کد خبر: 9426
1401/11/11 - 9:36


صدای زنجان از حواشی «مجتمع آندیا فولاد» ایجرود و بیکاری اجباری کارگران آن گزارش می‌دهد؛

42 میلیارد چینی‌های ایجرود پرید؟

کارگران: مسئولان داخلی کارخانه می‌گویند به فکر کار دیگری باشید! ما حقوق معوق داریم و بیمه ماه چند ماه هست واریز نشده است!/ دبیر اجرایی خانه کارگر استان: اشتغال‌زایی که دولت از آن نام می‌برد دقیقاً کجاست؟/ سرپرست اداره صنایع فلزی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان: کلاه‌برداری 42 میلیارد تومانی در کارخانه فولاد سهند ایجرود! این کارخانه فاقد مجوز زیست‌محیطی برای تولید «فرو منگنز» است!

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان/ لیلا محمدی: مدیران کارخانه ریخته‌گری فولاد سهند ایجرود (مجتمع آندیا فولاد زنجان) که فاقد مجوز زیست‌محیطی درزمینهٔ تولید «فرو منگنز» بوده اما بااین‌حال و باوجود جریمه‌های سنگین حفاظت محیط‌زیست استان، تاکنون تولید غیرقانونی خود را ادامه داده‌اند، به علت اختلاف شرکای چینی که گفته می‌شود دلیل آن کلاه‌برداری 42 میلیارد تومانی در شرکت است، از کارگران خواسته‌اند تا به فکر کار دیگری باشند و کارخانه را ترک کنند.

آبان ماه سال جاری بود که منابع کارگری از آغاز تعطیلی مجتمع آندیا فولاد زنجان (کارخانه فولاد سهند ایجرود) به علت «اختلاف شرکای چینی» خبر دادند و با اشاره به فعالیت کارگران بدون قرارداد، از مسئولان خواستند تا به وظیفه خود در قبال «کارگر» و «تولید» عمل کرده و سری به کارخانه بزنند.

گفته می‌شود اختلاف دو کارفرمای چینی به موضوع کلاه‌برداری 42 میلیارد تومانی از این واحد که در سال گذشته اتفاق افتاده است، برمی‌گردد و تعطیلی کارخانه به علت مسائل مالی و نداشتن توان پرداخت حقوق و مزایای کارگران، صراحتاً رد می‌شود.

تائید تعطیلی کارخانه فولاد سهند ایجرود

بر اساس اخبار رسیده به صدای زنجان، تعداد کارگران در کارخانه فولاد سهند ایجرود، 143 نفر اعلام‌شده است و مدیران کارخانه از کارگران می‌خواهند تا کارشان را رها کرده و به فکر یافتن شغل جدید باشند چراکه تا پایان امسال باید در کارخانه را تخته کنند.

کارخانه ریخته‌گری فولاد سهند ایجرود (مجتمع آندیا فولاد زنجان) که چندین بار به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی شده بود، 9 آبان ماه سال 1392 با حضور معاون اول وقت رئیس‌جمهور و هیئت همراه، رسماً افتتاح و آغاز به کارکرد.

اما در کمال تعجب، کارخانه فولاد سهند زنجان که توسط سرمایه‌گذاری چینی راه‌اندازی شده بود در کمتر از دو ماه پس از افتتاح رسمی تعطیل و 600 کارگر خانه‌نشین شد.

این شرکت توسط سرمایه‌گذار چینی و با حمایت دولت در اراضی روستای «کوسّه‌لر» واقع در شهرستان ایجرود استان زنجان احداث‌شده است، این مجموعه توسط شرکت‌های چینی طراحی و تجهیزات نیز در شرکت‌های چین آماده و توسط پیمانکاران این کشور مونتاژ شده است.

مشکلات این کارخانه در برهه‌ای به دلیل کمبود آب به حدی رسید که سبب اعتراض مردم منطقه شد. از زمستان سال 1393 فعالیت آزمایشی شرکت ریخته‌گری سهند برای تولید فرآورده‌های آهنی آغاز شد و به مرحله تولید شمش چدنی هم رسید اما در اواخر اسفندماه همان سال به دلیل مشکلاتی که در تأمین مواد اولیه پیش آمد به کارگران گفته شد برای انعقاد قرارداد جدید تا بعد از تعطیلات سال نو صبر کنند.

در سال 1394 پس از تعطیلات نوروز درحالی‌که هنوز حقوق بهمن و اسفند سال 93 پرداخت‌نشده بود، کارگران برای بستن قرارداد جدید به این کارخانه مراجعه کردند اما گفتند هنوز مواد اولیه تأمین نشده و چون در ایام عید به دلیل محدودیت‌های حمل‌ونقل وسایط سنگین، امکان بیرون بردن شمش‌های چدن تولیدی وجود ندارد فعلاً نمی‌توانیم پاسخگوی کارگران باشیم به همین دلیل از کارگران خواسته شد تا چند هفته بعد مجدداً به شرکت مراجعه کنند.

رئیس وقت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در شهریورماه سال 1394 در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد که با توجه به پیگیری‌ها و تلاش‌هایی که در راستای حل مشکلات این مجموعه صورت گرفته، این کارخانه بار دیگر فعالیت خود را از سر گرفته است تا شرایط را برای کارگرانی که با هزار امید و آرزو وارد این کارخانه شدند مطلوب کند.

فغفوری تأکید کرد که این کارخانه از ابتدای شهریورماه مجدداً آغاز به کارکرده است و کارگران این مجموعه دیگر دل‌نگران نیستند.

بااین‌حال اوایل دی‌ماه سال 94 شائبه تعطیلی این کارخانه بازهم رنگ واقعیت به خود گرفت و از کارگران خواسته شد تا قرارداد 10 روزه امضا کنند که با پاسخ منفی کارگران مواجه شد و این کارخانه با 500 تا 600 نیرو تعطیل و با خانه‌نشین شدن کارگران کوره نیز خاموش شد.

ناگفته نماند زمانی که کارخانه فولاد سهند ایجرود تعطیل بود وقتی خبرنگاران دلیل تعطیلی را جویا می‌شدند مسئولان در پاسخ این ادعا را داشتند که کارخانه تولید آزمایشی خود را پشت سر گذاشته و فعلاً مشکل نبود ماده کُک است.

ناصر فغفوری، رئیس وقت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان 24 اردیبهشت‌ماه 1396 در گفت‌وگو با رسانه‌ها درزمینهٔ حقوق معوقه این واحد تولیدی در استان، بابیان اینکه حقوق کارگران هرماه پرداخت می‌شود، اما کارگران چهار ماه حقوق معوقه دارند، خاطرنشان کرد: این امر بدان معنی نیست که کارگران چهار ماه حقوق دریافت نکرده باشند بلکه حقوق تأمین اجتماعی نیز با تقسیطی که انجام‌گرفته در حال پرداخت است.

اما بازهم با ایجاد وقفه در فعالیت کارخانه فولاد سهند ایجرود، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان 15 فروردین‌ماه 1397 اظهار کرد: بیش از 95 درصد مجموعه نیز توسط سرمایه‌گذار خریداری‌شده است و به نظرم خیال ما باید از بابت فولاد سهند راحت باشد چراکه با این روند شاهد برگشت این مجموعه به خط تولید خواهیم بود!

اما ظاهراً خیال‌بافی مسئولان، علاج درد کارگران شرکت فولاد سهند ایجرود (مجتمع آندیا فولاد زنجان) نبود و پس از تعطیلی‌های مکرر این واحد، اخبار تعطیلی کارخانه که از نیمسال دوم سال 1401 زمزمه شد، این بار نه به علت مواد اولیه یا مشکلات مالی بلکه به دلیل اختلافات شرکای چینی تائید می‌شود.

حقوق معوق و بیمه‌های واریز نشده کارگران!

یکی از کارگران به صدای زنجان می‌گوید: وضعیت تولید این کارخانه از ابتدا هم خوب نبود. الآن هم مدیران خط تولید از کارگران می‌خواهند تا به فکر بیمه بیکاری یا اشتغال در واحد، کارگاه یا کارخانه دیگری باشند چراکه اختلاف شرکای چینی جدی است و کارخانه از نیمسال دوم 1401 رسماً تعطیل‌شده است.

هومن امیدوار، سرپرست روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان نیز که ترجیح می‌دهد روز شنبه (8 بهمن‌ماه) و پس از تکمیل نتایج بررسی‌های کارشناسان این مجموعه اظهارنظر کلی داشته باشد پنجشنبه (6 بهمن‌ماه) بابیان اینکه موضوع اختلاف شرکای چینی به این دستگاه ارتباطی ندارد و مباحث «کارگری» برای ما مهم‌تر است، فقط به این جمله بسنده می‌کند که «در آبان ماه سال جاری به موضوع عدم انعقاد قرارداد با کارگران ورود کرده و به مسئولان شرکت برای انعقاد قرارداد فشار آوردیم تا جایی که قراردادها برای یک ماه تمدید شد! و قرار شد دو شریک چینی مشکلاتشان را حل کنند.»

اما روز پنجشنبه (6 بهمن‌ماه 1401) منابع کارگری در گفت‌وگو با صدای زنجان از عدم واریز بیمه و حقوق 3 ماهه کارگران کارخانه فولاد سهند ایجرود خبر داده و در واکنش به شکرگزاری برخی مسئولان مبنی بر حفظ اشتغال حتی بدون انعقاد قرارداد کار در این کارخانه، از مسئولان ارشد استانی می‌خواهند در ماه‌های پایانی سال و آستانه نوروز 1402 به فکر بیش از 100 کارگری باشند که چشم خانواده‌هایشان به دستان آن‌هاست.

اصغر نجاری، دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان با اشاره به فعالیت بیش از 110 کارگر در کارخانه مذکور به صدای زنجان می‌گوید: مسئولان کارخانه در آستانه عید تصمیم گرفته‌اند که به کارگران بگویند کار خود را ترک کرده و برای همیشه از کارخانه بروند. چگونه ممکن است مسئولان کارخانه چنین درخواستی از کارگران داشته باشند با توجه به عدم واریز 3 ما بیمه کارگران و حقوق معوق آن‌ها و این‌همه کار کشیدن‌ها و عدم پرداخت حق‌وحقوق بر اساس کدام قانون چنین رفتاری می‌کنند؟

کلاه‌برداری 42 میلیارد تومانی در کارخانه فولاد سهند ایجرود!

البته عباس ورقایی، سرپرست اداره صنایع فلزی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان بابیان اینکه کارگران کارخانه مذکور دستمزد 2 ماه و نه 3 ماه را دریافت نکرده‌اند، ادامه می‌دهد: حقوق کارگران کارخانه فولاد سهند ایجرود از ماه نهم پرداخت‌نشده است که البته این موضوع به‌هیچ‌عنوان مالی نبوده بلکه به اختلاف دو شریک چینی برمی‌گردد.

این مسئول زمان تعطیلی کارخانه را «مهرماه 1401» اعلام کرده و می‌گوید: در کارخانه اسامی 149 نیروی انسانی که 143 نفر آن ایرانی و 6 نفر دیگر چینی هستند، به ثبت رسیده است.

به گفته «ورقایی» اسناد دو امضایی هستند و ازآنجایی‌که یکی از دو شریک، در چین هست و ایران نیست، امکان واریز مبالغ درخواستی را ندارند و تا وقتی ایشان به ایران برنگردد، مشکل پابرجا خواهد بود.

سرپرست اداره صنایع فلزی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان موضوع کلاه‌برداری 42 میلیاردی در این کارخانه که چند وقت پیش اتفاق افتاده است را تائید کرده و از ورود دستگاه قضایی به این موضوع خبر می‌دهد.

اصغر نجاری، دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان هم در واکنش به این اظهارات بابیان اینکه «اشتغال‌زایی که دولت از آن نام می‌برد دقیقاً کجاست» ادامه می‌دهد: به گزارش کارگران، بعد از خبری شدن مشکلات کارگری فولاد سهند ایجرود و به‌ویژه عدم انعقاد قرارداد با نیروهای کار، متصدیان کارخانه قراردادها را تنظیم و امضای کارگران را گرفتند اما باوجوداینکه طبق قانون که باید یک نسخه تحویل کارگر شود، به آن اعتنایی نکرده و پس از اخذ امضا، تمامی قراردادها را جمع‌آوری و نزد خود نگه داشتند. آیا بهتر نیست مسئولان در جذب سرمایه‌گذاری‌ها مباحث تولید و کارگری را طبق برنامه پیش برده و عملکرد فعالان اقتصادی به‌ویژه سرمایه‌گذاران خارجی را تحت کنترل داشته باشند؟

فعالیت غیرقانونی کارخانه فولاد سهند ایجرود!

شاید واژه «کنترل» که دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان بر آن تأکید دارد، حلقه مفقوده مشکل کارخانه فولاد سهند ایجرود باشد.

پروانه بهره‌برداری کارخانه «شمش چدن» بوده اما به علت مقرون‌به‌صرفه نبودن، صاحبان صنایع تصمیم به تولید «فرو منگنز» که مجوز محیط‌زیست را دریافت نکرده بااین‌وجود به‌صورت غیرقانونی تاکنون به این امر اقدام کرده است.

عباس ورقایی، سرپرست اداره صنایع فلزی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با تائید این موضوع به صدای زنجان می‌گوید: در راستای حفظ محیط‌زیست و عمل به وظایف، صنعت، معدن و تجارت استان زنجان برای صدور مجوز تولید فرو منگنز در کارخانه فولاد سهند ایجرود از اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان استعلام‌ کرد اما پاسخ این اداره کل منفی بود.

جریمه نزدیک به 4 میلیارد تومانی کارخانه فولاد سهند ایجرود از سوی اداره محیط‌زیست

ورقایی همچنین از ورود اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان به موضوع و صدور جریمه کارخانه خبر داد و گفت: کارخانه فولاد سهند ایجرود 3 میلیارد و 800 میلیون تومان جریمه زیست‌محیطی پرداخت کرده است.

با توجه به اینکه فعالیت کارخانه فولاد سهند ایجرود در حوزه تولید «فرو منگنز» غیرقانونی است، مسئولان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان هرگونه پلمب شرکت را از وظایف حفاظت محیط‌زیست استان زنجان می‌دانند که البته باید طبق قانون و ضوابط سازمان متبوع صورت گیرد.

یک منبع آگاه دولتی که نامش نزد صدای زنجان محفوظ است هم معتقد است: سرمایه‌گذاری خارجی چنین مصیبت‌هایی هم دارد و در مواقعی که مشکلات بین شرکای خارجی باشد، ارتباط مستقیم ارگان‌های داخلی با آن‌ها واقعاً دشوار است.

دیگر کارگر فولاد سهند ایجرود هم که به‌اجبار دست از کار در این کارخانه کشیده است، می‌گوید: مشکل اداره حفاظت محیط‌زیست استان زنجان نیست، مشکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان به‌عنوان متولی صنعت و مجموعه استان زنجان است که برای رسانه‌ای کردن «اشتغال‌زایی» در کارخانه‌ها، به کارفرما اجازه کار می‌دهند بااینکه می‌دانند فعالیت کارخانه مدنظر به لحاظ زیست‌محیطی مشکل دارد و دیر یا زود چند کارگر از کار بیکار می‌شوند.

اصغر نجاری، دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان هم بابیان اینکه کارخانه فولاد سهند ایجرود یکی از ده‌ها کارخانه مشکل‌دار استان زنجان است، ادامه می‌دهد: متأسفم که گزارش برخی از مسئولان در رابطه با وضعیت کارخانه‌ها و کارگران تهی از منطق است. برخی خیلی راحت از کنار مسئله گذشته و می‌گویند کارگران را به بیمه بیکاری معرفی کرده‌ایم! آیا تصور می‌کنید کار مهمی در قبال کارگران و تولید انجام داده‌اید؟ شما فشار روی صندوق را بیشتر کرده‌اید! معتقدم تعداد کارگران معرفی‌شده به بیمه بیکاری ناشی از ناکارآمدی مسئولان و مدیران است.

«اصلاً لازم نیست مدیران بعد از عدم توانایی در رفع مشکلات کارخانه‌ها که منجر به تعطیلی می‌شوند، به کارگران بگویند؛ بروید خودتان را به بیمه بیکاری معرفی کنید! کارگر خودش بهتر از هر کس اداره کار را می‌شناسد! حرف من این است با بیکار شدن یک کارگر، کانون گرم خانواده‌ها ازهم‌پاشیده می‌شود. آیا بهتر نیست برای رونق تولید در کارخانه‌ها و مشکلات واحدها، سریعاً وارد عمل شده و اجازه بیکاری حتی یک کارگر را ندهیم؟»

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانفولاد آندیافولاد ایجرودچینی
sedayezanjannews.ir/nx9426


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»