کد خبر: 9186
1401/06/16 - 16:46


صدای زنجان دلایل کم تحرکی اتاق بازرگانی زنجان و تحرکات جدید در آن را بررسی می‌کند؛

اتاق روشن می‌شود؟

پس از تغییر در مدیریت اتاق بازرگانی زنجان در پی حواشی پاییز سال 98 و ظهور کرونا به دنبال آن، کمتر خبری از این اتاق به گوش می‌رسد اما به نظر می‌رسد سفر به ارمنستان ورق را برگردانده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- پاییز پر سر و صدای اتاق بازرگانی زنجان در سال 1398 و به دنبال آن حضور و بی سر و صدای رئیس جدید بر کرسی ریاست پارلمان بخش خصوصی زنجان، شاید تنها اتفاق مهم و در عین حال بسیار مهم اتاق تاجران زنجانی بود قبل از اینکه سر و کله کرونا پیدا شود و همه چیز را در هم پیچید.

خوب یا بد، پایان سال 1398 با آغاز کابوس «کرونا» همراه شد و با همه تلخی‌ها و از دست دادن‌هایی که همراه خود آورد، خواسته یا ناخواسته برای اتاق بازرگانی زنجان بهترین فرصت برای آرامش بود؛ چون نه از تجارت خبری بود و نه از تجار و همه در هر جایگاهی روی کنترل کرونا تمرکز کرده بودند.

در سال 1400 موقعیت کرونا تفاوت آن چنانی نکرد اما همه به این نتیجه رسیده بودند که باید در کنار کرونا زندگی کرد و کم‌کم به روال عادی زندگی در کنار ماسک و الکل برگشت اما اتاق بازرگانی زنجان هنوز دوست داشت ساکت باشد و ترجیح می‌داد کم‌تر در سایت خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها باشد.
حتی با ورود به سال 1401 هم سیاست اتاق و رئیسش تفاوت چندانی نکرد و حتی از گوشه و کنار، اخبار نارضایتی برخی اعضای اتاق از رویه‌ای که در پیش گرفته شده و سکوت در پارلمان بخش خصوصی زنجان، به گوش می‌رسید.

چند روز پیش خبر حضور هیئت تجاری اتاق بازرگانی زنجان در ارمنستان منتشر شد و بعد از آن خبری که از تغییر رویه در اتاق خبر می‌داد، مبنی بر اینکه رئیس اتاق برخی امور را به هیئت رئیسه اتاق سپرده تا شاید تغییری حاصل شود و اتاق بعد از کرونا کمی رنگ و بوی تحرک به خود بگیرد و نتیجه این تفویض اختیار در گام نخست شده بود سفر به ارمنستان.

اتاق بازرگانی وضعیت قابل قبولی پیدا کرده است

عباس قنبری، مدیرکل دفتر جذب و سرمایه‌گذاری استانداری زنجان که در سفر به ارمنستان نیز حضور داشت، در پاسخ به این سوال که چرا اتاق بازرگانی زنجان در چند سال اخیر آن چنان که باید فعال نبوده است، گفت: اتاق بازرگانی به نوعی مجمع بخش خصوصی است و فرآیند انتخاب و کار در آن روند خاص خود را دارد. اینکه چرا این سفرها و مراودات اقتصادی در دو سال اخیر انجام نمی‌شد تا حدود زیادی به دلیل کرونا بود چون به هر حال مرزها بسته بود و امکان رفت و آمد وجود نداشت.

قنبری افزود: نکته دیگر پیگیری‌هایی است که از سوی استان برای رشد صادرات انجام می‌شود. به هر حال فروش تولیدات داخل در سطح بین المللی باید دیده شود و همچنین رتباط با کشورهای همسایه نیز در دستور کار دولت قرار گرفته است و فضای اتاق بازرگانی زنجان را تحریک کرده است.

وی درباره سفر به ارمنستان نیز اظهار کرد: هماهنگی‌های سفر ارمنستان از دو سال پیش انجام شده بود اما به خاطر کرونا و هماهنگی‌هایی که باید انجام می‌شد و وقت گیر شدن اعلام آمادگی برخی از تجار، این سفر کمی با تاخیر انجام شد. این سفرها برای استان بسیار مهم بود و ظرفیتی که در استان زنجان برای توسعه ارتباط با کشورهای همسایه وجود دارد به مراتب اهمیت بیشتری هم دارد. ما در حوزه‌های کشاورزی و معدن مزیت‌های متقابل وجود دارد.

این مسئول ادامه داد: برنامه‌های سفر دیگری در پاکستان و عمان هم در برنامه است و ظرفیت‌های استان با استفاده از این سفرها و حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی باید دیده شود.  ظرفیت‌های استان زنجان در حال حاضر آن قدر فربه است که می‌تواند در حوزه‌های تولید و فرآوری و انتقال حضور خوبی در عرصه‌های بین‌المللی داشته باشد.

وی درباره شرایط فعلی اتاق زنجان و تحرک در آن افزود: دولت نمی‌تواند و اجازه ندارد در امور اتاق بازرگانی دخالت کند و ساز و کارها را تعیین کند اما قبول دارم که اتاق می‌تواند مولد باشد و فرهنگ سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری را ارتقا دهد و در اصل این امور را می‌توان نقش اتاق بازرگانی دانست.

به نظرم اتاق بازرگانی زنجان در حال حاضر وضعیت قابل قبولی را پیدا کرده است و یکی از مهم‌ترین کارهایی که انجام داده این است که ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری را به خوبی شناسایی کرده است. اتاق فعلی با اتاق سابق از نظر ایجاد ظرفیت یکسان هستند اما در اجرا باید دید شرایط به چه نحوی بوده است.

تغییر شرایط در چند ماه اخیر

حسین مقدم، از اعضای حوزه معدن و سرب و روی اتاق بازرگانی زنجان هم در گفتگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه کشور امروز در شرایط خاصی قرار دارد و از نظر اقتصادی فشار بالایی را تحمل می‌کند و هر روز مشکلات جدید پیش می‌آید و از طرف دیگر مسئولان نیز آن طور که باید عمل نکردند و در سکون قرار داشتند، تاکید کرد: در سال 98 شوک عجیبی به اتاق بازرگانی زنجان وارد شد و مدیریت جدید اتاق تا بر شرایط مسلط شده و آن را مدیریت کند نیاز به گذشت زمان داشت. از همه اینها گذشته کرونا وضعیتی را پیش آورد که نه تنها اتاق زنجان بلکه همه اتاق‌های بازرگانی کشور به حالت تعطیل در آمدند.

از همه این‌ها گذشته مقداری هم باید به کم‌کاری اتاق بازرگانی زنجان هم اختصاص داد که به نظر می‌آید در چند ماه اخیر رو به بهبود بوده و هیئت رئیسه تصمیم به کار گرفته است. الان از اعضای اتاق نظر می‌خواهند و به دنبال اعزام و میزبانی از هیئت‌های تجاری هستند.

مقدم ادامه داد: اتاق به دنبال رسیدن به جایگاه قبلی خود است و سفر اخیر به ارمنستان را سفری خوب ارزیابی می‌کنم که حداقل چند قرارداد خوب را هم برای استان در پی خواهد داشت. این سفر با این دست آورد و در این شرایط امتیاز بالایی محسوب می‌شود و چون پای اتاق بازرگانی وسط بود، تمام فعالان معتبر در ارمنستان در جلسات حضور داشتند.

وضعیت فعلی اتاق بازرگانی زنجان قابل قبول است اما می‌تواند بسیار بهتر از این باشد. وضعیت ان چنان که باید نیست اما حداقل در یک ماه اخیر بسیار امیدوار کننده عمل شده است و نوید بازگشت اتاق زنجان به روزهای گذشته را می‌دهد و تصمیم گرفته شده که کار شود.

به دنبال جبران عقب ماندگی

محمود ضرابی، نایب رئیس اول اتاق بازرگانی زنجان درباره دلایل فاصله گرفتن اتاق بازرگانی زنجان در چند سال اخیر اظهار کرد: کرونا نه تنها فعالان زنجانی بلکه تقریبا همه فعالان اقتصادی کشور را عقب نگه داشت اما در چند ماه اخیر تجارت تکانی خورده است. با توجه به اینکه ریاست اتاق بازرگانی زنجان به دلایل شخصی حضور کمرنگی در اتاق داشتند، به من و هیئت رئیسه این اختیار را دادند که مسئولیت‌ها را بر عهده گرفته و کارها را پیش ببریم.

ضرابی افزود: پس از این تغییرات به این نتیجه رسیدیم که الان بهترین فرصت برای جبران عقب ماندگی این دو سه سال است. مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی با روش‌های مختلف احصا شد تا در جهت رفع آن‌ها گام برداشته شود.

موضوع سفر به ارمنستان از سال گذشته مطرح بود. حدود یک ماه مقدمات سفر طول کشید و با هیئتی که وضعیت خوبی از نظر تعداد و کیفیت داشت راهی ارمنستان شدیم و آن جا هم همه جلسات خوب و باکیفیت در زمانی کوتاه برگزار شد و همه اعضای هیئت تجاری از سفر به ارمنستان رضایت کامل داشتند.

وی ادامه داد: برای امسال نمایشگاه اختصاصی ایران در کراچی پاکستان را در نظر داریم و قرار است فضایی که خریداری شده در اختیار فعالان متوسط قرار گیرد. بحث دیگر نمایشگاه اربیل عراق است که همیشه برای فعالان اقتصادی موفق بوده است. سفر هیئت تجاری به عمان و امارات نیز در برنامه‌های اتاق قرار دارد.

هدف از اعزام تجار و فعالان اقتصادی به کشورهای مختلف تنها در حد اعزام نیست و قبل از آن بررسی می‌شود که بازار هدف به چه محصولاتی نیاز دارد و آیا از نظر قیمت و کیفیت توانایی رقابت دارد یا نه؟ همه این موارد بررسی می‌شود تا بهترین نتیجه حاصل شود.

نایب رئیس اول اتاق بازرگانی زنجان تاکید کرد: اتاق بازرگانی زنجان دارای منابع و نیروی انسانی بسیار خوب و ماهری است که همواره در بخش های مختلف اتاق زنجان به خوبی برنامه و اقدامات اتاق را پیش برده اند، سال ها بر روی این پرسنل به عنوان یک سرمایه مهم و منابع انسانی اتاق سرمایه گذاری خوبی در اتاق بازرگانی زنجان صورت گرفته و آموزش های تخصصی دیده اند. در سفر هیات تجاری استان زنجان به ارمنستان شاهد آن بودیم که نیروی انسانی اتاق به خوبی وظایف و برنامه ها را به پیش بردند که همین امر موجب آن شد تا شاهد خروجی مثبت و مطلوب کار و رضایت خاطر فعالان اقتصادی از سفر هیئت تجاری زنجان به ارمنستان شود.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: آرش افشار

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناتاق بازرگانی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9186


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»