کد خبر: 9406
1401/11/02 - 11:10


مدیرعامل شرکت حدید تجارت باختر عنوان کرد:

برای صیانت از محیط‌زیست هزینه هم می‌کنیم

پس‌ازآن که آغاز فعالیت شرکت حدید تجارت باختر در زنجان با حاشیه‌ها و طرح برخی مسائل زیست‌محیطی از سوی برخی از اهالی منطقه همراه شد و به دنبال آن، اظهارنظر مسئولان محیط‌زیست استان را در پی داشت، مدیرعامل این شرکت اعلام کرد که حدید تجارت در مسیر صیانت از محیط‌زیست گام برمی‌دارد و در این مسیر فعالیت‌هایی را آغاز کرده است که گزارش آن به‌صورت مرتب در اختیار اداره کل حفاظت از محیط‌زیست استان زنجان قرار می‌گیرد

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان/ پس‌ازآن که آغاز فعالیت شرکت حدید تجارت باختر در زنجان با حاشیه‌ها و طرح برخی مسائل زیست‌محیطی از سوی برخی از اهالی منطقه همراه شد و به دنبال آن، اظهارنظر مسئولان محیط‌زیست استان را در پی داشت، مدیرعامل این شرکت اعلام کرد که حدید تجارت در مسیر صیانت از محیط‌زیست گام برمی‌دارد و در این مسیر فعالیت‌هایی را آغاز کرده است که گزارش آن به‌صورت مرتب در اختیار اداره کل حفاظت از محیط‌زیست استان زنجان قرار می‌گیرد.

شرکت حدید تجارت باختر زنجان درزمینهٔ خردایش سنگ‌آهن و تولید کنسانتره آن فعالیت دارد و در جاده زنجان به بیجار، کیلومتر ۲ جاده باغشهر علوم پزشکی و در حوالی روستای «دیزج‌بالا» ایجادشده است.

با آغاز به کار این واحد صنعتی از سال گذشته، تعدادی از اهالی منطقه همراه با برخی از ساکنان باغشهر علوم پزشکی که در 2 کیلومتری آن قرار دارد با طرح مسائلی، این ادعا را مطرح کردند که شرکت حدید تجارت باختر سبب تشدید کم‌آبی در منطقه شده و از سویی دیگر گردوخاک حاصل از فعالیت آن نیز سلامت اهالی منطقه را به خطر انداخته است. همچنین پساب شرکت نیز در طبیعت رهاشده و مسائل مربوط به خود را در پی دارد.

پس‌ازاین اظهارات و تجمعات انجام‌شده در پی آن، مسئولان اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان اعلام کردند که پس از بررسی‌های لازم و کارشناسی، 7 مورد مشکل آلایندگی این واحد محرز و به مدیران آن اعلام‌شده تا در مهلت تعیین‌شده نسبت به رفع آن‌ها اقدام کنند.

ایجاد فضای سبز در محیط پیرامون این واحد، جلوگیری از راه‌یابی پساب‌های ناشی از فعالیت این صنعت به روان آب‌ها و نفوذ آن به آب‌های زیرزمینی با ایجاد کانال‌هایی در مسیر، کاشت درخت برای مهار گردوغبار ایجادشده و پرهیز از خردایش سنگ‌آهن در فضای باز را ازجمله موارد تأکید شده بود.

از سویی دیگر، شرکت آب منطقه‌ای زنجان نیز درباره ادعاهای مطرح‌شده درباره چاه شرکت نیز اعلام کرد که این چاه مجوزهای لازم را داشته و ایجاد و استفاده از آن کاملاً قانونی بوده و مشکلی دراین‌باره وجود ندارد.

حالا با گذشته چند ماه از آن اظهارنظرها و تجمعات و اعلام خواسته‌های محیط‌زیست استان از مسئولان شرکت حدید تجارت باختر زنجان، به گفته ابوالقاسم قاسمی، مدیرعامل شرکت حدید تجارت باختر، این شرکت در مسیر صیانت و حفاظت از محیط‌زیست قرار دارد و گزارش فعالیت‌های خواسته‌شده از سوی محیط‌زیست استان را به‌صورت مرتب به این دستگاه دولتی اعلام کرده است.

قاسمی تأکید کرد: عملیات ساخت پوشش سوله سنگ‌شکن واحد با هزینه 25 میلیارد ریال کاملاً به اتمام رسیده است و انجام فونداسیون و دیوارکشی کامل سوله دپوی محصول انجام‌شده و همچنین عملیات احداث سوله نیز 100 درصد به اتمام رسیده است.

وی افزود: زیرسازی و دیوارکشی برای ساماندهی باطله‌های خط تولید انجام‌شده و با توجه به حجم این باطله در خط تولید، تعداد فیلتر پرس از 6 به 12 عدد افزایش یافته که هم باطله‌ها و هم آب بازیافتی به طور کامل ساماندهی شوند.

از سویی دیگر انجام درختکاری با گونه‌های مقاوم به کم‌آبی در تمام اطراف واحد و محوطه اداری انجام‌شده و جهت تکمیل کاشت سایر گونه‌های مناسب در اطراف محوطه واحد نیز اقدامات لازم در حال اجرا است.

همچنین جاده منتهی به کارخانه و ورودی سایت برای جهت جلوگیری از ایجاد گردوخاک با هزینه 50 میلیارد تومان آسفالت شد و مابقی اماکنی که احتمال ایجاد گردوخاک را داشتند در حال پیگیری برای آسفالت‌ریزی هستند.

مدیرعامل شرکت حدید تجارت باختر تأکید کرد: با توجه به انجام اقدامات اولیه کارشناسی و فنی در خصوص تبدیل باطله‌های معدنی شرکت ازلحاظ زیست‌محیطی و اقتصادی، شرکت با به‌کارگیری کارشناسان، زمینه تبدیل این باطله‌ها به آجر را تکمیل کرده که این فرایند برای مدیریت باطله‌های واحد بوده که به‌محض تکمیل اطلاعات و گزارش‌های فنی، به محیط‌زیست استان اعلام می‌شود.

قاسمی تصریح کرد: برای حفظ محیط‌زیست تأکیدداریم و خرج کردن پول برای این منظور را هزینه نمی‌دانیم. با کارهایی که انجام‌شده می‌توان گفت تا حدود زیادی نگرانی‌های زیست‌محیطی برطرف شده و دیگر آلایندگی نداریم و در همین راستا با اداره کل محیط‌زیست همکاری می‌کنیم.

وی گفت: انجام خواسته‌های محیط‌زیست استان تا حصول کامل نتیجه ادامه دارد و در این راستا گزارش‌های لازم به این دستگاه دولتی در آینده نیز ارسال خواهد شد.

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانحدید تجارت زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9406


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»