کد خبر: 9366
1401/10/11 - 12:25


استاندارد ملیله به‌جای زنجان توسط زاهدان تدوین شد!

دست‌های خالی شهر جهانی ملیله

زنجان شهر جهانی ملیله است و این عنوان حاصل تلاش صنعتگرانی است که سالیان سال در این رشته فعالیت دارند. بااین‌وجود اما استاندارد «ملیله، ویژگی‌ها و آیین کار» آن در سیستان و بلوچستان تدوین‌شده و در سایت سازمان ملی استاندارد قابل‌دسترس است. موضوعی که به گفته کارشناسان ناشی از غفلت زنجانی‌ها در این حوزه است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان/ زهره میرعیسی خانی: زنجان شهر جهانی ملیله است و این عنوان حاصل تلاش صنعتگرانی است که سالیان سال در این رشته فعالیت دارند. بااین‌وجود اما استاندارد «ملیله، ویژگی‌ها و آیین کار» آن در سیستان و بلوچستان تدوین‌شده و در سایت سازمان ملی استاندارد قابل‌دسترس است. موضوعی که به گفته کارشناسان ناشی از غفلت زنجانی‌ها در این حوزه است.

در این زمینه محمدرضا رستمخانی، رئیس اداره استانداردسازی، آموزش و ترویج اداره کل استاندارد استان زنجان با اشاره به اینکه در حال حاضر استاندارد «ملیله، ویژگی‌ها و آیین کار» به شماره ملی 21428 در سال 1395 در سیستان و بلوچستان تدوین‌شده و در سایت سازمان ملی استاندارد قابل‌دسترس است، اظهار کرد: مشکل این است که اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی در استان زنجان علیرغم پیگیری‌های استاندارد استان تاکنون آن‌چنان‌که مورد انتظار هست، علاقه‌ای به پیشنهاد و تدوین استانداردهای محصولات بومی و صنایع‌دستی استان نشان نداده است.

وی ادامه داد: البته دو مورد استانداردهای صنایع‌دستی استان. با عنوان‌های چاقو و چاروق با پیگیری‌های انجام‌شده توسط کارشناسان استاندارد استان و مشارکت متخصصین این حوزه در استان زنجان تدوین‌شده که علاقه‌مندان می‌توانند از طریق سایت سازمان ملی استاندارد ایران از آن بهره‌برداری کنند.

او بابیان این موضوع که با توجه به تبصره یک ماده 3 قانون تقویت و توسعه نظام استانداردسازی، همه سازمان‌های دولتی که تحت پوشش مدیریت خدمات کشوری هستند؛ وظیفه‌دارند مشخصات فنی خود را با رعایت استانداردهای ملی و بین‌المللی تدوین اجرا و بر آن نظارت داشته باشند لذا پیرو این قانون سامانه تدوین استاندارد. به آدرس isom.inso.gov طراحی و در اختیار همه سازمان‌ها و نهادهای گفته‌شده قرار دارد، این سامانه امکانی را برای سازمان‌های دولتی که تحت پوشش سازمان مدیریت خدمات کشوری هستند، ایجاد کرده تا در صورت لزوم استانداردهای حوزه فعالیت خود را پیشنهاد و پس از تائید تدوین کنند.

رستمخانی بابیان اینکه نامه‌نگاری و اطلاع‌رسانی‌های لازم در این زمینه انجام شد و حتی چندین دوره آموزشی نیز امسال و سال‌های گذشته در این رابطه برگزارشده است، گفت:  خیلی کارشناسان سازمان‌ها هم در آن مشارکت داشته‌اند اما تاکنون استقبالی از این موضوع صورت نگرفته است.

استانداردها زبان مشترک تجاری دنیا هستند

رئیس اداره استانداردسازی، آموزش و ترویج اداره کل استاندارد استان زنجان اشاره کرد استانداردها زبان مشترک تجاری دنیا هستند  بنابراین زمانی که بخواهیم ملیله یا هر محصولی را به کشورهای دیگر صادر کنم بایستی با زبان تجاری با آن‌ها حرف بزنیم! یعنی هیچ محصولی بین کشورها صادر و یا وارد نمی‌شود مگر اینکه معیاری پشتش باشد. و این معیار غالباً استانداردهای ملی کشورها و یا استانداردهای بین‌المللی است.

به گفته این مسئول، حدود 80 درصد تجارت جهانی کالا، تحت تأثیر مقرراتی هستند که استانداردها را دربر می‌گیرد. ازنظر روابط اقتصادی یک کشور با دیگر کشورها، استانداردها میلیاردها تومان در تجارت تأثیر دارند. به این دلایل و دلایل مهم اقتصادی و اجتماعی دیگر هست که ضرورت استانداردسازی در کشور وجود دارد.

وی با توضیح این مطلب که واضح است که، اگر می‌خواهیم. صنعت ایران را شکوفا کرده تا به توسعه پایدار برسیم،همه سازمان‌ها و دولت باید همکاری لازم را با یکدیگر در تدوین استانداردها داشته باشند اظهار کرد: لذا انتظار داریم همه سازمان‌ها و نهادها فرآیندهای کاری خود را استانداردسازی نموده تا با کمک استانداردهای تدوین‌شده بتوانیم کیفیت زندگی مردم را ارتقا دهیم. ضمن اینکه اختصاصاً از متولیان صنایع‌دستی و بومی استان نیز انتظار می‌رود با استانداردسازی محصولات خود بتوانند علاوه بر مطرح کردن هنر دستی استان در داخل محصولات تولیدی خود را به کشورهای دیگر نیز صادر کنند.

به دنبال ثبت استاندارد جهانی برای ملیله هستیم

در این زمینه اما سید سعید صفوی، مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌دستی طی تماس‌های مکرر خبرنگار صدای زنجان تنها بابیان اینکه پیگیر ثبت استاندارد جهانی برای ملیله هستیم، توضیحات بیشتر را موکول به زمان دیگر کرد که متأسفانه علیرغم پیگیری صدای زنجان در این خصوص اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست نیامد.

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانملیله زنجانمیراث فرهنگی زنجاناستاندارد ملیله
sedayezanjannews.ir/nx9366


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»