کد خبر: 9094
1401/05/08 - 16:2


در همایش «اصناف، صنعتگران و معدنکاران» عنوان شد:

قوانین مزاحم را حذف کنید!

رئیس خانه صنعت و معدن استان زنجان خطاب به مسئولان ملی: مگر تولیدکننده‌ها در این شرایط جنگی، سربازان شما محسوب نمی‌شوند؟ چرا با ارائه آئین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و قوانین از پشتِ آن‌ها را می‌زنید؟

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- رئیس خانه صنعت و معدن استان زنجان که به نمایندگی از فعالان اقتصادی در همایش خانواده اصناف، صنعتگران و معدنکاران سخنرانی می‌کرد خطاب به مسئولان ملی و نمایندگان مجلس حاضر در نشست گفت: مگر تولیدکننده‌ها در این شرایط جنگی، سربازان شما محسوب نمی‌شوند؟ چرا با ارائه آئین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و قوانین از پشت آن‌ها را می‌زنید؟ بهتر نیست برای حمایت از سربازان جنگ اقتصادی و تقویت آن‌ها، قوانین مزاحم را پس از بررسی موشکافانه، حذف کنید؟

همایش خانواده اصناف، صنعتگران و معدنکاران استان شنبه (8 مردادماه) در سالن همایش مهرانه برگزار شد.

سجاد نباتچیان در این نشست که صبح امروز در سالن همایش‌های مهرانه برگزار شد، ادامه داد: ما معتقدیم که مسئولان ملی بسیار بهتر از ما تولیدکننده‌ها می‌دانند که مشکلاتمان کجاست! بسیاری از تولیدکننده‌ها و فعالان اقتصادی به علت مشکلات بانکی در عرصه تجارت بین‌المللی و قطع دسترسی به سوئیفت، ضربات سنگینی را متحمل شدند!

رئیس خانه صنعت و معدن استان زنجان ادامه داد: قبول می‌کنیم که جنگ فعلی علیه کشور ما، جنگ توپ و تفنگ نیست بلکه جنگ اقتصادی است! مگر تولیدکننده‌ها در این شرایط جنگی که به راه افتاده، سربازان شما محسوب نمی‌شوند؟ چرا با ارائه آئین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و قوانین از پشت آن‌ها را می‌زنید؟ بهتر نیست برای حمایت از سربازان جنگ اقتصادی و تقویت آن‌ها، قوانین مزاحم را پس از بررسی موشکافانه، حذف کنید؟

تولیدکننده «مالیات‌چی» نیست!

نباتچیان افزایش 57 درصدی دستمزد کارگران را با افزایش 10 درصدی دستمزد کارمندان دولت مقایسه کرد و افزود: افزایش 57 درصدی حقوق کارگران که با احتساب بیمه آن‌ها چندین برابر شد را کارفرما باید متقبل می‌شد. البته قبلش این را عرض کنم که به‌عنوان مخالف این را عرض نمی‌کنم و تأکید می‌کنم اگر همین افزایش منجر به بهبود معیشت کارگر و رفع مشکلاتش اثر می‌گذاشت اشکالی نداشت اما می‌بینیم که افزایش 57 درصدی هیچ افاقه‌ای به حال قشر کارگر هم نکرد و فقط از جیب تولیدکننده برداشته شد. چرا وقتی دولت کارفرما است، 10 درصد از جیبش باید برود اما وقتی بخش خصوصی و تولیدکننده، کارفرما شد، 57 درصد از جیبش برود؟

بسیاری از تولیدکننده‌ها معتقدند که با توجه به مشکلات فراوان اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده که علاوه بر هزینه بالای تجهیزات فنی و نیروی انسانی، تولیدکننده را نیز متحمل هزینه برای دفاتر مالیاتی می‌کند، ضرورت دارد دولت به سمت اصلاح نظام مالیاتی و ایجاد نظامات جدید مالیات درآمدی که هم هزینه عملیاتی کمتری داشته باشد و هم شفافیت را هزینه‌دار نمی‌کند، حرکت کند.

نباتچیان به‌عنوان یکی از فعالان اقتصادی موافق این دیدگاه عنوان کرد: چرا باید 9 درصد ارزش‌افزوده را تولیدکننده پرداخت کند؟ به مشتری می‌گویم 9درصد ارزش‌افزوده را باید پرداخت کنی می‌گوید نه کالایت را می‌خواهم نه ارزش‌افزوده را پرداخت می‌کنم! چرا دولت و مسئولان ذی‌ربط راهکاری ارائه نمی‌دهند تا ارزش‌افزوده هر کالا را موقع خرید در فروشگاه از خریدار دریافت کند؟ چرا باید این فرآیند را تولیدکننده طی کند؟ به خدا ما «مالیات‌چی» نیستیم! مگر ما باید کار دارایی را انجام دهیم؟

نباتچیان با تأکید بر اینکه «قانون مشاغل سخت و زیان‌آور ضربه مهلکی بر پیکره صنعت زنجان زد»، با طعنه گفت که «این قانون در هیچ استانی به زیبایی زنجان اجرا نشد! حتی برخی از کارمندان اداری ما مشمول این قانون شدند!»

245 ماده‌قانونی تحت عنوان «گلایه» به صحن مجلس ارسال شد!

مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و نماینده مردم شهرستان‌های زنجان و طارم در مجلس در پاسخ به مطالبه رئیس خانه صنعت و معدن استان زنجان مبنی بر لزوم حذف قوانین مزاحم برای تولیدکننده‌ها عنوان کرد: در نخستین اقدام 245 ماده‌قانونی تحت عنوان گلایه به صحن ارسال‌شده است، به‌علاوه اینکه ما به دنبال این هستیم که تعداد زیادی از قوانین که فاقد کارایی هستند یا دارای تضاد با سایر قوانین هستند را شناسایی و موردبررسی قرار دهیم.

طاهری در بخش دیگری از اظهارات خود از اهمیت وجود نقشه راه در حوزه صنعت کشور و سرمایه‌گذاری‌هایی که در این حوزه انجام می‌شود یادکرد و گفت: اولین کار مهم کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تهیه یک سند بالادستی برای توسعه صنعتی کشور است و در این میان بررسی‌ها نشان می‌دهد وزارت صمت 5 سند توسعه دارد، اما هیچ‌یک از آن‌ها مدنظر ما نبوده است.

طاهری عنوان کرد که یکی از مهم‌ترین موارد درباره این سند ضمانت اجرایی آن است که باید تدابیری را نیز برای این موضوع در نظر بگیریم. این سند شامل زیر بخش‌های مختلفی در حوزه انواع صنایع و البته مبتنی بر سند آمایش سرزمینی است.

وی بابیان اینکه تولیدات منبع محور ما نزدیک به 70 درصد، صنایع متوسط 10 درصد و فنّاوری بالا 9 درصد است، افزود: متأسفانه ضمانت اجرایی در این زمینه وجود نداشته است که تلاش می‌کنیم با تهیه سند بالادستی توسعه قابلیت اجرایی و ضمانت اجرایی داشته باشد که این مهم با مصوبه مجلس امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به اینکه در سند توسعه مسائل یک‌بعدی دیده نخواهد شد، اظهار داشت: همه ابعاد توسعه باید از جنبه‌های مختلفی در نظر گرفته شود و پیگیر آن هستیم که طبق منویات رهبری برای تحقق این امر مهم همکاری خوبی میان دولت و مجلس ایجاد شود.

طاهری با تأکید بر اینکه با مشخص شدن سند بالادستی کشور امکان اجرای برنامه هفتم، تدوین برنامه یک‌ساله و مجوزها امکان‌پذیر خواهد شد، افزود: برنامه‌های توسعه پنج‌ساله در کشور نوشته می‌شود که این برنامه به‌ویژه در حوزه آی.سی.تی و معدن موردتوجه قرارگرفته است.

وی با تأکید بر اینکه در توسعه آی.سی.تی کشور غفلت شده است، اظهار داشت: این موضوع جزو مسائل کمیسیون صنایع و معادن کشور است و از طرفی بحث تنقیح قوانین از دیگر اولویت‌های این کمیسیون است.

طاهری همچنین «راه‌اندازی سامانه پنجره واحد» برای ثبت همه درخواست‌ها و مجوزها را بسیار بااهمیت دانست و گفت: در بخش دوم زنجیره که شروع کسب‌وکار است نیز یازده قانون خیلی خوب داریم که طی سالیان مختلف ایرادات این قوانین مرتفع شده است.

طاهری مهم‌ترین بخش زنجیره را انتهای آن، شامل تجارت و خصوصاً تجارت خارجی دانست که کمتر موردتوجه قرارگرفته و باید مسائل مرتبط با تبادلات مالی و تبادلات کالا در این بخش در نظر گرفته شود.

پرداخت 525 میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش‌افزوده به شهرداری‌های زنجان!

محسن افشارچی، استاندار زنجان نیز بابیان اینکه کاهش وابستگی به نفت و دلار منجر به رشد اقتصادی واقعی در شرایط تحریم می‌شود، عنوان کرد: تا وقتی اقتصادمان، نفتی بود، موضوع مالیات بحث تجملی بود اما وقتی ما تصمیم به قطع وابستگی به درآمد نفتی کرده‌ایم، باید به‌صورت کاملاً برنامه‌ریزی‌شده موضوع مالیات را جدی بگیریم.

افشارچی با اشاره به اینکه یکی از استراتژی‌های کشورمان برای گذر از تحریم و مقابله با آن، تغییر تأمین منبع درآمدی خود از نفت به سمت مالیات، همانند کشورهای پیشرفته دیگر است، افزود: در زمان حاضر زیرساخت‌های موضوع مالیاتی در کشور نیز شکل‌گرفته تا تبعیضی در میان نباشد که استان زنجان در این زمینه به نسبت وضعیت خوبی دارد.

افشارچی بابیان اینکه وضعیت درآمد استان نسبت به مصارف بالاتر است اظهار داشت: استان زنجان در سال گذشته 4 هزار و 200  میلیارد تومان مالیات داشته که درآمد محسوب می‌شود و بخش عمده آن از صنایع دریافت شده است.

استاندار زنجان ادامه داد: طی سال گذشته شهرداری‌های استان 430 میلیارد تومان اعتبار دریافت کردند که این رقم در 3.5 ماه سال جاری 350 میلیارد تومان بوده است و بخش بزرگی از این مبلغ در تیرماه است.

وی بابیان اینکه وضعیت منابع دریافتی دهیاری‌های استان نیز امسال نسبت به سال گذشته بهبودیافته است، اضافه کرد: طی 3.5 ماه امسال برای دهیاری‎‌های استان زنجان حدود 45 میلیارد تومان پرداخت‌شده است که مجموع آمار از تغییر در مقایسه با سال گذشته حکایت دارد.

این مسئول با اشاره به اینکه سال گذشته درمجموع از محل مالیات بر ارزش‌افزوده حدود 625 میلیارد تومان به شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان کمک شد، تأکید کرد: با پیگیری انجام‌گرفته این میزان تا 15 تیر امسال به 525 میلیارد تومان رسیده که 50 درصد از کل اعتبارات عمرانی استان بیشتر است.

زنجان بیست و چهارمین استان گران کشور است

افشارچی بابیان اینکه صنایع استان در حوزه مالیات عملکرد قابل قبولی داشته و دارند، ادامه داد: زنجان در آیتم «گران‌ترین استان کشور» در ردیف بیست و چهارم قرار داریم، در «تورم ماهانه» استان بیست و نهم هستیم که مدیون همراهی اصناف و بازارهای موازی و تصمیم گیران و متصدیان هستیم.

استاندار زنجان بابیان اینکه زنجان در «نرخ بیکاری» کمترین بیکاری را از آن خود کرده است، عنوان کرد: نرخ مشارکت اقتصادی استان زنجان 47.8 درصد یعنی 0.6 درصد بیشتر از متوسط کشوری است.

44 واحد به چرخه تولید برگشتند!

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان هم در این نشست ضمن ارائه گزارشی از وضعیت تولید استان و گره‌های بازشده واحدهای تولیدی با همراهی مجموعه اجرایی استان اظهار کرد: آمار واحدهای راکد استان احصا و برای بازگرداندن آن‌ها به چرخه تولید در کارگروه رفع موانع تولید به‌صورت تخصصی مشکلات آن‌ها بررسی و راهکارهای لازم نیز ارائه‌شده است.

به گفته فغفوری، بیش از 44 واحد تعطیل و راکد در مدت کوتاه به چرخه تولید برگشته‌اند، اشتغال‌زایی این واحدها حدود 800 نفر بوده است که بنا به دلایلی راکد بودند.

رئیس سازمان صمت استان بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های خالی واحدهای تولیدی از طریق «تولید بدون کارخانه» تأکید کرد و گفت: دستورالعمل تولید بدون کارخانه نیز ابلاغ‌شده است و واحدهای تولیدی که بنا به هر دلیلی ظرفیت خالی دارد و هر فرد می‌تواند با مراجعه به وزارت صمت با ارائه پروانه تولید بدون کارخانه بخشی از ظرفیت خالی را در اختیار گرفته و با کمترین سرمایه‌گذاری و با امکان اشتغال بتواند در حوزه اقتصادی فعالیت داشته باشد.

وی نگاه زیست‌محیطی در فرآیند تولید را از اولویت‌های اصلی سازمان صنعت، معدن و تجارت و وزارتخانه متبوع دانست و افزود: علاوه بر این رویکرد، ما نگاه متفاوت به غرب زنجان که یکی از محروم‌ترین بخش‌های زنجان هم است، داریم. خوشبختانه با آماده کردن زمین برای واگذاری در شهرک صنعتی شهید شهریاری به مساحت 400 هکتار با همراهی شرکت شهرک‌های صنعتی استان، عملیات اجرایی 5 پروژه بزرگ با حجم سرمایه‌گذاری بیش از 6 هزار میلیارد تومان آغازشده است و قطعاً تا اواسط سال آتی بخش عمده‌ای از این واحدها راه‌اندازی می‌شوند که البته جزو واحدهای بزرگ کشور با سرمایه‌گذاری‌های بالا محسوب می‌شوند.

فغفوری در ادامه تشریح کارهای انجام‌شده در بخش صنعت، مجتمع غذایی «کیلوس» را یکی دیگر از واحدهای بزرگ مستقر در استان زنجان دانست و ادامه داد: استفاده از آب خروجی تصفیه‌خانه شهری که جزو دغدغه‌های چندساله مردم استان زنجان بود، برای اولین بار در هفته دولت آغاز بهره‌برداری از خط انتقال شهر زنجان برای تأمین آب موردنیاز صنعت استان زنجان را خواهیم داشت که یکی از واحدها به این طرح خواهد پیوست که تا حدی نگرانی مردم بابت تأمین آب از سفره‌های زیرزمینی را کاهش خواهد داد.

اتصال شهرک‌های صنعتی زنجان به خطوط ریلی سرتاسری!

این مسئول با اشاره به پیگیری‌های انجام‌شده از سوی استاندار زنجان برای تحقق وعده داده‌شده در این حوزه، افزود: بااتصال شهرک صنعتی اشراق به خط ریلی، بسیاری از مشکلات حمل‌ونقل به دلیل موقعیت شهرک صنعتی رفع خواهد شد.

وی بابیان اینکه تردد کامیون‌ها از داخل شهر برای انجام کارهای مربوط به حمل‌ونقل شهرک صنعتی اشراق زنجان منجر به مشکلاتی برای شهروندان می‌شود، یادآور شد: بااتصال شهرک صنعتی اشراق به خط ریلی، جهش و انقلابی در امور حمل‌ونقل شرکت‌هایی مانند راشا کاسپین، شرکت‌های اقماری ایران ترانسفو و سرجین بافت رخ خواهد داد.

به گفته این مسئول، بعد از اتصال این شهرک به خط ریلی، سازمان عامل منطقه اقتصادی اگر بتواند 3.5 تا 4 کیلومتر منطقه ویژه اقتصادی را  در سال آتی به راه‌آهن متصل کند، منطقه ویژه اقتصادی زنجان جزو انگشت‌شمار مناطق ویژه‌ای است که هم خط ریلی از داخل آن عبور می‌کند و هم هواپیما و فرودگاه دارد.

فغفوری بابیان اینکه این 2 عامل مهم مزیتی در رونق  اقتصادی استان است، عنوان کرد: با تحقق این طرح در شمال غرب زنجان که منطقه محروم و غیر برخورداری محسوب می‌شود، نیز اتفاق‌های اقتصادی خوبی رخ می‌دهد.

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان یکی از کارهایی که در این خصوص باید سریع‌تر عملیاتی شود اتصال شهرک صنعتی استان به راه‌آهن سراسری است.

وی بابیان اینکه مجموعه استان زنجان در تلاش است تا با اجرای طرح‌های حوزه صنعت، معدن و تجارت، زنجان را به محلی برای زندگی بهتر تبدیل کند، ابراز کرد: برآورد اولیه ما این است که تا پایان سال حداقل 8 هزار میلیارد تومان از پروژه‌های در دست اجرا به بهره‌برداری برسد.

فغفوری این را هم گفت که تعدادی از پروژه‌ها به علت حجم بالای سرمایه‌گذاری به مرحله بهره‌برداری نرسیده‌اند که امیدواریم با تکیه به توان‌بخش خصوصی کارها را سریع‌تر به‌پیش ببریم.

رئیس سازمان صمت استان زنجان در بخش دیگری از اظهارات خود به اقدامات انجام‌شده در بخش «معدن» اشاره کرد و افزود: با توجه به این‌که یکی از مصوبات مربوط به سفر ریاست جمهوری به استان، تشکیل کارگروه تعامل منابع طبیعی بود خوشبختانه هفته پیش این اتفاق افتاد و در حضور مسئولان ملی از 17 مصوبه، موافقت مربوط به 13 مصوبه در داخل کارگروه اخذ شد و 4 مصوبه دیگر که دوستان نظر مساعد داشتند برای بررسی بیشتر به جلسه مربوطه ارجاع شد که ما نسبت به مصوب شدن حداقل 2 مورد از 4 مصوبه امیدوار هستیم.

فغفوری در بخش دیگری از اظهارات خود به همراهی اصناف با مجموعه صمت استان اشاره و از تلاش تمامی کسبه و اتحادیه‌ها برای پیشبرد اهداف تبیین شده قدردانی کرد.

تصمیم دولت برای کاهش تورم!

مهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزیر صمت هم در این نشست با اشاره به اینکه واحد‌های صنعتی مختلفی در استان زنجان وجود دارد که باعث افتخار است، تصریح کرد: دو برابر تعداد پروژه‌های فعال موجود در استان، مجوز‌هایی صادرشده است که این‌ها هم در قالب شهرک‌های صنعتی و هم در قالب پروژه‌های بزرگ صنعتی در حال برنامه‌ریزی است تا فعال‌شده و به چرخه تولید وارد شوند.

به گفته «برادران»، با همراهی استاندار زنجان و مدیران اجرایی، در هفته دولت پروژه‌های مهمی افتتاح خواهد شد و دو برابر ظرفیت موجود حال حاضر استان، پروژه‌های توسعه‌ای طراحی‌شده که به‌مرور اضافه می‌شود، و پروژه‌هایی که در دولت جدید نیز شکل‌گرفته پیگیری می‌شود.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت بابیان اینکه اولویت همه کشور ما باید بر اساس تولید و دانش‌بنیان باشد، از نظام بانکی هم خواست تا کمک‌های خود را در خصوص ارائه تسهیلات به واحد‌های صنعتی را افزایش دهد.

برادران این را هم عنوان کرد که روند کاهش تورم از سوی دولتمردان به‌صورت جدی پیگیری می‌شود، اما بیشترین نقش را تولید‌کنندگان ایفا خواهند کرد، بااین‌حال تورم در حوزه صنعتی کمتر از تورم محصولات در سطح جامعه است. تلاش می‌شود با هر امکانی بازار را رقابتی حفظ کنیم و با هزینه کمتر کالا تولید کنیم.

وی با اشاره به اینکه درزمینهٔ تأمین نیاز داخلی هیچ مشکلی نداریم، افزود: تأمین‌کننده‌های کشور فضای رقابتی را دنبال می‌کنند و نه‌تنها دغدغه‌ای برای تولید وجود ندارد بلکه دغدغه اصلی صادرات است تا بتوانیم اجازه صادرات بیشتر به تولیدکنندگان بدهیم تا بتوانند هزینه‌های خود را تأمین کنند.

تأکید بر لزوم اکتشافات اصولی در معادن

سجاد غرقی، مدیرعامل شرکت مجریان توسعه معادن آسیا (متما) و معاون خانه معدن ایران نیز بابیان اینکه در 16 سال گذشته اکتشافات، ارزش‌آفرین‌ترین موضوع در بخش معدن بوده است، بر لزوم توجه به «تکمیل زنجیره معدنی»، «تنوع سبد معدنی» و «تنوع سبد فعالیت در حوزه‌های مربوط به معدن» را به‌عنوان گزینه‌های رشد معدن اعلام کرد.

غرقی بابیان اینکه سیاست‌های دولت در رابطه با این موضوعات سیاست اشتباهی نبوده است، اضافه کرد: عبارت خام‌فروشی را وقتی به بخش معدن اطلاق می‌کنیم آن را یک موضوع پایین‌دستی تلقی می‌کنیم درحالی‌که این مهم اصلی‌ترین بخش موردتوجه صنایع معدنی است.

وی با اشاره به مشکلات به وجود آمده در معادن کوچک و بزرگ ناشی از نگاه حاکمیتی ابراز کرد: ازاین‌رو در «متما»، استراتژی تداوم اکتشافات، افزایش ظرفیت معدنکاری و به‌کارگیری ماشین‌آلات معدنی (80 درصد معدنکاری توسط ماشین‌آلات انجام می‌شود) را در دستور کار قرار داده‌ایم.

فعالیت 40 هزار واحد صنفی در استان زنجان

سید محمود موسوی، رئیس اتاق اصناف زنجان در این نشست با اشاره به حضور فعال کسبه و اصناف زنجان در تمامی فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی گفت: 3 میلیون واحد صنفی با 9 میلیون اشتغال و سهم 20 درصدی در بخش تولید با کمترین خسارت به محیط‌زیست در کشور مشغول به کار هستند که 40 هزار واحد صنفی آن مربوط به استان زنجان (23 هزار واحد صنفی در شهر زنجان) هستند.

موسوی بابیان اینکه ظرفیت «آموزش» در حوزه اصناف مورد غفلت قرارگرفته است از مسئولان و برنامه‌ریزان خواست تا در تربیت نیروهای کار روی اصناف حساب باز کنند چراکه نتیجه حضور در واحدهای صنفی به‌عنوان کارآموز «اشتغال‌زایی» برای افراد می‌شود.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانصنعتگراناصنافمعدنکاران
sedayezanjannews.ir/nx9094


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»