کد خبر: 9518
1401/12/27 - 13:36


صدای زنجان از برنامه‌های فرهنگی ادارات و انجمن‌های فرهنگی استان در ایام تعطیلات نوروزی گزارش می‌دهد؛

آیین‌ها و سنت‌های قدیمی زنجان در عید نوروز

مدیر سینما بهمن زنجان: 5 فیلم در 11 سانس در ایام نوروز اکران خواهند شد/ رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان زنجان: در نوروزگاه‌ها ، آیین‌ها و سنت‌های قدیمی را مرور کنیم / رئیس انجمن موسیقی استان: برای این ایام سه کنسرت تدارک دیده‌شده است/معاون امور کتابخانه‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان: سه کتابخانه در استان در ایام تعطیلات نوروزی باز است/ رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری استان زنجان: اتوبوس گردشگری استان زنجان مطابق سال‌های گذشته به شهروندان و مسافران خدمات خواهد داد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- زهره میرعیسی‌خانی/ نوروز که از راه می‌رسد، فرصتی فراهم می‌شود که خانواده‌ها در کنار هم بتوانند به سفر بروند و یا از تفریحات سالم در سطح شهر بهره ببرند. فرصتی که می‌تواند صرف فعالیت‌های فرهنگی از قبیل سینما و تئاتر و یا کنسرت موسیقی شود و یا فرصتی که در خلوت صرف کتاب و کتاب‌خوانی گردد.

متأسفانه هرساله شاهد هستیم که با فرارسیدن ایام نوروز سطح این فعالیت‌ها در استان بشدت کاهش می‌یابد.شهروندان این موضوع را به‌عنوان یک چالش مطرح می‌کنند و می‌گویند:«چرا زمانی که مردم اوقات فراغت بیشتری دارند، این دسته از فعالیت‌ها در استان کاهش می‌یابد؟ چرا  متولیان امر در این زمینه اقدام به افزایش فعالیت‌های فرهنگی و هنری در سطح شهر ندارند؟ تئاتر و یا کنسرت در این ایام کمتر از سایر اوقات سال برگزار می‌شود.  در مقابل نیز فعالان این عرصه عنوان می‌کنند که مخاطبین در این ایام کاهش می‌یابد و مردم بیشتر به دنبال مسافرت و دیدوبازدید هستند و کمتر به امور فرهنگی می‌پردازند و ازاین‌رو مخاطبین کاهش می‌یابد

صرف‌نظر از این اختلاف‌نظرها باید دید که مراکز فرهنگی و انجمن‌های فرهنگی و هنری استان برای این ایام چه برنامه‌هایی دارند. ضمن اینکه باید پذیرفت که امسال با توجه به مقارن بودن ایام نوروز با ماه مبارک رمضان برخی از این برنامه‌ها رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرند و شاید کمرنگ‌تر و یا به شکل دیگری برگزار شوند.

** 5 فیلم در 11 سانس در ایام نوروز اکران خواهند شد

برنامه‌ سینماهای استان برای این ایام، اکران فیلم‌های نوروزی است که در این زمینه «میثم زنجانی»، مدیر سینما بهمن زنجان، با اشاره به اینکه فیلم‌های نوروزی امسال نیز مطابق سال‌های گذشته  در ایام تعطیلات نوروز اکران خواهند شد، اظهار کرد: امسال نیز 5 فیلم در قالب 11 سانس در ایام نوروز به اکران خواهد رسید که این فیلم‌ها عبارت‌اند از فیلم «غریب» در سه سانس، فیلم «فسیل» در سه سانس و «لوپتو» در 2 سانس و فیلم «خط استوا» هم 2 سانس و ملاقات خصوصی در یک سانس خواهد بود. همچنین دو فیلم اکران نوروزی هم وجود دارد که فعلا ما آنها را نداریم.

وی ادامه داد: سینما بهمن در ایام نوروز تنها روز اول تعطیل هستیم و بقیه روزها سینما باز است و از ساعت 1تا 9 شب در حال فعالیت هستیم. ضمن اینکه برای ایام ماه مبارک رمضان این سانس‌ها ممکن است تغییراتی داشته باشند.

به گفته زنجانی، قیمت بلیت در این ایام تغییراتی خواهد داشت. قیمت بلیت اکنون تا 60 هزار تومان عنوان‌شده است، منتهی من چندان اجازه نمی‌دهم قیمت‌های مصوب بالا برود و به خاطر شرایط حال عموم و تورمی که وجود دارد، پافشاری‌ام بر این است که چندان قیمت‌ها بالا نرود. ضمن این‌که قیمت‌ها بر اساس سانس‌ها شناور است و قیمت پایانی هر چه قدر عنوان شود، سایر قیمت‌ها بر اساس آن شناور خواهد بود.

**در ایام نوروز به سراغ اجرای تئاتر خیابانی می‌رویم

علیرضا فریدی راد، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان زنجان نیز در این زمینه با اشاره به اینکه فعالان تئاتر استان در ایام نوروز بیشتر در نوروز گاه‌ها فعالیت دارند، اظهار کرد: یک نمایش خیابانی و چندین نمایش کوتاه در این ایام در نوروز گاه‌ها اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: در ایام نوروز غالبا فعالیت انجمن هنرهای نمایشی محدود است ولی اکثر بچه‌ها در نوروزگاه‌ها فعال هستند. ضمن اینکه اکنون شرایطی غالب شده است که هزینه‌های تئاتر بالا رفته است و ما برای بستن یک دکور ساده باید چندین میلیون هزینه کنیم و این موضوع را ما بارها به متولیان امر هم گفتیم. برای مردم هم این موضوع چندان صرفه اقتصادی ندارد.

فریدی راد اظهار کرد: در این ایام ما به سراغ تئاتر خیابانی می‌رویم چراکه وقتی ما خودمان تئاتر را در بین مردم می‌بریم، فکر می‌کنم از جذابیت خیلی بیشتری برخوردار است چون من تجربه هر دو مورد هم داشتم و به نظرم در تئاتر خیابانی مخاطب بیشتر با تئاتر درگیر است.

 به گفته این مسئول، در ایام تعطیلات نوروزی ، تئاتر مخاطب چندانی ندارد و اگر کارگردان ما هزینه ‌را در تئاتر صحنه‌ای  داشته باشد قطع به‌یقین در بازگشت مالی ضرر خواهد کرد و به همین خاطر ما سعی می‌کنیم به سمت تئاتر خیابانی حرکت کنیم و به اعتقاد من این ایده بهتری است که ما تئاتر رابین مردم ببریم و مردمی‌تر کنیم و حتی مردمی که توانایی تهیه بلیت تئاتر را ندارند، از برنامه لذت ببرند.

وی افزود: مهم‌تر از همه موارد این است که ما سعی می‌کنیم در نوروزگاه‌ها که توسط اداره میراث فرهنگی ساماندهی می‌شود، آیین‌ها و سنت‌های قدیمی را مرور کنیم که در تئاتر‌های خیابانی که در نوروز گاه‌ها اجرا خواهد شد به این موضوعات توجه شده است و نمایش «ارتولاما» که از دل آیین این مردم هستند، در این نمایش‌ها مرور می‌شود.

این مسئول بابیان اینکه حتی در تهران ا هم اجراها  در ایام نوروز کمتر می‌شود، اظهار کرد:. در زنجان به دلیل اینکه ما مخاطب چندانی نداریم، چندان صرف نمی‌کند که به اجرای تئاتر در این ایام بپردازیم و به همین خاطر ما به دل مردم می‌رویم تا مردم از نمایش‌های خیابانی  لذت ببرند.

فریدی راد ادامه داد: امسال دو نمایش توسط گروه پوپک اجرا خواهد شد ولی گروه‌های دیگر هم نمایش دارند. «ارتولاما» و «قلیان اویونی» در هیدج و سلطانیه و زنجان  به اجرا در خواهند آمد. ضمن اینکه پیش‌ازاین نمایش «تکم گردانی» بیشتر اجرا می‌شد ولی اکنون مردم دنبال نمایش‌های مفرح هستند و ما تمام تلاشمان بر مفرح بودن این نمایش‌ها در ایام نوروز است.

**اجرای سه کنسرت در ایام نوروز  در استان برنامه‌ریزی‌شده است

 در ادامه «کمال خسروی»، رئیس انجمن موسیقی استان بابیان اینکه معمولاً در ایام تعطیلات نوروزی مخاطبین موضوعات فرهنگی کمتر می‌شود، اظهار کرد: من این موضوع را به‌عنوان چالش پیش روی انجمن‌های فرهنگی و هنری نمی‌دانم و معتقدم شرایط فرهنگی هر استان در این زمینه تعیین‌کننده است. به‌طوری‌که شاهد هستیم در تعطیلات نوروزی حتی مغازه‌ها در استان تعطیل هستند. هرچند این موضوعات کار فرهنگی هستند و چندان ارتباطی با مثالی که زدم ندارد اما به‌هرحال ما نیازمند مخاطب هستیم که در ایام نوروز معمولاً مخاطب خاصی نداریم.

وی بابیان اینکه در این ایام می‌توان کنسرت گذاشت، اظهار کرد: استان زنجان هم از این قاعده مستثنا نیست و همین‌طور که سینماها به اکران‌های نوروزی می‌پردازند ما هم چندین کنسرت از خوانندگان سایر شهرها در استان داریم و یکی از این کنسرت‌ها در شب عید است و دیگری در ماه رمضان هستند.

این مسئول بابیان اینکه در تعطیلات نوروزی مخاطبین ما معمولاً جوانان هستند و خانواده‌هایی که به اصرار جوانان به کنسرت‌ها می‌آیند، اظهار کرد: استقبال از این برنامه‌ها بسته به موقعیت شهرها متفاوت است ولی غالباً استقبال در هفته اول عید نوروز از کنسرت‌ها بیشتر است و خانواده‌ها به جهت اینکه اوقات فراغت بیشتری دارند به اصرار جوان‌ترها دوست دارند در کنسرت‌ها حضور پیدا کنند و از موسیقی بهره ببرند.

وی بابیان اینکه سه کنسرت در ایام نوروز برنامه‌ریزی‌شده است، گفت:هنوز در حال رایزنی هستیم و هنوز برنامه‌ها قطعی نشده است، از همین رو بهتر است در این زمینه به‌صورت قطع صحبتی نداشته باشم.

در ادامه حسین رحمانی زاده، معاون امور کتابخانه‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در این زمینه با اشاره به اینکه در ایام نوروز در سطح استان و شهرستان چند کتابخانه دایر هستند، اظهار کرد: در شهر زنجان دو کتابخانه و در ابهر و سایر شهرستان‌ها هم چندین کتاب‌ها نه به فعالیت خواهند پرداخت.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های فرهنگی نیز برای استقبال از بهار تدارک دیده‌شده است و معمولاً کتابخانه محافل ادبی دارند . جشن برگزار می‌کنند، عنوان کرد: آیین کتاب‌خوانی و برنامه‌هایی که متناسب با برنامه‌های آغاز سال باشد، در این زمینه لحاظ شده است.ضمن اینکه  به‌صورت اجمالی هم هماهنگی‌هایی انجام‌گرفته است که در پیاده راه سبزه‌میدان یک کتابخانه سیار در چند روز از ایام نوروز برنامه فرهنگی برگزار کند.

به گفته رحمانی زاده، کتابخانه سید افضل موسوی در گلشهر، کتابخانه مهدوی و کتابخانه سهروردی ازجمله کتابخانه‌هایی هستند که در ایام نوروز باز هستند و در ابهر نیز کتابخانه وحدت به فعالیت خواهد پرداخت. ضمن اینکه ما نمی‌توانیم همکاران را اجبار به حضور در تعطیلات نوروزی در کتابخانه‌ها کنیم و همکاران در این زمینه به‌صورت اختیاری داوطلب شدند که به اعضا خدمات بدهند.

وی بابیان اینکه در حال حاضر پیگیر طرح اهدای کتاب اهدای دانایی هستیم، اظهار کرد: در این زمینه فراخوان دادیم که مردم و ناشران و کتاب‌فروشی‌ها و غیره اگر کتاب مازادی دارند که استفاده نمی‌کنند یا مطالعه کرده‌اند آن را به کتابخانه‌ها اهدا کنند که این طرح هم‌اکنون در حال اجرا است.

**اتوبوس گردشگری استان زنجان مطابق سال‌های گذشته به شهروندان و مسافران خدمات خواهد داد

در ادامه مهدی کریمی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری استان زنجان نیز با اشاره به برنامه‌های شهرداری برای آغاز سال جدید، اظهار کرد: در این زمینه اتوبوس گردشگری استان زنجان مطابق سال‌های گذشته به شهروندان و مسافران خدمات خواهد داد و شرایطی را فراهم کرد که شهروندان از آثار تاریخی و فرهنگی استان در ایام نوروز بهره ببرند.

وی ادامه داد: همچنین چندین برنامه فرهنگی نیز به مناسبت آغاز سال جدید برای لحظه سال‌تحویل در نظر گرفته‌شده است. ضمن اینکه با توجه به مقارن بودن عید نوروز با ماه مبارک رمضان ما تلاش خواهیم کرد که برنامه‌های مذهبی را در داخل مساجد و. حسینیه اعظم استان لحاظ کنیم.

 

انتهای پیام /

 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانآیین‌ها و سنت‌های قدیمی زنجان در عید نوروز
sedayezanjannews.ir/nx9518


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»