کد خبر: 9510
1401/12/24 - 11:25


صدای زنجان از وضعیت پروژه‌های شهری «مهدوی» و «افق» گزارش می‌دهد؛

پروژه‌های نابالغِ شهری؟

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری زنجان: شهرداری زنجان به تعهدات قانونی خود عمل کرده است!/ رئیس شورای شهر زنجان: از سرمایه‌گذاران انتظار داریم شرایط شهرداری و قوانین را در نظر بگیرند!/ سرمایه‌گذار پروژه‌های «افق» و «مهدوی»: شهرداری‌ زنجان به آن بلوغ نرسیده که فرق بین «پیمانکار» و «سرمایه‌گذار» را بداند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- لیلا محمدی/ پس از گذشت حدود 5 سال از پیگیری‌های مربوط به ساخت و احداث پروژه‌های «مهدوی» و «افق» در شهر زنجان، این پروژه‌ها نتوانسته‌اند به مرحله تکمیل برسند! گویا «عدم شفافیت برخی قوانین حوزه سرمایه‌گذاری»، «طولانی‌بودن روند رسیدگی در ادارات» و «برخی بهانه‌تراشی‌ها» از سمت شهرداری یا سرمایه‌گذار از عوامل تاثیرگذار در کُندی پروژه مهدوی و رکود پروژه افق بوده است.

مدیریت شهری در آینده باید بتواند برای بخش خصوصی و مشارکت آن‌ها در کارها توجه جدی داشته باشد و از سرمایه بخش خصوصی برای انجام پروژه‌ها استفاده کند.

نقش سرمایه گذاری شهری در توسعه و رونق اقتصادی شهر بسیار حائز اهمیت است از این رو، مدیریت شهری زنجان چند سالی است که اقدام به ایجاد واحد سرمایه گذاری در داخل شهرداری کرده که عمده وظایف آنها ساماندهی سرمایه‌گذاری با مشارکت بخش خصوصی و شهروندان بوده است.

اما ظاهرا «شفاف نبودن برخی قوانین در حوزه سرمایه‌گذاری»، «طولانی بودن روند رسیدگی به استعلامات و پروسه‌های مربوط به سرمایه‌گذاری‌ها» و احتمالا برخی بهانه‌تراشی‌ها از دلایل مهم در پروژه‌های سرمایه‌گذاری شهر زنجان باشند.

مجتمع 10 طبقه‌ای تفریحی- تجاری «مهدوی» شهرک کارمندان و پروژه رفاهی- تفریحی «افق» در ورودی شهر زنجان، 2 پروژه مهم شهری زنجان متعلق به یک سرمایه‌گذار بومی هستند که تقریبا از سال 1395 بحث احداث آن مطرح و پیگیری شده است.

با این اوصاف پس از 5 سال پروژه «مهدوی» دارای 90 درصد پیشرفت فیزیکی است و به علت وضعیت اقتصادی و بازار مصالح ساختمانی، با نوسانات قیمتی مواجه شده است و پروژه دوم تحت عنوان «افق» نیز فقط در حد گودبرداری پیش رفته است!

پروژ‌های سرمایه‌گذاری در شهر زنجان

**عامل مشکلات قراردادی مربوط به پروژه مهدوی زنجان، مجموعه استان است!

پروژه تجاری- تفریحی مهدوی واقع در شهرک کارمندان زنجان 22 بهمن‌ماه سال 1395 کلنگ‌زنی و قرار شد عملیات آن در سال 1399 تکمیل و مورد استفاده قرار گیرد.

این پروژه مشارکتی بوده و سهم شهرداری در آن، 25 درصد و سهم سرمایه‌گذار 75 درصد اعلام شده است.

کمال انصاری، سرمایه‌گذار پروژه تجاری مهدوی زنجان می‌گوید: با شرکت در مناقصه سوم، توانستم این پروژه را به دست گیرم، زمانی که هیچ کسی وارد گود نمی‌شد تا با شهرداری زنجان مشارکت کند.

انصاری که از طولانی شدن روند ساخت پروژه گلایه‌مند است، «مشکلات قراردادی» ناشی از «مدیریت استان» را عامل مهم در کُندی پروژه دانسته و عنوان می‌کند: وقتی آقای رحمتی، معاون عمرانی اسبق استاندار وقت زنجان در استان زنجان حضور داشتند برای به نتیجه رسیدن پروژه تلاش‌های مؤثری کرده و در پی آن نیز شهرداران مختلفی که در راس کار حضور داشتند، همکاری کردند اما با رفتن ایشان از استانداری زنجان پروژه دچار مشکل شد البته با به روی کار آمدن استاندار فعلی، آقای افشارچی و دغدغه ایشان، امیدوار به رفع مسائل پیش رو هستیم.

این سرمایه‌گذار با اشاره به اینکه موضوع پست برق در پروژه، 2 سال به طول انجامید، از عدم همکاری شایسته مسئولان شهری انتقاد کرده و می‌گوید: من در شهرهای مختلف کشور سرمایه‌گذاری می‌کنم، تبریزی‌ها من را به خاطر سرمایه‌ام که شده، دوست دارند اما به عنوان یک زنجانی، زنجانی‌ها من را نه به خاطر بومی بودن بلکه به خاطر سرمایه‌ام هم دوست ندارند! پروژه 10 طبقه تجاری- تفریحی مهدوی در نوع خود بی‌نظیر بوده و جزو پروژه‌های شاخص محسوب می‌شود، این پروژه در صورت تکمیل بیش از اینکه به نفع من به عنوان سرمایه‌گذار باشد به نفع زنجان است با این وجود شاهد سنگ‌اندازی شهرداری زنجان هستیم!

انصاری با بیان اینکه در این پروژه سهم سرمایه‌گذار 75 درصد و سهم شهرداری 25 درصد است، ادامه می‌دهد: شهرداری در این پروژه شریک من است و من با گفتن مشکلات این پروژه و عوامل تاثیرگذار در این مسائل ابایی ندارم. پروژه 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، قرار بود ارگان‌های مربوطه مشکلات را حل کنند و 17 اسفندماه 1401 پروژه افتتاح شود اما این نیز محقق نشد.

این سرمایه‌گذار با بیان اینکه تا به امروز در پروژه تفریحی- تجاری مهدوی زنجان بالای 2 هزار میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است، تصریح می‌کند: شهرداری در این سرمایه‌گذاری فقط زمین در اختیار سرمایه‌گذار گذاشته و تمامی هزینه‌های صرف شده توسط سرمایه‌گذار انجام شده است، با وضعیت فعلی دیگر قادر به تامین مالی پروژه نیستم.

انصاری با بیان اینکه پروژه مهدوی استعداد فعالیت 200 کارگر برای تکمیل را دارد اما به علت مشکلاتی که هست بالای 80 کارگر در محل حضور دارند، خطاب به مسئولان شهرداری می‌گوید: 25 درصد سهم در این پروژه متعلق به شهرداری است که معادل بودجه یکسال این مجموعه است. چرا برای رفع مشکلات پروژه همراهی لازم را ندارد؟ چرا برای رسیدن به درآمد پایدار که پس از افتتاح پروژه عایدش خواهد شد، تلاش نمی‌کند؟

**شهرداری مشکلی با پیشرفت پروژه مهدوی ندارد، فرآیند قانونی و حقوقی باید به جای خود، رسیدگی شود!

سمانه شاددل، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری زنجان هم در گفت‌وگو با صدای زنجان در رابطه با پیشرفت پروژه در حال تکمیل تفریحی و تجاری «مهدوی» واقع در شهرک کارمندان می‌گوید: این پروژه دارای مشکلات انباشت شده مربوط به سال‌های گذشته بود که منجر به ایجاد گره‌هایی شده بود اما طی یکسالی که به سمت ریاست سرمایه‌گذاری شهرداری زنجان منصوب شده‌ام، دغدغه‌ام باز کردن گره‌ها، یکی پس از دیگری بوده است که تا به امروز توانستیم با همراهی شهردار زنجان (علیرضا فیروزفر) و شورای شهر به ویژه کمیسیون بودجه و سرمایه‌گذاری به عنوان تسهیل‌گر که نقش مهمی ایفا کرده‌اند، مشکلات را حل و فصل کنیم.

شاددل اضافه می‌کند: «درست است که پروژه از لحاظ زمان‌بندی، عقب مانده است اما به هر حال باید فرآیند قانونی و حقوقی آن به جای خود، رسیدگی شود و این مهم به هیچ عنوان مانع پیشرفت کار نیست و حق شهرداری و سرمایه‌گذار برای پیگیری تاخیرات در راستای اجرای این پروژه کاملا محفوظ است.»

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری زنجان با تاکید بر اینکه «پروژه مهدوی زنجان در حال حاضر فعال است»، ابراز امیدواری می‌کند تا این مرکز تفریحی و تجاری که شهرداری و سرمایه‌گذار تا به امروز زحمات بسیاری برای ساخت و اجرای آن کشیده‌اند و می‌تواند علاوه بر رفع مشکلات تمرکززدایی، محلی برای عرضه محصولاتی با برندهای ایرانی باشد، هر چه زودتر به بهره‌برداری برسد.

** شهرداری زنجان تا جایی که بوده، به تعهدات قانونی خود در قبال پروژه مهدوی عمل کرده است!

البته «شادل» این را هم به اظهاراتش اضافه می‌کند که؛ «پروژه تفریحی- تجاری مهدوی زنجان که سهم سرمایه‌گذار در آن 75 درصد است، در حال حاضر با نوسانات قیمتی مواجه شده است. سرمایه‌گذار مربوطه بومی زنجان هستند و اقداماتشان نیز قابل تقدیر است. طرفین دارای اختلافات حقوقی بودند که این مباحث وارد هم هست.»

این مسئول ادامه می‌دهد: «به طور مثال یکی از مشکلات، پست برق بود که زمان طولانی برای رفع آن سپری شد و قطعا در روند پروژه تاثیرگذار بود. رویکرد شهرداری زنجان، تسهیل‌گری است و پروژه تفریحی- تجاری مهدوی یکی از نخستین تجربه‌های شهرداری زنجان در حوزه مشارکت مدنی بود. شاید بسیاری از شهرهای هم سطح زنجان در کشور نیز شاید تجربه چنین پروژه‌ مشابهی را نداشته باشند، شهرداری زنجان نیز تا جایی که بوده، به تعهدات و وظایف قانونی خود عمل کرده است و ما باید نیمه پر لیوان را ببینیم. بالاخره هر پروژه‌ای مشکل خاص خود را دارد و ما نیز به دنبال آن هستیم که حقی از طرفین موضوع، تضییع نشود به ویژه حقوق شهرداری که حقوق مردم محسوب می‌شود.»

«شاددل» میزان پیشرفت فیزیکی پروژه را بالای 90 درصد اعلام کرده و می‌گوید: مشکلات تا حدودی حل شده و شهرداری وظیفه دارد پروژه را به مرحله افتتاح رسانده و از محل حق‌السهم خود از این پروژه بهره‌مند شود که بهره‌مندی شهرداری در واقع بهره‌مندی شهروندان از این پروژه است.

** تاکید شهرداری بر لزوم بررسی دقیق تاخیرات پروژه مهدوی از ابتدا تا پایان ساخت!

شاددل با تاکید بر اینکه مشکلی بین شهرداری و سرمایه‌گذار در پروژه تفریحی- تجاری مهدوی شهرک کارمندان زنجان وجود ندارد از تمدید قرارداد با شرط رسیگی به تاخیرات خبر داده و می‌گوید: قبلا به علت مشکلاتی که وجود داشت از جمله «عدم تمدید قرارداد»، امکان پیش‌برد پروژه وجود نداشت و از این رو پروژه رو به تعطیلی بود اما با تمدید قرارداد و لحاظ نمودن این موضوع، که این تمدید به منزله مجاز بودن تاخیرات نمی‌باشد پروژه مجددا فعال شد و سرمایه‌گذار موظف است طبق قرارداد، واحدهایی که سهم شهرداری است را تحویل دهد.

«طبق قرارداد باید میزان تاخیرات پروژه از ابتدای شروع پروژه تا زمان پایان پروژه به دقت بررسی و مورد رسیدگی قرار گیرد.»

شاددل هر گونه مشمولیت پرونده برای رسیدگی در ماده 38 (هیات حل اختلاف ماده 38 شهرداری‌ها) را بسته به میزان تاخیرات پروژه دانسته و در پاسخ به زمان افتتاح پروژه با پایان یافتن مسائل قانونی طرفین صراحتا می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود اوایل سال 1402 پروژه مهدوی به بهره‌برداری برسد.

** عدم شفافیت برخی از قوانین مربوط به سرمایه‌گذاری

مجید ناصحی‌مقدم، رئیس شورای شهر زنجان هم در این خصوص به صدای زنجان می‌گوید: قرار بود پروژه مهدوی زنجان که دارای پیشرفت فیزیکی بالایی هم هست نیمه شعبان سال 1401 افتتاح شود اما متاسفانه سرمایه‌گذار به دلایل مختلف آن را به سرانجام نرسانده است. ایشان، شهرداری را عامل برخی تاخیرات می‌داند و شهرداری هم این موضوع را نمی‌پذیرد از این رو موضوع برای رسیدگی بیشتر به ماده 38 هیات حل اختلاف ارسال شده تا تعیین تکلیف شود.

ناصحی‌مقدم با تاکید بر اینکه موارد یاد شده به هیچ عنوان مانع پیگیری شورای شهر زنجان نمی‌شود، ادامه می‌دهد: کمیسیون بودجه و سرمایه‌گذاری شورای شهر زنجان هر هفته پیگیر تعیین تکلیف مسائل پروژه مهدوی جهت افتتاح آن است چرا که وظیفه شورا، پیگیری حقوق شهروندان و مسائل و پروژه‌های شهری است.

رئیس شورای شهر زنجان، عدم شفافیت برخی از قوانین مربوط به سرمایه‌گذاری را عامل اختلاف بین سرمایه‌گذار و شهرداری در پروژه‌های شهری نظیر شهرک مهدوی زنجان دانسته و می‌گوید: بعضا شاهد پیگیری موضوع اختلاف طرفین در مراجع هستیم (ارجاع جهت رسیدگی درهیات حل اختلاف ماده 38 شهرداری‌ها) که به نظر می‌رسد، مسیر نیمه حقوقی دارد و منجر به طولانی شدن روند تصمیم‌گیری و در نهایت تاخیر در اجرای پروژه می‌شود.

ناصحی‌مقدم با بیان اینکه با هر تاخیر در پروژه‌های شهری قطعا هم شهرداری و هم سرمایه‌گذار متضرر می‌شوند اما معتقدیم که پروژه‌ها باید در روند قانونی حرکت کرده و تمامی مباحث حقوقی آن حل و فصل شود، می‌گوید: روحیه استقبال از سرمایه‌گذاران در شورای شهر و شهرداری زنجان وجود دارد، به شخصه معتقد به آسیب‌شناسی در حوزه پروژه‌های سرمایه‌گذاری شهری هستم و بر رفع موانع و مشکلات در قراردادهای منعقد شده مذکور تاکید دارم.

** شهرداری‌ زنجان به آن بلوغ نرسیده که فرق بین «پیمانکار» و «سرمایه‌گذار» را بداند!

پروژه افق از پروژه‌های راکد شهری است که ظاهرا به جز حفر چاله بزرگ، اقدامی از سوی سرمایه‌گذار در مدت 5 ساله صورت نگرفته است.

گفته می‌شود، سرمایه‌گذار پروژه درصدد است در مشارکت با شهرداری پروژه‌ای ماندگار و کارآمد در تأمین نیازهای شهروندان شهر زنجان احداث کند.

مجموعه کاربری‌های پیش‌بینی‌شده برای این پروژه شامل تجاری، نمایشگاهی، رفاهی، گردشگری و اقامتی، پذیرایی، رستوران و کافی‌شاپ، تفریحی، اداریو غیره بخش قابل‌توجهی از کسری کاربری‌ها در این عرصه را پوشش خواهد داد.

هدف بنیان‌گذاران طرح ضمن توجه به توجیه اقتصادی طرح از یک‌سو و تأمین کاربری‌های متنوع شهری از سوی دیگر احداث بنایی ماندگار به‌عنوان نماد شهر زنجان است.

آن طور که متولیان پروژه تاکید دارند، این بنا باید از ویژگی‌های نمادین منحصربه‌فردی برخوردار باشد و به‌سرعت بتواند بالاترین جایگاه را در معرفی شهر زنجان به دست آورد.

موقعیت استقرار این بنا در مهم‌ترین ورودی شهر قابلیت بسیار ویژه‌ای را به آن بخشیده است و می‌تواند معرف فوق‌العاده‌ای برای شهر زنجان باشد و با احداث پروژه‌ای به‌یادماندنی جایگاه شهر زنجان را در مقایسه با شهرهای کل کشور ارتقاء بخشد با این حال 5 سالی است که اقدامی در حوزه ساخت صورت نگرفته است.

کمال انصاری، سرمایه‌گذار پروژه افق زنجان می‌گوید: عامل این بلاتکلیفی، مسئولان اجرایی هستند، پروژه‌ای که می‌تواند در جذب توریست و توقف چند ساعته او در زنجان موثر باشد 5 سال است که در حد یک چاله مانده است.

او با اشاره به نصب 2 تاور در محل اجرای پروژه افق می‌گوید: هزینه ماهانه نگهداری تجهیزات بیش از 10 میلیارد است و من امیدواریم مسئولان استانی برای رفع مشکل در اسرع وقت وارد موضوع شده و مسائل را با جدیت پیگیری کنند.

او با بیان اینکه به جز گودبرداری تا به امروز اقدام موثری صورت نگرفته است، ادامه می‌دهد: این پروژه 3 بار دستور نقشه عوض کرده است. متاسفانه شهرداری زنجان برخلاف شهرداری‌های مشهد، همدان، تهران، تبریز به آن بلوغ نرسیده که فرق بین «پیمانکار» و «سرمایه‌گذار» را بداند! در پروژه‌های سرمایه‌گذاری شهرهایی مثل تهران، شهرداری‌ها همکاری تنگاتنگی با من به عنوان سرمایه‌گذار دارند اما در زنجان فقط باید 2 روز دم در شهرداری منطقه بنشینیم تا اجازه فعالیت ما صادر شود! متاسفانه در زنجان اجازه کار به سرمایه‌گذار را نمی‌دهند. یک مدت برایم پاپوش درست کردند و گفتند با شهردار اسبق زنجان تبانی کردم، اما من با پیگیری‌های زیادی که داشتم ثابت کردم که به هیچ عنوان وارد حواشی شهرداری نشده‌ام چرا که من فقط سرمایه‌گذار هستم، حتی در پرونده‌ای که علیه من به ناحق تشکیل شده بود، تبرئه هم شدم.

** کلی‌گویی مشکلی را حل نمی‌کند، از سرمایه‌گذاران انتظار داریم شرایط شهرداری و قوانین را در نظر بگیرند!

اما مجید ناصحی‌مقدم، رئیس شورای شهر زنجان در پاسخ به دیدگاه برخی سرمایه‌گذاران که معتقدند «شهرداری زنجان بر خلاف شهرداری بسیاری از شهرهای کشور نظیر مشهد، تبریز، تهران و همدان، به بلوغی که تفاوت بین پیمانکار و سرمایه‌گذار را بداند، نرسیده است» به صدای زنجان می‌گوید: «این دست از اظهارات را نمی‌توان به این محکمی گفت، برخی از این شهرداری‌ها چندین پرونده مربوط به پروژه‌های شهری در مراجع قضایی دارند. البته به این موضوع نیز تاکید می‌کنم که برخی از قوانین و مقررات که کاملا شفاف نیستند دست مجری را بسته است. اما با این اوصاف نمی‌توان مطلقا گفت که نحوه همکاری ارگان‌ها و مشخصا شهرداری در حوزه سرمایه‌گذاری مطلوب نیست. به نظرم کلی‌گویی مشکل را حل نمی‌کند و ما از سرمایه‌گذاران انتظار داریم شرایط شهرداری و قوانین را در نظر بگیرند.»

رئیس شورای شهر زنجان در مورد موضوع جابجایی ایستگاه CNG که یکی از موانع در اجرای پروژه افق محسوب می‌شود نیز خطاب به سرمایه‌گذار می‌گوید: ایستگاه CNG در تمامی اسناد مربوطه هست و سرمایه‌گذار نیز از ابتدا می‌دانست که جابجایی آن زمان نیاز دارد در نتیجه نمی‌توان گفت که این مهم عامل تاخیر است. به نظرم بهتر است کمی منصف باشیم.

ناصحی‌مقدم با تاکید بر اینکه برای جابجایی CNG باید بسیاری از مراجع از جمله شرکت نفت، شورای تامین و غیره نظرات تخصصی خود را ارائه کنند، می‌گوید: طبیعتا روند رسیدگی به موضوع طولانی می‌شود.

** تعیین تکلیف پروژه افق از دغدغه‌های مهم شهرداری زنجان است

سمانه شاددل، رئیس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری زنجان هم در رابطه با وضعیت پروژه افق اظهار می‌کند: سرمایه‌گذار اقدامات مربوط به طراحی را در دستور کار قرار داده از آنجایی که در نخستین گام در حوزه طراحی، انجام مطالعات ژئوتکنیک است، در این بررسی‌ها مشخص شد که امکان احداث برخی طبقات (طبقات منفی 3 و منفی 4) در این زمین وجود ندارد از این رو قرار شد تا نقشه تغییر یابد.

به گفته «شاددل»، موضوع مربوط به حذف پارکینگ طبقات منفی 3 و منفی 4 و عقب نشینی که موقع دستور نقشه اعمال شده است از عوامل تاثیرگذار در حدود اربعه محل مذکور برای پروژه افق بوده است.

ظاهرا در بحث مربوط به جابجایی CNG، برای جبران طبقات منفی 3 و منفی 4، 100 درصد طبقات منفی 2 و منفی یک سطح اشغال داده شده است از این رو 2 بار در کمیسیون ماده 5 به دقت بررسی شده است.

شاددل یادآوری می‌کند: در طرح تفضیلی اولیه، عقب‌نشینی زیرزمین متصور نبوده و در مراحل مربوط به صدور پروانه، مشکلاتی در صدور دستور نقشه ایجاد شده است.

شاددل که نزدیک به یکسال است مسئولیت سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری زنجان را بر عهده گرفته است، تاکید می‌کند که تعیین تکلیف پروژه افق از دغدغه‌های مهم سازمان متبوع است چرا که هم مشکلات شهروندان و هم سرمایه‌گذار رفع می‌شود.

او از وقتی در این سازمان مشغول به انجام وظیفه شده‌ است، برای زمین محل پروژه سند اخذ کرده و پیگیری‌ها برای صدور دستور نقشه اصلاحی، منطبق با سند تک برگی اخذ شده، از سوی شهرداری منطقه 2 صورت گرفته است. برای این دو کار زمان زیادی صرف شده و پس از اخذ سند و دستور نقشه اصلاحی، موضوع بعدی که باید از سوی شهرداری تعیین تکلیف شود «جابجایی محل CNG » است که در محدوده پروژه قرار گرفته است.

این مسئول در پاسخ به صدای زنجان مبنی بر اینکه برای آغاز به کار پروژه افق زمان برآوردی‌تان چیست، می‌گوید: در این پروژه سرمایه‌گذاری از جمله جابجایی CNG مؤلفه‌های بسیاری که برون‌سازمانی‌اند دخیل هستند. از این رو شهرداری به تنهایی نمی‌تواند زمانی را برای آغاز به کار پروژه پیش‌بینی کند.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانپروژه‌ «مهدوی» زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9510


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»