کد خبر: 9375
1401/10/18 - 9:28


صدای زنجان تأثیر قطعی گاز صنایع در زمستان امسال بر تولید و قیمت‌ها را بررسی می‌کند؛

گاز؛ کابوس سرد صنایع

با افزایش شمار مشترکان گاز و نا ترازی در تولید، هرساله در زمستان از کمبود گاز لرزه بر اندام واحدهای صنعتی می‌افتد و سوز سرما را بیش از هرکسی بر تن تولید حس می‌کنند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان/ فاطمه تاج‌بخش: آن زمان که چارلی چاپلین به فرزندش می‌گفت دخترم یک بهار، یک تابستان، یک پاییز و یک زمستان را دیدی و ازاین‌پس همه‌چیز جهان تکراری است یادش رفت به صاحبان صنایع بگوید یک تابستان با محدودیت برق و یک زمستان با محدودیت گاز را دیدید و ازاین‌پس با کمبود انرژی در سومین کشور تولیدکننده گاز مواجه خواهید شد.

سال‌ها است کمبود گاز در پاییز و زمستان به دلیل کاهش دما و افزایش مصرف به‌ویژه در استان‌های سردسیر، از دیوار کوتاه برخی صنایع بالا می‌رود تا با ایجاد محدودیت، این نعمت الهی گرمابخش خانه‌های مردم باشد اما همواره این نگرانی وجود دارد که آیا قطعی گاز صنایع به تولید ضربه خواهد زد و این امر به افزایش قیمت کالاها منجر خواهد شد؟

هشدار قطعی و محدودیت گاز از آبان ماه به برخی صنایع کشور داده‌شده و شرکت گاز استان زنجان در تاریخ هفتم دی‌ماه اعلام می‌کند که تأمین گاز 48 مورد از واحدهای صنعتی با محدودیت مواجه شده است، در این روز حجم مصرف گاز بین مشترکان زنجانی به رقم 11 میلیون و 600 هزار مترمکعب می‌رسد و در تاریخ 12 دی‌ماه با افزایش دما میزان مصرف به 11 میلیون مترمکعب کاهش می‌یابد.

نا ترازی تولید و مصرف؛ دلیل کمبود گاز

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان اظهار می‌کند: با توجه به برودت هوا در کشور و استان که باعث افزایش مصرف گاز در بخش خانگی شده است، برای تأمین نیاز گاز مشترکان خانگی لازم بود محدودیتی را برای صنایع ایجاد کنیم و در هفته نخست دی‌ماه قطعی و محدودیت برای 48 واحد صنعتی اعمال شد.

رحیم سلیمانی نژاد می‌گوید: قطعی گاز برای نیروگاه‌ها، نیروگاه‌های کوچک و CHP و واحدهای سیمانی استان ایجاد شد و بقیه واحدها مشمول محدودیت شدند و محدودیت به معنای تعطیلی نیست و این واحدها می‌توانند از سوخت جایگزین استفاده کنند.

زمستان امسال گرم‌تر از زمستان سال گذشته است و به نظر می‌رسید که نباید شاهد افزایش مصرف گاز باشیم و این در حالی است که سلیمانی نژاد از افزایش 12 درصدی مصرف گاز نسبت به سال گذشته خبر می‌دهد و این رشد را ناشی از اضافه شدن مشترکان جدید به شبکه گاز می‌داند.

وی دلیل کمبود گاز را نا ترازی عنوان می‌کند و می‌افزاید: در زمستان همواره با موضوع نا ترازی مواجه هستیم و با توجه به اینکه در قبال صنایع 8 ماه تعهد تأمین گاز داریم و بیشتر مصرف به مشترکان خانگی اختصاص دارد، به‌ناچار انتقال گاز به بخش خانگی هدایت می‌شود اما اگر مردم صرفه‌جویی در مصرف داشته باشند، مازاد آن به صنایع برمی‌گردد و از تعطیلی آن‌ها جلوگیری می‌شود.

اختصاص گاز به صنایع سیمانی فقط 20 درصد

رئیس اداره محیط‌زیست و انرژی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان در خصوص وضعیت صنایع استان با اعلام محدودیت تأمین گاز از سوی دستگاه مربوطه اظهار می‌کند: با توجه به اطلاع‌رسانی انجام‌شده از اواخر تابستان و گروه‌بندی شرکت گاز و شرکت ملی نفت و پخش فرآورده‌های نفتی، در زمستان محدودیت‌هایی برای برخی صنایع استان نیز اعمال‌شده است.

محمدحسین فغفوری ابراز می‌کند: گروه D شامل صنایع سیمانی و نیروگاه‌ها می‌شود که اکنون 20 درصد از سهمیه گاز و 80 درصد از سهمیه سوخت جایگزین استفاده می‌کنند و 2 واحد سیمانی استان زنجان نیز از این قاعده مستثنا نیست.

وی در مورد سوخت موردنیاز کالاهای اساسی بیان می‌کند: در گروه A کالاهای اساسی و مواد غذایی قرار دارند که خارج از برنامه قطعی هستند، بنابراین هیچ مشکل در تولید و کمبودی در عرضه ایجاد نمی‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه گروه B و C شامل صنایع فلزی و معدنی، نساجی و برق و الکترونیک است که مصرف‌کننده عمده به‌حساب آمده و نیاز به سوخت جایگزین دارند، تصریح می‌کند: طبق آخرین تصمیم مقررشده این صنایع با هماهنگی واحدها در شهرک صنعتی، 50 درصد از گاز طبیعی و 50 درصد از سوخت جایگزین استفاده کنند و با توجه به اینکه سوخت آن‌ها قطع نشده، بنابراین تولید پابرجاست و تاکنون گزارشی از کمبود اقلام و افزایش قیمت نداشتیم.

رئیس اداره محیط‌زیست و انرژی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان ادامه می‌دهد: ممکن است واحدهای تولیدی از ظرفیت به این نحو بهره‌مند شوند که 50 درصد از گاز و 50 درصد از سوخت جایگزین استفاده کنند یا همه 50 درصد گاز خود را در بازه زمانی تعیین‌شده به مصرف برسانند و بقیه زمان را تعطیل کنند و به کارهایی مثل تعمیرات بپردازند.

وی یادآور می‌شود: تاکنون همه واحدها در شهرک‌های صنعتی از سهمیه 50 درصدی استقبال کردند که مثل سال قبل مجبور به تعطیلی یا قطعی گاز نشوند و این دو ماه کمبود گاز مدیریت شود و در بحث خانگی با مشکل مواجه نشویم و به‌طور حتم اگر چنین برنامه‌ریزی نبود، احتمالاً شاهد تعطیلی 100 درصد بودیم.

فغفوری در مورد راهکارها برای اینکه مشکل کمبود انرژی، هرسال برای صنایع تکرار نشود، اظهار می‌کند: با استفاده از آماری که از شرکت گاز دریافت کردیم برای سال آینده با واحدهای پرمصرف و بزرگ این هماهنگی را انجام می‌دهیم که بتوانند از سوخت جایگزین مثل سوخت مایع یا سایر انرژی‌ها استفاده کنند.

طبق گفته‌های این مسئول یک واحد تولیدی بزرگ در زنجان از سوخت مازوت استفاده می‌کند که با توجه به ممنوعیت ضوابط زیست‌محیطی در استفاده از مازوت به دلیل آلودگی زیاد، باید برای این چالش چاره‌اندیشی شود و فغفوری پاسخ می‌دهد: با مسئولان استان و شرکت نفت صحبت‌هایی کردیم که سوخت این واحد را از گازوئیل تأمین کنیم، البته نظر صنعت و معدن این است که از گازوئیل یورو 4 استفاده شود که مشکل زیست‌محیطی نداشته باشد.

سیمان یکی از مصالح پرکاربرد در صنعت ساختمان است و با توجه به قطعی و محدودیت ایجادشده برای تأمین گاز واحدهای تولیدی ممکن است این حساسیت را در خصوص عرضه و قیمت سیمان ایجاد کند و دراین‌بین پیگیری و انجام مصاحبه با مدیران کارخانه‌های سیمان در زنجان در خصوص تأثیر کمبود انرژی بر تولید برای خبرنگار صدای زنجان مقدور نشد.

بررسی سایت‌ها، قیمت هر پاکت سیمان را در ارقامی مثل 34 هزار تومان، 46 هزار تومان، 41 هزار تومان و امثال این نشان می‌دهد و حاکی از کاهش قیمت‌ها نسبت به تابستان دارد و با توجه به اینکه در استان‌های سردسیر مثل زنجان، زمستان فصل کاری به شمار نمی‌رود و متقاضیان سیمان نیز کمتر می‌شود، این کاهش قیمت منطقی به نظر می‌رسد.

عرضه و تعیین قیمت سیمان در بورس

ولی با توجه به حجم پروژه‌های نهضت ملی مسکن، بازهم این نگرانی از کاهش تولید ناشی از قطعی گاز و افزایش قیمت وجود دارد که رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی و لوازم بهداشتی زنجان پاسخ می‌دهد: در حال حاضر هر پاکت سیمان در زنجان زیر 50 هزار تومان عرضه می‌شود و دلیل آن رکود بازار و قرارگیری در فصل غیر کاری است.

رسول ارشدی بیان می‌کند: در حال حاضر سیمان در بورس معامله می‌شود و هرکسی که قیمت بالاتری پیشنهاد دهد، سیمان را خریداری می‌کند، همچنین قیمت‌گذاری توسط ارگان‌های ذی‌ربط انجام می‌شود و هرگونه افزایش قیمت باید با تأیید انجمن صنفی تولیدکنندگان سیمان ایران باشد و بازرسی صنعت و معدن نیز باید نظارت بر این موضوع داشته باشد و کسی نمی‌تواند خودسرانه تصمیم بگیرد.

وی با اشاره به اینکه ممکن است تولید کم باشد و کمبود سیمان روی قیمت تأثیر بگذارد، ابراز می‌کند: اما در حال حاضر همه انبارها و مغازه پر از سیمان است اما متقاضی ندارد و چون در بورس عرضه می‌شود، قیمت‌گذاری روند خاص خود را طی می‌کند و مسائلی مثل قیمت تمام‌شده، ارزش‌افزوده، حمل‌ونقل بین‌شهری و سایر موارد لحاظ می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی و لوازم بهداشتی زنجان خاطرنشان می‌کند: همه مصالح‌فروشان باید در سامانه جامع تجارت ثبت‌نام و کد بورسی دریافت کنند، با استفاده از این سامانه میزان سیمان تولیدشده در کارخانه‌های، عرضه در انبارها، مغازه‌ها و مقادیر فروخته‌شده قابل رصد است و امکان احتکار و قاچاق را سلب و قیمت را کنترل می‌کند.

این روزها که حمایت از تولید داخل شعار هر مسئولی شده است، مدیرت تولید، عرضه و مصرف سوخت و انرژی نیز اهمیت دوچندان دارد تا در زمان‌هایی که با کمبود یکی از حامل‌های انرژی مثل گاز مواجه می‌شویم، کاسه چه کنم، چه کنم به دست نگیریم و نگران تحولات ناگهانی بازار نباشیم.

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکمبود گازگاز صنایع
sedayezanjannews.ir/nx9375


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»