کد خبر: 9267
1401/08/10 - 9:52


انتقاد از تصمیم دولت برای واردات دارو؛

برای واردات پول هست اما برای تولید نه!

رئیس انجمن داروسازان استان زنجان: وقتی هزینه واردات از هزینه تولید بیشتر است چرا آن هزینه را به داروساز داخلی نمی‌دهید تا تولید کند اما فشار می‌آورید که قیمت‌ها را افزایش ندهد؟

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- زهره میر عیسی خانی/ کمبود آنتی‌بیوتیک به‌ویژه آنتی‌بیوتیک‌های مختص کودکان در کشور باعث شد تا دولت بار دیگر تصمیم به واردات برخی از داروها و اقلام موردنیاز کشور کند. این در حالی است که برخی این موضوع را سنت‌شکنی دولت می‌دانند و اظهار می‌کنند: چندین سال است که ایران، حداقل اقدام به واردات شربت‌ها یا کپسول‌های آنتی‌بیوتیک انجام نداده و همه تولید داخل بود، واردات آنتی‌بیوتیک به کشور یک مسئله بی‌سابقه‌ است.

همایون نجف‌آبادی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به واردات آنتی‌بیوتیک توسط وزارت بهداشت دولت رئیسی، به رسانه‌ها گفته که «آنچه به خاطر دارم این است که در دوران جنگ تحمیلی بود که یک مقدار آنتی‌بیوتیک به‌صورت آماده از خارج، به کشور وارد شد ولی بعدازآن، دست‌کم در مورد آنتی‌بیوتیک‌ها کمبود آن‌چنانی حس نشد!»

به گفته او، «چندین سال است که ایران، حداقل اقدام به واردات شربت‌ها یا کپسول‌های آنتی‌بیوتیک نکرده و همه تولید داخل بود، واردات آنتی‌بیوتیک به کشور یک مسئله بی‌سابقه است. در چند ماه اخیر آنتی‌بیوتیک‌ها، به‌خصوص شربت‌های آنتی‌بیوتیک اطفال، به‌سختی در بازار یافت می‌شود. تجویز داروی مشابه به مریض چندین سال بود که صورت نمی‌گرفت ولی در این چندروزه به‌صورت عجیب‌وغریبی به‌ناچار مجبور می‌شدیم که به بیمار دارو مشابهی دهیم. کار به‌جایی رسیده بود که پزشک یک نوع آنتی‌بیوتیک را تجویز می‌کرد و با نظر پزشک مشابهش داده می‌شد. درواقع تجویز داروی مشابه به مریض چندین سال بود که صورت نمی‌گرفت ولی در این چندروزه به‌صورت عجیب‌وغریبی به‌ناچار مجبور می‌شدیم که به بیمار دارو مشابهی دهیم. در خصوص علت عدم واردات مواد اولیه، قطعاً توضیحاتی از وزارتخانه خواهیم خواست.»

دولت به‌جای واردات آنتی‌بیوتیک فکری به حال تولیدکنندگان کند

 در این خصوص نیز مهدی بیگدلی، رئیس انجمن داروسازان استان زنجان با اشاره به اینکه وضعیت دارو در استان از چند مدت پیش نیز بدتر شده است و حتی در این زمینه برای حل مشکلات به استاندار یک نامه هم نوشته‌شده، اذعان می‌کند: آنتی‌بیوتیک واردشده از کشورهای دیگر باقیمت بالاتر از تولید داخلی تمام خواهد شد چرا دولت حاضر نیست همین ارز را به تولیدکننده داخلی بدهد تا دارو تولید کند؟

وی ادامه می‌دهد: گاهی تولید داخلی‌ ما کفاف نمی‌دهد و دولت اقدام به واردات دارو می‌کند و این واردات توجیه دارد چون تولیدکننده داخلی نمی‌تواند ظرفیت تولید خود را این‌قدر بالا ببرد که بتواند تولید داخل جواب بدهد مثل برهه‌ای که ما ناچار به واردکردن سرم از کشورهای دیگر شدیم. اما کمبود آنتی‌بیوتیک مشکلش چیز دیگری است و متأسفانه شاهد هستیم که دولت به تولیدکننده فشار آورده که دارو تولید کنند اما قیمت را افزایش ندهد. آن‌هم در برهه‌ای که تولید بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌هایی که دچار کمبود هستیم با 20 درصد ضرر برای تولیدکننده، تمام می‌شود!

20 درصد ضرر برای تولیدکننده

 به گفته رئیس انجمن داروسازان استان زنجان، تولیدکننده در این زمینه دارد ضرر می‌کند اما چون دولت اجبارش کرده است که تولید کند، ناچار به میزان کمی تولید می‌کند که آن‌هم کفاف مصرف کشور را نمی‌دهد. ما در حال حاضر یک پیک آنفلوانزا و در کنار آن ابتلا به کرونا را داشتیم و این مسئله باعث شده است که دارو تا میزانی دچار کمبود شود.

وی بابیان اینکه واردات آنتی‌بیوتیک توجیه ندارد، اظهار کرد: بااین‌حال امیدوارم که در طی هفته آینده مشکلات مربوط به آنتی‌بیوتیک در کشور حل شود. در این چند وقت گذشته هیچ سالی وضعیت را این میزان نگران‌کننده ندیده‌ام. هرچند که معتقدم در این شرایط نیز باید تلاش کرد که به طریقی این مشکلات را برطرف کنیم که ذهنیت مردم خراب نشود.

در کنار این موضوع سید علی فاطمی، نائب رئیس انجمن داروسازان ایران نیز به رسانه‌ها گفته که طرح دارویار به‌خوبی اجرانشده و حتی عکس عمل کرده است. این طرح اگر درست اجرا می‌‌شد، صنعت ما را از ارز دولتی آزاد می‌کرد و دیگر کارخانه‌‌ها معطل ارز دولتی نمی‌‌ماندند و با ارز نیمایی، که به‌وفور وجود دارد کارشان انجام می‌شد. متأسفانه قیمت‌گذاری درست انجام نشد و با اعتراضات، فوری متوقف شد. طرح دارویار به‌جای اینکه کمبودهای دارویی را دوماهه برطرف کند این کمبودها را تشدید هم کرده است.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکمبود داروواردات دارو
sedayezanjannews.ir/nx9267


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»