلام می‌کند که در انتخابات پیش روی هیئت‌رئیسه اتاق اصناف زنجان هیچ‌یک از اعضای هیئت‌رئیسه فعلی شرایط شرکت در انتخابات را نخواهند داشت و از همه آن‌ها خداحافظی خواهیم کرد.

احتمالاً زمان انتخابات هیئت‌رئیسه اتاق اصناف زنجان هم‌زمان با سراسر کشور اواخر شهریورماه امسال باشد.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناتاق اصناف زنجانانتخابات
sedayezanjannews.ir/nx9015


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»