کد خبر: 9235
1401/07/23 - 9:45


مدیرکل استاندارد استان زنجان درباره استاندارد بودن فرآیند ساخت‌وسازهای مسکن ملی «شرق» زنجان اعلام کرد:

وضعیت مسکن ملی «شرق» زنجان فعلاً حاد نیست!

مرتضی واحد پور: گزارش صدای زنجان سبب حساسیت ارگان‌های متولی استان شد! شخصاً از این حساسیت ایجادشده استقبال می‌کنم!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- لیلا محمدی/ به گفته مدیرکل استاندارد استان زنجان پس از انتشار گزارشی در صدای زنجان از وضعیت استاندارد ساخت‌وساز پروژه مسکن ملی در «شرق» زنجان در 7 شهریورماه 1401 که حساسیت ارگان‌های متولی استان را به همراه داشت، نتیجه این شده که مجوزهای لازم برای فعالیت ساختمانی در مسکن ملی «شرق» و «غرب» ارائه شود که تاکنون پاسخی دریافت نشده است!»

مرتضی واحد پور در خصوص ابهامات مطروحه در فرآیند نظارت‌ این ارگان از کیفیت مصالح به‌کاررفته در پروژه‌های مسکن ملی در شهر زنجان به‌ویژه ناحیه شرق به صدای زنجان گفت: «اصل موضوع این است که یکسری از کالاها ازجمله بتن و ماسه‌ای که برای تولید بتن مورداستفاده قرار می‌گیرد مشمول استاندارد اجباری است. اگر تولید بتن به‌صورت انبوه مدنظر باشد، ارگان‌هایی نظیر راه و شهرسازی و سازمان نظام‌مهندسی ساختمان نیز به وظایف خود عمل می‌کنند.»

واحد پور با تأکید بر اینکه اداره کل استاندارد و اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان و نظام‌مهندسی ساختمان باید طبق وظیفه قانونی خود عمل کنند، اضافه کرد: ارگانی که به‌صورت انبوه بتن تولید می‌کند باید مسئول کنترل کیفی داشته باشد چه‌بسا برای نظام‌مهندسی ساختمان مهم نباشد، به‌عنوان مسئول اداره کل استاندارد استان زنجان عرض می‌کنم که طبق وظایف محوله در امر ساخت‌وساز عمل کرده و به‌هیچ‌عنوان در وظایف قانونی تبیین شده برای ارگان‌های اجرایی دیگر دخالتی نمی‌کنیم!

مدیرکل استاندارد استان زنجان با تأکید بر اینکه پس از انتشار خبر مربوط به «در حد تائید استاندارد نبودن پروژه‌ مسکن ملی شرق زنجان به علت نبود مسئول کنترل کیفی» در گروه رسانه‌ای صدای زنجان (نشست خبری 7 شهریورماه 1401) که موجب حساسیت ارگان‌های مربوطه استان شده بود، عنوان کرد: «شخصاً از این حساسیت ایجادشده استقبال می‌کنم چراکه موجب انجام یکسری اقدامات شد، دراین‌ارتباط اداره کل استاندارد استان مکاتباتی هم داشت. فحوای مکاتبات هم لزوم ارائه مجوزهای لازم برای فعالیت ساختمانی مربوط به پروژه‌های ملی «غرب» و «شرق» زنجان بود که تا به امروز (21 مهرماه 1401) و پس از گذشت حدود 8 روز که البته زمان زیادی هم نیست، فعلاً پاسخی دریافت نشده است!»

واحد پور این را هم گفت که «با ورود و پیگیری‌های سازمان‌های متولی استان پس از نشر گزارش صدای زنجان، اقدامات لازم مربوط صورت گرفت که نتیجه آن این شد که فعلاً در شرق زنجان وضعیت حادی را شاهد نباشیم! به‌هرحال تمامی سامانه‌ها مشکل خاص خودشان را دارند اما همان‌طور که عرض کردم مشکل حادی در پروژه مسکن ملی شرق زنجان را شاهد نیستیم!»

وسایل آرایشی فاقد نشان استاندارد را خریداری نکنید!

این مسئول در رابطه با نظارت بر کالاهای فضای مجازی، بیان‌ کرد: برخی از کالاهای آرایشی مشمول استاندارد اجباری‌ است، ازاین‌رو ما نظارت در بازار و این نوع کالاها داریم و این در وهله اول می‌طلبد که مردم از آگاهی لازم برخوردار باشند تا کالاهایی که دارای نشان استاندارد نیست را خریداری نکنند.

این مسئول با اشاره به کالاهای دارای استاندارد اجباری و تشویقی خاطرنشان کرد: منظور از استاندارد اجباری، استانداردی است که اجرای همه یا بخشی از آن در کشور به ترتیبی که در قانون مقررشده، برای تولید مصرف داخلی، صادرات و یا واردات اجباری می‌شود اما در استاندارد تشویقی اجرای آن برحسب قرارداد سازمان با اشخاص حقیقی و حقوقی خواهد بود.

این مسئول تأکید کرد که امسال 24 تا 30 مهر هفته استاندارد با روزشمار استاندار مردمی، خالق کیفیت زندگی بهتر برای نسل‌ها، استاندارد مردمی، دیپلماسی کیفیت تولید صادرات محور، استاندارد مردمی، ضامن صیانت از منابع  و منافع ، استاندار مردمی، کلید تجاری‌سازی، محصولات دانش‌بنیان، استاندارد مردمی، احقاق حقوق ایمنی و سلامت جامعه، استاندارد مردمی، اصالت کیفیت و ایمنی غذا و استاندار مردمی، ترویج کالای ایرانی، نیازهای اولویت‌دار مردم نام‌گذاری شده است.

این مسئول با تأکید بر اینکه نیازمند فرهنگ‌سازی مقوله استاندارد در جامعه هستیم، ادامه داد: در طرح طاها به‌صورت فاز به فاز بازار را رصد می‌کنیم.

مدیرکل استاندارد استان زنجان به نقش تأثیرگذار رسانه‌ها در ترویج فرهنگ استاندارد اشاره کرد و یادآور شد: رسانه‌ها می‌توانند با اطلاع‌رسانی ضعف‌ها و ضررهای کالاهای غیراستاندارد و معرفی کالای استاندارد، مردم را نسبت به گرایش و استفاده از کالای استاندارد تشویق کنند.

وی تأکید کرد: نظارت‌ و بازرسی از کالاهای استاندارد نقش به سزایی در استانداردسازی کالاها دارد و این امر باعث می‌شود واحد تولیدی ملزم به تولید کالای استاندارد باشند.

مدیرکل استاندارد استان زنجان همچنین خواستار همکاری همه شهروندان با این اداره کل در راستای شناسایی کالاهای فاقد استاندارد و جعلی شد و تأکید کرد: هر شهروند می‌تواند یک حامی استاندارد در سطح جامعه باشد و در صورت مشاهده کالاهایی که پس از ارسال کد 10 رقمی نشان استاندارد روی بسته‌بندی کالا به سامانه پیامکی 10001517 اعتبار آن‌ها تأیید نشد یا فاقد علامت استاندارد بودند، این اداره کل را از طریق تلفن گویای 24 ساعته 1517 در جریان قرار داده تا با متخلفان مربوطه برخورد قانونی شود.

اعلام‌جرم علیه 19 واحد تولیدی متخلف در استان زنجان!

مدیرکل استاندارد استان زنجان در بخش دیگری از اظهارات خود به فرآیند «ارزیابی انطباق» در نیمسال نخست امسال اشاره کرد و گفت: در مدت‌زمان یادشده میزان صدور پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری، تمدید پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری، صدور پروانه کاربرد علامت استاندارد تشویقی و تعداد اظهارنامه‌های موردبررسی صادراتی به ترتیب 33، 110، یک و 87 مورد بوده است.

واحد پور تعداد اظهارنامه‌های موردبررسی وارداتی را هم 570 مورد عنوان کرد و افزود: در 6 ماه نخست امسال، 130 مورد بازرسی از تجهیزات شهربازی و تجهیزات زمین بازی صورت گرفته است.

این مسئول با اشاره به اهمیت صدور گواهینامه ایمنی آسانسور، تعداد صدور این گواهینامه را در مدت‌زمان یادشده، 418 مورد اعلام کرد و با اشاره به ثبت 1206 مورد نمونه‌برداری از مراکز تولیدی تصریح کرد: 1166 آزمون نمونه مراکز تولیدی، 1935 مورد بازرسی صنفی طاها، 991 مورد بازرسی از واحدهای تولیدی و خدماتی، 110 نمونه‌برداری طاها(تولید داخل) و 196 مورد آزمون نمونه طاها (تولید داخل) در نیمسال نخست امسال به ثبت رسیده است.

واحد پور همچنین از تعداد آزمایشگاه‌های تائید صلاحیت شده استانی را 42 مورد اعلام کرد و افزود: 2 شرکت بازرسی استانی نیز در فرآیند نظارت فعالیت دارند.

انجام فرآیند آزمون از 1136 نازل جایگاه عرضه سوخت مایع

مدیرکل استاندارد استان زنجان از ثبت 17 هزار و 25 فقره گواهی در بخش تائید صلاحیت و سیستم‌های مدیریت کیفیت تا به امروز خبر داد.

واحد پور از اعلام‌جرم علیه 18 واحد تولیدی متخلف به علت نداشتن علامت استاندارد در نیمسال نخست امسال خبر داد و گفت: واحد امور حقوقی در این مدت، به 10 شکایت پاسخ داده و 28 مورد نیز در کمیسیون ماده 42 به ثبت رسیده است.

این مسئول همچنین به آموزش 6 هزار و 479 (نفر ساعت) مدیر کنترل کیفیت و 364 (نفر ساعت) کارشناس استاندارد اشاره کرد و تعداد کارکنان بهره‌مند از آموزش را 1132 (نفر ساعت) اعلام کرد.

واحد پور از انجام فرآیند آزمون از 1136 نازل جایگاه عرضه سوخت مایع در نیمسال نخست امسال خبر داد و گفت: میزان آزمون از باسکول‌های وسایل نقلیه چرخ‌دار جاده‌ای، وسایل توزین و سنجش سبک به ترتیب 399 و 1709 مورد بوده است.

محمدرضا رستم خانی، رئیس اداره استانداردسازی، آموزش و ترویج اداره کل استاندارد استان زنجان هم گفت: استانداردها و روش‌های مورداستفاده برای ارزیابی انطباق با استانداردها، حیاتی است، چراکه آن‌ها اجزای اساسی زیرساخت فناوری در هر کشوری محسوب می‌شود. سازمان ملی استاندارد ایران یک استراتژی بسیار سازنده را در مقطعی از زمان برای خود تعیین کرده و آن تولید و عرضه هر محصول با یک استاندارد مشخص است.

این مسئول با اشاره به نحوه دریافت استاندارد و جایگاه مطلوب ایران در استاندارد جهانی تصریح کرد: عده‌ای فکر می‌کند که استاندارد فقط برای حفظ منافع مصرف‌کننده است. البته این نظر درستی است و استاندارد به نیازهای فردی و اقتصادی مصرف‌کنندگان توجه دارد ولی استواری نظام صنعت و فن‌آوری نیز از اهداف استاندارد به شمار می‌آید.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناستاندارد زنجانمسکن ملیواحد پور
sedayezanjannews.ir/nx9235


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»