کد خبر: 9300
1401/08/30 - 23:18


صدای زنجان موضوع اصلاح مجدد خطوط اتوبوس‌رانی را بعد از گذشت فقط سه سال از آخرین اصلاح انجام‌شده در سطح شهر را بررسی می‌کند:

اصلاح روی اصلاح

وجود ترافیک در بافت مرکزی شهر زنجان و حل این مشکل همواره دغدغه و مطالبه شهروندان از مسئولان مربوطه بوده که به اذعان برخی شهروندان و کارشناسان یکی از عوامل ایجاد این ترافیک تردد اتوبوس‌های درون‌شهری است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- الهام احمدی/ وجود ترافیک در بافت مرکزی شهر زنجان و حل این مشکل همواره دغدغه و مطالبه شهروندان از مسئولان مربوطه بوده که به اذعان برخی شهروندان و کارشناسان یکی از عوامل ایجاد این ترافیک تردد اتوبوس‌های درون‌شهری است.

 برای حل این معضل در دوره قبلی شورای شهر یعنی حدوداً سه سال پیش، طرح ساماندهی خطوط اتوبوس (باوجود تمامی انتقادها با هزینه میلیاردی که در پی داشت) به اجرا درآمد که هدفش کاهش این ترافیک بود ولی نه‌تنها ترافیک کاهش پیدا نکرد بلکه پیش‌بینی کارشناسان نیز درست از آب درآمد و موجب کاهش مقبولیت شهروندان در استفاده از ناوگان اتوبوس شد.

حالا شورای فعلی شهر زنجان می‌خواهد اصلاحات دوره گذشته شورا را مجدداً اصلاح‌کرده و طرحی نو دراندازد که یقیناً این اصلاح نیز هزینه‌های جدید میلیاردی در پی داشته و معلوم نیست عمر این طرح اصلاحاتی در خطوط اتوبوس هم همانند دوره قبل به سه سال بکشد یا این‌که مسئولان جدیدی بر سرکار آمده و آن‌ها نیز میلشان به طرح و هزینه کرد میلیاردی دیگری در این حوزه باشد که نه از جیب خودشان بلکه از جیب این شهروندانی صرف می‌شود، که نظراتشان در تصمیمات این مسئولان چندان تأثیری ندارد.

نمونه این بی‌توجهی طرح اصلاح خطوط اتوبوس‌رانی شهر زنجان بود که با چالش‌ها و انتقادات زیادی همراه بود و سه سال پیش یعنی در سال 98 عملیاتی شد و تجهیزاتی که به گفته مسئولان وقت با هزینه‌های هنگفت خریداری و به دلیل مخالفت‌های شدید کسبه و منتقدان شبانه جانمایی شد، حتی برخی منتقدان در زمان استقرار این تجهیزات در محل تجمع کرده و مخالفت خود را اعلام کردند ولی بدون توجه به این مخالفت‌ها تجهیزات جانمایی شد ولی به چند ماه نکشیده همه آن‌ها برچیده و از محل جمع‌آوری شد و در پیگیری رسانه‌ها از چرایی جمع‌آوری و سرانجام آن‌ها مسئولان وقت از فرماندار گرفته تا مسئول وقت در شهرداری اظهار بی‌اطلاعی کردند و هرگز مشخص نشد که آن تجهیزات چندمیلیاردی سرانجامش چه شد.

حالا نیز اعضای شورا و شهردار فعلی تصمیم بر حل مشکل ناوگان حمل‌ونقل عمومی و اصلاح مجدد خطوط گرفته است که این یعنی دوباره‌کاری و تکرار مجدد همان مراحلی که سه سال پیش انجام شد و حالا نیز با هزینه چندمیلیاردی باید انجام شود درحالی‌که اگر همان زمان مسئولان دید وسیع‌تری داشته و نظرات و انتقادات را موردتوجه قرار می‌دادند حالا شاهد تکرار همان سناریو نبودیم چراکه از قرار معلوم به گفته عضو شورای شهر زنجان قرار است تغییرات گسترده‌ای در طرح فعلی انجام شود.

منصور مرادلو، عضو شورای شهر زنجان مدعی است که وضعیت فعلی فعالیت ناوگان اتوبوس‌رانی شهر مطلوب نبوده و در برخی موارد ترافیک بافت مرکزی را تشدید کرده است از طرفی این را نیز به صدای زنجان گفت که طرح مطالعاتی که چند سال پیش برای اصلاح خطوط اتوبوس‌رانی در زنجان انجام‌شده با اجرای پروژه سبزه‌میدان، کلاً تحت‌الشعاع قرارگرفته از همین رو در حال حاضر نیازمند یک طرح جدید در حوزه اصلاح خطوط اتوبوس‌رانی برای حل مشکل ترافیک شهر داشته باشیم.

این گفته مرادلو در حالی است که سه سال پیش برخی اعضا شورا و شهردار وقت طرح فعلی اصلاح خطوط اتوبوس مدعی بودند یکی از بخش‌های مهم طرح مطالعاتی‌شان بافت مرکزی شهر و مسیرهای منتهی به پروژه سبزه‌میدان پس از بهره‌برداری است.

باگذشت سه سال هنوز مردم از خطوط اتوبوس بی‌اطلاع‌اند

هرچند صدای زنجان پیگیر موضوع از شهردار و دریافت توضیحات این مسئول شد ولی موفق به گفت‌وگو نشد ولی پیش‌تر فیروز فر در مورد اصلاح خطوط اتوبوس‌رانی مدعی شده بود که طرح فعلی مشکلات زیادی را برای مسافران درون‌شهری ایجاد کرده و بسیاری از شهروندان به دلیل عدم اطلاع‌رسانی درست از سوی شهرداری باگذشت سه سال هنوز از خطوط جدید اتوبوس اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و حالا به دلیل مطالبه مردم اصلاح خطوط اتوبوس را به جد در دستور کار قراردادیم.

مشکل ناوگان حمل‌ونقل عمومی مشکلی است که همواره شهروندان با آن دست‌وپنجه نرم کردند و تاکنون نیز مسئولان مربوطه راهکار عملی و تأثیرگذاری ارائه ندادند، موردی که مرادلو نیز به آن اشاره داشته و مدعی است تعداد دستگاه‌های اتوبوس درون‌شهری محدود بوده به‌طوری‌که در حال حاضر شهرداری به تعداد ۸۱ اتوبوس در اختیار دارد که متعلق به بخش خصوصی است و در بین ۲۰ دستگاه از این اتوبوس‌ها به دلیل اتمام مدت ۱۰ سال تعهد خدمت موظفی در شهرداری توسط مالکان آن‌ها فروخته‌شده است از همین رو در حال حاضر ۶۲ اتوبوس درون‌شهری بخش خصوصی و ۳۰ اتوبوس شهرداری در شهر فعالیت دارد.

مشکل جدید کمبود راننده است

در حدود 2 سال پیش با اجرای الگوی جدید ساماندهی خطوط حمل‌ونقل در حوزه اتوبوس‌رانی رانندگان این صنف از دست از کار کشیدند که علت این مسائل را درآمد کم خود اعلام کردند ولی شهرداری با اختصاص یارانه توانست مبلغی به درآمد ماهانه این رانندگان اضافه کرده و تا حدی آن‌ها را برای انجام فعالیت در سیستم ناوگان اتوبوس‌رانی راضی نگه دارد ولی بعد از گذشت سه سال همچنان به گفته مرادلو شهرداری در بخش با کمبود راننده مواجه است.

او کمبود راننده در ناوگان اتوبوس‌رانی را یک مشکل جدی دانسته و به صدای زنجان گفت که در این زمینه شورا به شهرداری تذکر داده و تأکید جدی بر اخذ مجوز از وزارت کشور برای جذب راننده کرده است.

وجود ترافیک در بافت مرکزی شهر زنجان و حل این مشکل همواره دغدغه و مطالبه شهروندان از مسئولان مربوطه بوده که به اذعان برخی شهروندان و کارشناسان یکی از عوامل ایجاد این ترافیک تردد اتوبوس‌های درون‌شهری است برای حل این معضل در دوره قبلی شورای شهر یعنی حدوداً دو سال پیش که طرح ساماندهی خطوط اتوبوس باوجود تمامی انتقادها با هزینه میلیاردی که در پی داشت به اجرا درآمد هدفش کاهش این ترافیک بود ولی نه‌تنها ترافیک کاهش پیدا نکرد بلکه پیش‌بینی کارشناسان نیز درست از آب درآمد و موجب کاهش مقبولیت شهروندان برای استفاده از ناوگان اتوبوس شد حالا همان‌طور که مرادلو به صدای زنجان گفته شورای فعلی می‌خواهد با اعمال تغییرات گسترده در طرح فعلی و با واردکردن مینی‌بوس به‌جای اتوبوس در برخی از مسیرها به‌ویژه شهرک‌های اقماری این مشکل را برطرف کند.

ورود مینی‌بوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی

او گفت که در راستای تجهیز ناوگان حمل‌ونقل عمومی 36 مینی‌بوس به مبلغ 60 میلیارد تومان خریداری‌شده و قرار است بهمن‌ماه تحویل شهرداری شود از طرفی 41 دستگاه اتوبوس نیز به‌صورت یارانه‌ای با برخورداری از حمایت دولت خریداری‌شده و به ناوگان اضافه می‌شود دراین‌بین برای افزایش میزان خدمات ارائه‌شده به مسافران 25 دستگاه ون جدید نیز خریداری و به سیستم حمل‌ونقل درون‌شهری افزوده‌شده است.

به یاد داریم که در شورای قبلی هزینه میلیاردی برای تهیه طرح اصلاح خطوط اتوبوس فعلی توسط مشاور مدنظرشان صرف شد ولی به سه سال نکشیده شورای فعلی می‌خواهد آن را کنار گذاشته و مجدداً مشاور جدید انتخاب و با هزینه 800 میلیاردی که به‌طور یقین باگذشت زمان افزایش خواهد یافت، طرح مطالعاتی جدید برای اصلاح خطوط اتوبوس‌های درون‌شهری و پایانه‌ها و غیره تهیه کند چراکه مرادلو معتقد است «در طرح جدید امکان جابه‌جایی پایانه‌ها، خطوط حرکت اتوبوس‌ها و معابر و غیره وجود داشته و با قراردادی که چند ماه پیش با مشاور طرح به مبلغ 800 میلیون تومان بسته‌شده کار مطالعاتی جدیدی با نظارت معاونت امور عمرانی استانداری در حال انجام است.»

این عضو شورا معتقد است آنچه در طرح مطالعاتی باید مدنظر باشد تعریف پایانه‌های جدید است چراکه در حال حاضر پایانه موجود در ابتدای سبزه‌میدان جوابگو نبوده و خود سبب ایجاد ترافیک در منطقه شده است از طرفی با توجه به اتصال مسیرها در پروژه سبزه‌میدان باید بازنگری اساسی در مسیرهای ترددی به‌ویژه خیابان 7 تیر انجام شود.

در وضعیت فعلی آنچه در انجام طرح‌ها و پروژه‌ها موردتوجه بوده میزان اثربخشی به هزینه کرد آن است به‌طوری‌که وقتی هزینه چند میلیاردی صرف اجرای یک طرح و پروژه می‌شود آیا می‌تواند به اثربخشی و تأثیرگذاری ملموس و جلب رضایت شهروندان منجر شود یا خیر؟

هزینه‌های هنگفتی که این کار مطالعاتی برای انجام اصلاح خطوط ناوگان اتوبوس در پی داشته و خواهد داشت موضوع قابل‌بحثی است که موردتوجه برخی کارشناسان و شهروندان قرارگرفته چراکه مرادلو در پاسخ به این سؤال صدای زنجان که کار مطالعاتی و اجرای آنچه میزان هزینه در پی دارد به صدای زنجان گفت: «خیلی هزینه در پی دارد چراکه در حال حاضر شهرداری مجوز اخذ 200 میلیارد تومان اوراق مشارکت را برای خرید اتوبوس، مینی‌بوس و ون از شورای شهر دریافت کرده که این میزان هزینه جدای از هزینه‌های قبلی اعمال‌شده برای خرید اتوبوس، مینی‌بوس و ون‌ها و کار مطالعاتی است از طرفی اعتبار 9 تا 12 میلیاردی نیز برای اصلاح و بازنگری محل ایستگاه‌های اتوبوس در بودجه سالانه در نظر گرفته‌شده است.»

مرادلو افزایش تعداد دستگاه‌های اتوبوس درون‌شهری به 150 دستگاه را در حل مشکل حمل‌ونقل عمومی راهگشا دانسته و معتقد است در طرح مطالعاتی که در شورای قبل انجام‌شده بود اتوبوس‌ها باید از هر 15 دقیقه یک‌بار در ایستگاه‌ها حضورداشته باشند ولی در حال حاضر عملاً این میزان از 20 دقیقه نیز فراتر رفته چراکه تعداد اتوبوس‌های فعال در مسیر کم بوده و جوابگو نیست از طرفی با افزایش تعداد شهرک‌های اقماری نیاز جدی به افزایش تعداد اتوبوس‌ها در ناوگان حمل‌ونقل عمومی داریم.

در طرح مطالعاتی اصلاح خطوط ناوگان اتوبوس‌رانی که فعلاً در حال اجراست مسئولان وقت در شورا و شهرداری مدعی بودند پروژه سبزه‌میدان و تغییرات اعمال‌شده در مسیرهای منتهی به این پروژه نیز مدنظر قرارگرفته و پیش‌بینی‌های لازم لحاظ شده است ولی حالا مرادلو معتقد است که با توجه به اتصال مسیرهای پروژه سبزه‌میدان نیاز به بازنگری اساسی در مسیرهای ترددی وجود دارد.

وی دلیل اصلی این بازنگری مجدد را عدم اجرای زیرگذر در این پروژه دانسته و به صدای زنجان این‌گونه توضیح داد که قرار بود در پروژه سبزه‌میدان از سمت زینبیه غربی زیرگذر احداث شود ولی این موضوع مورد تأیید قرار نگرفت و همین عامل سبب قطع مسیر زینبیه غربی می‌شود.

حالا باید دید طرح اصلاح خطوط ناوگان اتوبوس‌رانی مدنظر شورا و شهردار فعلی به نحوی اجرایی می‌شود که اشتباهات رخ‌داده در طرح قبلی تکرار نشده و سبب افزایش رغبت شهروندان برای استفاده از این ناوگان حمل‌ونقل عمومی و تأثیرگذاری ملموس در تسهیل حمل‌ونقل عمومی می‌شود یا این‌که مردم همچنان قربانی اصلی طرح‌های کارشناسی نشده چند میلیاردی این مسئولان شده و باروی کار آمدن مسئول جدید شاهد اصلاح دیگر با هزینه کردهای هنگفت دیگر خواهیم بود؟

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانترافیک زنجانشهرداری زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9300


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»