کد خبر: 9320
1401/09/12 - 9:37


صدای زنجان موضوع معوقات و بیمه واریز نشده کارکنان گنبد سلطانیه را بررسی می‌کند؛

طلب‌های تاریخی کارگران گنبد

کارکنان گنبد سلطانیه: حقوق و معوقات کارگران گنبد از زمین یک مسئول به مسئول دیگر پاس داده می‌شود/ مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان: حقوق کارکنان پایگاه‌های جهانی میراث از بودجه عمرانی به بودجه جاری انتقال یافت و اگرچه در ابتدا شاهد نوساناتی خواهیم بود اما این مشکل برای همیشه برطرف خواهد شد!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- زهره میر عیسی ‌خانی/ مدتی پیش حجت‌الاسلام حسینی نسب، امام‌جمعه سلطانیه در خطبه‌های نماز جمعه خود با اشاره به مشکل همه‌ساله عدم پرداخت حقوق کارگران گنبد سلطانیه در زمان مناسب، گفت: مسئولان خصوصاً اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری دراین‌باره باید یک فکر اساسی کنند تا مشکل کارگران گنبد برای همیشه حل شود.

حسینی نسب با اشاره به مشکل همه‌ساله عدم پرداخت حقوق کارگران گنبد سلطانیه در زمان مناسب و بابیان اینکه یک سال از حضور وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در سلطانیه و وعده او مبنی بر سروسامان دادن گنبد سلطانیه گذشت اما هیچ کاری در عمل شروع نشده و وزیر بجای توئیت ‌پرانی در حمایت از بی‌حجابی و انتقاد از امربه‌معروف و نهی از منکر به وظیفه خود عمل کند، افزود: مسئولان خصوصاً اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری دراین‌باره باید یک فکر اساسی کنند تا مشکل کارگران گنبد برای همیشه حل شود.

اقدامات لازم برای عقد قرارداد با کارکنان پایگاه جهانی سلطانیه در حال انجام است

چند روز بعد رضا سامه، مدیرکل امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی در پاسخ به رسانه‌ها در خصوص بلاتکلیفی کارگان گنبد سلطانیه، گفت: اقدامات لازم برای عقد قرارداد با کارکنان پایگاه جهانی سلطانیه در حال انجام است. تعیین وضعیت و جذب کارکنان پایگاه‌های جهانی میراث فرهنگی در دو مرحله انجام‌شده است که در مرحله اول بیش از ۹۰ درصد کارکنان پایگاه‌های جهانی میراث فرهنگی در شهریورماه به شرکت معرفی شدند.

وی بابیان اینکه تعدادی از کارکنان پایگاه‌های جهانی میراث فرهنگی وجود داشتند که بلاتکلیف بودند، ابراز کرد: این تعداد از افراد یا به‌تازگی جذب‌شده بودند و اطلاعات این افراد در اداره کل پایگاه‌های جهانی میراث فرهنگی وجود نداشت و یا از منابع استانی حقوق این افراد تأمین اعتبار و پرداخت می‌شد، و یا نیروی پایگاه‌ها بودند که در ادارات کل استان مشغول بودند و یا نیروی اداره کل بودند که در پایگاه‌ها مشغول به کار بودند.

مدیرکل امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی بابیان اینکه لیست کارکنان پایگاه‌های جهانی به‌روزرسانی شد و اطلاعات کامل این افراد اخذ شد و لیست به‌روزرسانی شد، ادامه داد: تمامی افراد در مرحله دوم شناسایی و تعیین تکلیف شدند. اقدامات لازم برای کارکنان پایگاه جهانی سلطانیه در حال انجام است.

سامه بابیان اینکه این اقدامات به خاطر باز کردن حساب بانکی و انجام مراحل بیمه‌ای طولانی شد، ابراز کرد: حدود ۸۰۰ نفر در سطح کشور از پایگاه‌های جهانی در حال تعیین تکلیف هستند. انجام این فرایندها منجر به این شده است که شاهد تأخیر در پرداخت‌های اولیه این کارکنان باشیم

حقوق و معوقات کارگران گنبد از زمین یک مسئول به مسئول دیگر پاس داده می‌شود

بااین‌وجود تعدادی از کارگران در طی تماس با صدای زنجان خواستار رسیدگی به وضعیت پرداختی‌ها و معوقات عقب‌افتاده خود را داشتند و در این زمینه گفتند: مشکلات کارگران سلطانیه قدمت طولانی دارد که متأسفانه به دلیل کم‌لطفی مسئولین به این آثار تاریخی است. 5 ماه است که حقوق کارگران به تأخیر افتاده است و هیچ‌کسی در این زمینه پاسخگو نیست. این مشکل تنها در پایگاه جهانی سلطانیه حاکم نیست و کارکنان غار کتله‌خور هم از اوایل فروردین‌ماه امسال حقوق نگرفتند.

یکی از این کارکنان می‌گوید: حقوق و معوقات ما از تیرماه مانده و بیمه‌ها نیز واریز نشده است. یکی از همکاران، بچه‌اش مریض است و باید هر چه سریع‌تر عمل شود، منتهی بیمه را واریز نکرده‌اند! کارگران را شرکتی می‌کنند و معلوم نیست که چه اتفاقی در این زمینه خواهد افتاد، ضمن اینکه گاها شاهد تبعیضاتی در این زمینه هستیم و میراث فرهنگی به مناسبت‌های مختلف دوستان را برای برنامه‌ها مختلف دعوت می‌کند و ما از کارکنان ادارات جدا می‌کند.

وی بابیان اینکه برخی از کارگران این گنبد بالغ‌بر 29 سال است که در این گنبد فعالیت دارند و چند مدت دیگر بازنشسته می‌شوند، ولی هنوز که هنوز است، قرارداد درست‌وحسابی ندارد و با حداقل حقوق بنا است تا بازنشسته شوند، گفت: ما کارت شناسایی نداریم و همه کارگران به‌صورت قراردادی کار می‌کنند. اینجا 50 نفر در حال فعالیت هست که زندگی خانواده هرکدام از این طریق می‌گذرد. در این چند ماه که حقوقمان را ندادند ما هیچ اعتراضی نکردیم اما اکنون ماندیم که دردمان را به که بگوییم؟

این کارگر می‌افزاید: دو سه هفته پیش امام‌جمعه سلطانیه در خطبه‌هایشان گله کردند و گفتند که حقوق کارگران گنبد سلطانیه را چرا ندادید؟ و سایر مسئولین هم در این زمینه ورود کرده‌اند ولی هنوز هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتاده است! این مشکل در کل پایگاه‌های میراث فرهنگی سرا سری کشور وجود دارد و هیچ‌کسی از مسئولین در این زمینه جوابگو نیست!

چرا درزمانی که حقوق کارگران گنبد عقب‌افتاده است، جشنواره‌های متعدد در استان برگزار می‌شود؟

وی بابیان اینکه به نظر شما دغدغه کارگران گنبد بیمه و حقوقشان است یا اینکه در میراث جشنواره آش یا زیتون برگزار شود؟ اظهار می‌کند: این جشنواره‌ها جای خود را دارد ولی وقتی حقوق کارگران 4 تا 5 ماه مانده است و به ما می‌گویند بودجه نیست چطور  بودجه برگزاری این جشنواره‌ها را دارند؟ این موضوعات همه درد است و هیچ مسئولی گوش شنوا در این زمینه ندارد.

این کارگر که در گنبد سلطانیه مشغول است اذعان می‌کند: عامل اصلی اغتشاشات اخیر در جامعه، مسئولین ما هستند نه مردم! مسئولینی که گره از مشکلات مردم حل نمی‌کنند باعث این مشکلات هستند. مسئولی که حقوق و مزایا خود را  از بیت‌المال می‌گیرد تا گره از مشکلات مردم باز کند اما هیچ کاری نمی‌کند مردم را به نقطه‌ای می‌کشاند که مجبور به اعتراض می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: سؤال من از مدیرکل میراث فرهنگی این است که چرا حقوق کارکنان را 4 ماه نپرداخته‌اید؟ شما خودتان می‌توانید 4 ماه بدون حقوق سپری کنید؟ آن‌هم زمانی که وقتی پیگیر حقمان می‌شویم توپ از زمین یک مسئول به مسئول دیگر پاس داده می‌شود، به‌طوری‌که وقتی مشکلات را با مدیر پایگاه مطرح می‌کنیم، ایشان ما را به مدیرکل میراث فرهنگی رجوع می‌دهند و مدیرکل میراث فرهنگی هم عنوان می‌کند که ما شمارا به شرکت واگذار کرده‌ایم و وقتی به دنبال مطرح کردن مشکلات با شرکت هستیم، شرکت می‌گوید که میراث فرهنگی باید گذشته را تسویه کند تا ما ازاین‌پس را واریز کنیم و توپ از زمین یک مسئول به مسئول دیگر داده می‌شود.

**حقوق کارکنان پایگاه‌های جهانی میراث از بودجه عمرانی به بودجه جاری انتقال یافت

 در این زمینه اما، سید سعید صفوی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی استان در گفتگو با صدای زنجان می‌گوید: در مجموعه میراث پایگاه جهانی سلطانیه همکاران بسیار زحمت‌کشی داریم که سال‌هاست حقوق آن‌ها از محل بودجه عمرانی پرداخت می‌شود و در طول سال‌های گذشته ( بالغ‌بر 30 سال گذشته ) شاهد بودیم که پرداخت حقوق در فواصل منظم و مستمری پرداخت نمی‌شده و برخی از سال‌ها بوده است که حقوق کارگران 5 تا 6 ماه هم پرداخت‌نشده؛ چراکه پرداختی‌ها از محل اعتبارات طرح‌های عمرانی پرداخت می‌شد؛ ولی کار خوبی که وزارتخانه طی امسال انجام داده است، این است که حقوق پایگاه‌های جهانی را از فصل عمران به فصل جاری پیگیری و انتقال داده است و این خود یک کار بزرگی است که همکاران و کارکنان سلطانیه همانند سایر کارکنان پایگاه‌های میراث فرهنگی کشور ازاین‌پس حقوق خود را از بودجه فصل جاری دریافت خواهند کرد.

وی ادامه می‌دهد: شکل پرداخت این موضوع باید در قالب محل‌های قانونی صورت گیرد که در شرایط فعلی پرداخت حقوق باید در قالب شرکت‌های ذی‌صلاح خدماتی این کار را انجام بدهند ( استخدام رسمی ممنوع است)که یکی از این پایگاه‌ها، پایگاه جهانی گنبد سلطانیه است که توسط وزارتخانه با شرکت ذی‌صلاح قراردادش منعقدشده است. و امروز نامه‌ای از وزارتخانه به تاریخ 8/9 1401 آمده است که بازنگری اطلاعات موجود هر فرد در پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و تکمیل و ارسال این اطلاعات را مدنظر دارد! در این تغییر لازم است که لیست کارکنان به‌صورت دقیق به شرکت طرف قرارداد داده شود و حجم کار و حدود دقیق و قانونی کارکنان ‌همه پایگاه‌ها استخراج شود که همین موضوع زمان‌بر است و به همین جهت شرکت طرف قرارداد وزارتخانه علی‌الحساب حقوق دو ماه را پرداخت کرده است و الباقی آن‌هم با قطعی شدن مشخصات و حقوق هر یک از کارگران بر مبنای شرایط هر یک از این کارکنان اصلاح و پرداخت خواهد شد.

از شهریورماه پرداخت کارکنان به شرکت ذی‌صلاح واگذارشده است

 این مسئول خاطرنشان می‌کند: نکته بعدی این است که از شهریورماه پرداخت کارکنان به این شکل واگذارشده است. ضمن اینکه پیش از شهریورماه نیز وزارتخانه اعتباراتی را به پایگاه‌ها اختصاص داده بود که در استان زنجان اعتبارات را با اعمال ضرایب افزایش حقوق 1401 پرداخت کردند و همین امر باعث شد که  به زبان ساده حقوق 5 ماه در 3 و نیم ماه پرداخت شود و ما کسری یکم و نیم ماه اعتبارات را داشته باشیم که حقوق این‌یک و نیم ماه پرداخت نشد که این امر هم با پیگیری‌های مستمر از طریق وزارتخانه دیروز به‌حساب کارکنان واریز گردید و تسویه‌حساب شد.

به گفته صفوی؛ مشکل اصلی در حال حاضر تنها وضعیت بیمه کارکنان است که این مسئله نیز از طریق شرکت و از اول شهریورماه اعمال خواهد شد و به همین دلیل جای هیچ دغدغه و نگرانی از بابت ایجاد فاصله در زمان واریزی بیمه و یا حقوق کارکنان گنبد سلطانیه وجود نخواهد داشت .

به اذعان این مسئول نکته اساسی اینکه با این اقدامی که صورت گرفته است( تغییر محل بودجه واریزی کارکنان از بودجه فصل عمرانی به فصل جاری) کار بزرگی برای پایگاه‌های جهانی و ملی در سطح کشور انجام‌شده است که در نوع خود بی‌نظیر است و این مسئله باعث خواهد شد تا مشکل این دوستان یک‌بار برای همیشه حل شود. ضمن اینکه ممکن است در ماه‌های اول مشکلات و  نوساناتی در این زمینه وجود داشته باشد ولی مطمئناً باخبرهایی که از مجلس در این چند سال اخیر شنیده‌شده است این کارکنان به‌صورت قطعی هم تعیین و تکلیف خواهند شد و در قالب قراردادهای کار معین و یا پیمانی و یا اشکال دیگر قانونی تبدیل وضعیت خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به اینکه از سال 93 کارکنان گنبد سلطانیه از حالت کارگر فصلی بودن خارج شدند، اذعان می‌کند: ما کارکنان و اساتیدی در گنبد سلطانیه داریم که این افراد سال‌ها روی سنگ‌ها و تزئینات این بنا کارکرده‌اند که در ایران نظیری ندارند و شاید اگر این افراد بازنشسته شوند ما جایگزینی برای این افراد نداشته باشیم. از همین رو در تلاش هستیم که در قالب استاد - شاگردی تجربه این سرمایه‌های انسانی به نسل جدید انتقال یابد. حتی در این زمینه حاضر هستیم که با کمک آموزش‌وپرورش کلاس‌های آموزشی بگذاریم و در تابستان‌ها این مهارت را به نسل جدید آموزش دهیم.

**فرآیند واگذاری غار کتله خور به سرمایه‌گذار بخش خصوصی از طریق صندوق احیا در حال انجام است

وی در مورد حقوق معوقه کارگران غار کتله‌خور نیز به صدای زنجان می‌گوید: غار کتله‌خور پیش‌ازاین در اختیار همیاری شهرداری‌ها بوده و اکنون از طریق استانداری مراحلی از واگذاری این غار به سرمایه‌گذار بخش خصوصی طی شده است و این‌ها هم مشکلاتی داشتند که برای رفع مشکلات آن‌ها با تصمیمی که وزارتخانه گرفته است فرآیند واگذاری غار کتله خور به سرمایه‌گذار بخش خصوصی از طریق صندوق احیا در حال انجام است که مشکل این افراد هم امیدوار هستیم که یک‌بار برای همیشه حل شود.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانگنبد سلطانیهمیراث فرهنگی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9320


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»