کد خبر: 9445
1401/11/20 - 11:29


مدیر هنری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر استان زنجان؛

کم‌توجهی به آموزش هنر، مسئله ريشه‌داری است

مدیر هنری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر استان زنجان اظهار کرد: کم‌توجهی به آموزش هنر يك مسئله ريشه‌دار است و اين عرصه را نسبت به سایر رشته‌ها به حاشيه رانده است و اگر نسبت به تأليف كتب مناسب و تدریس مطلوب آن‌ها توجه جدي شود، شاهد بالندگي و ظهور استعدادهاي برجسته در رشته‌هاي مختلف هنري خواهيم بود. خوشبختانه آموزش گرایش‌های تجسمی در استان نسبت به گذشته رشد قابل توجهی داشته که این امر در ارتقای ذائقه هنری جامعه و دانش بصری مخاطب تأثیر بسزایی دارد

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان/ زهره میرعیسی‌ خانی: مدیر هنری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر استان زنجان اظهار کرد: کم‌توجهی به آموزش هنر يك مسئله ريشه‌دار است و اين عرصه را نسبت به سایر رشته‌ها به حاشيه رانده است و اگر نسبت به تأليف كتب مناسب و تدریس مطلوب آن‌ها توجه جدي شود، شاهد بالندگي و ظهور استعدادهاي برجسته در رشته‌هاي مختلف هنري خواهيم بود. خوشبختانه آموزش گرایش‌های تجسمی در استان نسبت به گذشته رشد قابل توجهی داشته که این امر در ارتقای ذائقه هنری جامعه و دانش بصری مخاطب تأثیر بسزایی دارد.

«محمدمهدي ولی زاده» كارشناسي ارشد ارتباط تصویری (گرافیک)، مدرس رشته ارتباط تصویری در مؤسسه آموزش عالی روزبه، دانشگاه فنی و حرفه‌ای دختران قائم و مدرس رسمی آموزش‌وپرورش (رشته گرافيك) در هنرستان‌های استان زنجان است. او که خود دبیر اجرایی و هنری همایش‌های متعددی را بر عهده داشته است، در مورد جشنواره هنرهای تجسمی فجر استان زنجان می‌گوید: جشنواره هنرهای تجسمی فجر استان زنجان از سال گذشته هم‌زمان با پایتخت در استان‌های کشور‌ برگزار می‌‌شود و در زنجان نیز پانزدهمین دوره‌ی این همایش از ۱۶ الی ۲۱ بهمن‌ماه سال جاری در فرهنگسرای امام خمینی (ره) در قالب نمایشگاه آثار فاخر و کارگاه‌های آموزشی تخصصی برگزار می‌شود.

هنر تجسمی نسبت به گذشته پیشرفت داشته اما آن چنان که باید جایگاه خود را پیدا نکرده است

وی ادامه می‌دهد: نمایشگاه تجسمی هنر در نگارخانه هنر میزبان 55 اثر در ۸ گرایش هنری از ۱۱ هنرمند شاخص استان است که این در زمینه «سیده کبرا حسینی» در گرایش تصویرسازی، «رضا نجف لو» در گرایش حجم و مجسمه، «ایرج شاهمرادی» و «مجید نظری» در گرایش خوشنویسی،«مهسا محبوبی» و« مسعود تاران» در گرایش طراحی گرافیک، «ناصر محمدی» و «مهدی خدایی» در گرایش عکاسی، «بهرام علی حمیدی» در گرایش کاریکاتور، «فاطمه بیات» در گرایش نقاشی، صبا صحبت لو در گرایش نگارگری همکاری دارند.

ولی زاده در مورد وضعیت هنرهای تجسمی در استان اذعان می‌کند: به طور کلی هنرهای تجسمی نسبت به گذشته پیشرفت( البته با سرعت اندک) داشته اما آن چنان که باید جایگاه خود را در جامعه پیدا نکرده است. فضای ارائه‌ی آثار هنری، توجه به فرهنگ و هویت ایرانی، رویکرد کاربردی در آثار، حمایت‌های دولتی، آسیب‌پذیری امنیت هنرمند، آموزش دانشگاهی و ... از نکات قابل تأمل در این زمینه است.

کم‌توجهی به آموزش هنر يك مسئله ريشه‌دار است

به گفته مدیر هنری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر استان زنجان، هنر و هنرمندان از عوامل رونق و توفیق در کشور هستند و علاوه ‌بر ارزش درونی هنر، گونه‌های مختلف آن نیز فواید متفاوتی بر جامعه دارد. از این رو ایجاد امنیت، رفاه، امکان خلاقیت و به طور کلی حمایت‌های مادی و معنوی، موجب ایجاد انگیزه در این قشر و آفرینش آثار فاخر می‌گردد. در جریان شیوع کرونا بسیاری از اصحاب فرهنگ و هنر فعالیت‌های خود را متوقف کرده و خسارت‌های جبران‌ناپذیری متحمل شدند.

وی در این خصوص ادامه می‌دهد: کم‌توجهی به آموزش هنر يك مسئله ريشه‌دار است و اين عرصه را نسبت به سایر رشته‌ها به حاشيه رانده است و اگر نسبت به تأليف كتب مناسب و تدریس مطلوب آن‌ها توجه جدي شود، شاهد بالندگي و ظهور استعدادهاي برجسته در رشته‌هاي مختلف هنري خواهيم بود. خوشبختانه آموزش گرایش‌های تجسمی در استان نسبت به گذشته رشد قابل توجهی داشته که این امر در ارتقای ذائقه هنری جامعه و دانش بصری مخاطب تأثیر بسزایی دارد.

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمحمدمهدي ولی زادهجشنواره هنرهای تجسمی فجر
sedayezanjannews.ir/nx9445


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»