کد خبر: 9531
1402/01/16 - 11:20


صدای زنجان روند اجرای طرح کالابرگ الکترونیک را بررسی می‌کند:

کالابرگی که خریدار ندارد

شهروندان زنجانی: اطلاعی از اجرای طرح کالابرگ الکترونیک نداریم! اصلا این طرح چیست؟/ عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان: کالا برگ یک تجربه شکست‌خورده است! /مدیر امور اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان: استقبال از این طرح در استان کم است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان / سمیه محرمی: طرح کالابرگ الکترونیک از نیمه اسفند‌ماه سال گذشته در 570 ترمینال فروش در زنجان فعال است اما بنا بر بررسی‌های صورت گرفته و به اذعان مسئولان دولتی زنجان آنچنان مورد استقبال شهروندان قرار نگرفته است.

طرح کالابرگ الکترونیک طرحی با حواشی و موافقان و مخالفان متعدد بود که زمزمه اجرای آن از اواسط سال گذشته به گوش رسید و با کلید خوردن اجرای آزمایشی این طرح در چهار استان به‌صورت رسمی آغاز شد، در نیمه اسفند‌ماه بود که وزیر تعاون  کار و امور اجتماعی با موفقیت‌آمیز خواندن اجرای طرح در استان‌های پایلوت اعلام کرد این طرح رسما در سراسر کشور آغاز می‌شود.

در این طرح سرپرستان خانوار به جای دریافت نقدی یارانه می‌تواند سبد کالاهای اساسی شامل ماست، شیر،‌ پنیر، قند و شکر، ماکارونی، روغن مایع، برنج، مرغ و تخم‌مرغ را یک ماه زودتر از موعد دریافت یارانه خریداری کنند، ارزش ریالی این سبد کالایی بنا بر اعلام وزارت کار ۵۳۰ هزار تومان بوده ولی سهم پرداختی مردم برای خرید این کالاها ۲۳۵ هزار و ۷۵۰ هزار تومان است به‌نحوی‌که تورم احتمالی و افزایش قیمت‌ها نیز در این سهم تغییر نمی‌کند.

** بی‌اطلاعی از اجرای طرح کالابرگ الکترونیک

بنا بر اعلام اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان سامانه‌ای برای ثبت‌نام فروشگاه‌ها برای مشارکت در این طرح وجود دارد، و واحدهای صنفی دارای ترمینال فروش در صورت تمایل می‌توانند در این طرح مشارکت داشته باشند طرحی که بسیاری از شهروندان از اجرا و ویژگی‌های آن اعلام بی‌اطلاعی می‌کنند.

 همچنین مسئولان اداره کل جهاد کشاورزی استان زنجان نیز اعلام کرده اند برای تأمین کالاهای اساسی ارائه‌شده در این طرح، مشکلی ندارد و این اقدام به‌صورت جدی انجام می‌شود.

اما زهرا یک زن خانه‌دار 34 ساله است که برای خرید از یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای حضور یافته با اعلام ناآگاهی از اجرای این طرح بیان می‌کند: من به‌عنوان زن خانه‌دار که خریدهای مایحتاج خانه را انجام می‌دهم نمیدانم این طرح چیست و چه مزیتی دارد.

وی با اشاره به اینکه اگر این طرح موجب شود کالاها را با قیمت پایینی‌تر دریافت کنیم بدون شک استقبال می‌شود، می‌گوید: باید جزئیات این طرح را به صورت عمومی اعلام کنند تا مردم بدانند این طرح با چه هدفی اجرایی می‌شود.

مهدی به عنوان صندوق دار فروشگاه زنجیره‌ای می‌گوید کمتر کسی زمان حضور در فروشگاه درخواست استفاده از کالابرگ را می‌کند و باید مردم را نسبت به محاسن و معایب اجرای این طرح مطلع کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی از مردم هم در برخی مراجعات خود علاقه‌مند هستند نسبت به مزیت و ویژگی این کالابرگ‌های الکترونیک اطلاعات بیشتری کسب کنند، اظهار می‌کند: شاید با اطلاع‌رسانی بیشتر و جلب اعتماد مردم شاهد افزایش استقبال از اجرای این طرح باشیم.

**اذعان برخی مسئولان به کمرنگ بودن استقبال از اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در زنجان

زنجان مانند سایر استان‌های کشور اجرای طرح کالابرگ الکترونیک را آغاز کرده است اما به اذعان سجاد اوجاقلو ، مدیر امور اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان استقبال از این طرح در استان کم است.

مدیر امور اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با قبول کمرنگ بودن میزان استقبال شهروندان زنجانی با یادآوری آغاز اجرای طرح کالا برگ الکترونیک از اسفند در سراسر کشور اظهار می‌کند: این طرح نخست در چهار استان گیلان، هرمزگان، مرکزی و قزوین آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه با اجرای آزمایشی این طرح کم و کاستی‌ها بررسی و رفع شد، به صدای زنجان می‌گوید: مجری این طرح شرکت «کارا» شرکت خدمات فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان به عنوان یکی از شرکت‌های زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجرایی است.

مدیر امور اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با اشاره به اینکه طرح مطالعاتی کالابرگ الکترونیک در زنجان در نیمه دوم اسفند ماه آغاز شد، تصریح می‌کند: با اجرای این طرح با مراجعه به فروشگاه‌های موردنظر اجرای طرح بررسی و مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن رفع شد و از اواخر اسفندماه کد ملی سرپرستان خانوار در کشور برای بهره‌مندی از اجرای این طرح فعال شد.

اوجاقلو با اشاره به اینکه این طرح در فروشگاه‌های زنجیره‌ای جانبو، رفاه، افق کوروش، دیلی مارکت و گندم که دارای ترمینال فروش زیاد هستند، فعال شده است، ادامه می‌دهد: برای این طرح 570 ترمینال فروش در استان فعال شده است.

مدیر امور اجتماعی اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی زنجان با بیان اینکه همه شهروندان یارانه بگیر با مراجعه به شبکه ملی «شما» قبل از واریز یارانه می‌توانند از اعتبار خود استفاده کنند، می‌افزاید: امکان خرید هر یک از 10 کالای اساسی برای شهروندان در این فروشگاه‌ها وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه شهروندان می‌تواند کالای مورد نیاز خود را از هر برندی که تمایل دارند خرید کنند، ادامه می‌دهد: پس از انتخاب کالا را به صندوق‌دار تحویل دهند تا کالا به قیمت شهریور 1400 محاسبه شود.

اوجاقلو با اشاره به اینکه فعلا این طرح اختیاری است و افراد می‌توانند به خواست خود یک ماه زودتر از موعد یارانه خود را هزینه کنند، می‌گوید: طرح در مراحل اولیه قرار دارد و استقبال کم است اما گزارشات ارسالی تراکنش‌های انجام شده در استان در جریان این طرح را نشان می‌دهد.

مدیر امور اجتماعی اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی زنجان با بیان اینکه هنوز مردم به دریافت نقدی یارانه خود تمایل دارند، عنوان می‌کند: باید برای اینکه مردم از این طرح استقبال کنند مشوق‌هایی در نظر گرفته شود که در این زمینه پیشنهاداتی ارائه شده است.

**با تجربه گذشته امیدی به اجرای طرح کالابرگ الکترونیک نیست

با وجود اینکه دولت یکی از اهداف اجرای طرح کالابرگ الکترونیک را کاهش تورم اعلام کرده است اما مصطفی دین‌محمدی استاد دانشگاه زنجان معتقد است اجرای این طرح در تورم تأثیر نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه این اقدام یک موضوع مکانیکی بوده و نمیتواند روی تورم تاثیرگذار باشد، بیان می‌کند: این طرح با محوریت تاثیر در نظام توزیع و هدفمند کردن توزیع انجام می‌شود به ویژه که این اقدام در راستای حمایت از قشر ضعیف تا حدودی می‌تواند تاثیرگذار باشد.

استاد دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه در زمان جنگ تجربه کالابرگ را داشتیم و نتیجه نگرفتیم، اظهار می‌کند: امروز هم قرار نیست حتماً نتیجه بگیریم چون یک تجربه شکست‌خورده است و با توجه به این تجربه امید زیادی به اجرای این طرح ندارم.

وی با اشاره به اینکه توزیع کالا به‌جای پول نقد مزیت محسوب نمی‌شود، عنوان می‌کند: چراکه پول نقد به معنای ارائه اختیار به خانوار است هرچند کم باشد اما در این حالت تبدیل پول به کالای موردنیاز خانوار راحت‌تر امکان‌پذیر می‌شود.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانکالابرگمدیر امور اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتما
sedayezanjannews.ir/nx9531


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»