کد خبر: 9316
1401/09/08 - 10:40


صدای زنجان موضوع فشار برای اخذ مالیات در شرایط اقتصادی کنونی را بررسی قرار می‌دهد؛

مالیات؛ تیغ دو لبه

یک استاد دانشگاه: در شرایط اقتصادی کنونی اخذ مالیات باعث نارضایتی مردم خواهد شد! در حقیقت بایستی در جهت بهبود وضعیت اقتصادی کشور برآییم و فکری به حال تحریم‌های ظالمانه‌ای که وجود دارد بکنیم؛ چراکه در شرایط رونق اقتصادی است که بخش‌های اقتصادی عایدی‌هایی خواهند داشت و در این زمان می‌توان از مردم و کسب‌وکارهای خرد مالیات اتخاذ کرد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- زهره میر عیسی‌ خانی/ با توجه به کاهش درآمد‌های نفتی در بودجه ۱۴۰۱، مقررشده است که از مجموع ۶۶۴ هزار میلیارد تومان درآمد‌های دولت سیزدهم، مبلغ ۵۲۶ هزار میلیارد تومان از محل درآمد‌های مالیاتی تأمین شود. این میزان حداقل دو برابر رکورد مالیات اخذشده در تمام ۴۲ سال اخیر است. حالا دولت در دوراهی اصلاح ساختارها، کوچک‌سازی و کاهش هزینه‌ها، یا اخذ مالیات بیشتر، گزینه دوم را انتخاب کرده است.

در این زمینه داود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی و دیگر مدیر برآمده از دانشگاه امام صادق، در دولت، از وصول ۱۱۲ درصدی مالیات‌های پیش‌بینی‌شده در بودجه خبر داده و گفته است: دولت بدون احتساب مالیات و حقوق گمرکی واردات، ۳۰۶ هزار و ۱۶ میلیارد تومان مالیات اخذ کرده است.

 این در حالی است که کارشناسان معتقدند که مالیات‌ها در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۲.۱ برابر شده، اما بار اصلی آن به دوش مردم افتاده است. سهم ثروتمندان و بنگاه‌های پردرآمد رانتی از پرداخت مالیات اندک است و سهم مالیات مصرف (کالا‌ها و خدمات) ۳۹ درصد، واردات ۲۰ درصد، بنگاه‌ها ۲۷ درصد، درآمد (اشخاص) ۱۳ درصد و  ثروت فقط ۱.۵ درصد از کل افزایش مالیات در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال پیش از آن است. از کل افزایش بار مالیاتی سال ۱۴۰۱، سهم مردم ۷۲ درصد، بنگاه‌های غیردولتی (خصوصی و خصولتی) ۲۵ درصد و ثروتمندان فقط ۱.۵ درصد است.

 درواقع در تور مالیاتی دولت دانه‌درشت‌ها گیر نمی‌‌کنند و تور مالیاتی دولت برای کسب‌وکار‌های خرد و شاغلین و به‌طورکلی عامه مردم پهن‌شده است و صاحبان ثروت و بنگاه‌های پردرآمد مالیات اندکی می‌پردازند، اما درآمد یک دست‌فروش یا اضافه‌کاری شیفت شب یک کارگر مشمول مالیات می‌شود.

در هفت‌ماهه امسال ۹۷ درصد درآمدهای این استان از محل وصول مالیات تأمین‌شده است

در این زمینه فیروز شکوری، مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اشاره به اینکه در هفت‌ماهه امسال ۹۷ درصد درآمدهای این استان از محل وصول مالیات تأمین‌شده است، اظهار می‌کند: طی این مدت از محل درآمدهای مالیاتی یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان به‌حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان جهت توسعه عمران شهری و روستایی واریزشده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان بابیان اینکه دولت مالیات را وصول و از سوی دیگر آن را به جامعه تزریق می‌کند، خاطرنشان می‌کند:مالیاتی که مردم پرداخت می‌کنند و همه در آن سهیم هستند، برای هزینه‌های جاری ازجمله آموزش و بهداشت و امور عمرانی که کشور احتیاج دارد، صرف می‌شود.

وی به‌ضرورت گسترش و نهادینه شدن فرهنگ مالیاتی در جامعه تأکید و خاطرنشان می‌کند: همه باید بدانیم که زندگی در جامعه هزینه دارد و هر شخص باید هزینه‌های خدماتی مانند آموزش، امنیت، بهداشت و سایر موارد را که استفاده می‌کند را پرداخت کند؛ ما باید از نفت جدا شویم و به سمتی حرکت کنیم که با مالیات اداره شود چون منابع کشور از آن آیندگان نیز هست.

این در حالی است که برخی از کارشناسان معتقدند؛ افزایش نرخ مالیات به‌نوعی شمشیری دو لبه است یعنی تا جایی می‌توان با افزایش نرخ مالیات درآمدهای مالیاتی را افزایش داد اما در شرایط رکودی که هستیم، معمولاً کارخانه‌ها با ظرفیت پایین فعالیت می‌کنند و این مالیات ستانی خود باعث کاهش تولید می‌شود که کاهش تولید هم منجر به کاهش درآمدهای مالیاتی دولت می‌شود. در این صورت شاید در کوتاه‌مدت دولت بتواند با اخذ مالیات سنگین تا حدی از فشار کسری بودجه بکاهد ولی در دوره‌های بعدی اثر معکوس خواهد گذاشت. شواهد موجود نشان می‌دهد.

اگر جهت اخذ مالیات به مردم فشار بیاوریم، مسبب مشکلات متعددی خواهیم بود

در این زمینه رضا پیرایش، استاد دانشگاه زنجان درباره این مسئله به صدای زنجان می‌گوید: هدف از وصول مالیات در مبانی اقتصادی، تأمین هزینه‌های جاری دولت از این محل است. در این خصوص انواع مالیات‌ها وجود دارد که دولت با آن قانون سعی می‌کند بخشی از عایدی‌های مردم را تحت عنوان مالیات به خزانه واریز و ازآن‌جهت تأمین هزینه‌های جاری خود استفاده کند.

وی ادامه می‌دهد: در سال‌های اخیر دولت با کسری بودجه مواجه شده است و انواع کسری بودجه‌ها را دارد که یکی از دلایل آن ناشی از ساختار غلط مالی دولت است که سازمان وصول‌کننده مالیات ممکن است کارآمد نباشند و فرار مالیاتی در این خصوص به‌ویژه از سوی صاحبان ثروت‌های کلان وجود داشته باشد و فرار مالیاتی در این حوزه رخ دهد که تقویت وصول مالیات ممکن است تا حدی کسری بودجه را بهبود دهد.

پیرایش اذعان می‌کند که بخشی از کسری بودجه دولت نیز ناشی از وضعیت اقتصاد جامعه است که در این زمینه منابع نفت و گاز و سایر فرآورده‌های خود را میفروشد و در جهت رفع این نقیصه در اقتصاد تلاش می‌کند ولی کسر بودجه‌ای که داریم بیشترش مربوط به این است که اوضاع‌واحوال کشور مناسب نیست و ما درآمدهای حاصل فروش سال‌های گذشته مثل نفت و سایر موارد نقصان دارد و دولت اگر بخواهد برای تأمین کسری که از این نوع درآمدها داشت به مردم بیاورد؛ باعث نارضایتی‌هایی بین اقشار مختلف جامعه خواهد شد. در حقیقت اوضاع‌واحوال جامعه باید خوب باشد که دولت بتواند مالیات بیشتری از مردم بگیرد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: اگر اوضاع‌واحوال مملکت خوب نباشد و از طرفی جهت اخذ مالیات به مردم فشار بیاوریم، مسبب مشکلات متعددی خواهیم بود چراکه اکنون دچار رکود اقتصادی هستیم، بنابراین تولیدکنندگان اقتصادی با این فشار سیستم وصول‌کننده مالیات ناراضی خواهند بود و ممکن است کسب‌وکار خود را رها کنند و یا سراغ کارهایی که فرار مالیاتی دارد، بروند.

پیرایش معتقد است که در این شرایط اخذ مالیات باعث نارضایتی مردم خواهد شد و بایستی در جهت بهبود وضعیت اقتصادی کشور برآییم و فکری به حال تحریم‌های ظالمانه‌ای که وجود دارد بکنیم چراکه در شرایط رونق اقتصادی است که بخش‌های اقتصادی عایدی‌هایی خواهند داشت و در این زمان می‌توان از مردم و کسب‌وکارهای خرد مالیات اتخاذ کرد.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمالیات زنجانفشار مالیاتی
sedayezanjannews.ir/nx9316


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»