کد خبر: 9562
1402/01/26 - 16:5


صدای زنجان عوامل موثر در افزایش قیمت زمین ، مسکن و نابسامانی بازار را بررسی می‌کند؛

بنگا‌هها مقصرند یا سایت و دیوار؟

رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان: نمی‌گویم بنگاهی‌ها مقصر نیستند اما دلالان سیار و سودجویان در سایت و دیوار، عامل اصلی و مهم نابسامانی بازار هستند/ مشاوران املاک: دلال‌ها با نام مشاوران املاک در سایت دیوار، قیمت‌ واحدهای رضوان را میلیاردی بالا برده‌اند!/ کارشناس مسکن: عامل اصلی نابسامانی بازار مسکن، «تورم» است! مسکن تحت تاثیر نرخ دلار است!

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز / لیلا محمدی- بیش از 5 سال است که بازار مسکن زنجان متلاطم بوده و هنوز به ساحل آرامش نرسیده است. اجاره بها و قیمت خرید و فروش در این بازار همچنان غوغا می‌کند به طوری که قیمت واحدهای آپارتمانی مسکن مهر با متراژ 50 مترمربع 1.5 میلیادر تومان اعلام می‌شود. البته رئیس مشاوران املاک زنجان می‌گوید: این قیمت واقعی نیست و نرخ اعلامی دلال‌ها است که با نام بنگاهی‌ها می‌خواهند به سودهای نامتعارف مدنظرشان برسند از این رو در سایت و دیوار بساط خود را پهن کرده‌اند بدون اینکه دستگاه‌های نظارتی با آن‌ها برخوردی کنند!
گرانی مسکن از سال 1396 با شیب ملایمی آغاز شد و در تابستان سال 1397 به اوج خود رسید. تحلیل‌گران اقتصادی معتقدند بازار آزاد حاکم بر کشور که چند وقتی است در حالت رکود به سر می‌برد به هیچ عنوان با نظام سرمایه‌داری همخوانی ندارد و اقتصاد بدون اینکه چارچوبی داشته باشد اداره می‌شود. آن‌ها معتقدند دلالان بازار بهترین ماهیگیران در شرایط ملتهب اقتصادی هستند که در سایه نبود نظارت‌ها، بازار مسکن و سایر کالاهای سرمایه‌ای را مختل کرده‌اند و مردم هم دانسته و یا نادانسته به این مورد دامن زده‌اند.
برخی معتقدند بیشتر دلال‌ها غریبه نیستند و همان مشاوران املاک سطح شهر هستند که با مجوزهای صنفی بازار مسکن زنجان را متلاطم کرده‌اند.
سردار رحیم جهانبخش، فرمانده وقت انتظامی استان زنجان شنبه ۱۵ آذرماه 1400 در گفت‌وگو با رسانه‌ها از شناسایی پنج متهم که با خرید زمین‌های مرغوب و تجاری شهر به قیمت پایین بالغ بر ۲هزار میلیارد ریال، بدون پرداخت هیچگونه مالیاتی درآمد نامشروع کسب کرده بودند، خبر داده و گفته بود: ماموران پلیس امنیت اقتصادی از فعالیت چند بنگاه معاملاتی که اقدام به اخلال در نظام اقتصادی می‌کنند، مطلع و رسیدگی به موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.
به گفته وی، در بررسی‌های کارشناسی‌شده ماموران نیروی انتظامی مشخص شد، این افراد از فعالان بنگاه‌های معاملاتی در شمال شهر زنجان اقدام به خرید زمین‌های مرغوب با قیمت‌های پایین کرده و با معاملات صوری ضمن بالا بردن قیمت زمین ها، هیچگونه مالیاتی را هم پرداخت نمی‌کنند.این پنج نفر بیش از ۴۵ قطعه زمین مسکونی در مناطق تجاری شهر را با قیمت‌های پایین خریداری کرده بودند، تراکنش‌های مالی این افراد بیش از ۲ هزار میلیارد ریال ثبت شده بود که با معاملات صوری هیچ مبلغی را بابت مالیات پرداخت نکرده بودند.
سردار جهانبخش با اشاره به اینکه این افراد با تشکیل پرونده به اداره مالیاتی معرفی شدند، از تشکیل پرونده دیگری با موضوع اخلال در نظام اقتصادی برای این پنج متهم  و پلمب املاک این افراد با دستور قضایی و پیگیری‌های مربوط به آن خبر داده بود.
اما شیب افزایش قیمت زمین و مسکن بعد از این اقدامات نه تنها کاهش نیافت بلکه افزایش هم داشته وبا توجه به وضعیت بازار مسکن و تحرکات برخی از دلالان با انواع شگردها و قیمت‌های نامتعارف مسکن (اجاره و خرید و فروش) و زمین گویا مسئولان استانی هنوز نتوانسته‌اند در کنترل قیمت‌ها در این بازار موفق باشند.
**مسئولان اخلالگران اصلی مسکن را پیدا کنند!
به گفته اتحادیه مشاوران املاک زنجان، حدود 950 مشاور املاک دارای مجوز در سطح شهرستان زنجان مشغول به کار هستند واجاره مسکن در سال جاری افزایش ۵۰ درصدی را شاهد بوده اما بسیاری از مشاوران املاک ترجیح می‌دهند در این باره چیزی نگویند.
علی، یکی از مشاوران املاک در زنجان می‌گوید: در مورد اجاره‌بهای خانه در زنجان اصلا حرفی برای گفتن ندارد زیرا وضعیت اجاره‌بها نسبت به سال قبل بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش یافته است و وضعیت خرید و فروش نیز به طور ملموس در حالت رکود قرار گرفته است، کمی خرید و فروش جزئی که اسمش خروج از رکود نیست!
او می‌گوید: با وجود شناسایی اخلالگران بازار مسکن و معرفی به دستگاه قضا، هنوز آرامش نسبی به بازار مسکن زنجان حاکم نشده است. همین الان بیایید ببینید دلال‌ها در گلشهر، پونک و شهرک‌های اقماری چه می‌کنند! آن‌ها با حضور در سایت دیوار مقابل چشم همه تخلف می‌کنند! چرا باید قیمت آپارتمان‌های رضوان به بالای یک میلیارد تومان برسد؟ قرار نیست در حرف بگوییم مشاوران املاک مقصرند. بهتر است با متخلفان این بازار از هر صنف و گروهی که باشد برخورد شود. مسئولان باید اخلالگران اصلی مسکن را پیدا کنند!
**همه بنگاهی‌ها، مقصر وضعیت فعلی بازار مسکن نیستند، بازار اصلا ناظر ندارد!
حسن لطفی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان هم با تائید وضعیت نامطلوب در بازار مسکن در گفت‌وگو با صدای زنجان وضعیت بازار خرید و فروش مسکن را راکد اعلام کرده و در مورد بازار اجاره‌بها می‌گوید: میزان اجاره بها نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 2 برابر افزایش یافته، همین الان در شهرک‌های اقماری، آپارتمان 50 متری فاقد آسانسور و امکانات با 29 سال عمر، به قیمت 1.5 میلیارد تومان برای فروش اعلام شده است! درست است که وضعیت اقتصادی چندان مطلوب نیست و موجران نیز دست به افزایش اجاره بها زده‌اند اما به جرات می‌توانم عرض کنم که عامل اصلی بهم ریختگی در بازار مسکن اعم از خرید و فروش و اجاره، سایت‌های مجازی نظیر دیوار است.
لطفی با اشاره به مکاتبات اتحادیه مشاوران املاک زنجان با دستگاه‌های اجرایی و قضایی استان برای کنترل بازار مسکن که البته تا به امروز نتایج محسوسی نداشته است، ادامه می‌دهد: متاسفانه بازار مسکن ناظر ندارد! امیدوارم ناظران استانی برای بهبود این بازار وارد عمل شوند.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان در پاسخ به صدای زنجان مبنی بر اینکه «طبق قانون نظام صنفی، نظارت بر فعالیت زیرمجموعه، یکی از وظایف اتحادیه‌ها است، اتحادیه مشاوران املاک برای کنترل بازار مسکن چه اقدامی کرده است»، ابراز می‌کند: اتحادیه به وظیفه نظارتی خود عمل کرده است، نمی‌خواهم بگویم تمامی مشاوران املاک قانون‌مدار هستند، اما به جرات می‌گویم 95 درصد آن‌ها به صورت سنتی مشغول ارائه خدمت هستند و کاری به فضای مجازی ندارند و از این بستر هم استفاده نمی‌کنند تا بگوییم عاملان و مسببان قیمت‌های آنچنانی در سایت دیوار آن‌ها هستند.
لطفی می‌گوید: 5 درصد بنگاهی‌های که در بستر مجازی فعالیت دارند، قیمت‌های توافقی را اعلام می‌کنند، به شخصه با چند نفر از افرادی که در سایت و دیوار خود را بنگاهی معرفی کرده‌اند، به صورت تلفنی صحبت کرده‌ام، آن‌ها صراحتا گفتند که بنگاهی نیستند و به صورت سیار در این حوزه فعالیت دارند! امیدوارم این دلالان بی‌هویت و سوداگران مسکن که تعدادشان بیشتر از واحدهای دارای مجوز هم هست، تحت پیگرد مجموعه قضایی و اجرایی استان قرار گیرند.
** «تورم»، عامل اصلی نابسامانی بازار مسکن است!
جواد نوروزی، کارشناس مسکن که این موضوع را رد نمی‌کند این را هم به صدای زنجان می‌گوید که؛ همین الان قیمت واحد تک خواب آپارتمان‌های رضوان زنجان یک میلیارد و 250 میلیون تومان اعلام می‌شود، عامل این قیمت‌گذاری‌ها به افزایش هزینه‌های مربوط به عوارض شهرداری، گرانی اقلام، افزایش هزینه خانوارها تحت تاثیر تورم است. مسکن تحت تاثیر نرخ دلار است!
از نظر نوروزی، اختصاص مالیات، جلوگیری از کلاهبرداری‌ها در حوزه قولنامه‌ها، صدور قولنامه اولیه در ساخت و سازها و رصد دقیق این پروژه‌ها، صدور کد رهگیری در معاملات می‌تواند در سالم شدن بازار مسکن مؤثر باشد.
کارشناس مسکن ادامه می‌دهد: زنجان فقط با گرانی مسکن روبه‌رو نیست. کل کشور درگیر آن است و این استان مستثنی نیست و زنجان به دلیل بعد مسافتی که با پایتخت دارد طبیعتا تحت تاثیر اتفاقات تهران نیز قرار گرفته است.
این کارشناس تضاد طبقاتی، مدگرایی و جولان دلال‌ها و گرایش مردم به املاک در زنجان را از مؤلفه‌های مهم در گرانی مسکن می‌داند و معتقد است: سمت و سوی ساکنین مردم نه تنها به سمت سرمایه‌گذاری نبوده بلکه مردمش به سمت سوداگری گرایش دارند که از مدگرایی و اشرافی‌گری زنجانی‌ها حکایت دارد.
انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانبازار مسکنافزایش قیمت زمین
sedayezanjannews.ir/nx9562


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»