کد خبر: 9361
1401/10/07 - 10:16


صدای زنجان موضوع امکان تحقق تبدیل زنجان به قطب آی‌تی و الکترونیک را با توجه به وضعیت اینترنت و تحریم‌های موجود بررسی می‌کند؛

قطب آی‌تی؛ یک آرزوی دور

فعالان این حوزه: اگر بخواهیم قطب «آی‌تی» در کشور شویم با همین اینترنت ملی ایران نیز می‌توانیم/ نیروی انسانی به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها مهاجرت می‌کنند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان/ زهره میرعیسی ‌خانی: در بهار سال ۹۴ اجرای فاز نخست ساخت شهرک الکترونیک و آی‌تی در شهر زنجان آغاز شد و پس‌ازآن شرکت‌ها می‌توانستند فعالیت‌های خود را  در این شرکت آغاز کنند. به نظر می‌رسید با انتشار این خبر قدم بلندی برای تحقق وعده تبدیل زنجان به قطب آی‌تی و الکترونیک کشور برداشته‌شده است اما رفته‌رفته شرایط تغییر کرد.

تنور شهرک «آی‌تی» زنجان به‌اندازه‌ای داغ شد که سرمایه‌گذار فرانسوی هم تمایل خود را به سرمایه‌گذاری در این شهرک اعلام کرد و خبر استقرار شرکت‌های «آی‌تی» مجموعه وزارت دفاع در استان زنجآن‌هم منتشر شد. سفرهایی توسط استاندار وقت زنجان «جمشید انصاری» به همراه تعدادی از مسئولین استان به کشور هند صورت گرفت و هندی‌ها هم به زنجان آمدند. بالاخره پس از کش‌وقوس‌های فراوان، شهرک آی‌تی و الکترونیک زنجان افتتاح شد.

شهرک صنعتی تخصصی برق، الکترونیک و آی‌تی زنجان با مساحت ۴۰ هکتار (در فاز اول) در کیلومتر ۱۵ ضلع شمالی آزادراه زنجان ­به تهران قرار دارد و با توجه به نزدیکی به مرکز شهر و برخورداری از امکانات زیربنایی از شرایط ویژه‌ای بهره‌مند است. از ویژگی‌های این شهرک می‌توان به فاصله ۱۵ کیلومتری تا مرکز استان، فاصله ۱۵ کیلومتر تا فرودگاه، فاصله ۵ کیلومتر تا راه‌آهن و فاصله ۳۱۰ کیلومتر تا تهران، پایتخت کشور را ذکر کرد که موجب می‌شود، این شهرک مکانی مناسب جهت استقرار صنایع فعال درزمینهٔ برق، الکترونیک و آی‌تی باشد.

طی این سال‌ها و باوجود اعلام بهره‌برداری از این شهرک، بعد از حدود هفت سال گویا هنوز در این محل نشانه‌ای از پویایی موردنظر مشاهده نمی‌شود. فراهم نبودن زیرساخت‌های موردنیاز ازجمله گاز از مهم‌ترین مشکلات پیش‌ روی این شهرک اعلام می‌شود و دیگر اینکه هیچ برنامه مدونی باوجود تصویب ایجاد این شهرک در حوزه دیجیتال از سوی مدیران پس از بهره‌برداری رسمی آن وجود نداشته است.

 استاندار شدن «محسن افشارچی» با روی کار آمدن دولت سیزدهم که از اساتید دانشگاه زنجان، با توجه به تخصصی که در حوزه هوش مصنوعی داشت نقطه آغازی برای این تفکر بود که با روی کار آمدن این چهره دانشگاهی شاید بتوان مشکلات چندین و چندساله این شهرک را به سروسامان رساند و بار دیگر زمینه را برای تبدیل‌شدن زنجان به قطب آی‌تی فراهم آورد.

بااین‌وجود با توجه به شرایط به وجود آمده در مورد اینترنت و بالا رفتن میزان تحریم‌ها آیا می‌توان به تحقق تبدیل به حوزه آی‌تی و الکترونیک در سطح استان امیدوار بود؟ این علامت سؤال در کنار همه این توصیفات ذهن فعالان عرصه فناوری اطلاعات را در زنجان به خود مشغول کرده است؛ آیا صرفاً یدک کشیدن نام آی‌تی برای یک استان کافی است یا همگام با پیشرفت زیرساخت‌ها، فرهنگ بهره‌گیری صحیح از آن را نیز باید گسترش یابد؟

در این زمینه کمال قره‌جلو، از فعالان حوزه آی‌تی در زنجان و مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه من خود شرکت علم و فناوری دارم اگر این اتفاق بیفتد و زنجان قطب «آی‌تی و فناوری» شود مسلماً اتفاق بسیار خوبی برای استان افتاده است، اظهار کرد: در این شرایط بسیاری از شرکت‌های کوچک دانش‌بنیان می‌توانند رشد یابند و درنهایت استان بسیار پیشرفت خواهد کرد.

بر اساس مسیری که تاکنون پیش رفته‌ایم، تبدیل زنجان به قطب «آی‌تی و الکترونیک» دور و دست‌نیافتنی است

وی بابیان اینکه استاندار اسبق استان، آقای انصاری در سال‌های استانداری خود به این موضوع علاقه داشتند و پیگیر این موضوع بودند اما استاندار جدید علاوه بر اینکه علاقه دارند، خود پای‌کار هستند و دکترای هوش مصنوعی دارند، اظهار کرد: اگر این موضوع اکنون اتفاق نیفتد، بعید می‌دانم که زمان دیگری این امر محقق شود. هرچند بر اساس مسیری که تاکنون پیش رفته‌ایم، وقوع این اتفاق دور و دست‌نیافتنی به نظر می‌رسد.

به گفته قره جلو، بایستی همت بزرگی در این زمینه وجود داشته باشد تا بتوانیم زنجان را به قطب آی‌تی و الکترونیک تبدیل کنیم! این در حالی است که در شهرهای دیگر مثل قم واقعاً پیشرفت خوبی در این زمینه دیده می‌شود و اگر وضعیت استان را با آن‌ها قیاس بزنیم می‌توان اذعان کرد که اگر این استان در جایگاه 100 باشد ما حتی صفر هم نیستیم! من نمی‌دانم چه اتفاقی در این زمینه خواهد افتاد و اطلاعات دقیقی درزمینهٔ مدیریت این موضوع ندارم و نمی‌دانم قرار است چه اتفاقاتی هم در آینده بیفتد که ما از آن‌ها جلوتر بیفتیم، ولی می‌دانم که تلاش مضاعف و بودجه‌های کلانی باید صرف این امر شود تا این اتفاق  بیفتد، اگرچه خیلی خوشحال خواهم شد که این اتفاق در شهر زنجان بیفتد.

اگر بخواهیم قطب «آی‌تی» در کشور شویم با همین اینترنت ملی ایرآن‌هم می‌توان شد

قره‌جلو گفت: اگر بخواهیم قطب «آی‌تی» شویم با همین اینترنت ملی هم می‌توانیم قطب «آی‌تی» شویم چون اینترنت جهانی بحث جدایی دارد. اما اینکه ما بتوانیم بستری را فراهم کنیم که شرکت‌ها بیایند در آن بستر سرورهای خود را قرار بدهند، (حتی توقع راه‌اندازی «دیتاسنتر» هم نداریم) و در حقیقت فضایی را ایجاد کنند که ما شرکت‌هایی که جایی نداریم سرورهای خود را در این فضا قرار بدهیم بسیار جلو می‌رویم، ولی متأسفانه ما همین را هم نداریم و کمک‌کننده فنی و اصولی و اینترنت‌های پرسرعت که برای سرورها هست و مصرف عمومی ندارد برای ما فراهم نیست!

درحالی‌که اگر این امکانات فراهم شود، می‌توان تا میزانی به قطب «آی‌تی» شدن امیدوار شد که ما چنین ابزاری در زنجان ندیده‌ایم! این در حالی است که شهرهایی مثل قم و تبریز و مشهد که «دیتاسنتر» دارند بسیار جلوتر از ما هستند، فراهم کردن این موضوع نیز برای مخابرات چندان سخت نیست و‌لی ما این موارد را در استان نمی‌بینیم.

وی با اشاره به اینکه بعید می‌دانم زنجان بتواند به قطب «آی‌تی» تبدیل شود، اظهار می‌کند: تبدیل‌شدن زنجان به قطب «آی‌تی» نیازمند یک کار جهادی و بودجه‌های کلان است که اگر همگی آستین‌ها را بالا بزنیم و اعتبارات به‌اندازه کافی در این زمینه وجود داشته باشد می‌توان به این موضوع امیدوار بود!

در بحث نیروی انسانی پتانسیل بالایی داریم ولی در زیرساخت‌ها خیر!

 حسین نصیری یکی دیگر از فعالان حوزه «آی‌تی» نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه اسمی بر روی زنجان گذاشته شد و زنجان را قطب «آی‌تی و الکترونیک» معرفی کردند، اظهار کرد: درست است که ما نیروی انسانی و نفرات متخصص در حوزه آی‌تی داریم و همین‌طور مدیرمسئول شرکت‌های خوبی نظیر «آپ» و «دیجی کالا» زنجانی هستند منتهی ازلحاظ زیرساختی و امکاناتی کسی که در این حوزه در حال فعالیت هست، چندان امکانات خاصی در این‌ زمینه نمی‌بیند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه پارک علم و فناوری به نسبت استان‌های دیگر زمان زیادی نیست که افتتاح‌شده است و بودجه در کمترین میزان خود قرار دارد و ساختمان مستقل و بودجه مناسبی نیز ندارد بایستی اذعان داشت که ما درزمینهٔ امکانات زیرساختی دچار مشکل هستیم.

نیروی انسانی به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها مهاجرت می‌کنند

به گفته نصیری، ازنظر نیروی انسانی پتانسیل بالایی داریم که اکثراً هم یا به تهران و شهرهای بزرگ‌تر و یا به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند! در همین چند ماه اخیر بسیاری از همکاران ما نیز مهاجرت کردند با توجه به مشکلاتی که در بحث اینترنت پیش‌آمده است. مشکلات اینترنتی هم یک مشکل کشوری است و نمی‌توان آن را محدود به استان زنجان کرد، ولی ازلحاظ زیرساختی و بودجه‌ای برای تبدیل استان به قطب «آی‌تی و الکترونیک» بسیار مشکل‌داریم و در کمترین حالت هستیم و تنها جایی که می‌توان به آن چشم امید داشت، بحث نیروی انسانی است که آن‌هم به دلیل فراهم نبودن یک سری مسائل مثل زیرساخت و گردش مالی کم کسب و کارهای اینترنتی در زنجان اکثراً ترجیح می‌دهند که با شرکت‌هایی در تهران وارد قرارداد شوند و یا خارج از کشور کار کنند و درنهایت مهاجرت کنند.

این فعال حوزه آی‌تی با اشاره به اینکه وقتی آقای افشارچی استاندارد شدند ما همگی خوشحال شدیم و با توجه به اینکه ایشان دکترای هوش مصنوعی دارند به نظر می‌رسد که واقعاً اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده‌اند، منتهی مراتب این اقدامات کم است و ما نیاز داریم به‌سرعت در این زمینه اقدام کنیم و با توجه به شرایط اینترنت و مشکلات آن انتظار آن می‌رود که استاندار توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشد چراکه اغلب کسب‌وکارهایی که در بستر اینترنت هستند آسیب‌دیده‌اند و بایستی به آن‌ها توجه ویژه‌ای شود.

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانقطب آی تیمحسن افشارچیجمشید انصاری
sedayezanjannews.ir/nx9361


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»