کد خبر: 9244
1401/07/26 - 9:17


صدای زنجان از پانزدهمین جشنواره آش زنجان گزارش می‌دهد؛

مختصر اما امیدوارکننده!

شهروندان: گاوازنگ مکان مناسب‌تری برای برگزاری جشنواره آش است و همچنان برخی از مشکلات حاشیه‌ای جشنواره آش ناراحت‌کننده است /غرفه داران: قدرت خرید مردم نسبت به سال‌های قبل کمتر شده است/ مدیرکل سابق میراث فرهنگی و گردشگری استان زنجان: قضاوت در مورد جشنواره با تمام مشکلات پیش روی این دوره از جشنواره سخت است/

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- زهره میر عیسی خانی/ پانزدهمین جشنواره آش و شانزدهمین جشنواره صنایع‌دستی استان پس از دو سال وقفه در استان زنجان برگزار شد تا بار دیگر مخاطبین این جشنواره در کنار هم گرد آیند و در جهت احیای دوباره این جشنواره گردشگری اقدام کنند. جشنواره‌ای که به گفته مدیرکل اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی استان یک برند ملی است و بنا است تا همدلی و مودت بین قومیت‌های مختلف را به نمایش بگذارد.

سید سعید صفوی با اشاره به استقبال مردم در روزهای پایانی این جشنواره، اظهار کرده بود: در شلوغ‌ترین روز جشنواره قریب به 120 هزار نفر از جشنواره بازدید کردند، که این میزان بازدید یک رکورد محسوب می‌شود. امسال این جشنواره با ریاست شهردار زنجان برگزار شد و میراث فرهنگی و گردشگری استان زنجان  تنها در نقش همراهی و همکاری در این جشنواره مشارکت داشت.

اگرچه باید قبول کرد که این دوره از جشنواره در شرایط فعلی جامعه تنها در جهت احیای مجدد این جشنواره برگزارشده است و شهرداری زنجان در این دوره توانسته است جشنواره آش را علیرغم مشکلات و محدودیت‌های موجود به شکلی قابل‌قبول برگزار کند اما باید پذیرفت که این دوره از جشنواره نیز دارای کم‌وکاستی‌هایی بود که اشاره به این موضوعات خالی از لطف نیست.

کیفیت آش غرفه‌ها باید موردتوجه مسئولان باشد

در این زمینه «احمدی» یکی از مخاطبان این جشنواره که در روزهای پایانی این جشنواره در نمایشگاه کاسپین حضور داشت، در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: این جشنواره پس از دو سال وقفه برگزارشده است و برگزاری در این شرایط خود نقطه امیدی است، اما در این دوره از جشنواره علیرغم وجود نکات مثبت شاهد مشکلاتی نیز هستیم.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در روزهای پایانی این جشنواره شاهد بودیم کیفیت پایین آش در برخی از غرفه‌ها بود. ضمن اینکه کسی بر کیفیت آش‌ها در این نمایشگاه نظارت نداشت. خود به‌شخصه شاهد بودم که دریکی از غرفه‌ها آشی آبکی و جا نیفتاده به فروش می‌رفت که موجب نارضایتی برخی از مخاطبان جشنواره شده بود. برخی از مردم به سبب علاقه‌ای که به نوع آش داشتند آن را سفارش می‌دادند و باکیفیت پایین آن روبه‌رو می‌شدند. به نظر می‌رسد مسئولین باید در این زمینه  اقدامی داشته باشند و نظارت کافی بر روی این موضوع وجود داشته باشد.

همچنان برخی از مشکلات حاشیه‌ای جشنواره وجود داشت

«میانجی» یکی دیگر از شهروندان در گفت‌وگو با صدای زنجان بابیان اینکه جشنواره آش امسال در مقایسه با سال‌های گذشته به‌صورت محدودتری برگزارشده بود، اظهار کرد: تصور من این بود که امسال تعداد غرفه‌ها نسبت به گذشته کمتر بود. ضمن اینکه معمولاً در جشنواره‌های آش گذشته در کنار سرو آش، نان‌های محلی و یا حلوا و برخی از دسرهای محلی نیز پخته می‌شد که امسال متأسفانه خبری از این خوراکی‌ها نبود.

وی ادامه داد: بسته بودن فضای کاسپین نیز باعث شده بود که بوی غذا در سالن پیچیده باشد و متأسفانه یک تهویه مناسب نبود و این موضوع فضای کاسپین را ناخوشایند کرده بود. همچنین فضای کافی برای نشستن مردم در نظر گرفته نبودند. محیطی به‌صورت پارک مصنوعی برای اُتراق مردم در نظر گرفته‌شده بود که متأسفانه کافی نبود و چندان مناسب جشنواره‌های این‌چنینی نبود.

«میانجی» همچنین افزود: اگرچه به نظر می‌رسید جشنواره امسال به لحاظ توجه به کیفیت خدمات بهتر از سال‌های گذشته برگزارشده است، اما نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که مشکل پارکینگ به قوت خود باقی‌مانده بود. به‌طوری‌که در روزهای پایانی به‌شخصه جایی برای پارک پیدا نکردم و مجبور شدم ماشین را در جای دیگری پارک و مسافتی را پیاده بیایم تا بتوانم در این جشنواره برای ساعتی با فرزندانم حضورداشته باشم.

توان خرید مردم در این دوره از جشنواره کم شده بود

 در ادامه «خدا وردی»، یکی از غرفه‌داران با اشاره به اینکه برای دومین سال است که در جشنواره آش شرکت دارد، گفت: استقبال از این جشنواره بد نیست، در دور قبلی که فروش به‌مراتب بهتر بود. فکر می‌کنم دلیل این موضوع هم این است که مردم دیگر چندان توان خرید ندارند و ازآنجاکه کار چرم یک کار لوکس و گرانی است درواقع خیلی‌ها توان خرید ندارند.

وی درزمینهٔ تقارن جشنواره آش با صنایع‌دستی، و برگزاری هر دو این دو جشنواره در کنار هم، اظهار کرد: مشکلی درزمینهٔ برگزاری این دو نمایشگاه در کنار هم وجود ندارد و مسلماً علاقه‌مندانی که به جشنواره آش می‌آیند از دیدن غرفه‌های صنایع‌دستی نیز لذت می‌برند و برعکس! مخاطبین این جشنواره با کنار هم قرار گرفتن هر دو این بخش‌ها افزایش می‌یابد.

این هنرمند صنایع‌دستی بابیان اینکه سال‌های پیش که این جشنواره در گاوازنگ برگزار می‌شد، مسلماً استقبال از این جشنواره بیشتر بود، افزود: مردم به بهانه یک تفریح و هوا خوردن به گاوازنگ می‌آمدند و سپس دراین‌بین از غرفه صنایع‌دستی و جشنواره آش هم بازدید می‌کردند. اگرچه عقیده داریم با توجه به اینکه این جشنواره در مهرماه برگزار می‌شود برگزاری این جشنواره در نمایشگاه کاسپین درست‌تر است چراکه صنایع‌دستی در هوای بیرون‌ گردوخاک می‌گرفتند و از کیفیت کار می‌کاست.

وی با گله از زمان برگزاری این جشنواره اذعان می‌کند: مهرماه زمان شروع مدارس است و چون هوا به‌مراتب سردتر است و دانش آموزان به مدارس می‌روند و همچنین خانواده‌ها تازه هزینه مدارس فرزندان خود را پرداخت می‌کنند، زمان مناسبی برای برگزاری این جشنواره‌ها نیست. ضمن اینکه خیلی از خانواده‌ها از شهرستان‌ها نیز دوست داشتند در این جشنواره شرکت کنند که عملاً به دلیل موقعیت زمانی این جشنواره نتوانستند در این جشنواره حضور پیدا کنند.

گاوازنگ بهترین مکان برای جشنواره «آش»

 در ادامه «بهرامی» که از استان لرستان در این دوره از جشنواره حضور داشت با اشاره به اینکه فروش امروز آش چندان بد نیست، اظهار کرد: ولی روز گذشته چندان فروشی نداشتیم.

وی ادامه داد: دهمین دوره حضور من در این جشنواره است که و پیش‌ازاین 10 دوره قبلی جشنواره آش را نیز مشارکت داشتم و به نظرم می‌رسد که استقبال از این دوره از جشنواره نسبت به جشنواره‌های قبلی کمتر بوده است.

به گفته بهرامی، برگزاری این جشنواره در گاوازنگ به‌مراتب بهتر از کاسپین بود، ضمن اینکه به نظر می‌رسد که برگزاری این جشنواره در نمایشگاه کاسپین به جهت وضعیت جوی و هوای سرد مهرماه در زنجان است اما معتقدم که استقبال مردم از جشنواره آش در گاوازنگ بهتر بود.

این شرکت‌کننده در جشنواره آش افزود: به نظر می‌رسد توان خرید مردم یک‌میزان نسبت به گذشته کمتر شده است. ضمن اینکه برگزاری ان جشنواره در فضایی سربسته نیز  در کاهش مخاطبان این جشنواره بی‌تأثیر نیست.

در ادامه یکی از غرفه‌داران که از میانه و برای اولین بار در این دوره از جشنواره آش حضور داشت، به صدای زنجان گفت: آش گوجه و آش آب‌غوره آش سنتی میانه هستند که من امسال با این دو آش در این جشنواره شرکت داشتم.

وی بابیان اینکه ما هرسال خبرهایی از برگزاری این جشنواره داشتیم و امسال تصمیم گرفتیم که در این جشنواره خودمان شرکت کنیم که شرکت کردیم و برای حضور در این نمایشگاه انتخاب شدیم. از طرفی نیز انجمن بیماران کلیوی هم با ما همکاری کرد و تا امسال سود حاصل از فروشمان به انجمن خیریه کلیوی برسد.

این غرفه دار افزود: خوشبختانه استقبال خوب است و  این استقبال به‌ روزهای پایانی جشنواره که می‌رسد بیشتر می‌شود.

زنجانی‌ها علاقه‌ای به چشیدن طعم‌های جدید ندارند

«اسد پور» یکی دیگر از غرفه داران که اصالتی گیلانی دارد، به صدای زنجان گفت: من زنجان زندگی می‌کنم ولی وقتی در جشنواره شرکت کردم و آش گیلانی مختص خودم را پختم به‌واسطه اینکه غرفه گیلان خالی بود از من خواسته شد که در این غرفه مستقر شوم.

وی با اشاره به اصالت گیلانی خود، افزود: فروش روز اول خیلی جالب نبود. اما رفته‌رفته وضعیت بهتر می‌شود. متأسفانه موضوعی که وجود دارد این است که زنجانی‌ها خیلی دوست ندارند طعم‌های جدید را تست کنند و از همین رو از آش‌های جدید استقبال نمی‌کنند و ترجیحشان بر این است که آش‌هایی که با آن آشنایی دارند را بخرند. وقتی کسی آش من را تست می‌کند می‌گوید خیلی خوشمزه است ولی متأسفانه در زنجان مشتری ندارد درحالی‌که در گیلان تنوع مزه و طعم بالاست و علاقه به تست طعم جدید بالا است.

یکی از دیگر از غرفه داران نظر خود را در مورد این دوره از جشنواره این‌طور اذعان می‌کند: ما  در همه دوره‌های جشنواره آش به‌جز دو دوره شرکت داشتیم و مشاهدات من در مورد این دوره از جشنواره نشان می‌دهد که این دوره از جشنواره نسبت به گذشته چندان استقبال نداشته است.

وی بابیان اینکه فضای گاوازنگ برای برگزاری جشنواره‌های این‌چنینی بهتر است، افزود: در نمایشگاه کاسپین محدودیت زمان داریم درحالی‌که در گاوازنگ از ساعت یازده شروع به فروش آش می‌کردیم تا آخر شب اما اکنون محدودیت زمان داریم و تنها از ساعت 4 می‌توانیم در این نمایشگاه حضورداشته باشیم که باعث می‌شود چندان فروشی نداشته باشیم.

قضاوت در مورد جشنواره با تمام مشکلات پیش روی این دوره از جشنواره سخت است

در این زمینه اما «یحیی رحمتی»، مدیرکل اسبق میراث فرهنگی و گردشگری استان زنجان که جشنواره آش در دوره ریاست ایشان شروع به کار کرد و بالغ‌بر 14 دوره از جشنواره «آش» با مدیریت او به پایان کاری خود رسیدند، ارزیابی خود را در مورد این دوره از جشنواره نسبت به سال‌های قبل این‌گونه بیان می‌کند که اگر بخواهیم این دوره از جشنواره را با دوره‌های قبلی خود مقایسه کنیم؛ بایستی وضعیت موجود را با دوره‌های قبلی مقایسه کنیم.

وی ادامه داد: مدیرکل فعلی میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی در حالی این جشنواره را برگزار می‌کند که به‌تازگی به این سمت انتخاب‌شده است و در حقیقت با دست‌خالی و زمان کوتاه نسبت به برگزاری این جشنواره اقدام کرده است. در دوره‌های قبلی به‌واسطه برنامه‌ریزی‌های موجود از 6 ماه قبل نسبت به دریافت بودجه و تبلیغات و دعوت از سایر شهرها اقدام می‌کردیم. اما امسال این جشنواره تنها به جهت اینکه تسلسل جشنواره حفظ شود و از بین نرود و بتوان برای سال‌های آینده این جشنواره برنامه‌ریزی کرد در این اشل برگزار شد.

مدیرکل اسبق میراث فرهنگی و گردشگری استان زنجان اظهار کرد: با توجه به محدودیت‌هایی که مناسبت‌های موجود در تقویم در برگزاری جشنواره به وجود آورد یک‌میزان این جشنواره با تأخیر برگزار شد. در سنوات قبل این جشنواره در مرداد و یا شهریور و در فضای باز گاوازنگ برگزار می‌شد ولی این دوره از جشنواره به دلیل اینکه مرداد و شهریورماه مصادف با ایام محرم و صفر بود. در زنجان نیز یک قانون نانوشته‌ای وجود دارد که 20 روز مانده به ماه محرم عملاً شهر حال و هوای عزا به خود می‌گیرد و امکان برگزاری این مراسم نیست.

برگزاری هرگونه جشنواره‌ای در چنین موقعیت و حال و هوای شهر و کشور جرات می‌خواهد

وی بابیان اینکه برگزاری هرگونه جشنواره‌ای در چنین موقعیت و حال و هوای شهر و کشور جرات می‌خواهد، اظهار کرد: حال و هوای کشور و شهر و تهدید به تحریم جشنواره از موضوعاتی است که باید در برگزاری این جشنواره در نظر داشت. در این فضا جشنواره را برگزار کردن دل و جرات می‌خواهد و به نظر من برگزاری این دوره از جشنواره با همه مشخصاتی که داشت، کار خوب و به‌جایی بود که باعث می‌شد که تسلسل این جشنواره قطع نشود چراکه برگزاری چنین رویدادهایی یکی از راه‌های جذب گردشگر است.

رحمتی بابیان اینکه اگر بخواهم درزمینهٔ اشل برگزاری این جشنواره قضاوت کنم با در نظر گرفتن این مشکلات باید این جشنواره را قضاوت کنم؛ اظهار کرد: اگر این موضوعات را مدنظر قرار بدهیم می‌توانیم بگوییم که جشنواره باکیفیت خوبی برگزار شد. آن‌هم در شرایطی که مدیرکل جدید دو ماه بیشتر نیست که وارد این حوزه شده است و مدیرکل پیشین هیچ بودجه‌ای در این زمینه جذب نکرده است و در برنامه‌ریزی سالانه‌اش این جشنواره را نادیده گرفته است و ازلحاظ بودجه هیچ بودجه‌ای را جذب نکرده است و گویا به‌نوعی قصد حذف این جشنواره را داشته است، با در نظر گرفتن این موضوعات برگزاری این جشنواره باکیفیت مطلوبی بوده است چراکه منی که این کار را انجام می‌دادم در بودجه سالانه خود در این زمینه برنامه‌ریزی داشتم و از 6 ماه قبل در این زمینه برنامه‌ریزی داشتم.

ورود شهرداری به این موضوع بایستی از مدت‌ها قبل اتفاق می‌افتاد

وی در مورد ورود شهرداری در جهت برگزاری این جشنواره، خاطرنشان کرد: شهرداری در دوره‌های قبل این جشنواره با میراث فرهنگی همکاری‌هایی داشت منتهی مراتب حضور کمرنگ شهرداری در دوره‌های قبل جای انتقاد دارد و معتقدم که ورود شهرداری به این مسئله باید از مدت‌ها قبل اتفاق می‌افتاد. ضمن اینکه شهرداری‌ها می‌بایست به‌عنوان متولیان شهری در این حوزه ورود می‌کردند چراکه بیش از 60 تا 70 درصد بهره‌برداران این جشنواره جامعه محلی و جامعه میزبان هست و این موضوع را باید مدنظر قرارداد.

 

انتهای پیام /

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانجشنواره آشسید سعید صفوی
sedayezanjannews.ir/nx9244


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»