کد خبر: 9201
1401/06/28 - 10:13


صدای زنجان از نارضایتی برخی از کسبه از وضعیت نامشخص پیاده راه سبزه‌میدان گزارش می‌دهد:

ادامه چالش پیاده راه سبزه‌میدان

نماینده برخی از کسبه بازار: پیاده راه سبزه‌میدان، نتوانسته است انتظارات کسبه و بازاریان را برطرف کند/ عضو شورای شهر: نباید در این زمینه سلیقه‌ای رفتار کرد و از همین رو شهرداری مشاوره‌ای را برای بررسی ساختار هسته شهر و ترافیک آن اختیار کرده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در سال‌های اخیر پیاده‌ راه‌ سازی، به‌عنوان یکی از اولویت‌های توسعه شهری، در دستور کار بسیاری از شهرهای کشور قرارگرفته‌ است و مدیران‌ شهری و استانی کوشیده‌اند با اجرای چنین طرح‌هایی، «انسان‌محوری» را در بافت‌ شهرها بیش‌ازپیش موردتوجه قرار دهند؛ راهکاری که در برخی کلان‌شهرهای کشور، علاوه بر همه مزیت‌ها، به‌مثابه ابزاری برای شکستن حلقه محاصره ترافیک سنگین خودروهای شخصی پنداشته شد و بسیار هم موردتوجه شهروندان قرار گرفت.

پیاده راه‌ها علاوه‌ بر کارکردهایی که در حوزه توسعه ‌شهری دارند، در بخش گردشگری نیز نقش ویژه‌ای ایفا می‌کنند و بسیاری از طرح‌های پیاده‌ راه‌سازی که در شهرهای مختلف کشور اجراشده، توانسته‌اند زمینه‌ساز رونق اقتصاد گردشگری شوند و مزیت‌های زیادی برای فعالان این عرصه به همراه داشته‌اند. این‌ها در حالی است که اجرای برخی طرح‌های این حوزه، به دلیل مشکلاتی که برای اهالی و کسبه ایجاد کرده، با انتقادهایی نیز همراه شده است؛ چالشی که به نظر می‌رسد با انجام برنامه‌ریزی‌های مناسب و ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز، تا حد زیادی رفع خواهد شد و پیاده راه‌ها می‌توانند رضایت حداکثری شهروندان را کسب کنند.

بااین‌حال نخستین و تنها پیاده راه شهر زنجان در سال ۱۳۹۷ به طول ۹۰۰ متر از میدان انقلاب اسلامی تا سبزه‌میدان به بهره‌برداری رسید. این پیاده راه از همان نخستین روزها محلی برای ایجاد چالش بین کسبه و مدیریت شهری زنجان شده است.

مسیح الله معصومی، شهردار اسبق زنجان معتقد بود پیاده راه سبزه‌میدان، فضایی برای تعاملات اجتماعی خواهد بود. اما باگذشت چندین سال از اجرای این طرح، به نظر می‌رسد رفته‌رفته حتی مسئولین شهر نیز در مورد انتخاب و جانمایی این خیابان به‌عنوان پیاده راه تردیدهایی دارند.

اگرچه کسبه بازار زنجان در ابتدای امر چندان از اجرای این پروژه راضی نبودند اما با وعده‌ها و قول‌هایی که برخی از مسئولین در این زمینه به آن‌ها دادند، آن‌ها را به پذیرش این طرح علیرغم فراهم نبودن برخی از زیرساخت‌ها نظیر پارکینگ و خدمات حمل‌ونقلی مناسب وادار کرد. بااین‌حال باگذشت چند سال از اجرای این پروژه؛ مشکلات و چالش‌های موجود آن نتوانسته است موجب رضایت قطعی کسبه از این پروژه شود.

یکی از مشکلات این پیاده راه، صدور کارت تردد برای برخی خودروهاست که امنیت روانی کسبه و شهروندان را سلب کرده و پیاده راه تبدیل به محل پارک خودرو و موتورسیکلت شده‌ است. ۲ نوع کارت برای تردد در این مکان صادر و توزیع‌شده ‌است که تعداد زیادی از آن‌ها از سوی سازمان حمل‌ونقل شهرداری صادرشده و تعدادی نیز به هیئت‌امنای بازار داده‌شده‌اند اما اطلاعی از تعداد آن‌ها وجود ندارد.

وضعیت پیاده راه سبزه‌میدان مشخص نیست

 در این زمینه یکی از کسبه با اشاره به اینکه وضعیت پیاده راه سبزه‌میدان مشخص نیست، اذعان می‌کند: همین اواخر در دهه محرم پیاده راه سبزه‌میدان باز شد و هیچ مشکلی درزمینهٔ عبور و مرور ماشین‌آلات وجود نداشت اما با پایان این دهه شاهد هستیم که عبور و مرور در این منطقه محدودشده است. ضمن اینکه شاهد هستیم که این منطقه جولانگاه موتورسواران نیز هست که باید در این زمینه تصمیم قطعی گرفته شود.

وی ادامه می‌دهد: مسئولین خود نمی‌توانند به‌طورقطع در مورد این منطقه تصمیم‌گیری کنند و انتظار دارند کسی از وضعیت نابسامان و نامشخص این منطقه سخنی به میان نیاورد. ما به‌طورکلی مخالف طرح پیاده راه نیستیم اما مشخصاً چرا باید اصلی‌ترین خیابان این شهر به‌عنوان پیاده راه انتخاب شود؟

پیاده راه سبزه‌میدان نتوانسته است انتظارات کسبه و بازاریان را برطرف کند

«عابدی»، نماینده برخی از کسبه بازار زنجان با اشاره به اینکه در ابتدا بنا بود که «این خیابان «پیاده محور» شود نه پیاده راه!» به صدای زنجان می‌گوید: مسئولین وقت در ابتدا از پیاده محور کردن این خیابان سخن به میان آورند. یعنی بنا بود که محور مرکزی و گذر وسط این خیابان برای ماشین باشد و طرفین نیز برای عبور پیاده در نظر گرفته شود. شواهدی که در این خصوص می‌توان ارائه کرد ازجمله مصاحبه سمانه شاد دل، معاون وقت حمل‌ونقل و ترافیک شهردار زنجان در شبکه استانی، امضای طومار نامه بلندی که در همان زمان کسبه نوشته بودند و حتی پلاکاردهایی که برای اجرای این پروژه در سطح بازار زده بودند!

این نماینده به صدای زنجان می‌گوید: کسبه در ابتدا چنین تصوری نسبت به پیاده راه سبزه‌میدان داشتند و معتقد بودند که چه‌بهتر که شهر ساماندهی و زیبا می‌شود، چراکه بنا بود که آب‌نما و گل و گیاه بیاورند و در پیاده‌روها به‌کارگیرند! اما کارها که انجام شد پس از افتتاح پروژه، در اطراف سبزه‌میدان نرده کشیدند و دیدیم که همه سبزه‌میدان را پیاده راه کردند و رفت‌وآمد ماشین‌آلات در این محور ممنوع شده است! همان زمان کسبه اعتراض کردند و ما با شهرداری و شورای شهر وارد مذاکره شدیم.

وی عنوان می‌کند: شورای شهر و شهرداری برای این پروژه شرکت مشاوره‌ای را انتخاب کرده بودند که این مشاور بهترین مکان برای جانمایی پیاده راه را خیابان طالقانی دانسته بودند که بعداً پروژه سبزه‌میدان هم همان‌جا اجرا شد. چراکه از طریق این خیابان دسترسی به موزه‌ها و سینماها راحت‌تر می‌شد و هم مشکلات مربوط به حمل‌ونقل به وجود نمی‌آمد. اکنون اما خروجی سبزه‌میدان هم از این خیابان خارج می‌شود و بنا است تا خود سرچشمه برود.

به گفته عابدی اما با لجاجت آقای حمیدی از اعضای شورای شهر قبلی زنجان، خیابان طالقانی به‌عنوان پیاده راه انتخاب نشد و خیابان فعلی که اصلی‌ترین خیابان شهر هم است برای پیاده راه بودن انتخاب گشت. آقای «حمیدی» با لجاجتی که داشت این خیابان را پیاده راه کرد و ارزیابی مشاوران خود را که بهترین مکان را خیابان طالقانی دانسته بودند، نادیده گرفتند.

وی ادامه می‌دهد: با راه‌اندازی پیاده راه، زنجان به دو نیم تقسیم شد و سیستم حمل‌ونقل شهری نیز با مشکل روبه‌رو گشت. بااین‌وجود اکنون شورا و شهرداری تا حدودی قبول کرده‌اند که این خیابان با وضعیت فعلی دچار مشکل است و بنا است تا در این زمینه نیز مطالعاتی داشته باشند.

عابدی افزود: پیشنهاد ما این است که طرف صبح که تعداد رفت‌وآمدها در این منطقه کم است راه‌ها برای رفت‌وآمد خودروها باز شود اما طرف بعدازظهر که تردد در این مکان بالا می‌رود راه‌ها بسته شود تا بخشی از مشکلات مربوط به حمل‌ونقل شهری در این نقطه برطرف گردد. ضمن اینکه  در این مکان پارکینگی جهت پوشش رفت‌وآمد مسافرین شهری وجود ندارد تا آن‌ها را پوشش بدهد و مسافر جایی ندارد که ماشین خود را پارک کند و از بازار چیزی بخرد.

این نماینده با اشاره به اینکه متأسفانه یک سری پروژه‌های بی‌برنامه در شهر پیاده شد که نمی‌توان جبرانش کرد و هسته مرکزی شهر را به‌هم‌ریخته است، گفت: خواسته ما از مسئولین این است که به مشکلات این منطقه توجه ویژه‌ای داشته باشند چراکه بافت بازار سنتی زنجان به‌عنوان یکی از مناطق گردشگری شهر در این منطقه قرار دارد.

کارگروه ترافیک شهری در مورد پیاده راه سبزه‌میدان باید تصمیم‌گیری کند

صدای زنجان برای پیگیری بیشتر این مسئله و چالش‌ها و مشکلاتی که این پیاده راه برای کسبه ایجاد کرده است با علیرضا انصاری معاونت عمرانی و امور زیربنایی شهرداری زنجان تماس حاصل کرد اما این مسئول پاسخ به این سؤال را، تنها محدود به حیطه شهرداری ندانست و اذعان کرد:  تصمیم‌گیری در مورد این پیاده راه منوط به تصمیم اعضای کارگروه ترافیک شهری است  و شهرداری به‌تنهایی نمی‌تواند رد این زمینه پاسخگو باشد!

مشاوره‌ای برای بررسی ساختار مرکزی شهر و ترافیک مربوط به آن گرفته‌شده است

 در این زمینه اما حسین حمزه لو پاک، از اعضای شورای شهر با اشاره به اینکه  نباید در خصوص پروژه‌های شهری به‌صورت سلیقه‌ای عمل کرد، اظهار کرد: این پروژه‌ها باید موردبررسی قرار گیرند و در این زمینه تصمیمات لازم اتخاذ شود. بااین‌وجود بنا است تا شهرداری با یک مشاور قرارداد ببندد و ساختار هسته مرکزی شهر و مبحث‌های ترافیکی آن موردمطالعه قرار گیرد و در قالب این مطالعات نسبت به بسته یا باز بودن پیاده راه و محورهای سبزه‌میدان و تعریض و بازگشایی معابر تصمیم‌گیری شود.

حمزه لو معتقد است که تا زمانی که این موضوعات به‌صورت علمی موردمطالعه قرار نگیرند و شبیه‌سازی نشوند، نباید در این زمینه اظهارنظر شخصی و سلیقه‌ای کرد و بایستی بر اساس مطالعات صورت گرفته نسبت به این مسائل تصمیم‌گیری داشت چراکه اگر بخواهیم سلیقه‌ای عمل کنیم، همچنان مشکلات به قوت خود باقی خواهد بود. 

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میر عیسی خانی 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانپیاده راه سبزه میدانشهرداری زنجانشورای شهر زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9201


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»