کد خبر: 9358
1401/10/07 - 9:53


صدای زنجان مشکلات به وجود آمده در آسفالت‌ریزی‌های اخیر شهرداری زنجان را پیگیری می‌کند؛

همه دغدغه‌های آسفالت

شهروندان: چرا بایستی شهرداری برای نهضت اسفالت‌ریزی معابر که از وظایفش است این‌همه تبلیغات گسترده می‌کرد/ معاون عمرانی و امور زیربنایی شهرداری زنجان: پیمانکار موظف به رفع ایراد و اصلاح نواقص هست/ یک کارشناس حوزه اسفالت و قیر: بدون آزمایش در این حوزه نمی‌توان نتیجه قطعی را اعلام کرد/ شهردار زنجان: پیمانکاران تعهد 5 ساله درزمینهٔ آسفالت استان دارند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان/ زهره میرعیسی‌ خانی: با روی کار آمدن شورای ششم و آمدن شهردار جدید نهضت آسفالت در زنجان شروع شد و باوجوداینکه اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفت، اما تبلیغات گسترده در این زمینه این سؤال را در ذهن مردم ایجاد می‌کرد که چرا بایستی این حجم از تبلیغات در خصوص وظیفه‌ای که به عهده شهرداری است، اتفاق بیفتد. به‌طوری‌که برخی معتقد بودند شهردار آمده است تا خود را از راه شهرداری به یک پست کشوری برساند.

علیرضا فیروزفر، شهردار زنجان در روزهای میانی این نهضت در گفت‌وگو با رسانه‌ها اذعان کرده بود: نهضت آسفالت معابر شهر زنجان از جهت حجم عملیات نسبت به مساحت و نیاز معابر و همچنین در مقایسه با وضعیت گذشته، یک حرکت منحصربه‌فرد در کشور است. این نهضت هم‌اکنون در کشور مشهور شده است، چراکه این حجم اسفالت‌ریزی بدون دریافت قیر یارانه‌ای در حال انجام است.

در میانه راه اما ابهاماتی درزمینهٔ کیفیت اسفالت‌ریزی در سطح معابر پدید آمد که یکی از این ابهامات درزمینهٔ کیفیت و نحوه اسفالت‌ریزی خیابان شهدا بود که صدای زنجان با پیگیری این مسئله در گزارش «زیرپوست آسفالت» به دنبال پاسخگویی به بخشی از ابهامات موجود برآمد. بااین‌حال آسفالت و کیفیت اسفالت‌ریزی در سطح شهر از همان روزهای نخستین به یکی از دغدغه‌های مردم تبدیل شد.

روزهای گرم سال کارگران و مهندسان در حال فرش کردن شهر با قیر و آسفالت بودند و مشکلات پیرامون این موضوع اعم از ترافیک و راه‌بندان گریبان گیر مردم بود.

رفته‌رفته اما سرما از راه رسید و فصل کار به پایان رسید. اواخر این روزها اما آسفالت برخی از معابر ازجمله زیرگذر خیابان ولیعصر از هم گسیخت و باعث بدبینی برخی از شهروندان نسبت به‌کل این نهضت شد. گله‌ها این میان شدت گرفت و برخی این واکنش‌ها را نشان از  تبلیغات ابتدایی این پروژه دانستند و گفتند: شهرداری در ابتدا با یک تبلیغات گسترده پای‌کار آمد و روشن است که در این زمان همه توقع یک کار بی‌عیب و نقص هستند.

چرا بایستی شهرداری برای موضوعی که از وظایفش است این‌همه تبلیغات گسترده می‌کرد

یکی از شهروندان در خصوص این موضوع در گفت‌وگو با صدای زنجان اظهار می‌کند: چرا بایستی شهرداری برای موضوعی که از وظایفش است این‌همه تبلیغات گسترده می‌کرد که گویی در حال انجام یک کار منحصربه‌فرد است؟ آسفالت کردن معابر و خیابان‌ها از وظایف شهرداری‌ها است و کسی نبایستی به خاطر انجام دادن وظایفش، این‌همه تبلیغ کند.

 وی ادامه داد: مردم در چنین شرایطی با هزینه‌هایی که از جهت زمان و مالیات داده‌اند انتظار یک کار بی‌عیب و نقص را دارند. بنابراین انتظار ندارند که هنوز فصل سرما نرسیده آسفالت خیابانی بخواهد ازهم‌پاشیده شود.

در همین راستا شهرداری اعلام کرد که شرکت پیمانکار، پروژه را هنوز تحویل کارفرما (شهرداری) نداده است. ضمن اینکه قرارداد دارای ضمانت‌نامه و ۵ سال تضمین کیفیت است، از همین رو پیمانکار موظف به رفع ایراد و اصلاح نواقص هست.

پیمانکار موظف به رفع ایراد و اصلاح نواقص هست

در این خصوص علیرضا انصاری، معاون عمرانی و امور زیربنایی شهرداری زنجان در گفت‌وگو با رسانه‌ها در همین رابطه با اشاره به تخریب بخشی از آسفالت تازه ریخته شده دریکی از معابر شهر زنجان، گفت: ایراداتی در عملکرد یکی از پیمانکاران وجود دارد که باید هر چه سریع‌تر مشکلات را برطرف کنند.

وی با اشاره به انتشار تصاویر یکی از معابر شهر زنجان و طرح موضوع خرابی آسفالت این معبر، اظهار کرد: اجرای آسفالت معابر سطح شهر با نظارت مشاور ذی‌صلاح و انجام آزمایش‌های استاندارد مستمر انجام‌شده و در بررسی‌های انجام‌یافته ایراداتی در کار یکی از پیمانکاران مشخص‌شده است. با توجه به تعهد اخذشده از پیمانکاران طرف قرارداد شهرداری مبنی بر تضمین حسن انجام کار به مدت ٥ سال، پیمانکار مذکور ملزم به رفع نواقص شده است.

معاون عمرانی و امور زیربنایی شهرداری زنجان با اشاره به رویکرد کیفی انجام پروژه‌ها، افزود: با توجه به رویکرد مدیریت شهری در تأکید بر انجام پایدار و کیفی پروژه‌ها، رفع نواقص توسط پیمانکار فعلاً تا حد ممکن انجام ولیکن تکمیل رفع نواقص با مساعد شدن شرایط جوی صورت خواهد گرفت. خوشبختانه در زمان انعقاد قراردادهای مربوطه، تدابیر لازم برای جلوگیری از هدر رفت منابع عمومی کاملاً لحاظ شده است.

بدون آزمایش در این حوزه نمی‌توان نتیجه قطعی را اعلام کرد

با اظهارنظر این معاون برخی بابیان اینکه مگر استانداردهای مربوط به اسفالت‌ریزی اجرایی نشده است پس چرا این اتفاقات بایستی می‌افتاد، اذعان کردند که در این زمینه تنها بیت‌المال هدر رفت داشته است و  اسفالت‌ریزی بی‌کیفیت، تنها سهم مردم زنجان شده است.

در این زمینه اما صدای زنجان در گفت‌وگو با یک کارشناس حوزه آسفالت و قیر به دنبال پاسخ این سؤال رفت. کارشناس حوزه اسفالت و قیر که نخواست نامی از او در این گزارش باشد، به صدای زنجان گفت: عوامل متعددی درزمینهٔ اسفالت‌ریزی اهمیت دارد که توجه به هر یک از این موضوعات درزمینهٔ یک اسفالت‌ریزی خوب بسیار نقش دارد.

وی ادامه داد: زیرسازی، دمایی که آسفالت ریخته می‌شود، حجم از آسفالت، دانه‌بندی آسفالت و غیره در میزان عمر آسفالت مؤثر است و در خصوص این موضوع مشکل پیش‌آمده قطعاً باید آزمایش‌هایی اخذ شود تا بتوان بر اساس مستندات مربوطه نظر دقیق و علمی داد که چه عاملی باعث از بین رفتن اسفالت در این منطقه شده است.

این کارشناس افزود: دلایل تخریب و از بین‌ رفتن آسفالت در یک منطقه متعدد است و باید دید که کدام‌یک از موارد ازجمله عدم انجام زیرسازی، فشرده نشدن دانه‌های آسفالت و دانه‌بندی نامناسب آسفالت و یا نداشتن قیر در زیر آسفالت، منجر به این موضوع شده است تا نسبت به این موضوع اقدام کرد و یا کسی را مقصر دانست. قطعاً با بررسی آزمایش‌ها به‌طور دقیق می‌توان درزمینهٔ این موضوع تصمیم گرفت مگر نه همین‌طور برحسب حدس و گمان نمی‌توان اعلام نتیجه کرد.

 در ادامه اما با عذرخواهی پیمانکار این پروژه، پیمانکار مربوطه اعلام کرد که درصدد برطرف کردن نواقص خود بر خواهد آمد ضمن اینکه هنوز کار خود را به‌صورت کلی تحویل شهرداری نداده است.

پیمانکاران تعهد 5 ساله درزمینهٔ آسفالت استان دارند

در این زمینه اما علیرضا فیروزفر، شهردار زنجان با اشاره به اینکه در نهضت اسفالت‌ریزی معابر مثل تمام پروژه‌های موجود در سطح کشور خطاهایی وجود دارد، اظهار کرد: هیچ پروژه‌ای را نمی‌توان یافت که انجام شود اما در آن هیچ خطایی وجود نداشته باشد! عرف پروژه‌ها بر این است که وقتی قراردادی بسته می‌شود حتماً مراحل لازم برای آن طی شود و تمام قراردادها به‌صورت موقت  تحویل داده می‌شوند و در تحویل موقت است که نواقص هر پروژه‌ای کشف و بهبود می‌یابد.

وی ادامه داد: در این راستا پیمانکار باید رفع نواقص پروژه را انجام دهد و کار را تحویل کارفرما بدهد و پس از طی این مرحله است که پروژه به‌صورت قطعی تحویل داده می‌شود که در این زمینه نیز زمان تضمینی برای آن مشخص می‌شود. دوره تضمین آسفالت زنجان 5 ساله  است و پیمانکاران تعهد 5 ساله نسبت به این موضوع دارند.

به گفته فیروزفر، در این خصوص باید اذعان داشت که هنوز آسفالت زنجان از طرف پیمانکاران تحویل شهرداری نشده است تا دوره 5 ساله تضمین شروع شود. اکنون ما در حال تحویل پروژه هستیم و تمام پیمانکاران موظف هستند اگر نقصی وجود دارد، آن را برطرف کنند.

وی بابیان اینکه تا 5 سال هرگونه نقصی در این‌ زمینه به وجود بیاید پیمانکاران موظف هستند که آن را برطرف کنند، افزود: در 160 هزار تن از اسفالت‌ریزی صورت گرفته، 113 تن آسفالت مکانیزه بوده است.ضمن اینکه سازمان عمران شهرداری زنجان خود 30 هزار تن آسفالت مکانیزه ایجاد و بیش از 100 معبر را آسفالت کرده است که در هیچ‌کدام نقصی کوچک وجود ندارد.

شهردار زنجان مدعی است که در این زمینه تنها در کار یکی از پیمانکاران شهرداری (تنها در پارت سوم کارش) اشکالاتی دیده‌شده است که توسط پیمانکار برطرف و تحویل موقت شهرداری می‌شود و دوره تضمین 5 ساله آسفالت هنوز شروع نشده است.

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشهرداری زنجانآسفالت ریزیعلیرضا فیروزفر
sedayezanjannews.ir/nx9358


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»