کد خبر: 9310
1401/09/06 - 8:58


صدای زنجان از وضعیت بازار میوه و حبوبات گزارش می‌دهد؛

میوه تلخِ تورم!

شهروندان: وضعیت بازار خوب نیست! قدرت خرید همه اجناس مصرفی دلخواه را نداریم!/ رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار زنجان: 3 سال است بازار را رها کرده‌ایم!/ رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان: تشویش اذهان عمومی نمی‌کنم! اما بین وضعیت مردم در آمارهای مسئولان با کف بازار اختلاف فاحشی هست!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- لیلا محمدی/ رئیس انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان استان زنجان با اشاره به وضعیت نامطلوب بازار اقلام اساسی ازجمله میوه می‌گوید: شاید به‌زعم برخی مسئولان وضعیت بازار محصولات مصرفی مردم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بر اساس «درصد» به نظر خوب می‌رسد وگرنه به لحاظ «رقم» قیمت‌ها افزایش‌یافته که کاهش نیافته است!

افزايش قيمت ميوه در مراکز فروش خرد و عمده به حدی است که بخش اعظمی از خانواده‌ها خريد آن را از سبد خانوار خود حذف کرده و به ديگر مايحتاج اساسی خود می‌پردازند!

اين در حالی است که برخی معتقدند خريد ميوه به‌هیچ‌وجه توسط خانواده‌ها حذف نشده بلکه با توجه به گران‌تر شدن آن، افراد به مديريت خريد ميوه و درنتیجه کاهش اتلاف و دورريز ميوه روی آورده‌اند!

امیر یکی از شهروندان زنجانی به صدای زنجان هم معتقد است که با توجه به وضعیت اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم نباید از خريد ميوه دانه‌ای، ميوه‌های باقی‌مانده در آخر شب پشت درب مغازه‌ها و تغيير خريد از گروه‌های ميوه درجه سه نيز غافل شویم، چراکه برخی از مردم حتی اگر تعدادشان محدود هم باشد نیاز خود را از این راه تأمین می‌کنند.

هرچند برخی در تلاش‌اند با بازی با آمار و واردکردن ایراد به گزارش‌های مردمی به‌نوعی سعی کنند که با مقایسه وضعیت قیمت اجناس نسبت به سال گذشته را تحت تأثیر کاهش تورم یا همان کاهش نرخ رشد یا همان سرعت افزایش قیمت‌ها که از آن نام می‌برند، رو به مطلوبیت نسبی بدانند اما واقعیت این است که در کف بازار وضعیت به‌خوبی آمارهای اعلامی مسئولان حتی آمارهای ماهانه مرکز آمار ایران نیست که نیست!

استقبال کمرنگ زنجانی‌ها از میوه!

آن‌طور که مشاهدات میدانی و وضعیت عرضه و تقاضای بازار نشان می‌دهد، کاهش قدرت خريد مردم به دليل تورم و افزايش سرسام‌آور هزينه‌های زندگی موجب شده است که ميوه از سبد خريد مردم به کنار رانده شود.

فعالان بازار ميوه و تره‌بار معتقدند به دليل فراوانی بار، تنوع زياد و کاهش قدرت اقتصادی، ميوه اولويت خريد مردم در مهر و آبان ماه نبوده و همين امر باعث رکود بازار شده است!

البته در اين هفته برخی اقلام مانند نارنگی، بادمجان، کدو، کلم و گوجه‌فرنگی کاهش قیمتی محسوسی داشته‌اند زيرا عرضه آن بسيار زياد است.

احمد یکی از فروشندگان سبزی و میوه خیابان امیرکبیر به صدای زنجان می‌گوید: بازار ميوه و سبزی مانند هفته قبل، تا حدودی راکد است زيرا تمايل و قدرت اقتصادی مردم برای خريد ميوه کاهش‌یافته است.

او که خرید لوازم‌التحریر و وسایل مدرسه در آستانه بازگشایی مدارس را عامل مهمی در کاهش خرید میوه در مهرماه و ماه‌های بعدی می‌داند، ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه در مهرماه خانواده‌ها برای مدارس و کيف و کفش فرزندانشان هزينه می‌کنند و ميوه در اولويت خريد نيست به همين دليل بازار راکد می‌شود. البته اينکه بار و مرسوله‌های دریافتی‌ در میدان تره‌بار هم فراوان است و بيشتر از تقاضا، عرضه داريم نيز در اين ميان بی‌تأثیر نيست.

بین وضعیت مردم در آمارهای مسئولان با کف بازار اختلاف فاحشی هست!

مظاهر یوسفی ‌امیری، رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان در پاسخ به برخی واکنش‌های قابل‌تأمل برخی مسئولان استانی در خصوص بازار و نرخ رشد افزایش سطح قیمت‌ها می‌گوید: مطالبی که در سطح عمومی اعلام می‌شود کاملاً درست است! قیمت‌ها کالاهای مدنظر با آمارهای مسئولان که درصدی اعلام می‌شود، کاهش‌یافته اما مبلغ کالاها قطعاً افزایش‌یافته است! خب این گرانی نیست پس چیست؟ آیا می‌توانیم بگوییم نسبت به سال قبل وضعیت اقتصادی مردم بهتر شده است؟

یوسفی ‌امیری ادامه می‌دهد: مثلاً کالایی نظیر کاپشن 200 هزارتومانی در سال قبل 100 درصد افزایش‌یافته و به 400 هزار تومان رسیده بود، امسال همان کاپشن به قیمت 700 هزار تومان عرضه می‌شود یعنی با  حدود 80 درصد افزایش! آیا می‌شود گفت که جلوی گرانی را گرفتیم؟ مسئولان باید توضیح دهند که جلوی کدام گرانی را گرفتند؟ افزایش قیمت نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ درصدی کاهش‌یافته اما به لحاظ رقمی افزایش‌یافته است! به نظرم اظهارات مسئولان فقط بازی با آمار است! مسئولانی که می‌گویند در برخی کالاها نسبت به سال قبل با کاهش تورم مواجه بوده‌ایم، خب بر اساس همین آمارها زنجانی‌ها به پیشواز گرانی همین کالا رفته‌اند! پس وضعیت چنان تعریفی ندارد!

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان «آمار» را توجیهی برای عملکرد سیاست‌های سیاسیون دانسته و عنوان می‌کند: با آمار همه کار می‌شود کرد! مردم عادی به این علم آشنایی ندارند! اما مسئولان به‌راحتی می‌توانند با ارائه آمار، یک مسئله غلط را، درست نشان دهند!

«در جلسات گفته‌ام که تصمیم‌گیری با حضور 2 الی 3 متخصص در رابطه با موضوع‌های متفاوت، بهتر از تشکیل جلسه با 40 فرد غیرمتخصص است! نیاز نیست جلسات تصمیم‌گیری ما با افرادی تشکیل شود که در خصوص موضوع مربوطه، تخصصی ندارند خب نتیجه می‌شود، شرایط فعلی بازار (بازار کالاهای مصرفی)!»

«به مسئولان گفته‌ام که اقدامات شما مطلوب است اما مردم آن اقدامات مطلوب را احساس نمی‌کنند! درک مردم این است که گرانی هست و وضعیت به‌خوبی آمارهای شما نیست! خب آماری که ارائه می‌دهید به چه درد مردم می‌خورد؟»

«بین گفته مسئولان و درک مردم تفاوت فاحشی هست! من تشویش اذهان عمومی نمی‌کنم! مسئولانی که مدعی‌اند آمارهایشان درست است در میز بنشینیم تا بگویم آمارهایشان اشتباه است!»

بازار میوه رهاشده است!

می‌شود گفت که یک میوه‌ مشخص در شهر زنجان 3 قیمت متفاوت دارد! مثلاً انار در میدان تره‌بار به‌طور متوسط 9 هزار تومان، در پشت وانت‌ها و چرخ‌های دستی 10 هزار تومان و در مغازه‌ها بسته به محل فعالیت، 15 تا 25 هزار تومان به فروش می‌رسد!

سیب‌زمینی نیز در کمال تعجب در میدان میوه و تره‌بار 10 تا 13 هزار تومان اما توسط وانتی‌های سیار 9 هزار تومان و در مغازه‌ها 15 تا 17 هزار تومان به فروش می‌رسد!

هم‌اکنون در راسته میوه‌فروشان خیابان امیرکبیر زنجان که قیمت‌ها تا حدودی مقطوع به نظر می‌رسد، لیموشیرین به قیمت 25 هزار تومان، انگور به قیمت 25 تا 35 هزار تومان، خرمالو به قیمت 25 هزار تومان، گوجه‌فرنگی 10 هزار تومان، انار طارم 20 هزار تومان، سیب زرد درجه‌یک 35 هزار تومان، سیب زرد و قرمز درجه 3 به ترتیب 13 و 12 هزار تومان، کیوی 14 هزار تومان عرضه می‌شود.

هرچقدر از خیابان امیرکبیر زنجان به سمت مرکز شهر حرکت می‌کنید قیمت‌ها در مغازه‌ها و در برخی مواقع حتی چرخ‌های دستی و وانت‌های سیار نیز افزایش 2 تا 7 هزارتومانی و بیشتر را نشان می‌دهد!

سید مرتضی هاشمی، رئیس میدان میوه و تره‌بار زنجان با مقایسه قیمت میوه‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل به صدای زنجان می‌گوید که قیمت پیاز و نارنگی در میدان میوه و تره‌بار بسته به کیفیت، به ترتیب 10 تا 11 هزار تومان و 8 تا 14 هزار تومان است، قیمت میوه گران نشده است بلکه مردم قدرت خرید ندارند!

هاشمی دلیل افزایش قیمت سیب در زنجان را خشک‌سالی اخیر و کم بودن این محصول در بازار و به‌تبع آن افزایش واردات سیب از ارومیه به زنجان دانسته و در واکنش به برخی نابسامانی‌ها در بازار میوه تأکید می‌کند: متأسفانه به علت نبود بازرس در بازار میوه شاهد برخی تخلفات هستیم! برخی از مغازه‌ها میوه را به قیمت بالا و غیرمنطقی عرضه می‌کنند!

هاشمی در پاسخ به سؤال صدای زنجان مبنی بر اینکه بر اساس قانون نظام صنفی، اتحادیه‌ها موظف به بازرسی از صنف زیرمجموعه خود هستند اتحادیه میوه و تره‌بار تا به امروز چند واحد را به علت گران‌فروشی و تخلفات صنفی به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان معرفی کرده است، تصریح می‌کند: 2 الی 3 سال است که اتحادیه، بازرسان خود را برای نظارت از صنف اعزام نمی‌کند! ما نفرات و صنف متخلف را به سازمان صمت و سایر ارگان‌های نظارتی معرفی کردیم! ازیک‌طرف قدرت اجرایی و صدور اخطار و جریمه را نداشتیم و از طرفی وقتی متخلفان را معرفی می‌کردیم، ارگان‌های مربوطه به‌جای برخورد قانونی، بدون اینکه ارزشی به گزارش‌های اتحادیه قائل شوند، برخوردی نمی‌کردند ازاین‌رو چند سالی است که ما هم بازرسی نمی‌کنیم!

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار زنجان با اشاره به نبود نظارت کافی از بازار و گرانی در این صنف تائید می‌کند که بازار رهاشده است!

علاوه بر میوه، بازار حبوبات نیز تعریف آن‌چنانی ندارد! هرچند محمود، فروشنده حبوبات خیابان امام به صدای زنجان می‌گوید: وضعیت نسبتاً مطلوب شده است و در شهریورماه امسال قیمت برنج و حبوبات 8 تا 10 هزار تومان کاهش پیداکرده است!

اما رضا یکی از شهروندان به صدای زنجان می‌گوید: محصول تا 50 درصد افزایش قیمت دارد بعد از ماه‌ها به علت نبود تقاضای حاصل از عدم توان خرید مصرف‌کننده، قیمت‌ها تا 10 درصد پائین می‌آید، بعد مسئول یا متولی انتظار دارد مردم خوشحال باشند! لوبیاچیتی که 30 هزار تومان می‌خریدم به 60 هزار تومان رسید اما الآن به 50 هزار تومان رسیده است! آیا باید از کاهش 10 هزارتومانی آن خوشحال باشم و افزایش 10 هزارتومانی آن را نبینم؟

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که در بازار مصرف زنجان متوسط قیمت لوبیا، لپه، نخود، عدس، لوبیاچیتی، نخود ایرانی به ترتیب 45 هزار، 45 هزار، 50 هزار، 47 هزار، 60 هزار و 55 هزار تومان خریدوفروش می‌شود.

مظاهر یوسفی ‌امیری، رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان نیز با تأکید بر لزوم انجام وظایف طبق ضوابط و قوانین از سوی اتحادیه‌ها عنوان می‌کند: طبق قانون نظام صنفی باید کمیسیون‌های بازرسی تشکیل شود اما این مهم به دلیل «کسب رأی در انتخابات اتحادیه‌ها» یا «بی‌انگیزگی» از سوی مسئولان اتحادیه‌ها جدی گرفته نمی‌شود!

یوسفی ‌امیری با اشاره به تخصص اتحادیه‌ها در شناخت بازارهای تحت پوشش و کوتاه شدن زمان شناسایی متخلف بر لزوم استفاده از این ظرفیت برای کنترل بازار تأکید می‌کند.

البته او این را هم می‌گوید که به علت نبود نظارت کافی در بخش خصوصی، این بخش در حال حاضر هر کاری که تمایل دارد در بازار انجام می‌دهد که همه این‌ها به ضعف دولت برمی‌گردد!

صدای زنجان برای پاسخ به ابهامات مطروحه و علت نبود نظارت کافی در بازار مصرفی موضوع را از طریق «اسماعیل مسلمی»، مدیر نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان پیگیری کرد اما او برای چندمین بار، پاسخی در قبال مطالبات شهروندان زنجانی و تشکل‌های مردمی نداشت.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانقیمت میوهتورم
sedayezanjannews.ir/nx9310


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»