کد خبر: 9419
1401/11/10 - 0:31


استاندار زنجان در جلسه شورای اداری استان؛

دستمان به بودجه باز نیست

افشارچی: قرار نیست در مولدسازی به همه داشته‌های‌مان چوب حراج بزنیم

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان/ زهره میرعیسی‌ خانی: جلسه شورای اداری استان زنجان، ۹ بهمن ۱۴۰۱ در سالن پیامبر اعظم(ص) استانداری زنجان برگزار شد و در این جلسه پیرامون «مولدسازی و دارایی دولت استان زنجان» بحث شد.

محسن افشارچی، استاندار زنجان در این جلسه اظهار کرد: در این مدت که به عنوان استاندار مشغول هستم، متوجه شده‌ام که استان از لحاظ اعتباری استان موسعی نیست و دستمان به اعتبارات چندان باز نبوده است. به هر صورت باید تلاش‌های بیشتری در گذشته می‌شد تا بودجه‌های عمومی بیشتری برای توسعه استان در اختیار قرار بگیرد. به همین دلیل‌ اکنون از چند جهت در حال تلاش هستیم و در جاهایی نیز به صورت نسبی موفقیت‌هایی حاصل شده است که اولین اتفاق مربوط به افزایش سهم استان از بودجه عمومی کشور است.

افزایش سهم استان از بودجه عمومی کشور

وی ادامه داد: بارها و بارها اعلام شده است که با توجه به اینکه نسبت در آمد استان به نسبت استان‌های دیگر بالا است از این نسبت هم باید منتفع شود. ما از لحاظ درآمد تقریبا نزدیک استان قزوین هستیم. (اگرچه استان قزوین نسبت به ما صنعتی‌تر بوده است ولی درآمد استان نزدیک قزوین است). بنابراین انتظار هم داریم که به همان نسبت از اعتبارات عمومی منتفع شویم ولی فرمولاسیونی که در سازمان برنامه و بودجه کشور وجود دارد متفاوت است و موجبات این امر را فراهم نمی‌کند. با این حال امسال با توجه به فشارهایی که استانداران وارد کردند، افزایشی را در بودجه‌های عمومی ایجاد شد.

به گفته مقام عالی استان، در استان زنجان بودجه عمرانی سال آینده و تملک و دارایی سال اینده بالغ بر ۵۵ درصد (طبق نسخه اولیه برنامه بودجه) افزایش یافته است و از ۹۰۰ میلیارد تومان به ۱۴۰۰ میلیارد تومان رسیده‌ است (معمولا همه بودجه عمرانی به استان‌ها اختصاص نمی‌یابد). همچنین در بودجه هزینه‌ای هم فصل «حقوق» افزایش داشته‌ایم  و  در بخش «سایر» نیزمتوسط افزایش کشوری ۲۱ درصد است که در استان ۳۱ درصد خواهد بود و اکنون در حال تلاش هستیم که یک میزان این بودجه بیشتر شود تا یک میزان شرایط بهتر شود و بتوانیم رفاهیات کارمندان و در فصل ۵ مشکلات را بهبود ببخشیم.

ایجاد درآمد از مزیت‌های نسبی استان

استاندار خاطرنشان کرد: مسیر دوم ایجاد درآمد از مزیت‌های نسبی استان است. برای نمونه پسماند که در این حوزه جلو رفتیم و به دنبال این هستیم که در این خصوص برای فروش پسماند مزایده برگزار کنیم. در بودجه هم ردیف ۲۰۰ میلیارد تومانی درآمد و هم ردیف هزینه‌ای ۲۰۰ میلیارد تومانی برای این موضوع اختصاص یافته است. یعنی ۲۰۰ میلیارد تومان می‌توانیم از این طریق درآمد داشته باشیم و ۲۰۰ میلیارد تومان نیز باید هزینه کنیم. هرچند فکر می‌کنم به آن سطح از سقف در نظر گرفته شده رسیدن در سال اول ممکن نیست چرا که با توجه به پیچیده بودن فرآیند این حرکت، حرکتی زمانبر است ولی آن بستر را فراهم کرده‌ایم که اگر توانستیم با سرعت پیش برویم و بتوانیم ۲۰۰ میلیارد تومان از این محل برای استان درآمد داشته باشیم که در اختیار شورای برنامه‌ریزی قرار خواهد گرفت.

این مسئول افزود: مورد سوم مساله مولدسازی است که در مورد آن حرف و حدیث زیاد است. این موضوع مشابه هر چیزی که معمولا در کشور حیدری - نعمتی می‌شود، حیدری-نعمتی شده است. منتهی مولدسازی سالهاست که وجود دارد ولی به آن درجه‌ای که بایستی میرسید تا بتواند کمکی کند، نرسیده بود. طی سال گذشته فروش اموال مازاد داشتیم. منتهی نزدیک ۵۰ میلیارد هم نشد. تمام استان‌ها به این موضوع از این محل نگاه می‌کنند که از این محل پاداش بازنشستگان را پرداخت کنند که چندان درست نیست.

وی ادامه داد: این مساله، در گذشته، به آن پتانسیل حداکثری خود نرسیده و دلیلش هم به ترس مدیران از احتمالات پیش روی آینده که فلان زمین در زمان فلان مدیر فروخته شد و یا ورود دستگاه‌‌های نظارتی به دلایل شبهاتی که در این زمینه می‌تواند وجود داشته باشد، است. بخشی از این مساله نیز به ترس من افشارچی به عنوان استاندار برمی‌گردد که سال گذشته به جهت اینکه در لایحه بودجه به این موضوع صریح پرداخته نشده بود یک میزان محتاط عمل کرده بودم چرا که آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی  در این زمینه تجربه‌های تلخی را دارند.

افشارچی با بیان اینکه در این زمینه از مقام معظم رهبری مشورتی شد و آن اختیاراتی که اصالتا با ۷ نفر رده بالای کشوری است، داده شد، گفت: ما در استان چنین اختیاراتی نداریم و در چارچوب قانون حرکت خواهیم کرد و اجازه را مسئولین رده بالاتر برای ما صادر خواهند کرد که با داده شدن این اختیارات به این مسئولین رده بالای کشوری و مصونیت قضایی آنها، ما برای عملکردهای استانی از آنها اجازه خواهیم گرفت.

وی اذعان کرد: ما در استان زنجان بنا نیست هر چه که داریم را شناسایی کنیم و چوب حراج بزنیم. در این زمینه در وهله اول برش دستگاهی خواهیم داشت. یعنی اگر دستگاهی زمینی را داشته باشد و بفروشد در مسیر پروژه‌هایی مصرف خواهد شد که برای همان دستگاه است. به عنوان حاکمیت وظیفه‌مان این است که تا جایی که ممکن است ارزش افزورده این اموال را بالا ببریم. ضمن اینکه بایستی یک سقفی برای مولد‌سازی انتخاب شود تا برای استان آورد داشته باشد و سپس بهترینها را انتخاب کنیم.

آن چیزی که مولد می‌شود قطعا به یک آورده ماندگار برای استان تبدیل خواهد شد

به گفته مقام عالی استان؛ در مساله مولدسازی ما نسبت به اموال دولتی حساس هستیم و برش استانی خواهیم داشت و تاکیدمان هم بر تهاتر خواهد بود. یعنی سعی خواهیم کرد که از فروش فرار کنیم چرا که در فروش 50 درصد به استان و 50 درصد به خزانه دولت می‌رود ولی در تهاتر ما یک پیمانکار را به روش مزایده انتخاب می‌کنیم و پروژه را به پیش می‌بریم. البته این موضوع هنوز خیلی کار دارد اما باید توجه داشت که آن چیزی که مولد می‌شود قطعا به یک آورده ماندگار برای استان تبدیل خواهد شد.

وی افزود: ما در استان زنجان سعی خواهیم کرد که همه کارهایی که در حوزه مولدسازی انجام خواهد گرفت به صورت مستند‌سازی دقیق انجام شود. یعنی درست کار می‌کنیم و درست هم مستندش می‌کنیم چرا که این مملکت؛ مملکت حیدری - نعمتی است و معلوم نیست در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

افشارچی با اشاره به اقداماتی که برای ایجاد داشبورد مدیریتی در استان اتفاق افتاده است، اظهار کرد: در این زمینه با دستگاه‌های مختلفی وارد مذاکره شدیم و به دنبال کسب اطلاعات و داده‌های مفید این ادارات بودیم چرا که این داده‌ها برای ما اهمیت دارد و می‌تواند در مدیریت بهینه استان ما را کمک کند.

به گفته این مسئول، داده و نبود آن در کشور یک مشکل است و در این زمینه هر جا که می‌روید به در بسته می‌خوردید. برخی از دستگاه‌ها در این زمینه ما را کمک کردند و خیلی از دستگاه هم کمک نکردند. ضمن اینکه هر چه قدر که دستگاه‌ها در این زمینه با ما همراه باشند، اوضاع به مراتب بهتر می‌شود.

مقام عالی استان خاطرنشان کرد: روسای دستگاه‌ها نسبت به انسجام داده‌ها و بالا بردن تکنولوژی سازمانی خود برای دسترسی بهتر ما به این داده‌ها مسئول هستند. به وسیله این داده‌ها است که اکنون ما بر میزان آرد دریافتی هر نانوایی و نان پخنت شده توسط آنها، جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان و مرغ عرصه شده در بازار و میزان تخم مرغ و میزان آب و برق مصرف شده در شهر و روستاها واقف هستیم. مسلما این داده‌ها به ما در تصمیم‌گیری و در بلند مدت در زمینه حکمرانی داده محور کمک  می‌کنند.

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناستاندار زنجانمولدسازی
sedayezanjannews.ir/nx9419


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»