کد خبر: 9463
1401/11/28 - 14:8


صدای زنجان از وضعیت بازار مسکن در روزهای پایانی سال 1401 گزارش می‌دهد؛

قیمت مسکن، مسافر قطار پیشرفت

شهروندان: همه چیز گران است! رویای خرید خانه دور از دسترس شده است/ رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان: افزایش 400 درصدی قیمت فیش‌های مسکن!/ تحلیل‌گر اقتصادی: پیش‌بینی تداوم گرانی مسکن در سال 1402

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان/ لیلا محمدی: تحرکات دلالان و فرصت‌طلبان برای فروش فیش‌های مسکن که فقط در عرض یک ماه افزایش 200 تا 400 درصدی داشته‌اند، مزایده‌های میلیاردی اراضی برخی از شهرک‌های اقماری نظیر کوی ساوالان و گلشهر توسط برخی از ارگان‌های دولتی، نبود نظارت کافی معاملات مسکن در سایت دیوار، گرانی مصالح ساختمانی سبب شده است تا کارشناسان مسکن و اقتصاددانان برای سال 1402 آینده خوبی را برای بازار مسکن متصور نشوند.

میزان عرضه و تقاضا تاثیر زیادی در افزایش و کاهش هر نوع کالایی دارد. مسکن نیز یکی از این کالاها است که میزان عرضه و تقاضا می‌تواند در افزایش یا کاهش آن تاثیرگذار باشد. یعنی هر چقدر تقاضا برای مسکن بیشتر باشد قیمت آن نیز افزایش پیدا می‌کند و بلعکس!

البته احمدی یکی از مشاوران املاک به صدای زنجان می‌گوید که در سال‌های اخیر افزایش قیمت مسکن ربطی به میزان عرضه و تقاضای آن ندارد و افزایش قیمت مسکن بیشتر به تورم و رشد اقتصادی مربوط است.

او معتقد است؛ رکود عمیقی که در اکثر بازارها از جمله در بازار مسکن حاکم است علل متعددی دارد که بعید به نظر می‌رسد در کوتاه مدت نیز رونق بگیرد، از همین رو پیش‌بینی می‌شود فضای رکودی حاکم در بخش مسکن، سال آینده نیز تداوم داشته باشد.

تبِ مسکن

آن طور که فعالان بخش مسکن و کارشناسان اقتصادی در مورد قیمت مسکن در سال 1402 پیش بینی می‌کنند، باید گفت که عوامل مهم تاثیرگذار بر قیمت مسکن مثل افزایش قیمت دلار، طلا افزایش نرخ تورم، افزایش قیمت مصالح ساختمانی، کاهش ارزش پول، تصمیمات سیاستی نادرست و برهم خوردن برجام همگی از موضوعاتی هستند که افزایش قیمت مسکن را هشدار می‌دهند.

به نظر می‌رسد نرخ عوارض و مبالغی که توسط سازمان‌های مرتبط با ساختمان‌سازی اخذ می‌شود نیز در کاهش میزان ساخت و سازها بی‌تأثیر نیست.

شاید علل تعریف پروژه‌های میلیونی در بخش مسکن، کمبود بودجه باشد. دولت با تعریف این پروژه‌ها در صدد احداث آنها به واسطه منابع بانکی و آورده متقاضی است تا از توقف چرخه اصلی اقتصاد کشور که همان بخش مسکن است، جلوگیری کند چرا که با رونق بازار مسکن سایر حوزه‌ها از جمله خدمات، مصالح و تجهیزات ساختمانی و غیره هم رونق می‌گیرد.

جامعه مهندسی در حال حاضر توجه بیشتر به ساخت 4 میلیون مسکن مدنظر دولتی‌ها دارند که این امر ممکن است نتایج مثبتی از جمله روی آوردن به تکنولوژی روز دنیا در انبوه‌سازی و فاصله گرفتن از روش سنتی باشد.

کاهش توان خرید مسکن

البته تعدادی از متقاضیان و حتی مشاوران املاک در گفت‌وگو با صدای زنجان معتقد هستند که نَفس این کار بسیار بااهمیت است اما در این شرایط اقتصادی نابسامان، باید پولی باشد که خانواده‌ها برای صاحب خانه شدن، پرداخت کنند یا نه؟ همین حالا فقط می‌توان قیمت هر آیتم را پیش بینی کرد و با توجه به وضعیت بازار هیچ قطعیتی درمورد آن وجود ندارد. زیرا تغییر قیمت‌ها به فاکتورهای بسیار زیادی بستگی دارد که بسیاری از این فاکتورها قابل پیش بینی و رصد نیستند.

با توجه به اظهارات علی یکی از شهروندان و بررسی‌های میدانی صدای زنجان از وضعیت بازار مسکن، افت شدید توان خرید مسکن به وضوح قابل مشاهده است.

به گفته این شهروند، در اوضاع اقتصادی نابسامان جامعه که مردم حتی در تأمین نیازهای اولیه خود دچار مشکل هستند، دیگر رویای خرید خانه نیز دور از دسترس است و اگر خرید و فروشی هم هست غالبا فروش خانه‌های بزرگ برای تامین بخشی از نیازهای زندگی را شامل می‌شود.

او عنوان می‌کند: از آنجایی که نرخ نهایی مسکن به قیمت مصالح کاربردی بستگی دارد به همین دلیل سازنده نیز ناگزیر است واحدها را نفروشد تا به نرخ مطلوب و مدنظر برسد.

از دیگر موضوعات مهمی که به طور مستقیم به افزایش یا کاهش قیمت مسکن تاثیر می‌گذارد قیمت مصالح و متریالی است که در ساخت ساختمان‌ها از آن استفاده می‌شود و طبیعتا با افزایش نرخ دلار، طلا و تورم قیمت متریال ساختمانی نیز افزایش پیدا می‌کند در نتیجه این موضوع منجر به افزایش قیمت نهایی مسکن ساخته شده می‌شود. البته اینکه از چه وسیله و متریالی هم استفاده شود اهمیت دارد.

افزایش 40 درصدی قیمت مسکن در 3 ماه اخیر!

حسن لطفی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان که هر گونه رکود در بازار مسکن را رد می‌کند، می‌گوید: بازار مسکن دیگر خواب نیست و قیمت در دو بخش اجاره و خرید و فروش، به صورت سرسام‌آور در حال افزایش است. در عرض 2 الی 3 ماه شاهد افزایش 40 درصدی قیمت مسکن هستیم!

این مسئول صنفی در گفت‌وگو با صدای زنجان «عدم ساخت و ساز در بخش خصوصی» ناشی از «افزایش قیمت مصالح ساختمان» و «عدم عرضه زمین» را از دلایل اصلی نابسامانی بازار اعلام می‌کند.

بازار داغ فرصت‌طلبان در خرید و فروش فیش‌های مسکن

با وجود اینکه بازار ساخت و ساز در بخش خصوصی راکد است و مردم توان خرید مسکن را ندارند اما پیگیری‌های صدای زنجان که به تائید مسئولان صنفی هم رسیده، حاکی از آن است که تعدادی از فرصت‌طلبان درصدد هدایت پول نقد افرادی هستند که به هر دلیلی حاضر نیستند در بانک سپرده‌گذاری کنند و برای یافتن منبعی امن، قصد سرمایه‌گذاری در بازار مسکن از خرید و فروش مسکن تا خرید فیش‌های مسکن را دارند.

حسن لطفی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان می‌گوید: از آنجایی که قیمت‌ها در بازار خرید و فروش بالاست، تعدادی از افراد برای متمرکز کردن پول‌های نقدشان در محل امن، سمت خرید فیش‌های مسکن شرکت‌های تعاونی رفته‌اند به طوری که قیمت در این بخش از مسکن به صورت سرسام‌آور بالا رفته است.

رئیس مشاوران املاک زنجان در ادامه تشریح فرصت‌طلبی‌های مربوط به فروش فیش‌های مسکن در زنجان که از عوامل موثر در نابسامانی بازار مسکن به شمار می‌رود، می‌گوید: در این عرصه فقط قشر ضعیف است که متضرر می‌شود، چرا که از ترس از بین رفتن ارزش پولی که در دست دارد به دنبال سرمایه‌گذاری و متمرکز کردن پولش است و از آنجایی که طلا و مسکن افزایش یافته است به سمت خرید فیش رفته و گرفتار آن می‌شود.

لطفی ضمن درخواست از مسئولان اجرایی و نظارتی برای تعیین تکلیف شرکت‌های تعاونی مسکن زنجان جهت اقدام سریع در این زمینه به صدای زنجان می‌گوید: تقریبا در عرض یک ماه قیمت فیش‌های مسکن 200 درصد و گاها 400 درصد افزایش داشته است. دیگر 100 میلیون تومان برای هر فیش، پول خرد حساب شده و در حال حاضر قیمت آن تا بیش از 500 میلیون تومان هم رفته است! آیا نباید سرمنشا این تخلفات پیدا شود؟ آیا نباید ارگان‌های نظارتی به موضوع ورود کنند؟

بازارسازی

کارشناسان مسکن معتقدند: در دنيا به ساخت‌وساز به عنوان یک صنف نگاه شده و انتظار سودهای كلان هم از آن نمی‌رود اما در کشور با توجه به نيازی كه در اين بخش احساس می‌شود اغلب سرمايه‌ها به اين حوزه سرازير شده و در نهایت انتظار سود هم بالا می‌رود.

احمد یکی از شهروندان زنجانی به صدای زنجان می‌گوید: در بخش ساخت‌وساز كشورهای ديگر از هر گروه اجتماعی وارد اين بازار نمی‌شوند تا بازار و قيمت‌ها را به‌هم بريزد اين درحالی است كه در ايران شاهد آنيم كه از پزشک گرفته تا مهندس و غیره در بخش ساختمان‌سازی حضور داشته و انتظار سود بالا هم دارند که قطعا در ایجاد حباب بی‌تاثیر نیست.

وی با اشاره به نقش تعدادی از مشاوران املاک در خراب کردن بازار مسکن از دستگاه‌های نظارتی می‌خواهد تا مسئولانه و موشکافانه این بازار را رصد کنند.

البته حسن لطفی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک معتقد است که مشاوران املاک در بازارسازی نمی‌توانند نقشی داشته باشند.

با این وجود، به عقیده «عباس بهنود، تحلیل‌گر مسائل اقتصادی» بازارسازی که از سوی تعدادی از مشاوران املاک در حال جریان است یکی از عوامل مخرب تاثیرگذار در نابسامانی بازار دانسته و می‌گوید: متاسفانه برخی از این افراد با افزایش کذایی قیمت، سبب افزایش قیمت مسکن در بخش فروش شده‌اند. از نظر بنده این دست اقدامات مخرب به تورم اعتبار داده و در نهایت مصرف‌کننده واقعی متضرر می‌شود.

سایت دیوار را دلالان اداره می‌کنند؟

بررسی‌های صدای زنجان نشان می‌دهد که شیطنت برخی فرصت‌طلبان که در سایت دیوار خود را مشاور املاک معرفی می‌کنند، وضعیت گرانی‌ها در بازار مسکن را تشدید کرده است که ضروری است ارگان‌های نظارتی به موضوع ورود کنند.

البته بنگاه‌داران به صدای زنجان می‌گویند: «ما با شماره فرد آگهی‌دهنده که خود را مشاور املاک معرفی کرده تماس گرفته‌ایم یا کسی به تلفن جواب نمی‌دهد یا وقتی هم جواب می‌دهد در پاسخ به سؤال ما که با چه حقی در آگهی درج‌شده در دیوار خود را مشاور املاک معرفی کرده درحالی‌که چنین نیست، می‌گوید که ملک متعلق به من است و دوست دارم در موردش خودم تصمیم بگیرم!»

حتی یکی از مشاوران املاک ضمن درخواست از مسئولان نظارتی و قضایی برای رسیدگی به موضوع تأکید می‌کند: من نمی‌دانم چه کسانی پشت سایت دیوار هستند؟ برای بهبود بازار خودرو و مسکن هم که شده باید هرگونه آگهی مربوط به این دو قلم حذف شود. البته پلیس قیمت این دو قلم در سایت دیوار را ممنوع کرد اما متخلفان در داخل متن، قیمت‌ها را درج کردند! من می‌گویم آگهی مسکن و خودرو در سایت دیوار کلاً حذف شود تا همه ببینیم در عرض یک ماه چه می‌شود!

حسن لطفی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان نیز با بیان اینکه کنترل از دست مشاوران املاک درآمده و بازار به دست فرصت‌طلبانی افتاده که به نام بنگاهی در سایت دیوار فعالیت می‌کنند، ادامه می‌دهد: باید مسئولان ذیربط به موضوع ورود کرده و با قیمت‌گذاری‌های کذایی برخورد کنند.

مزایده‌های میلیاردی زمین توسط ارگان‌های دولتی، عامل گرانی مسکن است!

گزارش‌ها حاکی از سردرگمی یکساله صاحبان زمین‌های قطعه‌بندی شده در یال غربی شهرک ساوالان زنجان دارد.

حتی تعدادی از مشاوران املاک زنجان از ادارات و متولیان می‌خواهند تا در حمایت از شهروندان، تکلیف اراضی تفکیک‌شده در کوی «ساوالان» و «گلشهر» سایر شهرک‌های اقماری را مشخص کرده و دست از مزایده میلیاردی اراضی که به گرانی مسکن دامن می‌زند، بردارند!

حسن لطفی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان هم «آگهی مزایده دولتی» را در نابسامانی بازار و گرانی مسکن تاثیرگذار می‌داند، به صدای زنجان می‌گوید: قبلا مزایده دولتی با قیمت پائین مرسوم بود، اما در حال حاضر برخی از ارگان‌ها مزایده‌ با قیمت‌های آنچنانی برگزار می‌کنند.

پیش‌بینی گرانی مسکن در سال 1402

عباس بهنود، تحلیل‌گر مسائل اقتصادی به صدای زنجان هم با قبول تاثیر مزایده‌های میلیاردی در بازار مسکن می‌گوید که با توجه به اتفاقات سال 1401 یعنی افزایش قیمت دلار، کاهش ارزش ریال، برهم خوردن برجام و در راستای آن افزایش تورم باید شاهد افزایش قیمت مسکن در سال 1402 باشیم.

از نظر «بهنود»، با افزایش تورم، قیمت نهاده‌های ساختمانی مثل قیمت آجر، آهن، سیمان و غیره نیز افزایش می‌یابد که این موضوع به معنای این است که قیمت نهایی ساختمان بیشتر از قبل خواهد شد و  این موضوع خود نشان دهنده افزایش قیمت مسکن در سال 1402 است.

تحلیل‌گر مسائل اقتصادی معتقد است: در تورم بالا، مردم دوست ندارند پول را دستشان نگه دارند و پول به عوان وسیله داغ، سرعت انتقال پول افزایش یافته و پول دست به دست می شود. در شرایط تورمی، کالاهای سرمایه‌ای نظیر مسکن، طلا، ارزهای خارجی، کالاهای مصرفی بادوام نظیر خودرو، لپ‌تاپ و فرش مورد توجه مردم قرار می‌گیرند تا برای جلوگیری از هر گونه از بین رفتن سرمایه (پول‌) دست به خرید این قسم از کالاها بزنند.

«بهنود» دلیل نابسامانی بازار را مربوط به مباحث تورمی و انتظارات تورمی دانسته و می‌گوید: بر اساس براوردهای صورت گرفته تورم سال بعد 40 درصد خواهد شد. البته با توجه به توضیحاتی که  در ابتدای گفت‌وگو ارائه شد نیز اعلام کردیم که افزایش تورم قطعی است. خب مشخص است مردم برای حفظ سرمایه خود که در هر کشوری مرسوم است این بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهند بالاخره بازار مسکن یکی از بازارهای مادر محسوب می‌شود و باید انتظار داشت که تورم در آن‌ها تاثیرگذار باشد، هر چند اگر تورم در واقعیت به این بازارها به صورت مستقیم تاثیرگذار نباشد و تحت تاثیر انتظارات تورمی باشند.

این کارشناس اقتصادی، مباحث سیاسی، برجام، FATF و دلار را اهرم فشار تورمی در بخش عرضه دانسته و می‌گوید: تورم در بخش تقاضا نیز منجر به زایش افراد بیش‌فعال شده که دارای حجم بالایی از نقدینگی و ثروت به اصلاح بادآورده هستند، می‌شود. در این شرایط همین افراد هستند که سود می‌کنند نه اکثریت مردم که دارای نقدینگی پائینی در مقایسه با این افراد هستند.

به گفته «بهنود»، در حال حاضر افراد دارای پول‌های بادآورده در بازار مسکن حضوری فعال داشته و متاسفانه بازار را تحت تاثیر قرار داده‌اند و سایر بازارهای جایگزین نظیر بورس را از دور خارج کرده و ان را تبدیل به بازار محافظه‌کار کرده‌اند و به تنهایی بازار مسکن را زمین بازی خود کرده‌اند.


انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانقیمت مسکنتورممسکن سازی
sedayezanjannews.ir/nx9463


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»