کد خبر: 9232
1401/07/19 - 9:39


در نشست فرماندار زنجان با کارگران در خانه کارگر استان زنجان مطرح شد:

ادامه سریال وعده‌های فرماندار

دبیرِ خانه کارگر زنجان: حس می‌کنم درِ استانداری به روی تشکل‌های کارگری بسته است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- موضوع توجه به وضعیت کارگری و تولید «کارخانه روغن نباتی جهان» و لزوم رسیدگی به وضعیت کارگران اخراج شده «کارخانه سیمان خمسه زنجان» در آستانه عید نوروز گذشته، ازجمله دغدغه‌هایی بود که دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان از فرماندار زنجان خواست تا در حمایت از اشتغال و تولید به موضوع ورود کند.

اصغر نجاری، دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان دوشنبه (18 مهرماه 1401) در نشست با فرماندار زنجان که در محل دفترخانه کارگر استان زنجان برگزار شد مشکلات اصلی کارگران را امنیت شغلی، معیشت کارگران و تشکل یابی اعلام کرد.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان بابیان اینکه توجه به معیشت و رفاه کارگران باعث افزایش بهره‌وری و کیفیت تولیدات می‌شود، تصریح کرد: باید مشکلات رفاهی کارگران برطرف شود و کارفرمایان به کارگران به‌عنوان یک سرمایه نگاه کنند.

این فعال صنفی با اشاره به دغدغه کارگران در حوزه امنیت شغلی کارگران عنوان کرد: کارگری که چندماهه استخدام می‌شود، دغدغه کیفیت کار را ندارد و نگران این است که ماه بعد نیز ادامه کار را خواهد داشت یا نه، لذا تأمین امنیت این قشر زحمت‌کش حائز اهمیت است.

لزوم توجه به وضعیت کارگران اخراجی «روغن نباتی جهان» و «سیمان خمسه»!

دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان بر لزوم رسیدگی به وضعیت کارگران اخراجی و بخش تولید کارخانه روغن نباتی جهان تأکید کرد و افزود: بر اساس اطلاعات دریافتی، بیشتر کارگران از سوی کارفرما اخراج شده و تعداد اندکی از نیروها آن‌هم در بخش نگهبانی در کارخانه مشغول به کار هستند. متأسفانه برخی از ارگان‌ها و دستگاه‌ها در این رابطه کم‌لطفی کرده‌اند! ما از مسئولان استانی و شهرستانی ازجمله فرماندار زنجان تقاضا داریم تا برای احیای این مجموعه و بازگشت به تولید کارخانه روغن نباتی جهان اقدامی شایسته را انجام دهند.

نجاری با اشاره به امکان ارزیابی وضعیت کارگران اخراج شده نیز بیان کرد: هرچند آماری از نیروهای اخراج شده ثبت نمی‌شود اما از مسئولان استانی و شهرستانی به‌ویژه فرماندار زنجان تقاضا داریم تا برای برگرداندن کارگران اخراجی سیمان خمسه زنجان اقدامی شایسته انجام دهد.

او گریزی به تجمع اواخر سال 1400 کارگران کارخانه سیمان خمسه بابت حقوق و دستمزد و وضعیت کارگری هم زد و ادامه داد: این تجمع منجر به اخراج تعدادی از کارگران شد، ما در ابتدا اعلام کردیم که بهتر است در حمایت از معیشت کارگران و خانواده آن‌ها و جلوگیری از بیکاری کارگران در آستانه عید نوروز، در خصوص تعدیل نیروها باید موضوع در کمیته انضباطی موردبررسی قرار گیرد اما به این پیشنهاد بی‌توجهی شد که از مسئولان ارشد می‌خواهیم برای بازگشت به کار این کارگران اخراجی وارد عمل شوند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان این را هم گفت که حمایت از سرمایه‌گذار و همچنین برطرف کردن موانع قانونی، تأثیر بسزایی در اشتغال و درنهایت رشد اقتصاد زنجان دارد اما از تمامی متولیان امر و کارفرمایان انتظار می‌رود، برنامه‌های خود در حوزه حمایت از نیروهای شاغل ارائه کرده و برای پویایی واحدهای تولیدی بیش‌ازپیش وارد شوند.

حس می‌کنم درِ استانداری به روی تشکل‌های کارگری بسته است!

وی توجه به سرمایه انسانی به‌عنوان اصلی‌ترین سرمایه توسط کارفرمایان را لازم‌الاجرا دانست چراکه ازنظر نجاری، هر زمان این موضوع موردتوجه قرارگرفته است به همان نسبت، تأثیرش در افزایش راندمان تولید و افزایش بهره‌وری شاهد بوده‌ایم.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان گفت: کارگران خواهان بهبود وضعیت معیشتی و قدرت خرید خود هستند و قراردادهای موقت کارگری باعث خدشه‌دار شدن عزت کارگر می‌شود.

دبیر خانه کارگر استان زنجان با اشاره به ثروت اندوخته کشور اظهار کرد: ایران جزو کشورهای ثروتمند جهان است و باید سطح معیشت و زندگی ملت نیز مطابق با این ثروت باشد و امیدواریم مدیران و مسئولان در راستای تحقق این مهم اهتمام ورزند و توسعه درآمدزایی و گره‌گشایی توسط دولت سیزدهم اتفاق بیفتند و شاهد معیشت بهتر مردم ایران به‌خصوص بازنشستگان که سرمایه‌های این کشور هستند و چرخ‌دنده کشور به‌واسطه حضور این افراد می‌چرخد، باشیم.

نجاری اولویت تشکل‌های کارگری با هر تفکر سیاسی را در ابتدا پایبندی به‌نظام، انقلاب و دفاع از منافع صنفی کارگران اعلام کرد و افزود: خانه کارگر استان زنجان‌ همواره خواهان گفت‌وگو با تمامی مسئولان دولتی در خصوص پیگیری و رفع مشکلات کارگران بوده است، اما بارها مشاهده‌شده است که در جلسات دولتی‌ها از نمایندگان تشکل‌های کارگری دعوت نمی‌شود، با توجه به حضور پررنگ کارگران در هر مجموعه، کارخانه، ارگان یا تشکیلاتی از فرماندار زنجان درخواست داریم تا کتباً دستور تحقق این درخواست را به همه مدیران تابعه ارائه کنند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان با گفتن این جمله که «حس می‌کنم درِ استانداری به روی تشکل‌های کارگری بسته است» از مسئولان امر خواست تا برای رفع مشکلات قشر کارگری، این تشکل را در جلسات مربوط به بررسی مسائل واحدهای تولیدی دعوت و از پیشنهاد‌های آن‌ها برای رفع مشکلات حوزه کارگری و تولید بهره ببرند.

لزوم مهارت‌آموزی در محیط‌های کارگری

نجاری در بخش دیگری از اظهارات خود به اهمیت ارائه نکات آموزشی به کارگران برای ارتقای مهارت آن‌ها تأکید کرد و گفت: یکی از دلایل عدم توسعه تشکل‌های کارگری بی‌انگیزه بودن آن‌ها است، باید برای کارگران دوره‌های آموزشی در نظر گرفته شود. معتقدم برای توسعه کمی و کیفی تشکل‌ها نیز لازم است که اقدامات لازم صورت گیرد که دوره‌های آموزشی نیز در این زمینه ضروری است.

وی با اشاره به انعقاد قرارداد با بیش از 100 مجموعه جهت ارائه خدمات مطلوب در حوزه آموزش، گردشگری و تفریح و غیره که درمجموع رضایتمندی نسبی کارگران را داشته است، سیاست کلی خانه کارگر استان زنجان طبق وظیفه ابلاغی از سوی دبیر کل را آموزش و مهارت‌آموزی به کارگران باهدف کاهش آمار حوادث ناشی از کار، افزایش راندمان نیروی کار و درنهایت بهبود راندمان تولید عنوان کرد.

وی پیگیری مصوبه شورای عالی کار در خصوص دستمزدها را از مطالبات به‌حق مردم دانست و افزود: تشکل‌های کارگری با اشرافیت به این موضوع و دغدغه کارگران که بخش بزرگی از جامعه را شامل می‌شوند موضوع را به مدت نزدیک به 6 ماه پیگیری و به نتیجه رساندند.

نجاری در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به ثبت عضویت بیش از 6 هزار کارگر در این تشکل اعلام کرد: از مجموعه 53 شعبه خانه کارگر سرتاسر کشور، زنجان جزو 7 استان در ارائه خدمات مطلوب به اعضای زیرمجموعه خود است.

وضعیت کارخانه روغن نباتی جهان را با قید فوریت پیگیری و بررسی می‌کنیم!

پرویز خالقی، فرماندار زنجان نیز در این نشست بابیان اینکه اقتصاد ما مرهون تلاش فعالان عرصه کار و تولید است که چرخ‌دنده‌های اقتصاد را به حرکت درمی‌آورند، تصریح کرد: به هر واحدی مراجعه می‌کنیم با مسائلی در تأمین دستگاه‌ها و ماشین‌آلات یا تأمین ارز و یا مشکلات ناشی از تحریم دست‌وپنجه نرم می‌کنند که البته آثار این تحریم‌ها علیه کشور ما در قیمت تولید نهایی که فشاری است بر تولیدکننده و درنهایت مردم که قشر زحمتکش جامعه هستند، تحمیل می‌شود که البته امیدواریم با تدابیری که مسئولان در سطح کلان کشور می‌اندیشند شاهد کاهش این فشارها باشیم.

فرماندار زنجان بر لزوم احصای واحدهای مشکل‌دار باهدف اشتغال‌زایی و رونق تولید و درنهایت آبادانی اقتصادی شهرستان زنجان تأکید کرد و با اشاره به اهمیت اشتغال و کاهش آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد: به ازای هر اشتغال از بروز ده‌ها آسیب اجتماعی پیشگیری می‌شود، بیشترین آسیب‌های اجتماعی مربوط به سرقت خرد است که ناشی از نیاز به نان شب است!

خالقی در بخش دیگری از اظهارات خود به وضعیت کارخانه روغن نباتی جهان و مشکلات این واحد اشاره کرد و افزود: وضعیت کارگری و تولید در کارخانه روغن نباتی جهان آن‌قدر مهم هست که شخص رئیس‌جمهور به موضوع ورود کرده و همواره دغدغه ازسرگیری تولید را داشته‌اند. ما نیز گزارش کاملی از وضعیت کارخانه روغن نباتی جهان را تهیه و با قید فوریت به استاندار محترم تحویل می‌دهیم تا مسائل و مشکلات این مجموعه موردبررسی قرار گیرد.

دغدغه مسئولان، تولید ثروت و ایجاد اشتغال است!

فرماندار زنجان ادامه داد: اگر کارخانه روغن نباتی جهان دغدغه رئیس‌جمهور نبود، ایشان در سفرش به استان زنجان بازدید از این واحد را در دستور کار قرار نمی‌داد! وقتی وزیر کشور در سفر به استان عمده وقتش را به وضعیت واحدهای تولیدی و صنعتی اختصاص می‌دهد حاکی از دغدغه‌شان نسبت به وضعیت تولید است. دغدغه ما تولید ثروت و ایجاد اشتغال است!

این مسئول همچنین قول داد در صورت نبود مسئله حاد در رابطه با وضعیت کارگران اخراجی کارخانه سیمان خمسه زنجان، موارد با تشکیل جلسه با مسئولان اداره کار بررسی می‌کنیم تا بتوانیم به کارگران عزیز خدمتی کرده باشیم.

فرماندار زنجان‌ همچنین از دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان خواست تا نسبت به تهیه گزارشی در حوزه مسائل کارگری اقدام کند تا موارد با حضور مسئولان اجرایی استان و شهرستان و در صورت نیاز به حضور نمایندگان مردم در مجلس، بررسی شود.

وی همچنین حضور نماینده تشکل‌های کارگری در جلسات مسئولان دولتی شهرستان زنجان را امری لازم و ضروری دانست و گفت ازاین‌پس دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان در جلسات مهم ارگان‌های دولتی ازجمله شورای اداری دعوت است.

فرماندار زنجان با استقبال از آموزش نیروهای کارگری به‌منظور ارتقای مهارت آن‌ها ابراز کرد: علاوه بر ظرفیت فنی و حرفه‌ای، فرمانداری زنجان حاضر است امکانات موردنیاز در فرمانداری و بخشداری را در حوزه آموزش نیروهای کارگری در اختیار خانه کارگر استان زنجان بگذارد.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانفرماندار زنجانوعدهپرویز خالقی
sedayezanjannews.ir/nx9232


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»