کد خبر: 9491
1401/12/11 - 12:23


گزارش صدای زنجان از ناگفته‌های مسکن ملی در مهر آرای زنجان؛

همه تناقض‌های مسکن ملی در مهر آرا

در حالی که متقاضیان مسکن ملی در مهر آرای زنجان این سوال را دارند که برای 81 میلیارد تومان واریزی آن‌ها چه اتفاقی افتاده است، پیمانکار و کارگزار پروژه می‌گوید که از 80 میلیارد تومان واریزی متقاضیان فقط 60 میلیارد تومان را دریافت کرده و برخلاف ادعای مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، هم‌زمان پیمانکار و کارگزار پروژه است!

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان/ لیلا محمدی: با وجود انکار مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان مبنی بر یکی نبودن «پیمانکار» و «کارگزار» پروژه مسکن ملی در مهر آرای زنجان، «کمال انصاری» با اذعان به این موضوع می‌گوید که بر اساس قرارداد 28 اسفندماه سال 1400 منعقد شده با راه و شهرسازی استان زنجان، رسما و قانونا کارگزار واحدهای مسکونی پردیس غرب زنجان شده است.

انصاری می‌گوید: از کل واریزی متقاضیان مسکن ملی مهر آرای زنجان که حدود 80 میلیارد تومان می‌شود، 60 میلیارد تومان را دریافت کرده و برای اینکه خللی در ادامه اهداف برنامه‌ریزی‌شده‌اش پیش نیاید، با هزینه شخصی بالای 1500 تن میلگرد را خریداری و در محل پروژه دپو کرده است!

او حتی به مجموعه مدیریتی استان و راه و شهرسازی انتقاد دارد، چرا که به علت ورود دیر هنگامش به پروژه از سر ناچاری 1000 واحد مسکن ملی مهر آرا را به شرکتی که جوهر ثبتش خشک نشده است، سپرده و از این بابت نگرانی‌هایی هم دارد!

صدای زنجان در گزارشی به تاریخ 11 بهمن‌ماه 1401 پیگیری کرد که متولیان مسکن ملی پروژه مهر آرای زنجان با واریزی متقاضیان، معادل 81 میلیارد و 920 میلیون تومان چه کرده‌اند!

در این گزارش متقاضیانی که از پیشرفت کُند پروژه گلایه‌مند بودند و درخواست داشتند که؛ مسئولان برای حفظ واریزی‌های خانوارها که به هر زور و ضرری بوده از فروش طلاهای همسر و دخترانشان گرفته تا اخذ وام از بانک‌های استان، دو قسط 40 میلیون تومانی درخواستی را پرداخت کرده‌اند، نهایت دقت را داشته و صراحتا اعلام کنند این مبالغ در کدام محل هزینه شده است.

21 میلیارد تومان واریزی متقاضیان مسکن ملی در مهر آرای زنجان کجاست؟

اصغر اسماعیلی، مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در پاسخ به متقاضیان گفته بود: «از آنجایی ‌که به علت سردی هوا، امکان ساخت‌وساز فراهم نبود، برای جلوگیری از تحمیل هزینه به مردم، بخشی از واریزی‌های متقاضیان مسکن ملی کوی مهر آرا به خرید مصالح ساختمانی نظیر میلگرد اختصاص یافت و در نتیجه جای هیچ نگرانی از اینکه مبالغ واریزی متقاضیان این پروژه در کجا صرف شده است، نیست.»

اما اظهارات قابل تامل کمال انصاری، «کارگزار واحدهای مسکونی پردیس غرب زنجان» در گفت‌وگو با صدای زنجان نشان می‌دهد که اطلاعات ارائه شده به صدای زنجان از سوی مدیرکل راه و شهرسازی به عنوان متولی مسکن ملی استان زنجان به «دقتی» که متقاضیان مسکن ملی مهر آرای زنجان انتظار داشته و دارند، نبوده است.

انصاری می‌گوید: «میلگردها به دلیل مدیریت و حسابرسی دقیق در یک جا که همان محل اجرای پروژه «مهر آرا» است، دپو شده است و تمامی مبالغ واریزی بابت خرید این مصالح از منابع شخصی او هزینه شده است!»

20 میلیارد تومان از واریزی متقاضیان مسکن ملی مهر آرا، دست پیمانکار نیست!

انصاری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه تا به امروز چقدر از حدود 81 میلیارد تومان، از محل واریزی متقاضیان به دست مجری و پیمانکار رسیده است به صدای زنجان می‌گوید: کل دریافتی من تا به امروز (شامگاه پنجشنبه 27 بهمن‌ماه 1401) 60 میلیارد تومان بوده است. مابقی مبالغ برداشت نشده و بابت ماندگاری آن در حساب بانک مسکن به متقاضیان سود ناچیز 6 درصدی واریز می‌شود. اگر مابقی پول‌های واریزی متقاضیان را به من می‌دادند، با آن مصالح موردنیاز را خریداری می‌کردم.

«من با 60 میلیارد تومان دریافتی از محل واریزی متقاضیان مسکن ملی کوی مهر آرا، طبق قرارداد برای اجرای کار، پرداختی‌های مربوط به شهرداری و نظام مهندسی ساختمان و اخذ تسهیلات را انجام دادم. مابقی پول در حساب راه و شهرسازی است و اعتراض من هم همین است! اگر یک نفر بیاید و بگوید انصاری به جز پیش پرداخت و کارکردش، یک ریال اضافه اخذ کرده است من حاضرم 10 برابر آن، به او پول بدهم.»

هر چند «انصاری» ارزش ریالی مبالغ مربوط به خرید بالای 1500 تن میلگرد را اعلام نمی‌کند اما اگر میلگردها قبل از اینکه هر کیلو به 24 هزار تومان برسد، یعنی 15 هزار تومان خریداری شده باشد، حداقل مبلغ واریزی آن 22 میلیارد و 500 میلیون تومان خواهد بود!

البته انصاری به صدای زنجان می‌گوید، تمامی اظهاراتش بر اساس مستندات بوده و بارنامه‌های مربوط به خرید میلگرد برای پروژه مهر آرای زنجان حاوی آدرس کارخانه و ثبت شده در سامانه انبارها که نزد امور مالی شرکت (دانش‌آب زنگان) است و حاضر است آن‌ها را به صدای زنجان ارائه کند. هر چند تا به امروز (عصر چهارشنبه 10 اسفند‌ماه) این مستندات به صدای زنجان ارائه نشده است.

واگذاری مسئولیت پیمانکاری و کارگزاری مسکن ملی مهر آرا به یک شرکت قانونی است؟

گفته می‌شود پیمانکار و کارگزار در پروژه مسکن ملی مهر آرا، شرکت دانش‌آب زنگان است. برخی معتقدند که واگذاری این دو مسئولیت به یک شرکت، یک تخلف آشکار است. مسئولان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان نیز هرگونه واگذاری مسئولیت پیمانکار و کارگزاری را به یک شرکت را صراحتا رد می‌کنند.

هر چند که اصغر اسماعیلی، مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان (11 بهمن‌ماه 1401) صراحتاً موضوع محول شدن مسئولیت «کارگزاری» و «پیمانکاری» در پروژه مسکن ملی مهر آرا به یک شرکت را رد کرده و گفته بود: «طبق قانون، پروژه مسکن ملی کوی مهر آرا علاوه بر مشاور عالی، تحت نظر شرکت‌های «شرکت طرح توسعه و عمران شهر خمسه» به‌عنوان ناظر و مشاور و «شرکت دانش آب زنگان» به‌عنوان پیمانکار است.» با این حال در گزارش صدای زنجان، برخی از فعالان حوزه ساخت‌وساز و حتی برخی متقاضیان همچنان خواستار پیگیری مسئولان نظارتی برای رسیدن به صحت موضوع بودند.

اما مسئولان شرکت دانش‌آب زنگان در گفت‌وگوی جدید با صدای زنجان با استناد به مدارک موجود، می‌گویند طبق قرارداد منعقده با راه و شهرسازی تحت عنوان «کارگزاری، طراحی و ساخت واحدهای مسکونی پردیس غرب زنجان»، طبق قانون و با سیستم و سبکی متفاوت که برای نخستین بار در زنجان اجرایی می‌شود، پای کار آمده‌اند.

از نظر کمال انصاری، پیمانکار (پیمانکار اصلی) و کارگزار مسکن ملی مهر آرای زنجان، ایراد کار وقتی بود که «نظارت» را به این شرکت واگذار می‌کردند و گرنه هیچ تعارض منافعی رخ نداده تا بی‌قانونی تلقی شود.

انصاری می‌گوید: «عنوان قرارداد من با بقیه مجریان پروژه‌های مسکن ملی (تحت هر عنوانی) متفاوت است، قرارداد آن‌ها 24 ماهه است اما قرارداد من 36 ماهه! طبق قراردادی که با بنده منعقد شده است، در 12 ماهه نخست موظف به انجام طراحی، پیگیری‌ها و اجرای ضوابط کمیسیون 5، اخذ پروانه و آماده‌سازی هستم و 24 ماه بعدی باید وارد فاز اجرایی شوم. با این اوصاف باید 1402 وارد فاز ساخت شوم و اعلام تاخیرهای پروژه از آن زمان شروع می‌شود.»

مقرر شده تا عملیات، اجرا و ساخت پروژه 1024 واحدی مسکن ملی کوی مهر آرای زنجان در قالب 64 بلوک در عرض 36 ماه انجام شود.

«کارگزاری، طراحی و ساخت واحدهای مسکونی پردیس غرب زنجان» طی انعقاد قراردادی با اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان در 28 اسفندماه سال 1400 با «کمال انصاری» پیمانکار معروف زنجانی منعقد شده است.

طبق اظهارات انصاری، مقرر شده تا 1450 واحد در منطقه غرب زنجان از جمله 1024 تحت عنوان کوی مهر آرا و مابقی واحدها در حوالی این پروژه با صدور مجوز ارگان مربوطه در دستور کار قرار گیرد.

انصاری که محول شدن مسئولیت «کارگزاری» و «پیمانکاری» در پروژه مسکن ملی را اقدامی خلاف قانون نمی‌داند، معتقد است: از آنجایی که طراح و سازنده یک شرکت یا مجموعه است پس تمامی طراحی‌ها و روال انجام نیز استاندارد است تا مشکلی در روند اجرا پیش نیاید. شاید این پروژه نخستین پروژه ملی باشد که با این سیستم قرار است اجرا و تکمیل شود و با توجه به طراحی‌هایی که شده، به نظرم در نوع خود بسیار خاص است و از طرفی به علت اینکه کارگزار و پیمانکار و طراح مربوط به یک شرکت و تحت نظر کارشناسان مربوطه است، برای متقاضیان مهر آرا در مقایسه با سایر پروژه‌های ملی زنجان ارزان‌تر هم تمام خواهد شد.

«این موضوع را از این بابت عرض کردم در برخی پروژه‌های مسکن ملی زنجان از مبالغ 40 میلیونی از سال 1399 اخذ شده است، این 40 میلیون تومان‌هایی که در آن برهه از زمان اخذ شد معادل قیمت یک خودرو بود در حالی که فقط از متقاضیان مسکن کوی مهر آرا 2 قسط 40 میلیون تومانی اخذ شده است.»

«ما در این پروژه نه تنها پیمانکار، بلکه سازنده، طراح و کارگزار هستیم. این اولین تجربه‌ای است که راه و شهرسازی دارد. اینکه هم پیمانکار (انجام کارهای اجرایی) باشم و هم کارگزار هیچ اشکال قانونی ندارد، من در پروژه، کار نظارت را انجام نمی‌دهم که بگویم تعارض منافع هست هم خودم کار می‌کنم و هم به کار خودم نظارت می‌کنم. این شائبه‌ای که پیدا شده است می‌گویند بنده که کارگزار هستم، چرا پیگیر آماده‌سازی و وام و غیره‌ام! من 28 اسفندماه سال 1400 قرارداد منعقد شده تحت عنوان «کارگزاری، طراحی و ساخت واحدهای مسکونی پردیس غرب زنجان» که اراضی کوی مهر آرا را هم شامل می‌شود، دارم.»

چون پروژه مسکن ملی مهر آرا متفاوت است، مخالفان به پیمانکار و کارگزار مربوطه هجمه وارد می‌کنند

انصاری با بیان اینکه مخالفان من یا بهتر بگویم همان کسانی که دوست ندارند این پروژه پیش برود، گاها متقاضیان مسکن مهر آرا را تحریک می‌کنند، تاکید می‌کند که طبق قانون و الزامات نسبت به اجرای کار اقدام کرده و می‌کند و مخالفان و منتقدان هم بهتر است که روند پیشرفت پروژه مسکن ملی مهر آرا را با پروژه مشابه خودش قیاس کنند نه سایر پروژه‌های مسکن ملی که در سطح شهر زنجان اجرا می‌شود.

انصاری معتقد است در سایر پروژه‌های ملی که در سطح شهر زنجان اجرا می‌شود، پیمانکار بر اساس واریزی متقاضیان پروژه را پیش می‌برد اما در پروژه مهر آرا، او به عنوان مجری مصالح مورد نیاز را از جیب خودش پرداخت کرده است و بخشی از مبالغ واریزی متقاضیان هنوز به حسابش واریز نشده است.

بر اساس قرارداد، عملیات اجرایی پروژه مسکن ملی مهر آرا باید بهار 1402 آغاز می‌شد!

او هرگونه کُندی کار در پروژه را رد کرده و در پاسخ به گلایه‌ها نسبت به روند لاک‌پشتی اجرای پروسه فونداسیون عنوان می‌کند: فونداسیون باید بهار سال 1402 شروع می‌شد اما همین حالا پروژه 11 درصد پیشرفت فیزیکی دارد یعنی ما 11 درصد از برنامه جلوتریم که قطعا تا پایان سال بیشتر هم می‌شود!

انصاری مجددا تکرار می‌کند: در چارچوب قرارداد در قالب مقررات وارد مسکن ملی شده‌ایم. در پروژه‌های مسکن ملی نظیر پروژه‌های m2 و m6 شاید بیش از 2 سال باشد که عملیات اجرایی‌شان آغاز شده است اما قراردادی که برای مسکن ملی کوی مهر آرا امضا کرده‌ایم بسیار متفاوت از پیمانکاران سایر پروژه‌های ملی است.

«تفاوت این پروژه با سایر پروژه‌های ملی این است که؛ پروژه ملی پیدا نمی‌کنید که جمع زیربنا و مشاعات آن 108 تا 110 مترمربع باشد که مطمئنا به نفع متقاضی و خریدار است. من دو خوابه‌ای درست کرده ام که مساحتش حداکثر 85 متر مربع است. این مهم به نفع متقاضی و کاملا به ضرر سازنده است. چرا که برای ساخت واحد 100 متر مربع هم یک پکیج و آسانسور نیاز است برای واحد 80 متری هم همان امکانات لازم و ضروری است. در این بین سازنده ضرر می‌کند اما چون در پروژه مسکن ملی مهر آرا طراحی و  ساخت یکی است این هجمه‌ها وارد می‌شود. کسانی که واحدهای با متراژ بالا می‌سازند و یا کسانی که تمایلی به اتمام پروژه مسکن ملی مهر آرا ندارند این هجمه‌ها را وارد می‌کنند!»

انصاری در ادامه تشریح تفاوت پروژه مسکن ملی مهر آرا عنوان می‌کند: کدام پروژه است که هم‌زمان با آن، مدرسه‌سازی هم شود؟ ما در کنار مسکن ملی مهر آرا، مدرسه‌سازی هم خواهیم کرد! مدرسه‌ای که منابع آن دولتی نیست و خیریه است اخیرا کلنگ‌زنی هم شد. مدرسه 12 کلاسه که کلیه منابع موردنیاز آن از بیرون تامین شد. این در حالی است که سالهاست‌ در مناطق بسیجیان و اندیشه زنجان در زمینه امکانات آموزشی نظیر مدرسه مشکل وجود دارد.

«به عنوان کارگزار، با مسئولان راه و شهرسازی صحبت‌هایی در خصوص واگذاری زمین برای احداث درمانگاه در حوالی محل اجرای پروژه را داشته‌ام تا مشکلی در خصوص دسترسی ساکنان به امکانات عمومی در آینده ایجاد نشود.»

«آیا بهتر بود، اقدامی در حوزه ساخت و اجرا نمی‌کردم تا سال 1401 تمام شود و در سال 1402 طبق قرارداد کار احداث را آغاز می‌کردم؟ الان هر کیلو میلگرد 24 هزار تومان است من کارم را با میلگرد 15 هزار تومانی شروع کردم! من در تبریز و تهران و اربیل عراق سرمایه‌گذاری دارم و داشتم کارم را می‌کردم و از من خواسته شد تا برای اجرای بخشی از پروژه مسکن ملی زنجان وارد شوم.»

چرا شرکت دانش‌آب زنگان دیر وارد پروژه مسکن ملی زنجان شد؟

انصاری در پاسخ به صدای زنجان مبنی بر اینکه «چرا با این تبحر و تجربه تا به امروز وارد پروژه‌های مسکن ملی نشده بودید»، می‌گوید: «به دلیل مسائلی که هست! آقای بیات‌منش (مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان زنجان) از بنده خواهش کردند تا به این موضوع ورود کنم وگرنه من کار خودم را در استان‌های مختلف کشور و خارج از کشور دارم. همین حالا نیز آمدنم منافع یکسری را به خطر انداخته چرا که نحوه کارم متفاوت از آنهاست و از این بابت ناراحتند!»

«آقای بیات‌منش اعتقاد داشتند که غرب و شرق زنجان توازن مدنظر را ندارند و بر لزوم پیشرفت غرب تاکید داشتند. از این رو زمین 120 هکتاری را به بنده واگذار کردند تا پیگیری‌ها با مشاور مربوطه در خصوص آماده‌سازی و احداث 1400 واحد را در دستور کار قرار دهیم.»

ابهامات در خصوص فعالیت‌های مسکن ملی مهر آرای زنجان!

اما یکی از کارگران پروژه مسکن ملی کوی مهر آرا که ظاهرا دیگر علاقه‌ای به ادامه کار با «انصاری» ندارد در واکنش به این اظهارات عنوان می‌کند: امیدوارم آقای انصاری به عنوان پیمانکار اصلی در کنار توجه به خرید مصالح و جمع کردن امتیاز درخشان برای شرکتش، فکری هم برای واریز حق و حقوق کارگران داشته باشد چرا که کارگران در قبال حقوقی که دریافت می‌کنند، کار کرده و به تبع آن پروژه نیز پیشرفت خواهد کرد.

«انصاری» نیز در پاسخ می‌گوید: همین حالا 50 تا 60 کارگر در پروژه مشغول به کار هستند. من کارگری که برایم کار نکند را حتما کنار می‌گذارم که البته هیچوقت چنین اتفاقی نیفتاده است. الان هم عرض می‌کنم اگر کسی باشد که حقوقش را نگرفته من حاضرم 5 برابر حقوق به او پرداخت کنم. تاکید می‌‌کنم که فردی را پیدا نمی‌کنید!

پیمانکار پروژه مسکن ملی مهر آرا ادامه می‌دهد: « ممکن است پیمانکاران جزء کم کاری خود را به پای من بنویسند! والا هر کسی که مستقیما با من کار کند از فروشنده بتن و میلگرد طرف قرارداد با شرکت دانش‌آب زنگان گرفته تا پیمانکار جزء، به موقع حق و حقوقش را دریافت کرده است.»

انصاری ادعا می‌کند که شهرداری زنجان به علت نبود پروانه، مانع اجرای پروژه شده است. در حالی که تمامی هزینه‌های لازم پرداخت شده است، نقشه‌ها نیز تائید شده‌اند اما پیگیری‌های صدای زنجان از شهرداری منطقه یک زنجان نشان می‌دهد که شهرداری در مورد این پروژه فعلا دخالتی نداشته است و کار ادامه دارد!

او هرگونه توقف در روند اجرای وظایف مربوط به اجرا و ساخت با وجود اشکالات در نداشتن مجوزهای مربوط به شهرداری را رد کرده و می‌گوید: در این 5 ماه 40 فونداسیون ساختمان 5 طبقه ریخته شده است و مشکلی هم نیست! اما باید عرض کنم که پروسه اخذ مجوزها در شهرداری نظیر مجوز مربوط به آتش‌نشانی بسیار زمان‌بر و طولانی است اما به هر حال تائیدیه‌های مربوطه را اخذ کرده‌ایم.

انصاری می‌گوید: «انتقادی که به مجموعه مدیریت استان دارم این است؛ تا اواخر سال 1400 تمامی پروژه‌های راه و شهرسازی با هماهنگی شهرداری بدون پروانه، اجازه اجرا داشتند، یعنی 90 درصد پروژه‌ها بدون پروانه شهرداری هستند! اما از وقتی من وارد کار شدم، شهرداری مخصوصا شهرداری منطقه یک بر لزوم اخذ پروانه تاکید داشته و اعلام کرده است که فقط تا مرحله فونداسیون می‌توانیم بدون پروانه کار کنیم!»

چرا باید از سر ناچاری، یک هزار واحد را به شرکتی که جوهر ثبتش خشک نشده است، بسپارم؟

انصاری «ضعیف بودن مشاور» را تنها نقطه ضعف خود دانسته و می‌گوید: من یک اشتباه کردم در این پروژه که از همه متقاضیان هم معذرت می‌خواهم! البته تقصیر من نبوده و شرایط ایجاب کرده است چون وقتی به پروژه وارد شدم اکثر مهندسان و شرکت‌های زبده و باسابقه از جمله طراح، ظرفیتشان پرشده بود و به ناچار به سمت شرکت تازه تاسیس که 5 ماه بیشتر از فعالیتش نگذشته، رفتم! به دلیل مباحث نظام مهندسی مجبور شدم به سمتشان بروم. شرکت، خیلی ضعیف است.

انصاری در خصوص تاثیر منفی احتمالی شرکت تازه تاسیس که شاید موجبات نگرانی ادامه کار را به او و هم‌تیمی‌هایش را فراهم کند به صدای زنجان می‌گوید: نه! فعلا به متقاضی ضرر نرسانده‌ام و حتی با هزینه شخصی خودم مصالح موردنیاز را هم خریداری کرده‌ام تا مشکلی در روند اجرای پروژه نداشته باشم. اما به راه و شهرسازی و مجموعه مدیریتی استان انتقادی دارم که این انتقاد به نفع این ارگان‌هاست! و آن این که؛ چرا باید پروژه را به شرکتی که جوهر ثبت آن هنوز خشک نشده است و 2 ماه است که دارای صلاحیت (به لحاظ رتبه) شده است، بسپاریم؟ تاکید می‌کنم این شرکت به من «رسید»! و شرکتی که به من رسید ضعیف بود!

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمسکن ملیمهر آرای زنجانراه و شهرسازی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9491


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»