کد خبر: 9467
1401/12/02 - 9:42


صدای زنجان دلایل عدم نقش‌آفرینی کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی زنجان در حوزه صنایع دستی زنجان را بررسی می‌کند؛

کمیسیونِ خوابِ گردشگری

شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران و صنایع وابسته به همراه سی و ششمین نمایشگاه ملی صنایع دستی 10 تا 21 بهمن‌ماه گذشته در حالی برگزار شد که این بار بخش خصوصی زنجان که همیشه از بی‌تفاوتی دولتی‌ها برای حضور در چنین عرصه‌هایی گلایه می‌کرد و خود را تنها می‌دید، این بار از بخش دولتی عقب ماند و اثری از حضور تأثیرگذار اتاق بازرگانی زنجان به‌عنوان نماد بخش خصوصی برای حمایت از خصوصی‌های مستقل نبود!

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان/ آرش افشار: شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران و صنایع وابسته به همراه سی و ششمین نمایشگاه ملی صنایع دستی 10 تا 21 بهمن‌ماه گذشته در حالی برگزار شد که این بار بخش خصوصی زنجان که همیشه از بی‌تفاوتی دولتی‌ها برای حضور در چنین عرصه‌هایی گلایه می‌کرد و خود را تنها می‌دید، این بار از بخش دولتی عقب ماند و اثری از حضور تأثیرگذار اتاق بازرگانی زنجان به‌عنوان نماد بخش خصوصی برای حمایت از خصوصی‌های مستقل نبود!

اتاق بازرگانی زنجان، کمیسیون گردشگری هم دارد؟

در این زمینه یکی از فعالان حوزه تولید مس با بیان اینکه کمیسیونی با نام «گردشگری و کسب و کارهای وابسته» در اتاق‌های بازرگانی کشور وجود دارد، گفت: من اثری از این کمیسیون و فعالیت آن در سال‌های اخیر ندیده‌ام و طبیعی است که در نمایشگاه‌های مذکور هم نامی از این کمیسیون اتاق بازرگانی زنجان شنیده نشود.

وی ادامه داد: کمیسیونی تشکیل شده و رئیس کمیسیونی هم انتخاب شده اما اینکه چه کار باید می‌کردند و تاکنون چه کار کرده‌اند نه مشخص است و نه کسی پیگیر مشخص شدن آن!

این صنعت‌گر صنایع دستی تصریح کرد: بخش خصوصی صنایع دستی در زنجان همین فروشندگان و تولیدکنندگان سنتی هستند که اغلب راه اتاق بازرگانی را هم نمی‌شناسند. در واقع کسی نبوده که به آ‌ن‌ها نشان دهد و توضیح دهد که کمیسیونی هست که می‌تواند کلی از مشکلاتشان را حل کند.

تولیدکننده همیشه تاجر و فروشنده خوبی نیست و این وظیفه و نقش تشکل‌هایی مثل اتاق بازرگانی است که در این زمینه قدم بردارد اما باور کنید اگر بین صنعت‌گران صنایع دستی بروید به شما قول می‌دهم به تعداد انگشتان یک دست هم از وجود کمیسیون گردشگری در اتاق و یا حتی خود اتاق خبر ندارند چون این تشکل در حوزه صنایع دستی آن‌چنان کاری انجام نداده که شناخته شود!

اتاق بازرگانی را نمی‌شناسم!

یکی از کسانی که دستی در آتش صادرات صنایع دستی زنجان دارد و مایل به ذکر نامش نبود نیز اظهار کرد: تاکنون برای امر صادرات سراغ اتاق بازرگانی نرفته‌ام و از وجود کمیسیون صنایع دستی در این تشکل هم خبر ندارم!

بیشتر سعی می‌کنم بی سروصدا کارم را انجام دهم و در این شرایط سخت که حتی صادر کردن یک چاقو به آن طرف مرز سختی‌های خودش را دارد به کارم ادامه دهم.

او افزود: در حوزه صنایع دستی فقط با چند دستگاه دولتی ارتباط دارم که کم و بیش کمک حال من هستند اما تاکنون کسی از اتاق بازرگانی سراغم نیامده است تا مشکلی برایم حل کند!

اتاق بازرگانی پول رفت و آمد را داد!

اما «سید سعید صفوی»، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با اشاره به اینکه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران و صنایع وابسته به همراه سی و ششمین نمایشگاه ملی صنایع دستی 10 تا 21 بهمن‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی چمران برگزار شد و امسال استان زنجان هم در بخش گردشگری و صنایع دستی با دست پر شرکت داشت، اظهار کرد: در حوزه گردشگری ما تلاش کردیم که ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان زنجان را در قالب‌های مختلف در غرفه‌ای که حدود 320 متر داشت، به مخاطبین معرفی کنیم.

 وی ادامه داد: در این دوره تلاش ما بر این بود که از هر شهرستان و از روستاهای هدف گردشگری؛ صنایع دستی و محصولات و میراث ناملموس آن را به اکران عمومی بگذاریم و در عین حال زیبایی‌های زنجان را در قالب فیلم در آن 4 روز به نمایش عموم درآوریم.

به گفته صفوی؛ در کنار این اقدامات، تلاش ما بر این بود تا ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری را که احصا کرده بودیم،عرضه کنیم. همچنین بحث ثبت رویدادها و جشنواره‌های استان در سامانه‌‌ای که در این نمایشگاه رونمایی شد را انجام دادیم که استان زنجان جزو اولین استان‌هایی بود که رخدادهای گردشگری خود را در این سامانه به ثبت رساند.

وی با بیان اینکه در این دوره از این نمایشگاه از حضور تشکل‌های گردشگری استان بهره بردیم، اظهار کرد: رئیس انجمن راهنمایان گردشگری و رئیس جامعه هتلداران استان و دبیر جامعه هتلداران کشور و مدیرعامل مجموعه‌های اقامتی استان و نمایندگان بومگردی و اقامتگاه‌های سنتی هر 4 روز را در این نمایشگاه حضور داشتند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با بیان اینکه یک بخشی را در این نمایشگاه به مجتمع معدنی گردشگری انگوران به‌عنوان اولین مجتمع گردشگری ایران اختصاص داده بودیم، اظهار کرد: در کنار این غرفه‌ها شاهد برگزاری کارگاه صنایع دستی توسط هنرمندان زنجانی بودیم و 12 نفر از صنعتگران و تولیدکنندگان صنایع دستی مثل مس و ملیله و انگشتر سازی در این نمایشگاه حضور یافتند.

وی اذعان کرد: نمایشگاه‌ها غالبا فرصتی هستند تا پتانسیل و ظرفیت‌های استان در حوزه گردشگری و صنایع دستی را معرفی کنیم ولی در کلیت می‌توان اذعان داشت که نمایشگاه بین‌المللی این امکان را فراهم می‌کند که تعامل بین اقوام و فرهنگ و مناطق مختلف ایران بیشتر شود و در حقیقت ایران کوچکی از گردشگری و صنایع دستی در آن چند روز شکل بگیرد.

 صفوی مدعی است، یکی از نکاتی که در این دوره از نمایشگاه دیده شد مشارکت فعالانه دستگاه‌ها بود که موجب هم‌افزایی در برپایی غرفه‌ها شد که ورود شهرداری زنجان و یک سری از تشکل‌ها و مجموعه‌های گردشگری ما که امسال مشارکت فعالی داشتند، توانست این امکان را فراهم آورد تا در دوره‌های بعدی با همکاری همدیگر دستاوردهای بزرگ‌تری را فراهم کنیم.

این مسئول با بیان اینکه از میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان به‌تنهایی کاری ساخته نیست، اذعان کرد: ما می‌توانیم با همکاری همه ارگان‌ها کارهای بزرگی را انجام بدهیم. چنانچه که بخش خصوصی در این دوره از نمایشگاه مشارکت داشت و وقتی صحبت از حضور بخش خصوصی در این نمایشگاه می‌شود، منظور انجمن و تشکل‌های گردشگری و انجمن هتلداران و حوزه‌های بومگردی و اقامتگاه‌های سنتی است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد عدم حضور اتاق بازرگانی در این دوره از نمایشگاه اذعان کرد: اتاق بازرگانی در حد مقدورات خود در زمینه تأمین هزینه ایاب و ذهاب در این نمایشگاه کمک کرد ولی به اعتقاد من می‌توان از ظرفیت این بخش در دوره‌های بعدی، استفاده کرد و همه ظرفیت‌ها را به کار بگیریم. در حقیقت سازمان صنعت و معدن و تجارت و اتاق بازرگانی و شهرداری‌ها ‌می‌توانند ظرفیت‌های استان را از نگاه خود عرضه کنند که در این دوره هم برخی از استان‌ها این کار را کرده بودند.

صفوی اذعان کرد: انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری با برخی از مدیران کل سایر استانها بود ( اردبیل و آذربایجان شرقی و سمنان و کردستان) یکی دیگر از کارهای خوبی بود که در این دوره از نمایشگاه صورت گرفت، که بر اساس این تفاهم‌نامه‌ها ما می‌توانیم جاذبه‌های استان زنجان را در این استان‌ها تبلیغ کنیم و بالعکس. ضمن اینکه در این دوره سعی کرده بودیم که علاوه از هنرمندان شهر زنجان از هنرمندان سایر شهرها نظیر ابهر و قیدار بهره ببریم .

وی اذعان کرد که به نظر من این نمایشگاه؛ نمایشگاه خوبی بود و استقبال خوبی از این نمایشگاه نیز صورت گرفت و برخی از غرفه‌های ما در این زمینه فروش‌های خوبی را داشتند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با بیان اینکه حضور بخش خصوصی استان زنجان در حوزه‌های مختلف بسیار مهم و تأثیرگذار است و تعامل بین بخش خصوصی و عمومی و دولتی می‌تواند موجب هم‌افزایی و  انجام کارهای بزرگی شود، اظهار کرد: نهایتا تمام تلاش ما بر این بود که صنایع دستی خود را معرفی و  گردشگر جذب کنیم و این موضوعات به مثابه یک زنجیره هستند و این طور نیست که یکی از این دریچه منتفع شود و دیگری نه!  نهایتا این موضوعات موجب رونق بازار زنجان و شهرهای مختلف خواهد شد و تمام تلاشمان این بود که زنجان را در آنجا معرفی شود. ضمن اینکه انتظار می‌رفت برخی از  دستگاه‌ها بیش از این‌ها، در برگزاری این نمایشگاه ورود پیدا کنند هرچند معتقدیم که این نمایشگاه نسبت به دوره‌های قبلی خود بهتر برگزار شده است.

و بازهم سکوت

برای پیگیری دلایل عدم نقش‌آفرینی اتاق بازرگانی در حوزه صنایع دستی در چند سال اخیر و به خصوص کمیسیون گردشگری آن ابتدا سراغ «صمد یوسفی اصل»، رئیس این کمیسیون در اتاق بازرگانی زنجان رفتیم که وی پاسخی به تماس‌های خبرنگار صدای زنجان نداد.

از سویی دیگر «علی یگانه فرد»، رئیس اتاق بازرگانی زنجان هم حاضر به توضیح درباره دلایل سکون در کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی زنجان و عدم ارتباط آن با تولیدکنندگان صنایع دستی در استان نشد تا این سوال همچنان بدون پاسخ بماند که چرا تشکلی که ادعای نمایندگی از بخش خصوصی را دارد هنوز از دید صنعت‌گران صنایع دستی وجود ندارد و شناخته نمی‌شود؟


انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناتاق بازرگانی زنجانکمیسیون گردشگری
sedayezanjannews.ir/nx9467


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»