کد خبر: 9564
1402/01/27 - 14:43


صدای زنجان حمایت مسئولان از شرکت‌های دانش‌بنیان استان را بررسی می‌کند؛

وعده‌های جامانده!

مدیر شرکت دانش‌بنیان: حمایت‌ها آنچنان نبوده و اغنا کننده نیست! / شهرک کهناب به نام آی‌تی، به کام برقی‌ها ست!/ رئیس پارک علم و فناوری استان زنجان: حمایت از دستگاه‌های دولتی شرکت‌های دانش‌بنیان در حد شعار و حرف نماند

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان / سمیه محرمی - شاید 10 سال است مصوبه سفر رئیس جمهور وقت مبنی بر تبدیل زنجان به قطب IT و فناوری اطلاعات سپری می‌شود، مسئولان استان بارها در جلسات و تریبون‌های مختلف بر لزوم حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف رونق اقتصادی تاکید کرده و می‌کنند اما گفته‌های تعدادی از فعالان بخش خصوصی این عرصه نشان می‌دهد آن طور که مسئولان می‌گویند هم نیست و هنوز در تامین زمین که یکی از زیرساخت‌های مهم این صنعت است مشکلاتی وجود دارد.
شرکت‌های دانش‌بنیان آینده صنعت در استان و کشور هستند و باید بیش از سایر بخش‌ها بر روی آن برنامه‌‍ریزی و سرمایه‌گذاری شود موضوعی که بارها در مورد حمایت از این واحدها وعده داده شده است.
توجه به علوم نوین و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان موضوع جدیدی نیست و هر دولتی در شعارها و اهداف خود به این موضوع اشاره داشته و قوانین مختلف و تسهیلات گوناگونی را برای حمایت از این قشر وعده داده، وعده‌هایی که باید دید چقدر از آن‌ها محقق شده و چه میزان برای وعده‌های جا مانده برنامه‌ریزی شده است.
استان زنجان با توجه به ظرفیت‌های موجود خود در حوزه شرکت‌های دانش بنیان در سطح کشور حرف برای زدن دارد و باید در این حوزه بیش از گذشته توجه و تاکید شود.
**زمین؛ مهم‌ترین مشکل شرکت‌های دانش‌بنیان است
عاطفه ذبیحیان، مدیر یکی از شرکت‌های دانش بنیان در استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه مهم‌ترین دغدغه ما محل فعالیت است، عنوان می‌کند: شرکت ما 40 تا 45 نفر پرسنل ثابت دارد و تهیه فضای مورد نیاز برای این تعداد سخت است.
ذبیحیان که در حوزه نرم‌افزار فعالیت می‌کند، می‌گوید: این شرکت فعالیت خود را از سال 1380 آغاز کرده و تا سال 1390 به صورت صرف استانی فعالیت داشته و پس از آن چندین سال است که به صورت کشوری فعالیت می‌کند.
وی با اشاره به اینکه درگاه مجوزهای کسب و کار توسط شرکت ما تهیه و پشتیبانی می‌شود، بیان می‌کند: سال 1396 نخستین محصول ما دانش‌بنیان شده و سال 1400 محصول دوم این مجموعه دانش‌بنیان شده است.
مدیر شرکت‌های دانش بنیان در استان زنجان با اشاره به اینکه این شرکت در حوزه مدیریت فرآیندهای سازمانی و حوزه هوش تجاری فعالیت دارد، اضافه می‌کند: بیش‌تر فعالیت ما با سازمان‌های دولتی و ادارات بوده و تعامل مثبتی داریم.
ذبیحیان با اشاره به اینکه از سال 1396 از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی که زیر مجموعه ریاست جمهوری است حمایت خوبی داشتیم، بیان می‌کند: در دو سال اخیر حمایت‌ها به ویژه در زمینه توانمندسازی شرکت از طریق ارائه تسهیلات کم بهره، بهبود یافته است.
مدیر شرکت‌های دانش بنیان در استان زنجان در ادامه در زمینه اختصاص زمین به شرکت‌های ‌آی‌تی با اشاره به اینکه ابتدا قرار بود زمینی در شهرک صنعتی و غیر آی‌تی به ما اختصاص داده شود، می‌گوید: جامعه آماری از ما اخذ شد که ما هم در این شهرک فعال شویم که برای ما مفید نبود.
وی با اشاره به اینکه قول مساعد داده شد که یک شهرک IT برای شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص داده شود، اضافه می‌کند: ما درخواست خود را به صورت کتبی و شفاهی اعلام کردیم ولی زیرساخت‌های لازم ایجاد نشده است.
ذبیحیان با اشاره به اینکه مهم‌ترین دغدغه ما محل فعالیت است، عنوان می‌کند: شرکت ما 40 تا 45 نفر پرسنل ثابت دارد و تهیه فضای مورد نیاز برای این تعداد سخت است چرا که فضاهای موجود ما صنعتی است و اگر جای دیگری قرار باشد انتخاب کنیم باید داخل شهر باشد که مکانی وجود ندارد که این جمعیت را پوشش دهد.
مدیر شرکت‌های دانش بنیان در استان زنجان ادامه می‌دهد: احساس نیاز برای ایجاد یک شهرک تخصصی آی‌تی احساس می‌شود.
وی با اشاره به اینکه از سمت مجموعه خود راغب هستیم حمایت خود را از احداث شهرک صنعتی حوزه آی‌تی داشته باشیم، عنوان می‌کند: حوزه آی‌تی همیشه مظلوم واقع شده چرا که محصول ملموسی ندارد و این یک تفاوت عمده این حوزه با بخش صنعتی است.
ذبیحیان با بیان اینکه حوزه آی‌تی مهم‌ترین سرمایه‌اش نیروی انسانی است که چندان ملموس نیست، اضافه می‌کند: همیشه چالش داشتیم برای پیگیری امور اما با حضور استاندار صاحب نظر در این حوزه این چالش برای ما رفع و حل شده است.
وی با اشاره به اینکه شهرک صنعتی کهناب فقط به اسم، شهرک آی‌تی است، می‌گوید: اما بیشتر واحدهای این شهرک به شرکت برق و سیم و کابل سپرده شده که ربطی به IT ندارد و این شهرک به نام آی‌تی و به کام برقی‌ها تمام شده است.
مدیر شرکت دانش‌بنیان در استان زنجان ادامه داد: در شهرک صنعتی شهرکی برای شهرک‌های دانش‌بنیان اختصاص دادند اما در آخر به شرکت‌های حوزه برق اختصاص یافت.
**شهرک برق، الکترنیک و آی‌تی منعی برای استقرار واحدهای مرتبط با برق و الکترونیک ندارد
با این حال جعفری، معاون شرکت شهرک‌های صنعتی استان با اشاره به اینکه شهرک آی‌تی 40 هکتار مساحت داشته و معابر شهرک‌ تکمیل شده است، به صدای زنجان می‌گوید: 6 مگاوات برق و 12 لیتر بر ثانیه آب برای این شرکت تامین شده و امکان تامین 6 هزار مترمکعب شبکه گازرسانی برای این شرکت وجود دارد.
وی ادامه می‌دهد: با اقدامات صورت گرفته فیبر نوری شبکه مخابرات برای واحدهای علاقه‌مند به خط تلفن و اینترنت فراهم شده است.
معاون شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان با اشاره به اینکه اسم شهرک برق، الکترنیک و آی‌تی است و منعی به لحاظ استقرار واحدهای مرتبط با برق و الکترونیک در این شهرک وجود ندارد، اضافه می‌کند: آی‌تی مرتبط با برق و الکترونیک بوده و این دو حوزه ملزومات یکدیگر هستند.
جعفری با اشاره به اینکه از آمارهای درخواستی متقن استقرار شرکت‌ها در این شهرک 78 قرارداد منعقد شده است، اضافه می‌کند: 3 واحد به بهره‌برداری رسیده و 21 واحد در مرحله اسکلت و ساخت سالن قرار داشته و 47 زمین اخیرا واگذار شده است. 
معاون شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان با بیان اینکه ظرف یک هفته به درخواست‎‌ها پاسخ داده می‌شود، ادامه می‌دهد: یکی از الزامات ما برای واگذاری زمین ارائه جواز تاسیس یا جواز کسب معتبر توسط شرکت‌ها است.
وی با اشاره به برخی مشکلات شرکت‌ها برای تحویل زمین و برخی منع‌های قانونی عنوان می‌کند: گاهی برخی شرکت‌ها توان پرداخت هزینه زمین را ندارند یا زون کاری آنها متفاوت است و یا پیگیری لازم برای عقد قرارداد را ندارد و برای حمایت از شرکت‌ها یک هفته قطعه زمین برای شرکت‌های متقاضی فریز می‌شود تا نسبت به تکمیل پرونده اقدام کنند که اگر تعیین تکلیف نشود در اختیار سایر متقاضیان قرار می‌گیرد.
جعفری با اشاره به اینکه زمین 5.5 هکتاری نیز در یکی از شهرک‌های صنعتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان فارغ از نوع کارکرد در نظر گرفته شد، ادامه می‌دهد: فقط یک واحد زیر مجموعه شرکت ایران ترانسفو در 3.5 هکتار از این شهرک مستقر شد و 1.5 هکتار الباقی بدون متقاضی باقی مانده است.
معاون شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان با اشاره به اینکه هیچ مشکلی برای ارائه زمین به شرکت‌های دانش‌بنیان در شرکت شهرک‌های صنعتی وجود ندارد، می‌گوید: پس از درخواست شرکت به آن مجموعه اعلام می‌شود که آیا امکان استقرار وجود دارد یا خیر.
عباس‌علی زمانی، رئیس پارک علم و فناوری استان زنجان نیز در زمینه آخرین اقدامات حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار می‌کند: در ابتدا به این نکته تأکید می‌کنم که همه دستگاه‌های دولتی بر گفته‌هایمان مبنی بر حمایت از شرکت‌های دانش بنیان باید اتحاد داشته باشیم و در حد شعار و حرف نماند.
رئیس پارک علم و فناوری استان زنجان با اشاره به اینکه باید به این تفکر باور داشته باشیم که اگر از شرکت‌های دانش‌بنیان، به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دستگاه‌ها حمایت نکنیم و با شیوه‌های سابق مدیریتی تصمیم‌گیری کنیم از دنیای رقابت‌های اقتصادی حذف خواهیم شد، اضافه می‌کند: این چند سال اخیر به واسطه پارک‌های علم و فناوری و دستورالعمل‌های شفاف در مورد حمایت از این شرکت‌ها اقدامات مثبت با تأثیرات چشمگیر صورت گرفته است.
وی اذعان می‌کند: بدون شک تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیاری است ولی با ثابت شدن توان فنی شرکت‌های بومی کشورمان در حل معضلات کشورو تمرکز روی بحث تحقیق و توسعه فرهنگ رقابت، حتی به صدور محصولات به کشورهای اطراف هم خواهیم رسید و صد البته به نقطه چشم پوشی صددرصد از واردات بسیاری از محصولات خواهیم رسید.
زمانی با اشاره به اینکه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در صورتی که روشی برای استقرار سازماندهی آن در شهرک‌های صنعتی انجام گیرد می‌تواند قدم بسیار بزرگی برای پایدار کردن آنها باشد، عنوان می‌کند: در حال حاضر تسهیلات ارائه شده به شرکت‌ها را می‌توان کافی دانست به شرط آنکه شرایط برای جذب سرمایه‌گذار نیز برای آنها مهیا شود و تسهیل در انعقاد قراردادهای کاری برای شرکت‌های دانش‌بنیان و دخالت دادن آنها در پیشبرد پروژه‌های خرد و کلان کشور مهم‌ترین روش ارائه تسهیلات به آنها است.
رئیس پارک علم و فناوری استان زنجان با اشاره به اینکه استانداران با به میدان آمدن و آشنایی با مسائل، معضلات، نیازها و موانع شرکت‎های دانش‌بنیان باعث به ثمر نشستن بسیاری از مأموریت‌های دولت در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان می‌شوند، بیان می‌کند: درک لزوم پیاده‌سازی مدیریت دانش، نقش کلیدی در مباحث مدیریتی استانداران و نشر این بینش در بین سایر مدیران استانی خواهد داشت و صد البته کاهش زمان و هزینه‌های آزمون و خطا و یا تکرار را در پی دارد.
وی با اشاره به اینکه حضور آقای افشارچی (استاندار زنجان) در پست راهبری و تدوین استراتژی برای پیشبرد استان و نگاه علمی و دقیق
زمانی به بحث فناوری و دانش‌بنیان تا این زمان سبب شده‌است علم و فناوری جهش فوق‌العاده‌ای داشته باشد، ادامه می‌دهد: بی‌تردید این نگاه علمی و فناورانه و حمایت وی سبب خواهد شد، جوانان که مهم‌ترین رکن شرکت‌های دانش بنیان هستند بیش‌تر امیدوار باشند و با انرژی مضاعف فعالیت‌های خود را ادامه دهند، بایستی یادآور شوم که تنها مسیر توسعه اقتصادی در شکل پایدار آن، تنها از مسیر شرکت‌های دانش بنیان محقق می‌شود.
رئیس پارک علم و فناوری استان زنجان با اشاره به اینکه در مورد شهرکit  و وضعیت آن بهتر می‌دانم تا از شرکت شهرک‌های صنعتی پرسیده شود، اضافه می‌کند: در حال حاضر حدود 60 درصد شرکت‌های مستقر در پارک در زمینه it فعالیت دارند که پس از آماده شدن بسترهای لازم برای استقرار در شهرک IT تشویق خواهند شد.
**حمایت‌های معاونت علمی آن‌چنان چشمگیر و اغناکننده نیست
اما وحید غفاری، مدیر شرکت‌ دانش‌بنیان در استان زنجان با اشاره به اینکه از سال 1399 به عنوان شرکت خلاق شناخته شده است، به صدای زنجان می‌گوید: سال 1401 به عنوان شرکت دانش‌بنیان نوع 2 انتخاب شدیم و فعالیت خود را ادامه می‌دهیم.
وی با اشاره به اینکه حمایت‌هایی از سوی معاونت علمی داشتیم، عنوان می‌کند: اما آنچنان چشمگیر نبوده و اغناکننده نیست.
غفاری با اشاره به اینکه صندوق اشراق را در استان داریم اما این صندوق از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت نکرده است، ادامه می‌دهد: این صندوق بودجه خود را خرج شرکت‌ها نمی‌کند.
مدیر شرکت دانش‌بنیان در استان زنجان با بیان اینکه حضور آقای افشارچی برای شرکت‌های دانش‌بنیان یک امتیاز مثبت بوده اما در بسیاری از مواقع مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان ناشی از یک رویه غلط است و دست استاندار نیست، ادامه می‌دهد: بسیاری از قوانین کشوری است و در اختیار استاندار زنجان نیست و تلاش برای کم کردن از مشکلات و تسهیل در امور شرکت‌های دانش‌بنیان وجود ندارد.

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانشرکت دانش بنیان
sedayezanjannews.ir/nx9564


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»