کد خبر: 9131
1401/05/25 - 0:30


صدای زنجان ادعای نرخ بیکاری 5.6 درصدی بانوان استان زنجان را بررسی می‌کند؛

آمار پنهان زنان

مردم: منبع آمارهای استخراج‌شده در حوزه کار کجاست؟/ مدیرعامل انجمن بانوان کارآفرین استان: همین الآن می‌گویند زنجان، جزو استان‌هایی است که کمترین بیکاری را دارد اما در واقعیت واقعاً همین‌طور است؟/ دبیر اجرایی خانه کارگر استان: تصور نمی‌کنم آمار نرخ بیکاری زنان استان زنجان، ریشه داشته باشد! آمارهای حوزه کار غیرواقعی است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- طیب جعفری، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان در جلسه بررسی مشکلات زنان کارآفرین با اشاره به نرخ بیکاری 16 درصدی زنان در سطح کشور ادعا کرده که این رقم در زنجان 5.6 درصد است که نشان می‌دهد اقتصاد استان از ظرفیت‌های بسیار خوبی برای فعالیت بیشتر زنان برخوردار است. طبق گزارش ارائه‌شده استان در سال گذشته نرخ مشارکت اقتصادی زنان زنجانی17 درصد است.

این اظهارات جعفری منجر به واکنش شهروندان زنجانی و کاربران فضای مجازی و البته تشکل‌های کارگری استان زنجان و فعالان حوزه توانمندسازی زنان شده است.

منبع آمارهای استخراج‌شده در حوزه کار کجاست؟

یکی از شهروندان به صدای زنجان می‌گوید: مسئولان از کدام ظرفیت صحبت می‌کنند؟ بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دختر و پسر به علت سختگیری‌ها در فضای کسب‌وکار نتوانسته‌اند شغلی برای خود دست‌وپا کنند زیرا تقریباً همه کارفرماها خواستار سابقه حداقل 2 سال برای جذب نیروی کار هستند.

او ادامه می‌دهد: وقتی فارغ‌التحصیلی از به‌کارگیری در واحد یا محیط کاری، بُرید تصمیم می‌گیرد کارآفرین شود اما مگر تورم و شرایط دشوار اقتصادی اجازه اشتغال و کارآفرینی را به او می‌دهد!

دیگر شهروند زنجانی نیز از مسئولان ذی‌ربط می‌خواهد تا صراحتاً اعلام کنند منبع آمار استخراجی‌شان کجاست؟ چراکه تقریباً اغلب خانواده‌ها حداقل یک عضو فارغ‌التحصیل دانشگاهی بیکار دارد. آیا سربازانی که برایشان بیمه رد می‌شود را جزو شاغلان حساب کردید؟ زنان خانه‌دار که بیمه خانه‌داری رد می‌کنند چه؟ دانشجویانی که بیمه دانشجویی برایشان رد می‌شود هم شاغل حساب کردید؟ نه‌تنها آمار مربوط به اشتغال زنان، بلکه آمار کلی مربوط به اشتغال افراد اعم از مردان و زنان و بیکاری آن‌ها باید واقعی شود.

اشتغال و بیکاری زنان در بیشتر مواقع پنهان می‌ماند، اداره کار آمار بیکاری زنان را از کجا آورده است؟

زهرا فتحی، مدیرعامل انجمن بانوان کارآفرین استان زنجان خطاب به مسئولان حوزه احصای آمار مرتبط به زنان کارگر می‌گوید: کم نیستند زنانی که برای دریافت یک‌میلیون تومان در ماه، کار می‌کنند! همین حالا دختران و زنان فارغ‌التحصیل دانشگاهی یا خانه‌دار زیادی داریم که هیچ‌یک نمی‌آیند اعلام کنند که بیکار هستند تنها افراد جویای کار هستند که به مراکز کاریابی مراجعه کرده و اعلام بیکاری می‌کنند تا شاغل شوند که تعدادشان محدود است.

به گفته «فتحی»، همین الآن بانوانی در سطح استان در منازل کارکرده و مسئولیت نظافت را بر عهده‌دارند، مگر آن‌ها با مراجعه به ارگان‌های مربوطه گفته‌اند که بیکار هستند؟ خانم‌هایی از روستاهای اطراف زنجان در خانه‌های شهروندان زنجانی با کمترین درآمد کار می‌کنند اما بنا به شرایط خاصی که دارند علاقه‌ای ندارند که اعلام کنند. بسیاری از آن‌ها از اقوام و اطرافیانشان کارشان را پنهان می‌کنند.

مدیرعامل انجمن بانوان کارآفرین استان زنجان با تأکید بر اینکه کار کردن یا کار نکردن زنان در بیشتر موارد پنهان می‌ماند، می‌گوید: همین الآن می‌گویند زنجان در نرخ بیکاری، جزو استان‌هایی است که کمترین بیکاری را دارد اما در واقعیت واقعاً همین‌طور است؟ هیچ مرجعی وجود ندارد که بیکاری زنان را هم بسنجد! دوستان بگویند شیوه آمارگیری‌شان چگونه است؟

«برخی از افراد مبلغ بیمه خود را به واحد فعالی داده و به ازای آن سابقه بیمه برای فرد در نظر گرفته می‌شود درحالی‌که او درآن‌واحد اصلاً شاغل نیست. احصای این تعداد از نفرات کار آسانی نیست اما آیا این دست از افراد را در لیست شاغلان محاسبه کنیم؟ با این حساب می‌توانیم بگوییم آمارمان 100 درصد درست است؟ شاید در واحدهای کوچک بتوان آمار شاغلان را واقعی کرد اما در واحدهای بزرگ دارای نیروی کار بالا عملاً شناسایی این افراد غیر شاغل که بیمه برایشان رد می‌شود، آسان نیست! پس آمار شاغلان و بیکاران ما اشتباه است و واقعی نیست!»

فتحی با اشاره به خسارت کرونا به اشتغال زنان زنجانی که به کمک انجمن بانوان کارآفرین شروع به کسب‌وکار خانگی کرده بودند، می‌گوید: چند صد نفر از بانوان در نمایشگاهی که انجمن برگزار می‌کرد محصولات خانگی‌شان را به فروش می‌گذاشتند اما شیوع کروناویروس کسب‌وکارشان را مختل کرد، کسب‌وکاری که فاقد بیمه حمایتی بود! این زنان را شاغل حساب کنیم یا بیکار؟

البته مدیرعامل انجمن بانوان کارآفرین استان زنجان یکی از عوامل تأثیرگذار در ملموس نبودن آمارهای حوزه کار را خروج آن از چندین اداره اعلام کرده و می‌گوید: مثلاً اگر واحدی در حوزه صنایع‌دستی فعالیت کند، آمارهای اشتغال آن از سوی فنی و حرفه‌ای، میراث فرهنگی استخراج‌شده و هر یک جداگانه به اداره کار اعلام می‌شود که خروجی این آمارها بسیار بالا و حتی قابل‌کنترل هم نیست، این نحوه استخراج آمارها نتیجه‌اش می‌شود نرخ بیکاری 5.6 درصدی زنان زنجان! متأسفانه هر قانونی به نفع زنان مصوب می‌شود بازهم به ضررشان تمام می‌شود، می‌خواهم بگویم راه‌های دررویی که اعلام کردم اجازه نمی‌دهد از زنان حمایت شایسته‌ای صورت گیرد!

تصور نمی‌کنم آمار نرخ بیکاری زنان استان زنجان، ریشه داشته باشد!

اصغر نجاری، دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان تعداد کارگران شاغل در واحدهای تولیدی اعم از کوچک، متوسط و بزرگ بر اساس آمار غیررسمی نزدیک به 200 هزار نفر اعلام کرده و می‌گوید: بر اساس آمارهای رسمی این تعداد نزدیک به 124 هزار نفر بوده و مربوط به کارگران تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی است!

طبق آخرین آمار دریافتی «نجاری» از اداره کل تأمین اجتماعی استان زنجان مربوط به 21 اسفندماه سال 1400، تعداد کارگران تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی زنجان، ابهر، خدابنده، خرمدره، ماهنشان و دندی، طارم به ترتیب 80 هزار و 421، 21 هزار و 290، 7 هزار و 221، 7 هزار و 444، 5 هزار و 18 و 2 هزار و 471 اعلام شده است یعنی درمجموع 123 هزار و 863 نفر!

او به صدای زنجان می‌گوید: از آمار مربوط به تعداد کارگران تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی، سهم کارگران زن و مرد مشخص نیست.

نجاری که معتقد است هر مسئولی آمار ارائه می‌دهد باید بر اساس مستندات باشد، ابراز می‌کند: من تصور نمی‌کنم این آمار ریشه داشته باشد، با توجه به حوزه کاری خود و مشاهده واقعیت‌های مربوط به بیکاری قشر کارگری ازجمله بانوان و تعدیل نیروها درست نیست. باید به عددسازی‌ها و آمارسازی‌ها که فقط مربوط به حوزه کار نیست و در سطوح مختلف قابل‌مشاهده است، واکنش نشان دهیم.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان از تشکل‌های مهم کارگری استان که معتقد است نرخ اعلامی در رابطه با بیکاری زنان درست نمی‌تواند باشد، عنوان می‌کند: همین حالا زنان و دختران در سرتاسر استان زنجان فقط برای دریافت یک‌میلیون تومان در ماه در واحدهای تولیدی استان مشغول به کارند بدون بیمه! دختران و زنانی هم هستند که در واحد تولیدی کار می‌کنند تا فقط مشمول بیمه شوند و رقم کمی به‌عنوان حقوق برایشان می‌ماند! آیا مسئولان اداره کار این افراد را در آمارهایشان محاسبه می‌کنند؟ اصلاً مگر این نوع کار کردن «اشتغال واقعی» محسوب می‌شود؟

نجاری بابیان اینکه دولتی که شعارش «تحول‌گرایی» است باید رویکردش هم تحول بوده و مردم شاهد تغییرات در عرصه خدمت‌رسانی باشند، «داشتن روحیه انتقادپذیری» را از مشخصه‌های بارز مدیران چنین دولتی دانسته و می‌گوید: مدیران نباید نگران چالش باشند و باید در قبال اظهارنظرهایی که می‌کنند پاسخگو بوده و به سؤالات افکار عمومی پاسخ دهند. نمونه‌اش آمار اعلامی چند وقت پیش مدیرکل اداره کار در رابطه با نرخ بیکاری زنان زنجان که سریعاً باید ایشان توضیح دهند.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانطیب جعفریاشتغال زنانآمار اشتغال زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9131


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»