کد خبر: 9436
1401/11/18 - 11:44


سؤال متقاضیان مسکن ملی در کوی مهرآرای زنجان از مسئولان؛

پول واریزی متقاضیان مسکن ملی مهرآرا کجاست؟

متقاضیان: چرا بعد از یک سال و واریز دومین قسط، باید پروژه در مرحله راه‌اندازی فونداسیون باشد؟ مسئولان هیچ‌گاه خود را موظف به ارائه گزارش در خصوص روند پروژه نکرده‌اند!/ مدیرکل راه و شهرسازی استان: آماده‌سازی و ساخت مسکن ملی مهرآرای زنجان 3 سال زمان می‌برد!/ تعدادی از کارگران پروژه: 10 ساله هم واحدهای مسکن ملی مهرآرا را نمی‌توانند به متقاضیان تحویل دهند!

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان/ لیلا محمدی: باگذشت یک سال از آغاز آماده‌سازی و ساخت پروژه مسکن ملی کوی مهرآرای زنجان، این پروژه دارای پیشرفت فیزیکی 10 درصدی است! البته متقاضیان این پروژه معتقدند نگاه تبعیض‌آمیز مسئولان باعث پنهان ماندن مهرآرا از لیست مسکن‌های ملی زنجان شده است.

پروژه‌ مسکن ملی از زمان آغاز خود در استان زنجان با چالش‌های گوناگونی مواجه بوده و آن‌طور که آمار و مشاهدات نشان می‌دهد، غیر از پروژه‌های غرب زنجان به جرات می‌توان گفت که در بقیه موارد با نارضایتی جدی متقاضیان مواجه است.

بنا به گفته مسئولان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان (شهریورماه 1401)، پروژه سرمایه‌گذاری در منطقه مهرآرا برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن پیش‌بینی‌شده و حدود 300 تا 400 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این منطقه محقق می‌شود.

قرار است حدود 700 واحد از واحدهای مسکن ملی زنجان در کوی مهرآرا به مساحت 9 هکتار احداث شود اما این بخش از مسکن ملی در زنجان در کنار اعتراض متقاضیان بابت رکود طولانی‌مدت پروژه، با ابهامات دیگری در حوزه مالی و اجرایی نیز مواجه است که نیازمند شفاف‌سازی کارگزار و پیمانکار پروژه و مدیران اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان نیز هست.

درحالی‌که در تاریخ 7 شهریور سال 1401 مسعود بیات منش، مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان زنجان در آئین کلنگ زنی پروژه‌های نهضت ملی مسکن در استان زنجان، گفته بود که سهم استان زنجان از 50 هزار واحد مسکن اقدام ملی به 70 هزار واحد افزایش‌یافته است و این تعداد واحد مسکونی طی 4 سال ساخته می‌شود اما باگذشت حدود 4 ماه از آغاز برخی از این پروژه‌ها اقدام قابل‌توجهی در برخی پروژه‌ها انجام‌نشده که یکی از این پروژه‌ها، پروژه مسکن مهر آرای زنجان است.

از مجموع 11400 واحد مسکونی که قرار است در سطح استان ساخته‌شده و در اختیار متقاضیان قرار گیرد، تعداد 7 هزار واحد مسکونی به‌عنوان سهمیه شهرستان زنجان قلمداد می‌گردند که ظاهراً قرار است حدود 700 واحد آن در کوی مهر آرا در زمینی به مساحت 9 هکتار احداث شود. گفته می‌شود پیمانکار این پروژه «شرکت دانش آب زنگان» است.

طبق اطلاعات موجود از «شرکت دانش آب زنگان»؛ این شرکت در سال 1381 تأسیس‌شده و در ابتدا کار خود را در حوزه خطوط انتقال آب و سد، مهندسی رودخانه، نقشه‌برداری و معدن شروع کرده و از سال 1386 تاکنون شروع به طراحی، اجرا و سرمایه گزاری پروژه‌های ساختمانی اعم از ساختمان‌های مسکونی تجاری، اداری و تفریحی کرده است.

دستگاه‌های نظارتی زنجان از روند اجرای پروژه مسکن ملی «مهرآرا» اطلاعی دارند؟

در روزهای اخیر برخی از متقاضیان مسکن در «مهر آرا» که از روند پروژه‌های جهش تولید مسکن  ناراضی بودند در محل پروژه اجتماع کردند و نسبت به‌کندی روند این پروژه‌ها گلایه‌مند شدند.

متقاضیان مسکن ملی کوی مهرآرا به صدای زنجان می‌گویند، باوجوداینکه مردم دو قسط هم واریز کرده‌اند، هیچ پیشرفتی در فرآیند کار دیده نمی‌شود، ما می‌خواهیم مسئولان به‌صورت شفاف توضیح دهند که واریزی‌های ما در کجای پروژه صرف شده است؟

یکی از متقاضیان به صدای زنجان می‌گوید: برای اینکه سقفی بالای سر فرزندانم باشد، طلاهایم را فروختم تا برای واریز اقساط مسکن ملی به همسرم کمک کنم. به هر سختی که بود دو قسط را پرداخت کردیم اما بعد از یک سال پیشرفت قابل محسوسی را ندیدیم! بعد از یک سال فقط اسکلت ساختمان را می‌بینیم دیگر چشمم آب نمی‌خورد، 2 ساله واحدها را تحویلمان دهند!

او از دستگاه‌های نظارتی می‌خواهد تا در حمایت از حقوق مردم، وارد عمل شده و تمامی فعالیت‌های متصدیان خرد و اصلی پروژه‌های ملی ازجمله کوی مهرآرا که کمتر رسانه‌ای شده است را تحت کنترل داشته باشند!

این متقاضی مسکن ملی معتقد است: نبود قرارداد معین، مشخص نبودن سقف واریز متقاضیان، ابهام در تزریق تسهیلات موردنظر و بی‌برنامگی درروند احداث موجب شده تا افراد در سردرگمی به سر ببرند. افراد متقاضی که غالباً از طبقه‌ کارگر و ضعیف جامعه هستند، باوجوداینکه پرداخت آورده در زمان‌های کوتاه را خارج از توان خود می‌دانند به هر نحوی شده این مبالغ را تهیه و پرداخت می‌کنند بااین‌وجود مسئولان هنوز خود را موظف به پاسخگویی مقابل مردم نمی‌دانند.

او با اشاره به واریز 2 قسط واحد خود در مسکن ملی مهرآرا ادامه می‌دهد: با توجه به سردرگمی خانواده من و سایر متقاضیان ترجیح می‌دهم انصراف دهم چون به این ضرب‌المثل اعتقادداریم که سالی که نکوست از بهارش پیداست! تصور نمی‌کنم از 700 واحد پروژه مسکن ملی کوی مهرآرا و 72 بلوکش، یک واحد در عرض 2 سال به دستمان برسد!

بخشی از واریزی‌های متقاضیان مسکن ملی به خرید مصالح اختصاص یافت

در این زمینه اصغر اسماعیلی، مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان هم با اشاره به آغاز عملیات آماده‌سازی و ساخت‌وساز پروژه از سال 1400 به صدای زنجان می‌گوید: پی‌ریزی‌ها انجام‌شده، بخشی از ستون‌ها احداث گردیده و هم‌اکنون پروژه در مرحله راه‌اندازی فونداسیون قرار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به وضعیت جوی شهر زنجان، تأخیر درروند اجرای پروژه را سردی هوا اعلام کرده و می‌گوید: ازآنجایی‌که به علت سردی هوا، امکان ساخت‌وساز فراهم نبود، برای جلوگیری از تحمیل هزینه (به مردم)، بخشی از واریزی‌های متقاضیان مسکن ملی کوی مهرآرا به خرید مصالح ساختمانی نظیر سیمان، میلگرد اختصاص یافت و درنتیجه جای هیچ نگرانی از اینکه مبالغ واریزی متقاضیان این پروژه در کجا صرف شده است، نیست.

کارگران فنی پروژه مسکن ملی مهرآرا دست از کار کشیده‌اند؟

گفته می‌شود 5 ماهی است که تعطیلی تدریجی ساخت‌وساز در پروژه مسکن ملی کوی مهرآرا آغازشده است به‌طوری‌که از 9 اکیپ 6 الی 7 نفره کارگران فنی، تعداد انگشت‌شماری سر پروژه حاضر هستند که البته پس از اتمام وظیفه محوله ترجیح می‌دهند دیگر با پیمانکاری که به تعهداتش در قبال کارگران عمل‌نکرده است، کار نکنند!

یکی از کارگران به صدای زنجان می‌گوید: در این وضعیت بد اقتصادی حقوقمان که حتی کفاف اجاره‌بها و روزمرگی‌های زندگی را نمی‌دهد، از سوی پیمانکار اصلی پرداخت نمی‌شود. اکیپ‌های اصلی و فنی رفته‌اند، خب وقتی کارگر حق‌وحقوقش را دریافت نکند نمی‌تواند دل به کار بدهد!

این کارگر با اشاره به اینکه از مهرماه امسال پروژه به حالت رکود رفته است، می‌افزاید: دلیل این رکود به نبود مجوز برمی‌گردد که منجر به بیکاری 2 ماهه کارگران شد ازاین‌رو برخی همان ماه‌های اول رفتند، برخی نیز به‌تدریج از ادامه کار در این پروژه دست کشیدند.

او ادامه می‌دهد: من سالیان سال است که در حوزه ساختمان‌سازی فعالیت دارم و اغلب پیمانکاران زنجان را می‌شناسم، تجربه نخستم بود که با این پیمانکار کار می‌کردم، شیوه اجرای پروژه را به این سبک پیمانکار قبول ندارم و بعد از کلی ضرر و زیانم، ترجیح می‌دهم که دیگر با این پیمانکار همکاری نداشته باشم.

آماده‌سازی و ساخت مسکن ملی مهرآرای زنجان 3 سال زمان می‌برد!

اصغر اسماعیلی، مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان بروز مشکل درروند اجرای پروژه را مربوط به «پروانه و مجوز شهرداری» و «انجام عملیات آماده‌سازی زمین در کنار ساخت‌وساز» را 2 دلیل اصلی مسکوت ماندن پروژه دانسته و با اشاره به جلسات تشکیل‌شده با پیمانکار و مشاور، ابراز امیدواری می‌کند تا هفته آینده پروانه شهرداری صادر و اخذ شود.

البته اسماعیلی بروز مشکلات درروند بتن‌ریزی به علت سردی هوا که می‌تواند درروند کندی پروژه مؤثر باشد را رد نمی‌کند و می‌گوید: مشکلات عدم پرداخت دستمزد حقوق کارگران هم باید از سوی پیمانکار در اسرع وقت پیگیری شود به‌هرحال پیمانکار متعهد به پرداخت دستمزد کارگران است و برای تسریع درروند اجرا و تکمیل پروژه باید این مهم در دستور کار باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان مدت‌زمان آماده‌سازی و ساخت پروژه مسکن ملی کوی مهرآرا را 3 ساله اعلام کرده و می‌گوید: اداره کل راه و شهرسازی استان نسبت به خانه‌دار شدن مردم بسیار جدی است و تلاش می‌کند این پروژه را در مساحت 9 هکتار در کوی مهرآرا اجرایی کند.

10 ساله هم واحدهای مسکن ملی مهرآرا را نمی‌توانید تحویل دهید!

در شرایطی که مسئولان راه و شهرسازی استان زنجان به متقاضیان مسکن ملی کوی مهرآرا نوید تحویل واحدها پس از 2 سال را می‌دهند، یکی از کارگران فنی پروژه مسکن ملی کوی مهرآرا در واکنش به اظهارات مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان عنوان می‌کند: پیمانکار بیش از یک سال است که کار را تحویل گرفته است اما 2 الی 3 سال که هیچ، 10 ساله هم نمی‌تواند پروژه را تکمیل و تحویل مسئولان و مردم کند. در حال حاضر پروژه در مرحله راه‌اندازی فونداسیون است و فقط بخشی از کار انجام‌شده است. امیدواریم کسی باشد که به روند ساخت‌وسازهای پیمانکاران توجه ویژه‌ای داشته باشد.

او با اشاره به نگاه تبعیض‌آمیز برخی مسئولان استانی به پروژه‌های مسکن ملی در سطح شهر زنجان می‌گوید: مسئولان در اظهارنظرهای خود در خصوص مسکن ملی در جای‌جای زنجان گزارش ارائه می‌کنند درحالی‌که بیش از صدها متقاضی مسکن ملی در مهرآرا اطلاعی از روند اجرای ساخت‌وسازهای واحدهایشان که مسئولان قول داده‌اند 2 ساله تحویلشان کنند، ندارند!

اصغر اسماعیلی، مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در پاسخ به این گلایه عنوان می‌کند: از دید ما پروژه‌های نهضت ملی با یکدیگر تفاوتی ندارند و وظیفه مسئولان امر هم پیگیری مشکلات رفع آن در اسرع وقت است. در خصوص پروژه‌های مسکن ملی در شرق و غرب زنجان به جهت اینکه شروع ساخت‌وسازها با یکدیگر متفاوت بوده است، طبیعتاً به نسبت کار انجام‌شده باید اظهارنظر کنیم. مثلاً پروژه‌های کوی زنگان و زیتون دارای حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی هستند، این پیشرفت فیزیکی در مسکن ملی مهرآرا (آماده‌سازی و ساخت‌وساز) 10 درصد است. برخی پروژه‌ها به علت شرایط آب و هوایی در حالت نیمه فعال قرارگرفته‌اند. در برخی نیز مراحل بتن‌ریزی به پایان رسیده و با تمهیدات صورت گرفته، عملیات ساخت‌وساز در فضای داخلی پروژه ادامه دارد.

اسماعیلی بابیان اینکه اداره کل راه و شهرسازی مانند سایر ادارات دولتی قبل از واگذاری پروژه به پیمانکار، سابقه کاری مجموعه را رصد و بررسی می‌کند به مردم در خصوص اجرای ساخت‌وساز در چارچوب قانون اطمینان می‌دهد.

هرچند که مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان صراحتاً موضوع محول شدن مسئولیت «کارگزاری» و «پیمانکاری» در پروژه مسکن ملی مهرآرا به یک شرکت و فرد خاص را رد کرده و می‌گوید: «طبق قانون، پروژه مسکن ملی کوی مهرآرا علاوه بر مشاور عالی، تحت نظر شرکت‌های «شرکت طرح توسعه و عمران شهر خمسه» به‌عنوان ناظر و مشاور و «شرکت دانش آب زنگان» به‌عنوان پیمانکار است.» بااین‌حال برخی از فعالان حوزه ساخت‌وساز و حتی برخی متقاضیان همچنان خواستار پیگیری مسئولان نظارتی برای رسیدن به صحت موضوع هستند.

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمسکن ملیمهرآرا
sedayezanjannews.ir/nx9436


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»