کد خبر: 9506
1401/12/21 - 10:27


صدای زنجان نتایج استفاده از نقشه راه تجارت خارجی برای بهبود اقتصاد استان را بررسی می‌کند:

نقشه راه یک میلیارد دلاری

معاون اقتصادی استاندار زنجان: برنامه‌های اقتصادی استان «یکپارچه» می‌شود تا در شرایط تحریمی بتوانیم نقش مؤثری در اقتصاد ایفا کنیم/ رئیس اتاق بازرگانی زنجان: مقامات استانی حمایت مطلوبی از نقشه راه تجارت خارجی نداشتند! / مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان: هیچ دلیلی برای عدم استفاده از نقشه راه تجارت خارجی وجود ندارد /عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان: پیگیری اهداف نقشه راه تجارت خارجی استان زنجان از وظایف هیئت جدید نمایندگان اتاق بازرگانی باشد! / صدای زنجان:بر اساس آمارهای ارائه‌شده ، باوجود هدف‌گذاری یک میلیارد دلاری سالانه برای صادرات استان، این رقم هرگز در 10 سال گذشته از سقف 500 میلیون دلار فراتر نرفته است.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان - لیلا محمدی/ شنیده‌ها حاکی از عدم استقبال شایسته و مطلوب مسئولان دولتی از نقشه راه تجارت خارجی تهیه‌شده توسط اتاق بازرگانی و کارشناسان بخش خصوصی است، اما معاون اقتصادی استاندار زنجان با رد این موضوع صراحتا می‌گوید: برای نیل به اهداف اقتصادی در شرایط تحریمی، باید تمامی برنامه‌های اقتصادی از جمله نقشه راه تجارت خارجی یکپارچه‌سازی شوند و در این مسیر قطعا نظرات بخش خصوصی و نتایج گزارشات اقتصادی آن‌ها راهگشا خواهد بود.

مسئولان بارها گفته‌اند که با توجه به هدفگذاری 8.7 درصدی رشد اقتصاد در استان زنجان، مقوله توسعه و رونق صادرات باید بیش از پیش مورد توجه باشد.

بااین‌حال بر اساس آمارهای ارائه‌شده مربوط به 10 سال گذشته، باوجود هدف‌گذاری یک میلیارد دلاری برای صادرات استان، این رقم هرگز از سقف 500 میلیون دلار بالاتر نرفته است.

بسیاری از فعالان اقتصادی معتقدند: صادرات یک میلیارد دلاری از استان زنجان با توجه و حرکت بر اساس نقشه راه تجارت خارجی که توسط اتاق بازرگانی زنجان تدوین‌شده است، تحقق پیدا می‌کند و برای این منظور و افزایش شرکای تجاری به بازارهای کمتر شناخته‌شده توجه خواهد شد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که نقشه راه تجارت خارجی تدوین‌شده توسط اتاق بازرگانی زنجان که سال 1399 از سوی استاندار وقت زنجان تصویب شد، باوجود اقدامات خوبی که صورت گرفته اما ظاهراً موانعی پیش روی این برنامه هست.

علی یگانه فرد، رئیس اتاق بازرگانی زنجان هم  در گفت‌وگو با صدای زنجان اعلام کرد: «تدوین نقشه راه تجاری» و مطالعات تخصصی در حوزه احصای پتانسیل و ظرفیت‌های تجاری و بازاریابی 70 کشور از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در اتاق بازرگانی استان زنجان است هرچند که مقامات استانی حمایت مطلوبی از این پروژه نداشتند.

**دولتی‌ها از نقشه تجارت خارجی استان زنجان که توسط بخش خصوصی تهیه‌شده، استقبال می‌کنند!

مجید گلشنی، مدیرکل اداره صنعت، معدن و تجارت استان زنجان بابیان اینکه هیچ دلیلی برای عدم استفاده از نقشه راه تجارت خارجی که توسط اتاق بازرگانی زنجان تدوین‌شده است وجود ندارد، از بررسی‌ها برای یکپارچه‌سازی اهداف مربوط به سند راهبردی، سند هفتم، سند برنامه‌وبودجه و نقشه راه تجارت خارجی استان برای رسیدن به یک سند اقتصادی مدون خبر می‌دهد.

گلشنی عارضه‌یابی واحدهای تولیدی برای نخستین بار را در راستای تدوین برنامه مشخص اقتصادی استان دانسته و عنوان می‌کند: برای رسیدن به رشد اقتصادی 10.9 باید به تأثیرگذاری شاخص‌ها توجه کتیم و تلاش هم داریم در این راستا برای نخستین بار با یک شاخص، سندها را تدوین کنیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان «یکسان‌سازی» را نخستین گام در نیل به رشد اقتصادی 10 درصدی عنوان کرده و می‌گوید: سند نهایی اقتصادی تحت عنوان سند راهبردی را تا پایان سال ابلاغ می‌کنیم البته قبل از رونمایی با اهداف اطلس سرمایه‌گذاری استان تطبیق می‌دهیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان بابیان اینکه صادرات استان ممکن است بیش از یک میلیارد دلار هم باشد، می‌افزاید: میزان کالاهای داخل استان برای صادرات بالاست که بخشی از گمرکات سایر استان‌ها صادر می‌شود که علت آن به تصمیم تولیدکننده یا صادرکننده برمی‌گردد یا نبود آزمایشگاه مرجع که عمده محصولات از گمرک قزوین صادر می‌شود! والا میزان صادرات استان به بیش از یک میلیارد دلار می‌رسد.

گلشنی با تأکید بر لزوم عارضه‌یابی دلایل صادرات کالاهای تولیدی زنجان از سایر گمرکات کشور از بررسی‌ها برای صدور مجوز آزمایشگاه مرجع در زنجان برای رفع مشکلات حوزه صادرات تا چند وقت دیگر خبر می‌دهد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان این را هم می‌گوید که نباید در اعلام آمارهای حوزه صادرات، کلیه کالاها از گمرک استان و خارج از استان را محاسبه کنیم، بلکه باید جدای از صادرات کالا از سایر گمرکات کشور، برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم تا میزان صادرات از گمرک زنجان را افزایش داده و آمار واقعی ارائه دهیم.

بر اساس نقشه راه تجارت خارجی تدوین‌شده، 11 کشور در سال 1400 به‌عنوان اهداف صادراتی و کشورهای دارای اولویت همکاری با استان زنجان انتخاب‌شده‌اند. این کشورها شامل هند، آفریقای جنوبی، قزاقستان، ازبکستان، ارمنستان، اندونزی، عمان، ویتنام ،پاکستان، بنگلادش و روسیه است.

در نقشه راه تجاری ارائه‌شده به حجم تولید و میزان صادرات در سال 97 در حوزه گوجه‌فرنگی، کشمش، فرآورده‌های لبنی، سیب‌زمینی و آرد به ترتیب برای2، 12، 12، 3 و یک واحد، 26 هزار تن، 41 هزار و 770 تن، 45 هزار و 148 تن، 212 هزار تن و 58 هزار و 500 تن به‌عنوان مزیت‌ها و لزوم هدف‌گذاری در حوزه صادراتی اشاره‌شده است.

طبق نقشه راه تجارت خارجی استان زنجان که توسط اتاق بازرگانی استان ارائه‌شده است میزان صادرات 10 ساله استان زنجان بر اساس آمار گمرک استان در سال‌های96 تا 98 به ترتیب329، 387 و 223 میلیون دلار و این میزان از تمامی گمرکات کشور بر اساس آمار سازمان صمت استان به ترتیب457، 290 و 215 میلیون دلار بوده است!

مسئولان اتاق بازرگانی با توجه به پیوستن ایران به پیمان اوراسیا شامل پنج کشور روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان امیدوار هستند که روابط تجاری مستحکمی با این کشورها داشته باشیم.

این در حالی است که برخی از فعالان اقتصادی که ارتباط با این 11 کشور را گامی در راستای تحقق اهداف حوزه تجارت می‌دانند به صدای زنجان می‌گویند: اهداف صادراتی تبیین شده برای کشورهای همسایه نیز باوجود تحریم (داخلی و خارجی) دچار موانعی می‌شود و از طرفی برای تحقق اهداف صادراتی بهتر است با کل دنیا ارتباط داشت تا بتوانیم صراحتا اعلام کنیم در عرصه تجارت جهانی موفق هستیم.

حتی تعدادی از این فعالان، صادرات یک میلیارد دلاری با نقشه راه تجارت تهیه شده از سوی اتاق بازرگانی استان زنجان را در حد شعار دانسته و معتقدند: تا زمانی که ایران مشکلش را در زمینه سیاسی حل نکرده است، نمی‌توان به محقق شدن این برنامه و هدف صادراتی دلخوش کرد!

مجید گلشنی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه نقش تحریم‌ها را تا چه میزان در عدم تحقق اهداف تجارت خارجی موثر می‌دانید به صدای زنجان می‌گوید: اگر برنامه‌هایمان اصولی تدوین شوند نباید از تحریم‌ها بترسیم. از طرفی اگر برای تجارت با کشورهای همسایه و آسیای میانه، هدف داشته باشیم رسیدن به صادرات یک میلیارد دلاری و بیش از آن نیز دور از انتظار نیست.

گلشنی با تاکید بر اینکه از داده‌ها و اطلاعات نقشه راه تجارت خارجی استان که توسط اتاق بازرگانی تهیه و تدوین شده است در سند 1402 بهره خواهیم برد، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا با توجه به تحریم‌ها امکان رسیدن به صادرات یک میلیارد دلاری وجود دارد به صدای زنجان می‌گوید: اگر نخواهیم کارکنیم و بهانه‌تراشی کنیم در حد شعار می‌ماند. اگر همت نباشد قطعاً به اهداف نمی‌رسیم. به نظرم محقق شدنی است چرا سایر استان‌ها می‌توانند در عرصه تجارت موفق ظاهر شوند اما مانتوانیم؟

**برنامه‌های اقتصادی استان «یکپارچه» می‌شود

حسین محمدی، معاون اقتصادی استاندار زنجان نیز معتقد است: با برنامه‌ریزی هدفمند می‌توان در کنار بخش خصوصی، در حوزه تجارت جهانی باوجود تحریم‌ها موفق عمل کرد.

معاون اقتصادی استاندار زنجان بابیان اینکه جلسات تخصصی جهت استفاده از نقشه راه تجارت خارجی تدوین‌شده توسط اتاق بازرگانی زنجان قطعاً در پیشبرد اهداف اقتصادی در دستور کار استانداری است، اضافه می‌کند: مجموعه استان معتقد به «یکپارچه‌سازی» برنامه‌های اقتصادی اعم از برنامه هفتم توسعه، نقشه راه تجارت خارجی، اطلس سرمایه‌گذاری استان و غیره است و تمامی تلاشش جلوگیری از پراکندگی در اتخاذ تصمیم‌ها است.

محمدی با تأکید بر لزوم «همگرایی» در برنامه‌های اقتصادی استان زنجان این را هم می‌گوید که برنامه‌های هفتم توسعه، اطلس سرمایه‌گذاری و نقشه راه تجارت خارجی استان به لحاظ اهداف تبیین شده منافاتی با یکدیگر ندارند و با انطباق اهداف می‌توان به نتایج مؤثر و مثبت خوبی منتهی شود.

معاون اقتصادی استاندار زنجان عنوان می‌کند که با به روی کار آمدن هیئت نمایندگان جدید اتاق بازرگانی زنجان، مجموعه استان قطعاً برای تحقق اهداف نقشه تجارت خارجی استان به نظرات اتاق بازرگانی و بخش خصوصی نیاز خواهد داشت.

**پیگیری اهداف نقشه راه تجارت خارجی استان زنجان از وظایف هیئت جدید نمایندگان اتاق بازرگانی باشد!

مهدی رنگ‌رونا، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان هم در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «اما به‌زعم برخی از اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان زنجان مسئولان دولتی استان از ابتکار اتاق بازرگانی استان زنجان استقبال آنچنانی نکرده‌اند» به صدای زنجان می‌گوید: در برنامه فعال سازی حوزه تجارت خارجی ، طرح مطالعاتی مبتنی بر نظرات کارشناسی و اجرایی آماده شد تحت عنوان «طرح ممیزی صادرات استان زنجان» که در قالب تفاهم نامه فیمابین اتحادیه صادرکنندگان و سازمان صمت استان منعقد شد. بر این اساس کار تحقیقی باهدف شناسایی توانمندی‌ها و پتانسیل بالقوه و بالفعل حوزه صادرات صورت گرفت که نهایتا برپایه اطلاعات این طرح و کارشناسی دقیق توسط همکاران أمور بین الملل اتاق با شناسایی کشورهای هدف صادراتی، در قالب برنامه و نقشه راه جامع صادراتی در اتاق تدوین و در کمیته صادرات استان با حضور استاندار وقت تصویب شد.

به گفته این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، در کمیته صادرات استان زنجان مصوب شده هر گونه اعزام، پذیرش هیئت تجاری، دعوت سفرا و هر آنچه ارتباط به تجارت خارجی دارد در قالب برنامه صادراتی استان انجام شود.

«رنگ‌رونا» پیرامون موضوع عدم حمایت دولتی‌ها از برنامه جامع صادراتی (نقشه راه تجارت خارجی)، می‌گوید: بر اساس مصوبه‌ای که اخذ شد، اتاق بازرگانی استان زنجان باید مفاد نقشه راه صادراتی را اجرا می‌‌کرد، که البته در حد توان نیز اجرا شد و آنچه باعث شد نتیجه 100 درصدی اخذ نشود مسائل مربوط به ایپدمی کرونا بود وگرنه اقدام اتاق در تهیه و تدوین برنامه صادراتی که چشم‌انداز صادراتی با هدف مشخص است که دارای مصوبه استانی است و مورد تائید سیستم دولتی است. بخشی از کار را دوره فعلی اتاق انجام داد و امیدواریم با به روی کار آمدن دوره جدید بخش دیگر این برنامه به صورت کامل اجرا شود.

 

انتهای پیام

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانتجارت خارجیمهدی رنگ‌رونا
sedayezanjannews.ir/nx9506


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»