کد خبر: 9285
1401/08/23 - 16:3


معاون استاندار زنجان در روز تودیع و معارفه:

زمان برای رفتن مدیرکل راه و شهرسازی مناسب نبود

مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان زنجان: مردم زنجان به «اداره راه و شهرسازی» اعتماد دارند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- لیلا محمدی/ مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به نقدهای وارده به مسکن ملی گفت که هر کار بزرگی، نواقصی دارد اما مردم زنجان به راه و شهرسازی اعتماد کرده‌اند و خوشبختانه بر اساس آمار و ارقام موجود، متقاضیان نسبت به واریز مبالغ درخواستی اقدام می‌کنند!

مسعود بیات‌منش، دوشنبه (23 آبان‌ماه 1401) در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان که در سالن همایش‌های مهرانه برگزار شد، اجرای پروژه مسکن ملی را در راستای حمایت از اقشار کم‌در‌آمد اعلام کرد و گفت: بخشی از مردم توان تامین مسکن را ندارند و اگر این قشر را به بخش خصوصی حواله کنیم، به هیچ وجه صاحب خانه نمیشوند!

او با اشاره به نقدهای وارده به مسکن ملی عنوان کرد: هر کار بزرگی همراه با نواقصی است. در استان زنجان 28 هزار واحد مسکن مهر در عرض 10 سال ساخته شد. از این میزان 17 هزار واحد به صورت خودمالکی و زمین 11 هزار واحد توسط سازمان ملی زمین و مسکن در قالب مسکن مهر (مسکن حمایتی) تامین کرد که از این میزان نیز 5 هزار و 500 واحد توسط شرکت‌های تعاونی ساخته شد و 5 هزار و 500 واحد دیگر به صورت قراردادهای 3 جانبه تنظیم و اجرا شد.

بیات‌منش با بیان اینکه «مردم زنجان به راه و شهرسازی اعتماد کردند»، به چالش‌های قرعه‌کشی در ابتدای اجرای پروژه ملی مسکن نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه بر اساس آمار و ارقام موجود، متقاضیان نسبت به واریز مبالغ درخواستی اقدام می‌کنند. اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان همچنان در تلاش است که اعتماد بین مردم را با خود داشته باشد و در نظر داریم که سهم زنجان از تولید 4 میلیون مسکن (برای کل کشور) در 4 سال بیش از آنچه که در برنامه لحاظ شده است شود!

5 پروژه بزرگی که در صورت اجرا، توسعه استان زنجان را سرعت می‌بخشد!

مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان زنجان در بخش دیگری از اظهارات خود به لزوم توجه به 5 پروژه بزرگ (مگاپروژه) اشاره کرد که در صورت توجه مسئولان نسبت به اجرا و تکمیل آن در سریعترین زمان، زمینه توسعه نه تنها مرکز شهر زنجان بلکه استان زنجان را فراهم خواهد کرد!

بیات‌منش گفت: ما در زنجان 5 پروژه بزرگ داریم که در توسعه استان تاثیر 100 درصدی گذاشته و چهره استان را دگرگون خواهد کرد! درست است که متولی راه و شهرسازی است اما به شخصه معتقدم تمامی دست اندرکاران استانی و مجموعه استانی برای به نتیجه رسیدن این 5 پروژه باید دست در دست هم دهند!

کریدور «شمال به جنوب» زنجان نخستین پروژه‌ای بود که «بیات‌منش» به ان اشاره کرد که توجه مسئولان به تکمیل محور 4 خطه سلطانیه به کبودرآهنگ، محور زنجان به منجیل و محور زنجان به بیجار ضروری است. ظاهرا این پروژه، 2500 میلیارد تومان منابع نیاز دارد که قطعا تامین آن از محل تبصره 11 بند «پ» امکان‌پذیر است البته با تکرار پیگیری سالانه نمایندگان مجلس و سایر مسئولان برنامه و بودجه برای جذب آن!

بیات‌منش «توجه ویژه به ایجاد شهر جدید قیدار» را دومین پروژه بزرگ مدنظر خود اعلام کرد و گفت: 90 درصد خاک قیدار برای کشاورزی مطلوب و مساعد است اما به علت اوقافی بودن زمین‌ها، تمامی ثروت تولیدی، جذب شهرهای اطراف می‌شود! تنها راه این است که شهر جدید قیدار در اراضی مستثنیات ساخته شود که امیدواریم این پروژه تا پایان سال عملیاتی و اقدامات مربوط به آماده‌سازی آن در دستور کار مجموعه استان قرار گیرد.

پروژه «کمربندی شمالی زنجان» سومین پروژه‌ بزرگی بود که مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان زنجان اجرای آن را نه تنها برای شهر زنجان بلکه برای کل استان زنجان بااهمیت تلقی کرد و افزود: با توجه به اینکه به علت ترافیک تعاملات برون‌شهری و درون‌شهری در غرب زنجان به درستی صورت نمی‌گیرد، ساخت قطعه 5 و 6 این پروژه می‌تواند مشکلات را رفع کند. معتقدم با تامین اعتبار موردنیاز، این پروژه می‌تواند در عرض 3 سال قابل بهره‌برداری شود.

«الحاق محدوده زمین یک هزار هکتاری زمین آبادسازان»، چهارمین پروژه مدنظر «بیات‌منش» بود که به علت متراکم بودن شهر زنجان و از آنجایی که زمین‌ها در اختیار بخش خصوصی است، برای پاسخگویی به 12 هزار متقاضی که به تازگی ازدواج کرده و 6 هزار متاهل که تقاضای مسکن ملی دارند، چاره‌ای جز الحاق زمین آبادسازان به محدوده شهر زنجان وجود ندارد. امیدواریم مجموعه استان اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهد.

مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان زنجان الحاق «اراضی پیرامون گرده داغ» به محدوده شهر زنجان را پنجمین پروژه بزرگ اعلام کرد که در صورت اجرا می‌تواند موجبات توسعه زنجان را فراهم کند.

شاید وقت مناسبی برای رفتن «مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان» نبود!

سیدمحمد شعاعی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان نیز در این جلسه مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان زنجان را فردی «شجاع» و «دارای شخصیت خلاق» دانست و گفت: شاید وقت مناسبی برای رفتن آقای بیات‌منش (مدیرکل قبلی راه و شهرسازی استان زنجان) از این پست نبود اما بالاخره امیدوارم مسئولان مدیریتی کشور از ظرفیت ایشان نهایت بهره را ببرند!

شعاعی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به پیشرو بودن زنجان در اجرای پروژه‌های ملی مسکن تاکید کرد که تلاش می‌کنیم پروژه را با دقت و با حساسیت پیش ببریم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان بر لزوم توجه به قیمت زمین، مصالح، سبک ساختمان‌سازی، میزان توجه به معماری ایرانی اسلامی با رویکردهای فنی و تخصصی نوین و به‌روز تاکید کرد.

شعاعی توجه به وضعیت بافت‌های ناکارآمد شهری را از دغدغه‌های استانداری زنجان دانست و گفت: ما برای نتیجه مطلوب و مؤثر نیازمند همراهی اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان هم هستیم.

لزوم توجه به عملیات اجرایی محور اصلی «کلور- درام» طارم

معاون عمرانی استاندار زنجان گریزی هم به برنامه‌های مربوط به «توسعه گردشگری شهر زنجان» زد و گفت: گردشگری جزو حوزه‌هایی است که با کمترین هزینه، توجیه اقتصادی بالایی دارد. ما برای توسعه منطقه گردشگری زنجان از جمله «گاوازنگ» و «زنجانرود» قطعا از نظرات کارشناسی و تخصصی راه و شهرسازی استان زنجان استفاده می‌کنیم.

شعاعی توجه به وضعیت راه‌ها در راستای توجه به توسعه گردشگری را بااهمیت دانست و با اشاره به عملیات اجرایی محور «کلور- درام» توسط ادارات کل راه و شهرسازی زنجان و اردبیل عنوان کرد: این محور اصلی که برای گردشگری بسیار اهمیت دارد باید از داخل منطقه طارم به محور اصلی منجیل متصل شود تا به اهداف تبیین شده‌مان برسیم.

وعده تحویل پروژه‌های نهضت ملی مسکن زنجان در بازه زمانی 2 ساله!

اصغر اسماعیلی، سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان نیز در این جلسه ابراز کرد: وزارت راه و شهرسازی در دو شاخه «راه» و «مسکن و ساختمان» پرچمدار بوده و یکی از دستگاه‌های مؤثر اجرایی برای تحقق اهداف دولت است.

وی با اشاره به موقعیت استراتژیکی زنجان و لزوم برنامه‌ریزی برای حمل و نقل مطلوب «بار» و «مسافر» با بهره‌گیری از ظرفیت پروژه‌های راه‌سازی عنوان کرد: حمل و نقل یکی از مؤلفه‌های توسعه برای هر کشور و منطقه‌ای محسوب می‌شود در نتیجه خود را موظف به استفاده از ظرفیت پیمانکاران در بخش‌های راه‌سازی می‌دانیم!

اسماعیلی همچنین توجه ویژه به «مسکن» را از اولویت‌های اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان طبق دستور وزارتخانه متبوع دانست و افزود: وظیفه من به عنوان سرپرست این اداره کل سنگین است چرا که خود را موظف می‌دانم در بازه زمانی 2 ساله پروژه‌ها به ثمر برسند! قطعا تنگناهایی در این بخش وجود داشته و خواهد داشت اما با توجه به انسجامی که در مجموعه استان زنجان وجود دارد اطمینان دارم این اتفاق به سرمنزل مقصود خواهد رسید و نتیجه پروژه‌های نهضت ملی مسکن مطلوب می‌شود!

نیازمند «افزایش بهره‌وری در مدیریت منابع» و «مردمی‌سازی اقتصاد» هستیم!

ایمان اسلامیان، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی نیز در این جلسه عملکرد «مسعود بیات‌منش»، مدیرکل سابق اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان را در بین استان‌های کشور را مطلوب دانست و گفت: مقام عالی وزارت متبوع نیز تاکید داشتند که در روز مراسم تودیع حتما از تلاش‌های آقای بیات‌منش قدردانی کنم! ایشان سنگ بنای مؤثری در اداره کل متبوع گذاشتند! امیدواریم استان زنجان در تمامی حوزه‌ها به ویژه زیرساخت پروژه‌های ملی جزو استان‌های سرآمد باشد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه حدود 30 درصد از اقتصاد ملی در وزارت راه و شهرسازی عملیاتی می‌شود، ابراز کرد: این آمار نشان می‌دهد که اگر بتوانیم در وزارتخانه برنامه‌های بهره‌وری تنظیم و بر اساس آن حرکت کنیم، تجلی کارآمدی حکمرانی حاکمیت را در بین مردم عزیز ایران بیاوریم! این مهم وظیفه ما را در وزارتخانه دوچندان می‌کند!

اسلامیان «نهضت ملی مسکن» را یکی از بزرگترین پروژه‌های عمرانی کشور در طول تاریخ ایران عنوان کرد و گفت: اگر پروژه نهضت ملی مسکن را با سایر پروژه‌های مسکن مقایسه کنیم از حیث «کمیت»، این ابرپروژه 2 برابر کل پروژه ملی مسکن مهر در طول 17 سال است! وقتی ما می‌خواهیم در طول 4 سال 2 برابر کاری که در 17 سال انجام شده است را عملیاتی کنیم، اهمیت کار مشخص می‌شود این در حالی است که در سخت‌ترین روزهای کشور به لحاظ محدودیت منابع مالی قرار داریم!

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی تخصیص برنامه بودجه عمرانی را حدود 5 درصد اعلام کرد و افزود: با این میزان تخصیص می‌خواهیم بزرگترین ابرپروژه تاریخ ایران را اجرایی کنیم که نیازمند «افزایش بهره‌وری در مدیریت منابع» و «مردمی‌سازی اقتصاد» هستیم!

از نظر «اسلامیان» برخلاف شرایط کنونی، در گذشته دچار فزونی منابع و عمدتا «نفرین منابع» بودیم و به همین دلیل به خوبی نتوانسته‌ایم از منابع استفاده کنیم!

این مسئول در توضیح لزوم «مردمی‌سازی اقتصاد» نیز تاکید کرد: با منابع دولتی امکان عملیاتی کردن پروژه‌های مسکن وجود ندارد و باید هم ابزارهای نوین تامین مالی و هم استفاده از ظرفیت‌های مردمی نهایت بهره را ببریم!

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی همچنین بر لزوم «شفایت و عدالت در توزیع فرصت‌های اقتصادی» تاکید کرد و گفت: معتقدیم بحث «فسادستیزی و شفافیت» با بگیر و ببند امکان‌پذیر نیست چرا که این موارد علاج پس از واقعه محسوب می‌شوند ما باید پیش از اتفاق و با ایجاد بسترهای مناسب این امر را محقق کنیم.

طرح جذب نیروهای مؤثر در ادارات زنجان برای نخستین بار در کشور اجرا می‌شود!

«اسلامیان» مهم‌ترین رکن ایجاد مزیت رقابتی را «سرمایه انسانی» دانست و تصریح کرد: سازمان‌هایی می‌توانند مزیت رقابتی داشته باشند که در کوتاه‌مدت، قابل تقلید نبوده و امکان کپی‌برداری نداشته باشد! ما در ادارات کل راه و شهرسازی نیروهای توانمندی داریم اما متاسفانه شرمنده دوستان هستیم که در حوزه جبران معیشت، یکی از پائین‌ترین سرانه‌ها را در بین همه دستگاه‌های اجرایی دارند! که امیدواریم با برنامه‌ریزی در سال جاری زحمات همکاران را جبران کنیم!

این مسئول در بخش دیگری از اظهارات خود به طرح جدید سازمان امور اداری و استخدامی کشور اشاره کرد و گفت: این طرح با هدف جذب نیروهای انسانی مؤثر در دستگاه‌های اجرایی در دستور کار قرار می‌گیرد که این طرح در زنجان، به عنوان نخستین استان کشور انتخاب شده و در بین ادارات استان زنجان نیز «اداره کل راه و شهرسازی» پیشرو خواهد بود که دستورالعمل اجرای آن از هفته‌ آینده در اختیار دوستان قرار می‌گیرد!

به گفته «اسلامیان»، در راستای اجرای این طرح جذب حدود 12 نیروی کارآمد در پست‌های کلیدی اداره کل راه و شهرسازی استان در دستور کار قرار خواهد گرفت!

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانراه و شهرسازی زنجانمسعود بیات منش
sedayezanjannews.ir/nx9285


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»