کد خبر: 9170
1401/06/08 - 23:59


استاندار زنجان در واکنش به درخواست‌های نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس:

من خان نیستم!

محسن افشارچی در واکنش به بی‌عرضه خطاب شدن برخی مسئولان دولت گذشته در استان: ما نمی‌توانیم در نظام یکپارچه جمهوری اسلامی همه چیز را زیر سؤال ببریم ولو اینکه یک مسئولی بی‌عرضه‌گی داشته باشد! نمایندگان استان در مجلس، علت عقب‌ماندگی استان از بودجه کشوری را پیگیری کنند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- استاندار زنجان در واکنش به بی‌عرضه خطاب کردن برخی مسئولان دولت قبل از سوی نماینده مردم شهرستان‌های ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس گفت: ما نمی‌توانیم در نظام یکپارچه جمهوری اسلامی همه چیز را زیر سؤال ببریم ولو اینکه یک مسئولی بی‌عرضه‌گی داشته باشد! در ثانی مگر من خان هستم که به شما قول بدهم که کاری را برایتان انجام می‌دهم! هرچیزی ساز و کار قانونی خودش را دارد، کل مجموعه مدیریت یکپارچه است و مردم همه ما را یکسان می‌بینند!

محسن افشارچی، استاندار زنجان در ادامه سفرهای مربوط به هفته دولت در استان زنجان، سه‌شنبه 8 شهریورماه 1401 در شهرستان خرمدره حضور یافت.

در دیدار مردم با استاندار زنجان که در محل فرمانداری خرمدره صورت گرفت، ابتدا حسن شجاعی، نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس اعلام کرد: «امروز مردم خرمدره خوشحال هستند از این که بعد از 7 سال پروژه خیابان پل سیدجمال الدین افتتاح شد. این مهم از سویی مایه خوشحالی و از سویی موجب ناراحتی ماست چرا که این پروژه با ارزش ریالی 6 الی 7 میلیارد تومانی پس از 7 سال معطلی تکمیل شد. این پروژه حاکی از وضعیت شهر و شهرستان است.»

شجاعی با تاکید بر اینکه مردم خرمدره در طول انقلاب نشان داده‌اند که همواره قدردان خون شهدا بوده و هستند و قدرشناس این پروژه هم هستند، تکرار کرد: مردم در هفته دولت از افتتاح پروژه 7 میلیاردی پس از 7 سال خوشحال هستند!

برخی مدیران استانی و شهرستان بی‌عرضه بودند!

نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس با بیان اینکه شهرستان خرمدره پر از نخبگان و تحصیلکرده‌ها در مقاطع عالی است، ابراز کرد: «ای کاش ما شرمنده مردم نمی‌بودیم و امروز از پروژه‌ای بهره‌برداری می‌کردیم که امروز با افتخار می‌گفتیم این پروژه منجر به سرمایه‌گذاری 500 تا یک هزار میلیاردی شده و زمینه اشتغال 200 تا بالای 500 نفر را فراهم کرده است! من از همین جا اعلام می‌کنم که وضعیت شهرستان خرمدره خوب نیست و این به آن معنی است که بهبود شرایط شهرستان عنایت ویژه مسئولان استانی و ملی را می‌طلبد!»

شجاعی خطاب به استاندار زنجان گفت: «حضور شما برای ما مغتنم است اما شیرینی حضور شما در خرمدره به این است که بخشی از مشکلات شهرستان حل شود! ما امیدواریم این جلسه زیبا که با همکاری فرماندار محترم برگزار شده است صرفا به بیان مشکلات ختم نشود! ما نیاز به تصمیم و اقدام داریم! خواهشمندیم مشکلات درشت شهرستان و نه ریز که مسئولان شهرستانی پیگیر آن هستند مورد توجه شما باشد! امیدواریم عیدی و هدیه شما به مردم خرمدره چند تصمیم اساسی در موضوعات و مشکلات کلان باشد که وقتی مردم از جلسه الان خارج شدند به آشنایان خود رفع چند مورد از آن‌ها را بشارت دهند!»

شجاعی در ادامه اظهاراتش ابراز کرد: پل کمربندی خرمدره پس از 7 سال به بهره‌برداری رسید. البته بعد از 2 سال دوندگی! بودجه سال 99 تامین شد اما بی‌عرضه‌گی برخی مسئولان شهرستانی و استانی بود که علی رغم وجود بودجه نمی‌توانستند این پروژه را به سرانجام برسانند والا این پروژه یک الی 1.5 سال قبل باید تکمیل می‌شد. مسئولان در ابتدا به ما وعده تکمیل پروژه در خردادماه 1400 را داده بودند، اما در شهریورماه 1401 (امروز) شاهد به بهره‌برداری رسیدن آن هستیم!

او با بیان اینکه «پروژه‌های نیمه تمام کثیر وقتی در منطقه‌ای وجود داشته باشد منجر به از دست رفتن تدریجی مردم می‌شود»، اضافه کرد: 7 سال مردم خرمدره وقتی در پیشانی شهر تردد داشتند تلی از خاک را می‌دیدند که علاوه بر اینکه زیبایی شهر را تاثیر منفی داشت منجر به جراحات بی‌شمار ناشی از تصادفات شده بود که در روحیه مردم تاثیر مخربی داشت.

شجاعی در ادامه پیگیری‌های پروژه‌های ناتمام خرمدره ابراز کرد: سد کینه‌ورس 10 سال است که اراضی کشاورزی از آن منتفع نشده‌اند در حالی که اگر ارزش ریالی هزینه آن را به روز محاسبه کنیم رقم حاصله یک هزار میلیارد تومان می‌شود. بیمارستان خرمدره 6 سال است مراحل تکمیل آن پیگیری می‌شد که به تدریج در لیست محالات جای می‌گرفت. فاز 3 شهرک با 7 سال معطلی، استخر اردجین با 7 سال معطلی و خطوط لوله نفت و مشکلات بیشمار 30 الی 50 ساله آن برای مردم از جمله پروژه‌هایی بود که پس از چند سال معطلی در مسیر تکمیل شدن قرار گرفته و امید را در دل مردم زنده کرده است!

نماینده مردم خرمدره در مجلس با بیان اینکه یکی از اولویت‌های قطعی من در 2 سال نمایندگی در مجلس شناسایی این پروژه‌ها بود که گزارشش را عرض کردم، عنوان کرد: در حال حاضر 16 پروژه قدیمی مشکل‌شان حل شده که 7 مورد آن مربوط به خرمدره است که در مجموع منجر به عقب ماندگی 50 ساله این منطقه شده بودند. این مهم جدای از حل مشکلات 50 ساله خطوط لوله و نفت است.

حساسیت به عنوان «city» مقابل اسم زنجان!

شجاعی ضمن درخواست از استاندار زنجان مبنی بر تصمیم‌گیری قاطع در خصوص شبکه آبرسانی، تامین آب شرب، ساماندهی شبکه فاضلاب و وضعیت شهری خرمدره یادآور شد: در مراسم تودیع و معارفه آقای افشارچی، استاندار زنجان (مهرماه 1400) بنده به عنوان رئیس مجمع نمایندگان استان، صارحتا اعلام کردم که توقع ما از استاندار دولت انقلابی، نگاه عادلانه به کل استان است. حتی خواستم نسبت به کلیپ پخش شده در آن برنامه نیز گلایه کنم اما در آن موقع چیزی عرض نکردم! در کلیپ معرفی استان در آن جلسه که وزیر کشور نیز حضور داشتند عنوان انگلیسی city برای زنجان به عنوان «شهر» قید شده بود در حالی که ترجمه انگلیسی «استان» چیز دیگری است! عرض من این است که گفتمان دولت انقلابی حکم می‌کند، نگاه به مناطق استان زنجان عادلانه باشد!

این نماینده با تاکید بر اینکه «در گذشته مردم به شکل ملموسی به این نتیجه رسیدند که در نگاه به مناطق استان، تبعیض وجود دارد و حق شهرستان در استان نادیده گرفته شده است»، افزود: البته عملکرد پیشینیان منجر به ایجاد چنین تفکراتی در اذهان مردم و نخبگان خرمدره شده است در نتیجه از مسئولان می‌خواهیم نه در گفتار بلکه در عمل نشان دهند که نگاهشان عادلانه است!»

عده‌ای در مرکز استان نگذاشتند، سرمایه‌گذاری در خرمدره انجام شود!

شجاعی خطاب به استاندار زنجان گفت: «اگر در زمان مدیریت شما شنیدم که سرمایه‌گذارانی در استان حضور یافته و شما خرمدره را برای سرمایه‌گذاری به آن‌ها معرفی کرده‌اید آن وقت است که حرف تبدیل به عمل شده است و مردم نیز با دیدن این مهم ذهنیتی که از گذشته داشتند را فراموش خواهند کرد!»

او در ادامه اظهاراتش ابراز کرد: «ما به یاد نداریم که سرمایه‌گذاری برای حل مشکلاتش از خرمدره به زنجان رفته و به خرمدره برگشته باشد! به این سرمایه‌گذاران در زنجان گفته شده در صورتی که در مرکز استان سرمایه‌گذاری کنند مشمول حمایت می‌شوند اما اگر خارج از مرکز استان باشد این کمک شامل حالشان نخواهد شد! در حالی که سرمایه‌گذار قصد سرمایه‌گذاری در منطقه ما را داشته‌ است و این دست از سرمایه‌گذاران با این تفکرات مسئولان در مرکز استان، از منطقه ما (خرمدره) خارج شده‌اند!»

شجاعی در ادامه اظهاراتش خواستار تکمیل پروژه مربوط به میدان ورودی غربی برای رفع مشکلات شهری خرمدره شد و با اشاره به مصوبات اخیر سفر ریاست جمهوری به استان عنوان کرد: مقرر شد که 12 میلیارد تومان به بیمارستان بوعلی اختصاص یابد که این تخصیص باید در اسرع وقت صورت پذیرد! علاوه بر آن بخشی از بودجه‌های اختصاصی به استان به صورت مشترک بود که باید به صورت شفاف رسانه‌ای شود که سهم شهرستان‌ها از جمله خرمدره از این بودجه چقدر است!

در قبال عملکرد دولت قبل نباید بی‌انصافی کنیم!

محسن افشارچی، استاندار زنجان نیز در این برنامه در واکنش به اظهارات نماینده مردم خرمدره در مجلس که نسبت به معطلی چند ساله برخی از پروژه‌ها گلایه‌مند بود، عنوان کرد: چند سالی هست که اوضاع و احوال مملکت خوب نیست، این 7 سالی که شما می‌فرمائید بخشی از آن به این برمی‌گردد که شاید در دولت قبلی جدی نبودند اما بخشی دیگر را نباید بی‌انصافی کنیم زیرا وضعیت مملکت خوب نبود و مشکلاتی بابت تحریم وجود داشت و اتفاقات بدی در 7 الی 8 سال گذشته افتاده بود. حالا چون در دولت جدید (سیزدهم) مسئولیتی دارم با یک افتتاح زیرگذر همه چیز را زیر سؤال ببرم که درست نیست!

استاندار زنجان بر لزوم نگاه عادلانه به شهرستان‌های استان تاکید کرد و گفت: خوشحال و خرسندم که در کنار مردم شهرستان خرمدره هستم و از لحظه ورودم به این شهرستان احساس خوبی دارم که در کنار شما هستم و این من را بیش از پیش نسبت به تعهد و کارکردم تلاشگر می‌کند و انرژی بیشتری خواهم گذاشت.

افشارچی در بخش دیگر از اظهارات خود به صحبت‌های نماینده خرمدره در مجلس که اصرار بر نگاه تبعیض آمیز مسئولان استان به این شهرستان داشته و بی‌عرضه خطاب کردن برخی مسئولان در دولت قبل پاسخ داده و با تاکید بر اینکه نظام جمهوری اسلامی یک مفهوم یکپارچه است، ابراز کرد: ما نمی‌توانیم در نظام یکپارچه جمهوری اسلامی همه چیز را زیر سؤال ببریم ولو اینکه یک مسئولی بی‌عرضه‌گی داشته باشد! ما در سازمان برنامه و بودجه استان بررسی کرده‌ایم و سطح و میزان توسعه‌یافتگی شهرستان‌های استان را بررسی کرده‌ایم نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که شهرستان‌های خدابنده و ماهنشان در توسعه‌یافتگی جزو شهرستان‌های آخر هستند. اولین شهرستان ما به ترتیب خرمدره، ابهر، سلطانیه و بعد زنجان است!

استاندار زنجان با بیان اینکه من قبول دارم که باید برای افزایش توسعه‌یافتگی در مناطق مختلف استان انرژی و وقت بگذاریم، تصریح کرد: تمام مسائل مطرح شده که توان آن در سطح استانی است را حل می‌کنیم و در کنار شما و پشتوانه شما هستیم و مسائل ریز توسط فرمانداران در شهرستان پیگیری می‌شود. ضمن اینکه سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه در قبال توسعه و تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی مسئولیت داریم.

نمایندگان استان علت عقب‌ماندگی استان زنجان از بودجه کشوری را پیگیری کنند!

افشارچی با اشاره به اینکه یک بودجه هزینه‌ای و تملک دارایی در کشور وجود دارد، افزود: بودجه تملک دارایی استان زنجان در سال جاری 950 میلیارد تومان است که تا الان 60 میلیارد تومان از این بودجه به استان تخصیص داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: از محل مالیات اخذ شده تا الان به شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و دانشگاه علوم پزشکی جمعا هزار میلیارد اعتبار تخصیص داده‌ایم.

این مسئول با بیان اینکه از این بودجه تخصیصی به استان که به صورت تاریخی عقب هستیم و سایر استان‌ها از جمله همدان و گیلان از ما جلوتر هستند، افزود: این موضوع باید در مجلس درست می‌شد و بنده در این خصوص برنامه‌ای دارم و تقدیم آقای شجاعی و سایر مسئولان می‌کنم.

افشارچی تاکید کرد: امسال باید مجموعه مدیریت استان، نمایندگان استان و بنده باید به دنبال این باشیم که 300 الی 400 میلیارد تومان حداقل بودجه افزایش یابد که اگر این اتفاق محقق شود دست بند باز است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در حوزه مالیات 700 میلیارد تومان مازاد از صنایع مالیات دریافت کردیم و مجموعه مدیریت استان از جمله بنده و نمایندگان باید تلاش کنیم 50 درصد از این مالیات به استان برگردد.

استاندار زنجان بیان کرد: مگر من خان هستم که به شما قول بدهم که کاری را برای‌تان انجام می‌دهم بلکه هرچیزی ساز و کار قانونی خودش را دارد، کل مجموعه مدیریت یکپارچه است و مردم همه ما را یکسان می‌بینند نه من را!

اطلس سرمایه‌گذاری استان زنجان طراحی می‌شود!

افشارچی در خصوص سرمایه گذاری افزود: در حال طراحی اطلس سرمایه گذاری هستیم که در این اطلس تمام داشته‌های شهرستانی معرفی می‌شود و اولویت بندی می‌شود، که اولویت شهرستانی است که به پایتخت نزدیک‌تر است به طوری که حجم سرمایه‌گذاری تا به امروز در شهرستان ابهر نسبت به زنجان بیشتر بوده و در حلقه جلوتری به مرکز تهران قرار دارد.

وی با بیان اینکه فاضلاب جز اولویت های ما است افزود: اگر سفر های استانی رئیس جمهور نبود خیلی از پروژه ها ناتمام می ماند که یکی از اصلی ترین تخصیص ها در این سفر پایاب سد کینه ورس است.

این مسئول در ارتباط با قیر سهمیه ای گفت: زیر 50 هزار نفر جمعیت 50 درصد قیر را خواهد گرفت که شهرستان خرمدره، زنجان و ابهر بالای 50 هزار هستند و بیشترین سهم را دریافت می‌کنند.

افشارچی خطاب به بخشدار خرمدره گفت: موظف هستید به هزینه کرد و عملکرد دهیاری ها نظارت کامل داشته باشید.

وی بیان کرد: هر وقت مشاهده کردید من افشارچی خارج از عرف و قانون ورود کردم برخورد کنید، اگر نیازی به ورود بنده باشد سعی می‌کنم مسئله‌ را در چهارچوب قانون حل کنم.

استاندار زنجان با اشاره به نهایی شدن پروژه مرکز سلول درمانی افزود: بدون اینکه مقدمات قانونی این طرح فراهم شود یک سال و نیم پیش کلنگ زنی انجام شده بود، اگر مقدمات قانونی طرحی انجام نشود امکان کار وجود ندارد چه بخش خصوصی باشد چه دولتی!

افشارچی با بیان اینکه دوران حکومت با نفت به پایان می‌رسد، افزود: همه ما می‌دانیم که در لایه‌های بالای مدیریت شهرسازی تمایل به مولدسازی دارایی‌ها است و یکی از اولین اصلی من جاده ترانزیت تا پاکستان است که قطعا در سفر دوم ریاست جمهوری پیگیر خواهم بود.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمحسن افشارچیحسن شجاعیهفته دولت
sedayezanjannews.ir/nx9170


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»